Παρασκευή 30 Νοεμβρίου 2012

ΠΟΙΑ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΚΡΑΤΟΣ; ΑΝΙΧΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΡΙΖΙΚΟΥ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ



Γιώργος Χ. Σωτηρέλης
Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

Η εισήγηση αποτελεί μέρος του κρίση-μου σεμιναρίου της Πρωτοβουλίας για την Υπεράσπιση της Κοινωνίας και της Δημοκρατίας που έγινε την Τρίτη 27/11 με θέμα:
ΕΠΙΤΕΛΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ – ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ – ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ:
ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΟΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΘΕΜΕΛΙΩΣΗ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

Στο προηγούμενο κρίση-μο Σενινάριο, αγαπητοί φίλοι, παρουσιάσθηκαν εισαγωγικά, με αξιοσημείωτη ενάργεια και πληρότητα κατά την άποψή μου, όλες οι βασικές παράμετροι για τον αναγκαίο ιδεολογικοπολιτικό αναπροσανατολισμό της συζήτησης σε σχέση με την έννοια, την σημασία και την αναγκαιότητα της μεταρρύθμισης του κράτους. Αυτές τις παραμέτρους θα προσπαθήσουμε να εξειδικεύσουμε σήμερα, με επίκεντρο πλέον το διοικητικό σύστημα, ο ριζικός μετασχηματισμός του οποίου έχει την ίδια σημασία με τον –αλληλένδετο σε κάθε περίπτωση– μετασχηματισμό του πολιτικού συστήματος, στον οποίο είχα την ευκαιρία να αναφερθώ σε παλαιότερη εκδήλωση της κίνησης.
Είναι φανερό, αγαπητοί φίλοι, ότι τα διοικητικά προβλήματα του ελληνικού κράτους, δεν οφείλονται μόνο στην οικονομική κρίση ούτε ανάγονται,  στον ίδιο βαθμό, στην εν γένει υπονόμευση του εθνικού κράτους λόγω του «φονταμενταλισμού» των αγορών. Ένα μεγάλο μέρος αυτών των προβλημάτων, ίσως το μεγαλύτερο σε σχέση με όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οφείλεται σε ορισμένες κραυγαλέες παθογένειες του ελληνικού κράτους, οι οποίες πολλαπλασιάσθηκαν και παροξύνθηκαν υπό την πίεση των διεθνών εξελίξεων. Με άλλα λόγια, η παγκόσμια οικονομική κρίση συντέλεσε καθοριστικά για να αποκαλυφθούν σε όλη τους την έκταση και σε όλες τους τις εκφάνσεις τα εσωτερικά προβλήματα της ελληνικής διοικητικής πραγματικότητας.

Τα πλέον αρνητικά χαρακτηριστικά του ελληνικού διοικητικού συστήματος εντοπίζονται αναμφίβολα αφ’ενός μεν στον υπερσυγκεντρωτισμό και τον ανορθολογισμό ως προς την οργάνωση και λειτουργία του, με ιδιαίτερες εκφάνσεις τον νομικισμό, την προσκόλληση στη διαδικασία και την αδιαφορία για το αποτέλεσμα, αφ’ετέρου δε, και ιδίως, στην βαθύτατα πελατειακή λογική που το διαπερνά και το καθορίζει, με αποτέλεσμα την ευνοιοκρατία στην στελέχωσή του και την μεροληψία στην δράση του. Όλα αυτά, τα οποία είναι γνωστά και έχουν ήδη αναλυθεί επαρκώς τόσο σε πολιτικό όσο και σε επιστημονικό επίπεδο, συνθέτουν την εικόνα ενός κράτους το οποίο όχι μόνον  δεν κατάφερε, έστω και στοιχειωδώς, να αντιστοιχηθεί στις προκλήσεις των καιρών –ιδίως όπως αυτές αναδείχθηκαν στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης και της ευρωπαϊκής ενοποίησης– αλλά και συνέβαλε τα μέγιστα στην οικονομική κατάρρευση, λόγω αφ’ενός μεν της πλήρους αναποτελεσματικότητας, ως προς την διαχείριση των δημόσιων υποθέσεων και την άσκηση των δημόσιων πολιτικών, αφ’ετέρου  δε της υπερδιόγκωσης των κρατικών υπηρεσιών και της υποταγής τους στον συντεχνιασμό, τη διαφθορά  και τη συναλλαγή, που μετέτρεψαν το κράτος πρόνοιας σε «κράτος μαστό», δηλαδή σε κράτος απομυζούμενο από τα πάσης φύσεως ιδιωτικά συμφέροντα.

Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2012

ΝΟΜΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΚΕΔΕ: ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΕΠΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΙΓΗ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ 3 (3ο) -ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ



ΔΕΥΤΕΡΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ:
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
1. ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑΣ ΤΩΝ Ο.Τ.Α.
(ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ ΣΤ.3)

Συνιστάται στο Υπουργείο Εσωτερικών Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ με σκοπό τη συνεχή παρακολούθηση σε μηνιαία βάση της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων που εντάσσονται
στο Μητρώο των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης.
Στόχος του Παρατηρητηρίου είναι η επίτευξη ισοσκελισμένων προϋπολογισμών, καθώς και απολογισμών και η ενίσχυση της οικονομικής αυτοτέλειας των Ο.Τ.Α. σύμφωνα με τις οδηγίες των Υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομικών και με τα οριζόμενα στην ισχύουσα δημοσιονομική νομοθεσία.
2. Το Παρατηρητήριο συγκροτείται με Απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και αποτελείται:
·         από έναν Σύμβουλο του Ελεγκτικού Συνεδρίου ως Πρόεδρο, ο οποίος ορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Δικαστικών Λειτουργών,
·         τον Γενικό Διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εσωτερικών,
·         τον αρμόδιο Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εσωτερικών,
·         έναν εκπρόσωπο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας ο οποίος ορίζεται με απόφαση του Δ.Σ. της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, προκειμένου για δήμους, ή έναν εκπρόσωπο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, προκειμένου για περιφέρειες, και
·          τον Γενικό Διευθυντή Θησαυροφυλακίου του Προϋπολογισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η σύμφωνη γνώμη του οποίου απαιτείται για την έκδοση απόφασης από το Παρατηρητήριο.

 Στο Παρατηρητήριο δύνανται, με την ίδια απόφαση συγκρότησης του, να ορίζονται μέχρι και δύο εμπειρογνώμονες εγνωσμένου κύρους χωρίς δικαίωμα ψήφου.

Αρμοδιότητα  του Παρατηρητηρίου, όπως προαναφέρθηκε είναι ο έλεγχος της ορθής εκτέλεσης του προϋπολογισμού και της εν γένει πορείας των οικονομικών των ΟΤΑ, καθώς και των νομικών τους προσώπων, όπως αυτές αποτυπώνονται
στον προϋπολογισμό τους, καθώς και στο ετήσιο πρόγραμμα δράσης και στο πενταετές επιχειρησιακό πρόγραμμά του κάθε Δήμου και Περιφέρειας που προβλέπονται στα άρθρα 266 και 268 του ν. 3852/2010.

Η αρμόδια για την εποπτεία του ΟΤΑ αρχή αποστέλλει στο Παρατηρητήριο σε ηλεκτρονική μορφή τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό του και το ετήσιο πρόγραμμα δράσης του, τα οποία, μαζί με το πενταετές επιχειρησιακό του πρόγραμμα, αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών.
Ο προϋπολογισμός πρέπει να περιλαμβάνει υποχρεωτικά μηνιαίους και τριμηνιαίους στόχους, τόσο ως προς τα έσοδα όσο και ως προς τις δαπάνες. Το Παρατηρητήριο αξιολογεί τις προβλέψεις εσόδων που παρουσιάζουν οι Ο.Τ.Α. και κάνει προτάσεις περί μείωσης των προβλεπόμενων εσόδων, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο.
Το Παρατηρητήριο με βάση μηναία στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, που παρακολουθεί η Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, με τα εργαλεία των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών που έχει στη διάθεσή της, καθώς και με πρόσθετα στοιχεία που παρέχει ο ΟΤΑ, εφόσον του ζητηθεί, αξιολογεί και ελέγχει την πορεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού. Σε περίπτωση που διαπιστώσει σοβαρή απόκλιση από τα έσοδα ή τις δαπάνες, επισημαίνει στον ΟΤΑ και στην αρμόδια για την εποπτεία του Αρχή στοιχεία από τα οποία προκύπτει η σοβαρή απόκλιση από τους στόχους, παρέχοντας ταυτόχρονα οδηγίες και εισηγούμενο μεθόδους προς αποφυγή δημιουργίας ελλείμματος.
Ο ΟΤΑ υποχρεούται να λάβει υπόψη του τις επισημάνσεις του Παρατηρητηρίου και τα αποτελέσματα της εφαρμογής τους λαμβάνονται υπόψη κατά τον τριμηνιαίο
έλεγχο του προϋπολογισμού του.

ΝΟΜΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΚΕΔΕ: ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΕΠΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΉ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ 3 (2ο)



ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΧΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΚΑΙ ΚΤΙΡΙΩΝ ΤΩΝ ΟΤΑ ΚΑΙ ΤΩΝ Ν.Π.Δ.Δ. ΑΥΤΩΝ ΕΝΑΝΤΙ ΑΝΤΑΛΛΑΓΜΑΤΟΣ
(ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ ΣΤ.2)

Με την υποπαράγραφο αυτή του νόμου ρυθμίζονται θέματα παραχώρησης δικαιώματος χρήσης κοινόχρηστων χώρων και κτιρίων των δήμων και των νπδδ, κυρίως θέματα που αφορούν στα περίπτερα, δεδομένου ότι υπήρξαν πολλά κενά νόμου και δυσλειτουργία για τις παραχωρήσεις αυτές, μετά την εφαρμογή του ν.3919/2011 περί απελευθέρωσης επαγγελμάτων.
Έτσι λοιπόν με τις διατάξεις του παρόντος νόμου τίθενται εξ αρχής οι προϋποθέσεις και η διαδικασία για την παραχώρηση της χρήσης αυτών από τους δήμους, έτσι ώστε να εναρμονίζονται με τα απαιτούμενα και προβλεπόμενα από τον ν.3919/2011.
(ΠΡΟΣΟΧΗ! Με την παρ. 1 του άρθ.3 της ΠΝΠ (ΦΕΚ Α’ 229/19.11.12) προβλέπεται ότι οι κανονιστικές πράξεις που πρέπει να εκδοθούν δυνάμει του άρθρου πρώτου του ν.4093/2012 για την εφαρμογή του Ν.3919/2011 περί της απελευθέρωσης των επαγγελμάτων  εκδίδεται το αργότερο μέχρι 31.12.2012).
Ειδικότερα:   
Ι. ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ:
Α) Διαδικασία καθορισμού νέων θέσεων περιπτέρων:
Με την παρ. 10 του άρθ. 10 του Ν.Δ. 1044/71 προβλεπόταν ότι ο καθορισμός των θέσεων των περιπτέρων γινόταν από την οικεία Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, σε συνεργασία με τους Δήμους ή Κοινότητες κατά προτίμηση σε προεκτάσεις δημοτικών ή κοινοτικών διαμερισμάτων, κάτι το οποίο μεταβιβάστηκε με τον Καλλικράτη στους Δήμους, οπότε και ο καθορισμός των θέσεων γινόταν πλέον με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Με την υποπαρ. Στ 2.3 του νόμου, προβλέπεται η διαδικασία για τον καθορισμό των θέσεων των περιπτέρων, ο οποίος γίνεται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου (με την οποία καθορίζονται οι θέσεις των περιπτέρων και αποτυπώνονται σε σχετικά τοπογραφικά διαγράμματα αρμόζουσας κλίμακας, στα οποία απεικονίζεται και ο κοινόχρηστος περιβάλλων χώρος), αφού προηγηθούν:
·         Απόφαση της οικείας δημοτικής ή τοπικής κοινότητας
·         Εισήγηση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής (όπου λειτουργεί) προς το Δημοτικό Συμβούλιο
·         Ερώτημα του Δήμου προς την οικεία αστυνομική αρχή για παροχή γνώμης η οποία παρέχεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας είκοσι (20) ημερών από την ημερομηνία παραλαβής του ερωτήματος του δήμου και η οποία εξετάζει την καταλληλότητα του χώρου από πλευράς ασφάλειας της κυκλοφορίας πεζών και των οχημάτων. Αν παρέλθει άπρακτη της παραπάνω προθεσμίας, τεκμαίρεται η θετική γνώμη αυτής ως προς την καταλληλότητα του χώρου από πλευράς ασφάλειας. Για τον καθορισμό των θέσεων περιπτέρων λαμβάνονται υπόψη οι εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις που αφορούν στην προστασία του φυσικού, πολιτιστικού και αρχιτεκτονικού περιβάλλοντος, των δασικών περιοχών, των αρχαιολογικών και ιστορικών τόπων, της δημόσιας κυκλοφορίας, την αισθητική και λειτουργική φυσιογνωμία του αστικού περιβάλλοντος, καθώς και την εν γένει προστασία της κοινής χρήσης. Τυχόν αρνητική εισήγηση της αστυνομίας είναι δεσμευτική για την δημοτική αρχή.

ΝΟΜΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ Κ.Ε.Δ.Ε.: ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΕΠΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ 3 (1ο)

ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΕΠΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ Τ.Α. ΜΕ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ
Ν.4093/2012
«Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 - Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής του ν. 4046/2012 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016»
(ΦΕΚ 222 Α΄)

ΠΡΩΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ:
ΘΕΣΜΙΚΑ

Ι . ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΑ – ΘΕΜΑΤΑ ΧΟΡΗΓΙΑΣ ΑΙΡΕΤΩΝ
(ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Β)

1.      Με τις διατάξεις της παρ. 1.α της υποπαραγράφου Β 1 προβλέπεται περικοπή χορηγίας σε περίπτωση ταυτόχρονης καταβολής αποδοχών από το Δημόσιο  και μη αναγνώριση ως συντάξιμου του χρόνου απασχόλησης σε θέσεις του δημόσιου τομέα. Ειδικότερα προβλέπεται ότι οι διατάξεις των άρθρων 1 του ν. 91/1943 (Α` 129) και της παρ. 19 του άρθρου 4 του ν. 3513/2006 (Α` 265) (καθιέρωση δικαιώματος χορηγίας για αιρετούς Τ.Α.), παύουν να ισχύουν για όσους από τα αναφερόμενα σε αυτές πρόσωπα αποκτούν για πρώτη φορά την ιδιότητα του Δημάρχου, από την επομένη της ημερομηνίας έναρξης ισχύος του παρόντος νόμου. Τα πρόσωπα αυτά ασφαλίζονται για κύρια σύνταξη, πρόσθετη ασφάλιση και υγειονομική περίθαλψη, στους φορείς που ασφαλίζονταν πριν την εκλογή τους στα αξιώματα αυτά και ο χρόνος της θητείας τους λογίζεται ως χρόνος ασφάλισης στους φορείς αυτούς. Σε περίπτωση που δεν υφίσταται προγενέστερη κατά τα ανωτέρω ασφάλιση, για τα εν λόγω πρόσωπα έχουν εφαρμογή οι διατάξεις των παραγράφων 1, 2 και 3 του άρθρου 2 του ν. 3865/2010 (Α` 120) (υποχρεωτική ασφάλιση σε ΙΚΑ ΕΤΑΜ).
Οι αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές, όπως αυτές καθορίζονται από τη νομοθεσία του κάθε φορέα, βαρύνουν του μεν ασφαλισμένου τους ίδιους, του δε εργοδότη τη Βουλή ή το Δήμο, κατά περίπτωση, παρακρατούνται από τη βουλευτική αποζημίωση ή την αντιμισθία και αποδίδονται ανά μήνα στους οικείους φορείς.
Όσα από τα ανωτέρω πρόσωπα πριν την εκλογή τους υπάγονταν στο ασφαλιστικό συνταξιοδοτικό καθεστώς του Δημοσίου, οι ασφαλιστικές εισφορές υπολογίζονται επί των συντάξιμων αποδοχών της οργανικής τους θέσης, όπως αυτές ισχύουν κάθε φορά.
………………………………………………………………………………………………………………
2. Με το άρθρο πρώτο υποπαρ. Β.1β του ανωτέρω νόμου προβλέπεται: «β. Οι διατάξεις της παρ.14 του άρθ.8 του ν.2592/98[1] αντικαθίστανται ως εξής:
«14. Οι συντάξεις των συνταξιούχων του Δημοσίου, γενικά, συμπεριλαμβανομένων όσων λαμβάνουν βουλευτική σύνταξη ή χορηγία, οι οποίοι υπηρετούν ή προσλαμβάνονται σε θέσεις του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην παρ. 6 του άρθρου 1 του ν. 1256/1982 (Α’65) και λαμβάνουν σύνταξη ή χορηγία, κατά περίπτωση και αποδοχές συγχρόνως, καταβάλλονται μειωμένες κατά 70% με εξαίρεση τις συντάξεις που καταβάλλονται με βάση τις διατάξεις των νόμων 1897/1990 (Α’ 120) και 1977/1991 (Α’ 185), τις εξ ιδίου δικαιώματος πολεμικές συντάξεις που καταβάλλονται με βάση τις διατάξεις του Κώδικα Πολεμικών Συντάξεων, καθώς και τις εξ ιδίου δικαιώματος συντάξεις παθόντων στην υπηρεσία και εξαιτίας αυτής.
Οι διοριζόμενοι σε θέσεις προέδρων ή μελών Διοικητικών Συμβουλίων, φορέων του δημοσίου τομέα, οι οποίοι λαμβάνουν σύνταξη από το Δημόσιο ή από οποιονδήποτε ασφαλιστικό φορέα κύριας ασφάλισης μπορούν, αντί της υπαγωγής τους στις ρυθμίσεις του προηγούμενου εδαφίου, να επιλέξουν με υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 που απευθύνουν τόσο προς την υπηρεσία τους, όσο και προς τον οικείο ασφαλιστικό φορέα, την υπαγωγή τους στις ρυθμίσεις της παρ. 9 του άρθρου 6 του ν. 2469/1997 (Α’ 38).»
Δηλαδή σε περίπτωση λήψης χορηγίας και αποδοχών από οργανική θέση στον δημόσιο τομέα περικόπτεται η χορηγία κατά 70%.
………………………………………………………………………………………………………………..
3. Επίσης, με το άρθρο πρώτο υποπαρ. Β.1γ του νόμου, οι διατάξεις της προηγούμενης περίπτωσης έχουν εφαρμογή και για όσους λαμβάνουν ταυτόχρονα με τη σύνταξη ή τη χορηγία, κατά περίπτωση, βουλευτική αποζημίωση ή αντιμισθία ως αιρετά όργανα των ο.τ.α. α΄ και β΄ βαθμού.
Δηλαδή σε περίπτωση ταυτόχρονης καταβολής χορηγίας ή σύνταξης και αντιμισθίας από θέση αιρετού οτα α και β βαθμού, περικόπτεται η χορηγία κατά 70%

Τετάρτη 28 Νοεμβρίου 2012

MARIA SANTOS GORROSTIETA: Η ΠΡΩΗΝ ΔΗΜΑΡΧΟΣ, ΗΡΩΪΔΑ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ



Αναδημοσίευση από www.localit.gr
 
Η μάχη που έδωσε εναντίον των καρτέλ ναρκωτικών στο Μεξικό και ιδιαίτερα στην πόλη Tiquicheo όπου διετέλεσε δήμαρχος,  ήταν άνιση για τη Maria Santos Gorrostieta. Όπως μεταδίδουν διεθνή πρακτορεία βρέθηκε νεκρή και κακοποιημένη σε ερημική τοποθεσία.
Η Gorrostieta μητέρα τριών παιδιών έχει χαρακτηριστεί ως «η ηρωίδα του 21ου αιώνα» καθώς έδινε σκληρή μάχη εναντίον των καρτέλ ναρκωτικών της χώρας της. Η 36χρονη γυναίκα αν και είχε δεχθεί άλλες δύο φορές δολοφονική επίθεση είχε καταφέρει να επιζήσει.
Ωστόσο στις αρχές του Νοεμβρίου, η γυναίκα ενώ πήγαινε την κόρη της στο σχολείο,  μέλη των τοπικών καρτέλ ναρκωτικών της έστησαν ενέδρα στην περιοχή Morelia και απειλούσαν να πάρουν την μικρή.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Universal, μάρτυρες άκουσαν την άτυχη γυναίκα να τους εκλιπαρεί να μην πάρουν το παιδί και υποστήριξαν ότι για να το σώσει, μπήκε οικειοθελώς η ίδια στο αυτοκίνητο των κακοποιών.
Η 36χρονη η οποία είχε εκλεγεί δήμαρχος στο 2008 βασανίστηκε και εκτελέστηκε. Η δολοφονία της έχει συγκλονίσει την παγκόσμια κοινή γνώμη. Η άτυχη γυναίκα παρά το γεγονός ότι, είχε δεχθεί και άλλες δολοφονικές επιθέσεις το 2011 αποφάσισε να κυκλοφορεί χωρίς αστυνομική συνοδεία.
Η Gorrostieta άφησε πίσω της δύο γιους και μία κόρη και τον δεύτερο της σύζυγό. Ο πρώτος σύζυγος της είχε χάσει τη ζωή του κατά τη διάρκεια της πρώτης δολοφονικής επίθεσης που είχε δεχθεί.

Παρασκευή 23 Νοεμβρίου 2012

Ο κ. ΣΠΥΡΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΑΤΖΕΝΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ»



Ο κ. Σπύρος Σπυρίδων, περιφερειακός σύμβουλος Αττικής και μέλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών (ΕτΠ), ορίστηκε εισηγητής για την γνωμοδότηση της ΕτΠ για την νέα «Ατζέντα για τον Καταναλωτή».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δώσει για διαβούλευση την πρότασή της για την νέα Ατζέντα για τον Καταναλωτή, με ορίζοντα το 2020. Η Ατζέντα περιλαμβάνει ένα σύνολο δράσεων με στόχο την προστασία του καταναλωτή στην Ευρωπαϊκή ενιαία αγορά, σε θέματα όπως τα ταξίδια, οι αγορές από το Διαδίκτυο, η αγορά ενέργειας, τα χρηματοπιστωτικά προϊόντα (κάρτες, δάνεια) η ασφάλεια των προϊόντων, ειδικότερα των εισαγωγών από τρίτες χώρες, αλλά και η δυνατότητα για τους πολίτες να διεκδικούν, με απλές διαδικασίες, τα δικαιώματά τους σε περίπτωση προβλήματος. Η Ατζέντα θα οδηγήσει στην προώθηση νομοθεσίας για την ενίσχυση των συμφερόντων των καταναλωτών.
Για τον σκοπό αυτό, η ΕτΠ, το όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εκπροσωπεί τις τοπικές και περιφερειακές Αρχές, ετοιμάζει την άποψή της, προκειμένου να ληφθεί υπ’όψιν κατά τη νομοθετική διαδικασία.
Τα βασικά σημεία που επεσήμανε ο κ. Σπυρίδων συνοψίζονται στα εξής:

  • Κατά την εφαρμογή της Ατζέντας, να δοθεί έμφαση στις ευπαθείς ομάδες καταναλωτών, όπως οι νησιώτες, οι κάτοικοι απομακρυσμένων περιοχών και τα Α.Μ.Ε.Α., που αντιμετωπίζουν είτε δυσκολία πρόσβασης στις αγορές, είτε περιορισμένη δυνατότητα επιλογών, είτε δυσκολία διεκδίκησης των δικαιωμάτων τους.
  • Οι τοπικές και περιφερειακές αρχές πρέπει να έχουν στη διάθεσή τους τα απαραίτητα εργαλεία για την προστασία των καταναλωτών. Χρειάζεται στήριξη σε πόρους και τεχνογνωσία για τη σωστή εφαρμογή των πολιτικών, προς όφελος των καταναλωτών.
  • Η ασφάλεια των προϊόντων, ειδικά των εισαγομένων, πρέπει να αποτελεί κεντρική επιδίωξη της πολιτικής για τους καταναλωτές. Ειδική κατηγορία αποτελούν οι συναλλαγές μέσω ίντερνετ, καθώς το υπάρχον πλαίσιο αφήνει περιθώρια αθέμιτων πρακτικών. Παράλληλα, πρέπει να διευκολυνθεί η δυνατότητα εύκολης επίλυσης των διαφορών, ούτως ώστε οι πολίτες να μην παραιτούνται από το να διεκδικούν τα δικαιώματά τους.
  • Ο κ. Σπυρίδων επεσήμανε ότι η οικονομική κρίση έχει αλλάξει τις καταναλωτικές συνήθειες των πολιτών, καθώς έχει περιοριστεί το διαθέσιμο εισόδημα προς κατανάλωση, και έχουν ενταθεί οι κοινωνικές ανισότητες. Η Επιτροπή πρέπει να αξιοποιήσει την Ατζέντα προκειμένου να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών στην ευρωπαϊκή οικονομία: Ο απώτερος στόχος της πολιτικής για τον καταναλωτή είναι η ευημερία των πολιτών, μέσω της βελτίωσης των συνθηκών διαβίωσης και της προστασίας του περιβάλλοντος, στο πλαίσιο της ενιαίας αγοράς.

Η γνωμοδότηση θα συζητηθεί στα αρμόδια όργανα της ΕτΠ και αναμένεται να υιοθετηθεί επισήμως στη σύνοδο ολομέλειας στις 29 Νοεμβρίου.
                               

Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2012

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΟΥΛΗΣ: ΕΝΝΕΑ ΠΑΡΕΜΒΑΤΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΔΟΜΗΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ



O ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΟΥΛΗΣ

Την έντονη αντίθεση με την πολιτική της κυβέρνησης που με τις απόφασης της αποδυναμώνει την Περιφερειακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση εξέφρασε το ΠΕΣΥ Πελοποννήσου με ψήφισμα που ελήφθη με αυξημένη πλειοψηφία και στο οποίο τίθενται εννέα προτάσεις που συνιστούν μια άλλη πολιτική αντίληψη για τον τόπο, μια πολιτική παρεμβατική σε όλους τους τομείς της δομής του κράτους και της οικονομίας.

Αντισυνταγματική η πρακτική της κυβέρνησης
Ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου στην εισήγηση του κατήγγειλε την αντισυνταγματική μεθοδολογία της κυβέρνησης που καταλύει την εξουσία που ανατέθηκε από τους πολίτες στην αιρετή Περιφερειακή αλλά και στην Δημοτική Αυτοδιοίκηση.
Μόνο μέσα από τους κανόνες της δημοκρατικής λειτουργίας θα δοθεί λύση στην κρίση
«Στηρίζουμε αυτή την κυβέρνηση γιατί αποτελεί την μόνη επιλογή για να αποφύγουμε την καταστροφή αλλά μόνο μέσα από τους κανόνες της δημοκρατικής λειτουργίας θα δοθεί λύση στην κρίση» υποστήριξε στην συνέχεια ο Πέτρος  Τατούλης χαρακτηρίζοντας «μεγάλα ολισθήματα και βαθύτατα αντισυνταγματικές πράξεις τις συμπεριφορές που αναπτύσσει η κυβέρνηση με την μη λειτουργία του Υπουργικού Συμβουλίου, των Διυπουργικών Επιτροπών, αλλά και με το τρόπο που επέλεξε να αντικαταστήσει τη νομοθετική λειτουργία του Κοινοβουλίου με τις πράξεις νομοθετικού περιεχομένου που αποτελούν κατάργηση του.
Η σπίλωση και αποδυνάμωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αναδεικνύει το Ιησουιτισμό του πολιτικού μας συστήματος
Ο Πέτρος Τατούλης κατήγγειλε ακόμα την διάλυση των δομών διακυβέρνησης του τόπου με την απόλυση των υπαλλήλων στις πλάτες των οποίων λειτουργεί το ίδιο το κράτος. Η πολιτική της κυβέρνησης μάλιστα να σπιλώσει με επικοινωνιακά τερτίπια το μόνο υγιή ιστό της δημοκρατίας, την Τοπική Αυτοδιοίκηση που διατηρεί πρωτογενή πολιτική σχέση με τους πολίτες, αναδεικνύει το Ιησουιτισμό του πολιτικού μας συστήματος σημείωσε στην συνέχεια ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου.
Οι Υπουργικές Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου θα διαλύσουν την ίδια την υπόσταση του Ελληνικού κράτους
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτελεί την κοιτίδα της δημοκρατίας και η επίθεση που έχει εξαπολύσει η κυβέρνηση με τις αντισυνταγματικές πράξεις και την πολιτική εκτροπή των Υπουργικών Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου, θα διαλύσει την ίδια την υπόσταση του Ελληνικού κράτους υπογράμμισε ο Πέτρος Τατούλης

Εννέα παρεμβατικές πολιτικές προτάσεις σε όλους τους τομείς της δομής του κράτους και της οικονομίας
Το Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου μετά από εισήγηση του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Πέτρου Τατούλη προτείνει τις παρακάτω εννέα πολιτικές για την αναστροφή της πορείας που έχει πάρει η χώρα με τις πρακτικές της κυβέρνησης:
1.     Οι Περιφέρειες θα πρέπει να επωμιστούν το βασικό βάρος της αναπτυξιακής πορείας του τόπου, τη στιγμή που η κεντρική κυβέρνηση θα ασχολείται για πολλά χρόνια με την επίλυση των δημοσιονομικών προβλημάτων της χώρας
2.     Οι Περιφέρειες έχουν τη δυνατότητα να αναστρέψουν την κατάπτωση της δημόσιας εικόνας στα διεθνή φόρα με μικρότερο κόστος από την κεντρική κυβέρνηση.
3.     Οι Περιφέρειες θα πρέπει να ενισχυθούν έτι περαιτέρω με αρμοδιότητες όπως στα δάση, στα νερά, στη χωροταξία.

Πέμπτη 15 Νοεμβρίου 2012

ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΗΣ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ


Η επιδιωκόμενη άμεση απομάκρυνση περίπου εκατό (100) υπαλλήλων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου στο Δήμο Αθηναίων, κατ' επιταγή του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013 - 2016 που ψήφισε το ελληνικό κοινοβούλιο [Ν.4093/2012 (ΦΕΚ 222, τ.Α´, 12.11.2012)] κατόπιν απαίτησης της τρόικα, ίσως μεν να προκαλέσει την εκταμίευση της δόσης, πιθανόν όμως να οδηγήσει σε εκπαραθύρωση, και μάλιστα βίαιη, υπαλλήλων που επί σειρά ετών προσέφεραν στην πόλη των Αθηνών. Αυτό αφορά επί του παρόντος υπαλλήλους με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου, αλλά και μονίμους υπαλλήλους που βαίνουν προς απόλυση μέσω της κατάργησης των οργανικών θέσεων, χωρίς να έχουν διευκρινιστεί οι ειδικότητες, οι κλάδοι και το ποιος και πως θα αποφασίσει για την κατάργησή τους.
Ο Δημοτικός Συνδυασμός «Δικαίωμα στην Πόλη» είναι απόλυτα αντίθετος με την εφαρμογή των παραπάνω, διότι:
1.       Πρόκειται για μια αναξιοκρατική και άδικη πρακτική μείωσης του προσωπικού, η οποία δεν βασίζεται σε κανένα αντικειμενικό κριτήριο αξιολόγησης των εργαζομένων ή του έργου που προσφέρουν στον Δήμο, όπως συνέβη και με την παρωδία της πρώτης εφεδρείας.
2.       Παραβιάζει  το άρθρο 103 του Συντάγματος, τις διατάξεις του Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων, τις Διατάξεις του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων, καθώς και πλειάδα αρχών του δικαίου (όπως η Αρχή της Συνέπειας που ισχύει στο Δημόσιο, η Αρχή της Δικαιολογημένης Εμπιστοσύνης, η Αρχή της Αναλογικότητας, η αρχή της αποτελεσματικότητας των Ο.Τ.Α., η αρχή της συνέχειας της ύπαρξης των δημοσίων υπηρεσιών και πιθανόν πολλές άλλες).
3.       Δεν προβλέπει μεταβατικές διατάξεις για τους υπαλλήλους που πλήττονται από την δικαιική αυτή μεταβολή (π.χ. ασφαλιστικές εισφορές, συνταξιοδοτικά δικαιώματα).
4.       Καταργεί την διοικητική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α, καθώς εμπλέκεται στα ενδότερα ζητήματά τους και δεν επιτρέπει να αποφασίσουν οι ίδιοι για τον μέλλον των ζητημάτων, «του οίκου τους», όπως είναι και αυτό της εργασιακής κατάστασης των υπαλλήλων τους, καταλύοντας βασικές Δημοκρατικές αρχές.
5.       Αποδυναμώνει τον Δήμο, ο οποίος δεδομένων των αρμοδιοτήτων που έχει αναλάβει με την εφαρμογή του Καλλικράτη από 1/1/2011, αλλά και των πλέον των 200 νέων αρμοδιοτήτων από 1/1/2013, ιδιαίτερα μάλιστα κοινωνικού χαρακτήρα (πρόνοια, παιδεία κ.λπ.), δεν θα έχει στην διάθεσή του το απαιτούμενο δυναμικό για την εφαρμογή τους.
6.       «Ξεχνάει» τον αντικειμενικό στόχο των Ο.Τ.Α. ο οποίος έχει κοινωνικό χαρακτήρα και γνώμονα λειτουργίας την εξυπηρέτηση του πολίτη και την βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη.
7.       Σε απάντηση εκείνων που υποστηρίζουν ότι οι Ο.Τ.Α συμβάλλουν στην αύξηση του Δημοσίου Χρέους, αντιτείνουμε ότι το συνολικό χρέος των Ο.Τ.Α. αναλογεί μόνο στο 0,9% περίπου του συνολικού Δημόσιου Χρέους του κράτους και είναι το χαμηλότερο στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
8.       Σε όσους υποστηρίζουν ότι οι ΟΤΑ αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, υπενθυμίζουμε ότι εκκρεμεί η απόδοση πόρων παρελθόντων ετών για τα οποία η σχετική πρόβλεψη στον κρατικό προϋπολογισμό είναι μηδενική ενώ ακόμα δεν έχουν αποδοθεί οι θεσμοθετημένοι με τον νόμο του «Καλλικράτη» πόροι.
9.       Όλα αυτά και παρά το γεγονός ότι η Αυτοδιοίκηση πέτυχε ακόμα και αυτούς τους στόχους που είχαν θέσει όλες οι κυβερνήσεις με τα προηγούμενα μνημόνιά τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πολιτική της σημερινής Δημοτικής Αρχής η οποία έχει ήδη προχωρήσει στην ενοποίηση Φορέων και Οργανισμών «νοικοκυρεύοντας» και εξορθολογίζοντας την λειτουργία και τα οικονομικά του Δήμου Αθηναίων.

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΤΣΙ ΚΥΡΙΕ ΦΟΥΧΤΕΛ!!!



Η άποψη που διατύπωσε ο Γερμανός Υφυπουργός Εργασίας Χανς Χιοακίμ Φούχτελ στην 3η Ελληνογερμανική Συνάντηση της Θεσσαλονίκης για το ότι «1000 Γερμανοί δημοτικοί υπάλληλοι κάνουν την δουλειά 3.000 Ελλήνων» είναι πολλαπλά ατυχής.
Πρώτον δεν είναι ακριβές ότι στους Ελληνικούς Δήμους  υπηρετούν περισσότεροι υπάλληλοι από όσους χρειάζονται. Υπάρχουν ασφαλώς και Δήμοι που μετά τον «Καλλικράτη» ίσως έχουν πλεονάζον προσωπικό. Αλλά αυτοί είναι ελάχιστοι και συγκεκριμένοι.
Δεύτερον, το πρόβλημα της ελληνικής τοπικής αυτοδιοίκησης ως προς το προσωπικό  εντοπίζεται στη δυσαναλογία μεταξύ των επιμέρους κατηγοριών με βάση τον τίτλο εκπαίδευσης και τις ειδικότητες. Λένε πολλοί ότι στους Δήμους υπηρετούν περισσότεροι εργαζόμενοι Υποχρεωτικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λιγότεροι Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής. Αυτό είναι ακριβές. Όμως πρέπει να αναλογιστούμε ότι το είδος των αρμοδιοτήτων της αυτοδιοίκησης  απαιτεί μεγάλο αριθμό εργαζομένων Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (Εργάτες καθαριότητας, πρασίνου, τεχνικών συνεργείων). Ο λειτουργικός εκσυγχρονισμός  αυτών των υπηρεσιών  μπορεί να οδηγήσει σε λιγότερο ποσοτικά αλλά περισσότερο εξειδικευμένο ποιοτικά προσωπικό ακόμη και σε αυτούς τους τομείς αλλά προϋποθέτει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση και μόνο όταν αυτή γίνει μπορεί να τεθεί θέμα  αριθμού εργαζομένων και μετακίνησή τους σε άλλους τομείς.
Τρίτον, ο κανόνας  για τους εργαζόμενους της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι ότι προσφέρουν περισσότερα από όσα άλλοι εργαζόμενοι του δημόσιου τομέα. Ποιοι δεν εργάζονται; Μήπως οι εργάτες καθαριότητας; οι εργαζόμενοι στις διοικητικές υπηρεσίες; Οι εργαζόμενοι στα ΚΕΠ και στις κοινωνικές δομές; Από την οκτάχρονη θητεία μου ως Δήμαρχος συνάντησα και συνεργάστηκα με πολλούς εργαζόμενους που προσέφεραν και πέραν του ωραρίου ενώ ελάχιστοι ήταν οι φυγόπονοι αλλά και αυτοί ακόμη είχαν εξάρσεις προσφοράς.
Οι λόγοι για τους οποίους, κατά κανόνα, δεν μπορούν να σταθούν στην τοπική αυτοδιοίκηση φυγόπονοι εργαζόμενοι έχει να κάνει με το είδος, τη φύση και  κυρίως την κοινωνική δυναμική της αποστολής τους. Η τοπική κοινωνία τους βλέπει καθημερινά, τους επιβραβεύει ή τους αποδοκιμάζει.
Τέταρτον, ο Γερμανός Υφυπουργός εννοεί πιθανόν την αναγκαιότητα αναδιοργάνωσης των υπηρεσιών των ΟΤΑ έτσι ώστε  να μειωθούν οι λειτουργικές τους δαπάνες διαμέσου της μείωσης του προσωπικού. Επειδή μάλιστα κάποιοι έχουν εναποθέσει στον κ. Φούχτελ την ελπίδα τους για την αναδιοργάνωση της τοπικής αυτοδιοίκησης τον περίμεναν να έρθει για να πωλήσει την «πραμάτεια» του. Ξεχνούν όμως μία πολύ βασική αρχή που έχει δοκιμαστεί στην πράξη: Ποτέ δεν αποδίδει καρπούς η διοικητική αναδιοργάνωση όταν δεν κάνει το ανθρώπινο δυναμικό συμμέτοχο και συνδιαμορφωτή. Η ενεργοποίησή του στην εφαρμογή του Προγράμματος «Καποδίστριας» έφερε θετικά αποτελέσματα ενώ η απομόνωσή του στην υλοποίηση του Προγράμματος «Καλλικράτης» συνέβαλε και αυτή στον Γολγοθά που βιώνει σήμερα η  τοπική αυτοδιοίκηση.
Η ελληνική τοπική αυτοδιοίκηση οφείλει, μέσα από τη δίνη της κρίσης, να αναζητήσει η ίδια τον δρόμο της ανάκτησης της διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας, να σχεδιάσει η ίδια την οργανωτική και λειτουργική της ανασυγκρότηση έτσι ώστε να  απλώσει ένα δίκτυο προστασίας της κοινωνίας και της δημοκρατίας και αυτό οφείλει να το κάνει τώρα αντί ποντάρει στις αγωνίες του κ. Φούχτελ για το «πόσo πάει».