Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2011

Τι προβλέπει το πολυνομοσχέδιο για το πρόγραμμα αυτεπιστασίας στους δήμους


ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ www.localit.gr
Στην αύξηση της τοπικής απασχόλησης και την τόνωση της περιφερειακής ανάπτυξης στοχεύει το υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο κατέθεσε τροπολογία σύμφωνα με την οποία ανοίγει ο δρόμος για την απασχόληση ανέργων σε προγράμματα αυτεπιστασίας. Η ρύθμιση έχει συμπεριληφθεί στο πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης, το οποίο μεταξύ άλλων καθιερώνει το νέο ενιαίο μισθολόγιο στο δημόσιο και  θεσπίζει την εφεδρεία στο στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Συγκεκριμένα η εν λόγω διάταξη έχει συμπεριληφθεί στο άρθρο 40 (παρ. 6) του πολυνομοσχεδίου.
Με τη νέα νομοθετική πρόβλεψη το άρθρο 209 του ν.3584/2007  (Κώδικας Δημοτικών Υπαλλήλων) τροποποιείται με σκοπό να επιτραπεί στην κυβέρνηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση να υλοποιήσουν ένα Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Τοπικής Απασχόλησης και Ανάπτυξης.
Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες στους κυβερνητικούς στόχους είναι να εξασφαλιστούν ετησίως  πάνω από 40.000 θέσεις απασχόλησης και να μειωθεί το ποσοστό ανεργίας. Συνολικά τη τριετία που θα είναι σε εφαρμογή το πρόγραμμα εκτιμάται ότι θα απασχοληθούν πάνω από 120.000 εργαζόμενοι. Το συνολικό κόστος, το οποίο δεν  θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, υπολογίζεται στα 3 δισ. ευρώ.

Οι Πορτογαλικοί δήμοι έχουν υποστεί μεγάλο πλήγμα από την κρίση



 ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ από: www.localit.gr 

Του Φερνάντο Ρούας, προέδρου του Εθνικού Συνδέσμου Δήμων Πορτογαλίας

Η κρίση, που σε γενικές γραμμές επηρεάζει τους πάντες, πλήττει σοβαρότατα την Πορτογαλία και ιδιαίτερα τους πορτογαλικούς δήμους.Ως εκ τούτου, είναι προφανές ότι τα έσοδα των δήμων μειώνονται, καθώς η οικονομική δραστηριότητα, κυρίως στον κατασκευαστικό κλάδο, αλλά και στη βιομηχανία και στο εμπόριο, βρίσκεται σε μεγάλη ύφεση, γεγονός που αντανακλάται, αναπόφευκτα, στους δημοτικούς φόρους και στα δημοτικά τέλη.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι οικονομικές ενισχύσεις της κυβέρνησης προς τους δήμους υπέστησαν και αυτές σοβαρότατες περικοπές που περιλαμβάνονται στα τρία Προγράμματα Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Η κατάσταση έχει γίνει τώρα πιο σοβαρή με το Μνημόνιο που παρουσιάστηκε από την «τρόικα», που επιβάλλει ένα σύνολο μέτρων με επίδραση στους δήμους και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, καθώς περιλαμβάνει πολύ αρνητικές παραμέτρους που θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο είτε στις παρεχόμενες υπηρεσίες, είτε στην ποιότητα ζωής των δημοτών.
Αυτή είναι μία ανησυχητική πραγματικότητα που θα πρέπει να απασχολήσει σοβαρά την κυβέρνηση, η οποία, χωρίς να θέσει σε κίνδυνο τους υψηλούς στόχους της εξισορρόπησης των δημοσίων εσόδων και εξόδων και της καταπολέμησης του ελλείμματος, που είναι απαραίτητοι, είναι επιτακτική ανάγκη να τους εντάξει στο πλαίσιο της σοβαρής κοινωνικής κρίσης, όπου σημασία έχει να σκεφτεί πρωτίστως τους ανθρώπους και ιδιαίτερα τις πιο ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.

Τα προτεινόμενα μέτρα – με ένα μη ρεαλιστικό και αδύνατο να τηρηθεί χρονοδιάγραμμα – μειώνουν τα έσοδα των δήμων και επιβάλλουν περικοπές γενικά, κάτι που θα έχει επιπτώσεις στην υποστήριξη που παρέχεται στους δημότες, σε τομείς όπου, ήδη σήμερα, οι δήμοι υποκαθιστούν την κεντρική διοίκηση. Για παράδειγμα αναφέρουμε ενδεικτικά το βοήθημα για την αγορά φαρμάκων και άλλα έξοδα που σχετίζονται με την υγεία, το επίδομα για την πληρωμή ενοικίου σπιτιού ή για την αγορά βιβλίων και σχολικών ειδών, καθώς και την παροχή συσσιτίων.
Κατά τον Εθνικό Σύνδεσμο Δήμων Πορτογαλίας, οι προτάσεις εκείνες που δεν λαμβάνουν υπόψη καθόλου τις προσπάθειες που γενικά καταβάλλονται από τους δήμους, καθιστούν προφανές ότι το έγγραφο που κυρώθηκε συντάχτηκε βιαστικά και λίγο επιπόλαια. Όσο για την τήρηση των περιορισμών που προβλέπονται σε αυτό, ανησυχούμε μήπως δεν μπορέσουμε να συνεχίσουμε να διασφαλίζουμε, με την απαραίτητη ποιότητα, τις υπηρεσίες που παρέχουμε, σε βάρος της αρμονικής ανάπτυξης της χώρας και της ποιότητας ζωής των Πορτογάλων.

Ο αντίκτυπος της κρίσης στην Αυτοδιοίκηση της Ρουμανίας


ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: www.localit.gr

O Δήμαρχος κ.Tudor Pendiuc
Του Tudor Pendiuc, δημάρχου Pitesti και προέδρου της Ενωσης Δήμων Ρουμανίας

Είναι γνωστό ότι κάθε οικονομική κρίση έχει επιπτώσεις σε όλους τους τομείς των δραστηριοτήτων κάθε κράτους. Τα αποτελέσματα αυτά είναι άμεσα, ανάλογα με τον τρόπο που οι κεντρικές κυβερνήσεις είναι σε θέση ή όχι να διαχειριστούν τις κρίσεις σε εθνικό επίπεδο.
Στη Ρουμανία η κρίση είχε δραματικές συνέπειες και επηρέασε όλους τους τομείς δραστηριοτήτων, αλλά και το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού. Δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι έχουν χάσει τις δουλειές τους, με συνέπεια τα εισοδήματά τους να μειωθούν σημαντικά, ενώ παράλληλα οι τιμές όλων των προϊόντων έχουν αυξηθεί, αποτέλεσμα της αύξησης του ΦΠΑ.
Απ’ όλους τους τομείς των δραστηριοτήτων η Δημόσια Διοίκηση ήταν ο τομέας που τον έπληξε περισσότερο η κρίση, λόγω των επιβαλλόμενων μέτρων λιτότητας. Ωστόσο, τα μέτρα επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό και την Τοπική Δημόσια Διοίκηση, καθώς η ρουμανική κυβέρνηση αποφάσισε –στις αρχές Ιουλίου του 2010– την απόλυση 60.000 υπαλλήλων περίπου από το δημόσιο τομέα, εκ των οποίων 50.000 προέρχονταν από την Τοπική Δημόσια Διοίκηση.
Η απόφαση αυτή σχετικά με το προσωπικό συνοδεύτηκε και από άλλα μέτρα, όπως είναι η μείωση κατά 25% των μισθών για όλους τους υπαλλήλους στο δημόσιο τομέα, η άρση των πληρωμών των υπερωριών, αλλά και κάθε άλλου είδους μπόνους, όπως είναι το πριμ παραγωγικότητας, που μέχρι τώρα αποδίδονταν δικαιωματικά σε υπαλλήλους με αξιόλογη αποδοτικότητα. Πρωταρχικά, όμως, η κυβέρνηση είχε απαγορεύσει όλες τις προσλήψεις για την κάλυψη κενών θέσεων στη Δημόσια Διοίκηση. Πρόσθετα μέτρα ακολουθήθηκαν το 2011, όταν κάθε εδαφική διοικητική μονάδα υποχρεώθηκε να τηρεί ανώτατο όριο δαπανών προσωπικού στους προϋπολογισμούς.
Η μείωση του αριθμού των υπαλλήλων στην Τοπική Δημόσια Διοίκηση, χωρίς ανάλογη μείωση των αρμοδιοτήτων και των ευθυνών σε τοπικό επίπεδο, οδήγησε στην αύξηση των συνολικών δαπανών στους τοπικούς προϋπολογισμούς. Ο λόγος για τον οποίον συνέβη κάτι τέτοιο είναι ότι προκειμένου να πραγματοποιηθεί η παροχή δημοσίων υπηρεσιών, όπως η συντήρηση των χώρων πρασίνου, η αποχέτευση, η συντήρηση του οδικού δικτύου κ.ά., οι τοπικές διοικήσεις αναγκάστηκαν να αναθέσουν σε εξωτερικούς συνεργάτες τις συγκεκριμένες υπηρεσίες, επιβαρύνοντας τους τοπικούς προϋπολογισμούς με επιπλέον κόστος, κυρίως λόγω του ΦΠΑ, ο οποίος υπολογίζεται στην παροχή υπηρεσιών από ιδιωτικές εταιρείες.
Η κρατική παρέμβαση δεν αρκέστηκε στη διαμόρφωση πολιτικών σχετικά με το προσωπικό, όπως αυτές επιβλήθηκαν στις τοπικές αρχές. Αντίθετα, ακολούθησαν κυβερνητικές αποφάσεις για τη μείωση των τοπικών δημοσιονομικών εσόδων. Ετσι μέσα από διάφορες κανονιστικές πράξεις, μερικές από τις ίδιες πηγές των εσόδων στους τοπικούς προϋπολογισμούς αποσύρθηκαν, ενώ, παράλληλα, οι ποσοστώσεις που δικαιούνται οι τοπικές αρχές από το φόρο εισοδήματος που συγκεντρώνεται στα όρια των διοικητικών ενοτήτων μειώθηκε κατά 7% (40%, περίπου, των συνολικών εσόδων των τοπικών προϋπολογισμών). Στη μείωση αυτή θα πρέπει να προστεθούν οι συνέπειες της κρίσης σε εθνικό επίπεδο, ιδίως η μείωση της βάσης των φορολογικών εσόδων, τόσο λόγω του περιορισμού των θέσεων εργασίας όσο και των μισθών των υπαλλήλων.

Επίσης, το 2011 οι μεταβιβάσεις από τον κεντρικό προϋπολογισμό στους τοπικούς μειώθηκαν κατά 25%. Οι μεταβιβάσεις αυτές αφορούσαν τη μερική χρηματοδότηση αποκεντρωμένων αρμοδιοτήτων όπως είναι η εκπαίδευση, η υγεία, η κοινωνική βοήθεια για τα άτομα με αναπηρίες κ.λπ.

Η οικονομική κρίση και οι τοπικές αρχές στην Ιρλανδία


ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ από: www.localit.gr

Η κ. Constance Hanniffy
Της Cllr. Constance Hanniffy, μέλους του Κομητειακού Συμβούλιου του Offaly Περιφερειακή Αρχή Midland και προέδρου της Ενωσης Κομητειών και Δημοτικών Συμβουλίων Ιρλανδίας

Εισαγωγή
Ο αντίκτυπος της οικονομικής κρίσης είχε πολύ σημαντική επίδραση στην Ιρλανδία γενικά αλλά και στο ιρλανδικό σύστημα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ειδικά. Το Νοέμβριο του 2010 η κυβέρνηση κατέληξε σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ενωση (Ε.Ε.) και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) για την παροχή οικονομικής βοήθειας ύψους 85 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 35 δισ. ευρώ θα χρησιμοποιούνταν για την αντιμετώπιση των δυσκολιών που εμφάνιζε ο τραπεζικός τομέας, ενώ το υπόλοιπο ποσό θα κάλυπτε τις δημοσιονομικές ανάγκες χρηματοδότησης.
Τα διάφορα μέτρα που εφαρμόζονται για την επίλυση των αδυναμιών του προϋπολογισμού έχουν προφανώς σημαντικές επιπτώσεις στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, όπως, επίσης, και ορισμένες ειδικές προϋποθέσεις που περιλαμβάνονται στη συμφωνία Ε.Ε.-ΔΝΤ. Οι επιπτώσεις είναι πιο έντονα αισθητές:
στη χρηματοδότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης,
στο επίπεδο στελέχωσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης,
στη δομή και τη φύση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης,
στην παροχή των υπηρεσιών

Ο «Καλλικράτης» ηττήθηκε από το Μεσοπρόθεσμο






ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: www.localit.gr

Μειώνονται επιχορηγήσεις και δαπάνες, αυξάνονται έσοδα από φόρους και τέλη, ενώ προβλέπεται πλεόνασμα 4,7 δισ. ευρώ για την τετραετία 2011-2015.
Το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα «νίκησε» και τον «Καλλικράτη», όχι… κατά κράτος, αλλά κατά 285 εκατ. ευρώ μείον, και επιπλέον των ήδη γινομένων περικοπώ, στα ταμεία των δήμων της χώρας.
Αυτή είναι η διαφορά που υπάρχει μεταξύ όσων προέβλεπε ο προϋπολογισμός 2011 για τη συνολική επιχορήγηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, 5.285 εκατ. ευρώ, και όσων προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο, 5.001 εκατ. ευρώ.
Αντιθέτως το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει ότι η Αυτοδιοίκηση θα αυξήσει (;!) τα ίδια έσοδά της από δημοτικούς φόρους και τέλη στην τετραετία 2012-2015 κατά 800 εκατ. ευρώ και θα μειώσει τις δαπάνες της κατά 685 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 580 εκατ. ευρώ από δαπάνες κοινωνικού, προνοιακού, πολιτιστικού χαρακτήρα.
Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο, δηλαδή, η συνολική εξοικονόμηση για το 2011 προβλέπεται να ανέλθει στα 1,4 δισ. ευρώ περίπου, ενώ για την τετραετία οι δήμοι θα έχουν πλεόνασμα 4,7 δισ. ευρώ.
Πάντως μέχρι στιγμής, μέσα οικονομικού έτους, οι δήμοι δεν γνωρίζουν τις χρηματοδοτήσεις που θα λάβουν για φέτος για να καλύψουν τις ανάγκες τους, έχουν εισπράξει μόλις 1,5 δισ. ευρώ για τα λειτουργικά τους έξοδα, δεν έχει μπει ακόμη ούτε ένα ευρώ στα ταμεία τους για επενδύσεις, αφού η απόδοση της ΣΑΤΑ είναι μηδενική. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι οι δήμοι που δυσκολεύονται να αποδώσουν ακόμη και τους μισθούς των υπαλλήλων. 

Εξατομικευμένα «σωσίβια» σωτηρίας για υπερχεωμένους δήμους


ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ από: www.localit.gr 




Εξατομικευμένα προγράμματα εξυγίανσης για κάθε δήμο που θα ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες ανάγκες του αναμένεται να διαμορφωθούν με την τεχνική υποστήριξη του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων στο πλαίσιο του προγράμματος εξυγίανσης των ΟΤΑ, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Εσωτερικών. Παράλληλα το υπουργείο έδωσε στη δημοσιότητα τη λίστα με τις μακροπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες οφειλές των ΟΤΑ.

Σύμφωνα με τις τελικές ρυθμίσεις για τους υπερχρεωμένους δήμους, ανοίγει “παράθυρο” για υπαγωγή όλων των δήμων στις ευνοϊκές ρυθμίσεις αποπληρωμής δανείων από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Στο πλαίσιο του νέου προγράμματος προβλέπονται ακόμη και μετατάξεις προσωπικού από υπερχρεωμένους δήμους προς άλλους που έχουν ανάγκη προσωπικού. Οι υπάλληλοι θα μπορούν να μετατάσσονται, κατά αρχάς σε εθελοντική βάση, τόσο προς άλλους Δήμους όσο και προς τις δημόσιες υπηρεσίες, εντός των γεωγραφικών ορίων των περιφερειών στις οποίες εργάζονται

Ειδικότερα βάση των ρυθμίσεων του ΥΠΕΣ οι ΟΤΑ θα μπορούν να ζητήσουν επιμήκυνση της περιόδου για την αποπληρωμή των δανείων που έχουν συνάψει με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων είτε με ιδιωτικές τράπεζες. Σημειώνεται ότι δρομολογήθηκε ήδη αναχρηματοδότηση των δανείων που έχουν λάβει οι δήμοι από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, με επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής μέχρι και 25 έτη και μείωση του επιτοκίου από 11,5%, που είναι σήμερα σε περίπου 5,9%. Με τη συγκεκριμένη χρηματοδότηση οι δήμοι θα εξασφαλίσουν μείωση της ετήσιας δόσης, γεγονός που απελευθερώνει πόρους για να διατεθούν για εξόφληση χρεών και λειτουργικές ανάγκες. Ήδη στο Ταμείο έχουν απευθυνθεί για τη διαδικασία αναχρηματοδότησης πέντε δήμοι και συγκεκριμένα Πειραιάς, Ρέντη, Βύρωνας, Τρίκαλα και Αχαρνές. Εξάλλου, όπως έγινε γνωστό, προωθείται συμφωνία με το υπουργείο Οικονομικών που θα εξασφαλίζει τη δυνατότητα συμψηφισμού οφειλών των ΟΤΑ προς το κράτος (π.χ., σε ασφαλιστικά ταμεία) με οφειλόμενα ποσά του κράτους προς τους δήμους (π.χ., παρακρατηθέντα). Όπως μάλιστα, έχει ξεκαθαρίσει ο υπουργός Εσωτερικών Χ. Καστανίδης επιδιώκεται η εξασφάλιση κεφαλαίων για το ΤΠκΔ προκειμένου να χορηγηθούν χαμηλότοκα δάνεια στους ΟΤΑ για να καλυφθούν οι υποχρεώσεις των δήμων προς τρίτους (προμηθευτές) και να εξασφαλιστούν με αυτόν τον τρόπο οι ισοσκελισμένοι προϋπολογισμοί.

Το ΤΠΔ αρωγός στην οικονομική εξυγίανση των δήμων


ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ:www.localit.gr   

Του Αλέξανδρου Αντωνόπουλου, προέδρου ΤΠΔ

Η πρωτόγνωρη για τα μεταπολεμικά χρόνια οικονομική κρίση που αντιμετωπίζει η χώρα μας αναπόφευκτα οδήγησε στη συρρίκνωση των διαθέσιμων οικονομικών μέσων στους ΟΤΑ. Η κρίση όμως αυτή –σχήμα οξύμωρο– μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο για την επίλυση χρόνιων προβλημάτων. Ενα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση αυτή έχει ήδη πραγματοποιηθεί με την εφαρμογή του «Καλλικράτη» και τη θέσπιση, μεταξύ άλλων, διαδικασιών και συστημάτων διαφάνειας όσον αφορά τα οικονομικά των ΟΤΑ. Η επόμενη, όμως, σημαντική οικονομική πρόκληση αφορά τη διατήρηση της ομαλής χρηματοδότησής των ΟΤΑ και κυρίως την αντιμετώπιση των προβλημάτων υπερχρέωσης. 

Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2011

Η ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΤΗΣ ΦΤΩΧΙΑΣ ΑΠΑΙΤΕΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ - ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΟ

 Άρθρο του Δημήτρη Κατσούλη,
τ. Δημάρχου Αυλώνος Ευβοίας

1.    Η  διαρκώς  αυξανόμενη επιδείνωση της οικονομικής κρίσης διευρύνει  την απόλυτη φτώχια στις τοπικές κοινωνίες όχι μόνο των πόλεων αλλά και της  υπαίθρου. Η κατάσταση αυτή  πρόκειται να εξελιχθεί παράλληλα με την δίνη της οικονομικής καχεξίας στην οποία πρόκειται να περιέλθει η τοπική αυτοδιοίκηση, κυρίως εάν δεν αντιληφθεί άμεσα την αναγκαιότητα να αναθεωρήσει την πεπατημένη της πολιτικής και οικονομικής διαχείρισης που παράγει δαπάνες αλλά δεν  συγκεντρώνει έσοδα παρά μόνο από  την κεντρική διανομή των ΚΑΠ. Οι τελευταίοι λόγω των δεσμεύσεων του μνημονίου και του μεσοπροθέσμου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής  μειώνονται δραστικά και κυρίως θα κατευθύνονται, εάν επαρκούν για την μισθοδοσία του προσωπικού και την κάλυψη λειτουργικών δαπανών. Σε αυτή την συγκυρία η κατασκευή νέων έργων και  γενικότερα οι νέες επενδύσεις  θα χρηματοδοτούνται μόνο από πόρους του ΕΣΠΑ και διαρκώς λιγότερο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Σε αυτό το οικονομικό και αναπτυξιακό περιβάλλον η τοπική αυτοδιοίκηση και εν προκειμένω οι δήμοι  πρέπει να επαναπροσδιορίσουν τις προτεραιότητές τους και να προσαρμόσουν τα προγράμματα δράσης περιοριζόμενοι σε  πολιτικές που συντηρούν τις υποδομές, διαχειρίζονται με νοικοκυροσύνη την καθημερινότητα και κυρίως  παρέχουν κοινωνικό έργο αντιμετωπίζοντας  το φαινόμενο και τις συνέπειες  της φτώχιας και της ανεργίας  δεδομένης και της συρρίκνωσης του κεντρικού κοινωνικού κράτους.

2.    Οι ανάγκες ουσιαστικής κοινωνικής φροντίδας για το μέρος του τοπικού πληθυσμού που μαστίζεται από την φτώχια και την ανεργία διαρκώς αυξάνονται. Μαζί με αυτές αρχίζουν να ανθίζουν και οι ιδέες αλλά προπαντός οι καλές πρακτικές της καινοτομικής πολιτικής πρωτοβουλίας τόσο των δημοτικών αρχών όσο και της ίδιας τη κοινωνίας των πολιτών. Σε λίγες περιπτώσεις αυτές οι πρωτοβουλίες μπορεί να περιορίζονται σε  γραφικές κινήσεις αλλά στην μεγάλη πλειονότητα αποτελούν σημαντικά πρωτόλεια κοινωνικής αλληλεγγύης οι οποίες προστίθενται στις  συνήθεις  φιλανθρωπικές δομές της εκκλησίας. Ήδη αρκετοί δήμοι έχουν οργανώσει αντίστοιχες καινοτόμες  πρακτικές όπως η δημιουργία των «κοινωνικών παντοπωλείων», των «κοινωνικών φαρμακείων», της «κάρτας κοινωνικών παροχών». Οι πρωτοβουλίες αυτές διευρύνονται έτσι ώστε η νομοθετική τους κατοχύρωση θα επιτρέψει την επέκτασή τους στο σύνολο της δημοτικής αυτοδιοίκησης θέτοντας γενικούς κανόνες οργάνωσης και λειτουργίας και επιλύοντας θεσμικά προβλήματα που ίσως προκύπτουν.

Τρίτη 4 Οκτωβρίου 2011

Giovanni Allegretti – Συμμετοχικός προϋπολογισμός: Αποφάσεις των πολιτών στον ‘πυρήνα’ της εξουσίας


O Giovanni Allegretti


               
Στη βάση τους, οι Συμμετοχικοί Προϋπολογισμοί στρέφουν τις αποφάσεις για τον προϋπολογισμό στους πολίτες που δέχονται την επίδρασή τους, δημιουργώντας δημόσια πεδία όπου οι πολίτες μπορούν να συζητούν και να ιεραρχούν όλες τις προτεραιότητες της πόλης (σπάνιο) ή να επιλέγουν κάποιες νέες επενδύσεις που επιδρούν σε ένα (μεγαλύτερο ή μικρότερο) ποσοστό του δημοτικού προϋπολογισμού. Οι Συμμετοχικοί Προϋπολογισμοί, όμως, μπορούν να έχουν μέλλον μόνο εάν προχωρήσουν πέρα από έναν ‘μινιμαλιστικό’ τυπικό ορισμό και μπορέσουν να αντιμετωπίσουν μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες προκλήσεις, λέει ο Giovani Allegretti.
Ο λεγόμενος ‘Συμμετοχικός Προϋπολογισμός’ (PB), που αποτελεί αντικείμενο πειραμάτων σε περισσότερες από 80 πόλεις στην Ευρώπη (και πρόσφατα στον Καναδά) είναι μια από τις πιθανές απαντήσεις στην αυξανόμενη αίσθηση πολιτικής δυσαρέσκειας που έπληξε τις δυτικές δημοκρατίες από τις αρχές της δεκαετίας του’90, και που στα συμπτώματά της συγκαταλέγονται οι ολιγάριθμες προεκλογικές συγκεντρώσεις, οι πτωτικοί αριθμοί των κομματικών μελών και η αυξανόμενη αποξένωση μεταξύ πολιτικών και πολιτών.
Την ώρα που η επικράτηση μιας νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας είχε ως αποτέλεσμα μια μεγαλύτερη έμφαση στην ιδιωτικοποίηση, την κατάργηση των κανονισμών και τις δυνάμεις της αγοράς, ορισμένες τοπικές κυβερνήσεις (θεωρώντας καθήκον τους να αποτελούν προνομιακό χώρο για ‘πειραματισμό’ σε νέα μονοπάτια) προσπάθησαν να ανταποκριθούν στα αιτήματα των πολιτών, τις πιέσεις του ανταγωνισμού και την ανάγκη μιας γραφειοκρατικής μεταρρύθμισης, αυξάνοντας τη συμμετοχή των πολιτών στη διακυβέρνηση.

Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2011

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΑΣΚΟΥΝΗ, ΣΤΗΝ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΔΗΜΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ



Κύριε Πρόεδρε της 14ης Γενικής Συνέλευσης της ΚΕΔΕ, αγαπητοί φίλοι, οι εκλογές για την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας διεξάγονται σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη συγκυρία για τη χώρα μας και την Αυτοδιοίκηση.
Η παρατεταμένη οικονομική κρίση η οποία πλήττει την Ελλάδα και την Ευρώπη, σε συνδυασμό με την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων του προγράμματος Καλλικράτης, θέτει την Τοπική Αυτοδιοίκηση μπροστά σε νέες συνθήκες και δεδομένα.
Για το ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ είναι ξεκάθαρο πως το ελληνικό κράτος δεν μπορούσε και δεν μπορεί να λειτουργεί με ένα ξεπερασμένο μοντέλο διοικητικής διάρθρωσης, ανίκανο να ανταποκριθεί στις ανάγκες της οικονομίας και κοινωνίας του 21ου αιώνα, ούτε να συνεχίζει να αποδέχεται τα φαινόμενα αδιαφάνειας, σπατάλης και διαφθοράς στη δημόσια διοίκηση, τα οποία συνέβαλλαν καθοριστικά στην κατάρρευση της ελληνικής οικονομίας.
Θεωρούμε τη διοικητική μεταρρύθμιση, με την ενίσχυση της αποκέντρωσης, ως αναγκαία προϋπόθεση για τη βιώσιμη ανάπτυξη του τόπου, για οικονομική ανάπτυξη με σεβασμό στον περιβάλλον, για τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού συστήματος κοινωνικής προστασίας, κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης.
Στους εννέα μήνες εφαρμογής του προγράμματος Καλλικράτης έγιναν πολλά, αλλά τώρα πρέπει να γίνει το επόμενο βήμα. Μαζί πρέπει να πάμε μπροστά. Με αίσθημα ευθύνης έχουμε επισημάνει σειρά θεμάτων τα οποία πρέπει άμεσα να διευθετηθούν με ταχείς ρυθμούς και αποφασιστικότητα, ώστε να ξεπεράσουμε τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και την αναποτελεσματικότητα του κεντρικού γραφειοκρατικού μηχανισμού.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών έχει δημοσίως αναγνωρίσει την ανάγκη διορθωτικών παρεμβάσεων και την επίλυση των προβλημάτων που δημιουργούν προσκόμματα και εμπόδια στη λειτουργία των Δήμων και είναι πολλά αυτά τα εμπόδια. Εμπόδια που διακινδυνεύουν να μας οδηγήσουν να αναιρεθεί ο βασικός ρόλος των αιρετών και να απαξιώσουν τον θεσμό μας απέναντι στα μάτια των πολιτών.

Σάββατο 1 Οκτωβρίου 2011

1000 λέξεις για την Αυτοδιοίκηση- Συμβολή σε μια δημόσια συζήτηση

Δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης

30/9/2011
Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης
Οι δήμαρχοι που έλαβαν μέρος στη συνάντηση της Θεσσαλονίκης στις 16ης Σεπτεμβρίου 2011 αποφάσισαν από κοινού να δώσουν στη δημοσιότητα το παρόν κείμενο ως συμβολή σε μια δημόσια συζήτηση για το παρόν και το μέλλον της Αυτοδιοίκησης. Το κείμενο απευθύνεται ανοιχτά και δημόσια σε όλες εκείνες τις κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν ενεργά στον νέο ρόλο, στις ευθύνες αλλά και στις πρωτοβουλίες που αναλογούν στην Αυτοδιοίκηση για μια θετική διέξοδο από την πολύπλευρη κρίση που πλήττει επώδυνα τη χώρα.

Δήμαρχος Βόλου Πάνος Σκοτινιώτης
Δήμαρχος Ιωαννιτών Φίλιππος Φίλος
Δήμαρχος Νίκαιας- Αγ. Ιωάννη Ρέντη
Γιώργος Ιωακειμίδης


ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΔΗΜΑΡΧΩΝ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Είναι πλέον φανερό πως στην Ελλάδα βιώνουμε το οδυνηρό τέλος μιας ολόκληρης εποχής, καθώς η χώρα πλήττεται από πολύμορφη κρίση. Ο κίνδυνος είναι η κρίση αυτή να μετατραπεί και σε εθνική καταστροφή. Κίνδυνος, που επιτείνεται από το κλίμα φόβου, δυσπιστίας, γενικής απαξίωσης και αρνητικών προσδοκιών στην κοινωνία, το οποίο τείνει να πάρει χαρακτηριστικά χιονοστιβάδας.
Ειδικότερα, η Αυτοδιοίκηση, καλείται υπό αυτές τις συνθήκες να εφαρμόσει τις μείζονες δομικές αλλαγές που προκύπτουν από τη μεταρρύθμιση που εισήγαγε ο “Καλλικράτης”, ενώ συγχρόνως η κρίση έβγαλε στην επιφάνεια όλα όσα η ίδια η αυτοδιοίκηση αλλά και η πολιτεία έκρυβαν για χρόνια κάτω από το χαλί.
Σ' αυτή την πραγματικά ιστορική συγκυρία, η Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να μένει ουδέτερη και αμέριμνη. Ούτε πρέπει να επιτρέψει την ισοπέδωση και την καταρράκωσή της μέσα σε κλίμα αμφισβήτησης των πάντων και απονομιμοποίησης του πολιτικού συστήματος. Η Αυτοδιοίκηση, αντίθετα, επιβάλλεται να βρει τον δικό της βηματισμό, δίπλα στον κόσμο και μέσα στα αγωνιώδη ερωτήματά του. Δεν πρέπει να γίνει μέρος του προβλήματος, αλλά οφείλει να γίνει μέρος της λύσης του.
Ο “Καλλικράτης”, ενώ παρουσιάζει σημαντικά κενά στον σχεδιασμό, αρκετές δυσκολίες στην εφαρμογή και δυσεπίλυτα προβλήματα στη χρηματοδότηση, στο επίπεδο της συμμετοχής, της χρηστής διοίκησης και της διαφάνειας εισάγει σημαντικές αξιοποιήσιμες δυνατότητες.

Στα θετικά αυτής της προσπάθειας πιστώνονται:
• Η υποχρεωτική ανάρτηση στη «Διαύγεια», που καθιστά διαφανές το τοπίο των προμηθειών, των προσλήψεων και όλων των θεμάτων που απασχολούν την αυτοδιοίκηση και τους αιρετούς.
• Νέοι θεσμοί, όπως η «Οικονομική Επιτροπή», η «Επιτροπή Ποιότητας Ζωής», η «Επιτροπή Διαβούλευσης», ο «Συνήγορος του Δημότη», το «Συμβούλιο Ένταξης Μεταναστών», που εισάγουν μια νέα κουλτούρα στην καθημερινότητα της αυτοδιοίκησης.
• Η συστηματική καταγραφή, η αποτύπωση της πραγματικής εικόνας στην οικονομική κατάσταση του κάθε δήμου και ο τερματισμός του ανεξέλεγκτου δανεισμού, που οδήγησε δεκάδες δήμους στα όρια της χρεοκοπίας.