Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2013

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΝΗΓΟΡΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ


Απόσπασμα από την Έκθεση 2012

1.    Βελτίωση της διαδικασίας βεβαίωσης οφειλών προερχόμενων από παραβάσεις διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και ενημέρωση των οφειλετών

Μεγάλος αριθμός πολιτών ανέφεραν ότι δεν είχαν λάβει το προοριζόμενο για τον παραβάτη αντίγραφο της βεβαιώσεως παραβάσεως οχήματος (κλήση), που τοποθετείται από το αστυνομικό όργανο στον ανεμοθώρακα (παρμπρίζ) του οχήματος. Το μεγάλο χρονικό περιθώριο που διαθέτουν οι ΟΤΑ, προκειμένου να αναζητήσουν καταρχάς τους οφειλέτες των ποσών των προστίμων και στη συνέχεια να ολοκληρώσουν τα επόμενα στάδια της διαδικασίας βεβαίωσης και είσπραξής τους, είναι ο βασικός λόγος δημιουργίας των προβλημάτων στις αναφορές των πολιτών. Οι ενδιαφερόμενοι καταλήγουν να λάβουν γνώση για πρώτη φορά μιας παράβασης που φέρονται να είχαν διαπράξει, πολλά έτη μετά από τον χρόνο πραγματοποίησής της (πέντε, έξι ακόμη και μετά από δέκα έτη). Κατά συνέπεια δημιουργούνται εύλογες αμφιβολίες στους πολίτες τόσο για την τέλεση της ίδιας της παράβασης, όσο και για το ενδεχόμενο να έχει ήδη εξοφληθεί το χρέος. 
Με τον νέο ΚΟΚ, από 23-2-2007 και εξής εισήχθησαν ρητές προθεσμίες βεβαίωσης και είσπραξης των διοικητικών προστίμων από τους ΟΤΑ Α΄ βαθμού, τόσο στις περιπτώσεις εκείνες που οι παραβάτες καταλαμβάνονται επ΄ αυτοφώρω, όσο και στις περιπτώσεις που οι παραβάτες είναι απόντες κατά την επίδοση της πράξης βεβαίωσης της παράβασης από το αστυνομικό όργανο.  Ωστόσο, το θεσμικό πλαίσιο βεβαίωσης και είσπραξης των διοικητικών προστίμων του ΚΟΚ, από παραβάσεις διατάξεων για στάση και στάθμευση που είχαν επιβληθεί έως και την 23η-2-2007 εξακολουθεί να απασχολεί έντονα τον Συνήγορο του Πολίτη. 
Ο Συνήγορος του Πολίτη προτείνει:
1. Τη χρήση της βάσης δεδομένων του Υπουργείου Μεταφορών κατά το πρώτο στάδιο της διαδικασίας για την είσπραξη του ποσού του προστίμου, το οποίο είναι η σύνταξη και η αποστολή από τον ΟΤΑ της πρώτης ατομικής ειδοποίησης στον παραβάτη, προκειμένου να εξασφαλισθεί η άμεση, σε σχέση με την ημερομηνία της παράβασης, αποστολή της πρώτης ατομικής ειδοποίησης.  Παράλληλα, σε συνεργασία με το ΚΕΠΥΟ, θα ήταν δυνατή η αναζήτηση του ΑΦΜ του παραβάτη, προκειμένου να προχωρήσει η υπηρεσία στην πλήρη σύνταξη του χρηματικού καταλόγου και στην ταμειακή βεβαίωση της οφειλής.
2. Επιπλέον, ενόψει της έκδοσης της κοινής υπουργικής απόφασης κατ’ εξουσιοδότηση του ΚΟΚ πρέπει να ρυθμιστούν τα εξής θέματα: 
α. Η αποστολή από τους ΟΤΑ της πρώτης ατομικής ειδοποίησης, εντός τριών μηνών από την ημερομηνία που θα περιέλθει στον ΟΤΑ η πράξη βεβαίωσης της παράβασης, (της ίδιας που ορίζεται στην παρ. 5 του άρθρου 104 του νέου ΚΟΚ).
β.  Η σύντμηση σε εύλογο χρονικό διάστημα (π.χ. τριετία) του εικοσαετούς χρόνου παραγραφής από την ταμειακή βεβαίωση της οφειλής, για την απαίτηση από τον Δήμο ή την Κοινότητα της οφειλής από πρόστιμο λόγω παρανόμου σταθμεύσεως. 
3. Ο Συνήγορος του Πολίτη επισημαίνει ένα εξίσου σημαντικό με τα ανωτέρω ζήτημα, αυτό της αδυναμίας των πολιτών να αποδείξουν το βάσιμο των ισχυρισμών τους περί της μη τελέσεως αυτής καθ’ εαυτήν της παράβασης και εμμένει στην πρόταση που είχε υποβάλει παλαιότερα στη διοίκηση και συγκεκριμένα την απεικόνιση της παράβασης με χρήση νέων τεχνολογιών (στο πλαίσιο των υφιστάμενων αποφάσεων της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα).  Η εκτύπωση των φωτογραφιών σκόπιμο θα ήταν να γίνεται μόνο σε εκείνες τις περιπτώσεις που ο παραβάτης, έχοντας γνώση ότι η υπηρεσία διαθέτει φωτογραφικό υλικό, προβαίνει στην υποβολή μιας βάσιμης ένστασης.

2.   Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για την επιβολή δημοτικών τελών, φόρων, εισφορών και δικαιωμάτων

Ο Συνήγορος του Πολίτη  στη διάρκεια της λειτουργίας του έχει δεχθεί πλήθος αναφορών, οι οποίες έχουν ως αντικείμενο  την επιβολή  οικονομικών επιβαρύνσεων εκ μέρους των  ΟΤΑ Α’ και Β΄ βαθμού, που οι δημότες καλούνται να καταβάλουν υπό μορφή ανταποδοτικών τελών (ύδρευσης, καθαριότητας και φωτισμού, ποικίλων δυνητικών ανταποδοτικών τελών, τελών κοινοχρήστων χώρων, εισφορών για κατασκευή αποχετευτικών αγωγών κ.ά.).
Όπως επισημαίνεται στις Ετήσιες Εκθέσεις του Συνηγόρου του Πολίτη, η κανονιστική δράση των  ΟΤΑ, στο πεδίο επιβολής και είσπραξης εσόδων, συχνά παρουσιάζει σφάλματα που θα οδηγούσαν στην ακύρωση των σχετικών αποφάσεων, εάν αυτές κρίνονταν κατ’ουσίαν από τα δικαστήρια.

Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου 2013

ΟΡΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥ ΣΕ ΘΕΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ Δ.Σ. ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΝΩΝΥΜΗΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΕ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ

Του Δημήτρη Κατσούλη 
Δικηγόρου, τ. Δημάρχου   

ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ
Ο ……..Επίτροπος της Υπηρεσίας Επιτρόπου Ελεγκτικού Συνεδρίου …..με την ….Πράξη του επέστρεψε αθεώρητο το …./2012 Χρηματικό Ένταλμα  της Δημοτικής Ανώνυμης Εταιρίας Ακινήτων  το οποίο αφορά την αμοιβή του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου της ενλόγω Δημοτικής Εταιρίας Μ.Π. μηνός Ιανουαρίου 2012 με το αιτιολογικό ότι: «α) Ο διορισμός του υπαλλήλου Μ.Π. νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου Νοσοκομείου, σε θέση Προέδρου του Δ.Σ. δημοτικής ανώνυμης εταιρίας Ακινήτων ……δεν συνιστά κατοχή δεύτερης θέσης κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 35 του ν,3528/2007 και σε κάθε περίπτωση ο διορισμός του στη θέση αυτή δεν επηρεάζει τη νομιμότητα της κατοχής της θέσης του ως Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου, έχει όμως ως αυτόθροη συνέπεια την αυτοδίκαιη παραίτησή του από τη θέση του υπαλλήλου ΝΠΔΔ γεγονός που δεν προκύπτει ότι συνέτρεξε στην προκειμένη περίπτωση …..β) Το με αριθμό 3 Πρακτικό της από 30/6/2012 Τακτικής Γενικής Συνέλευσης των μετόχων δεν συνιστά ειδική απόφαση της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης εκδοθείσα στο πλαίσιο της διάταξης του άρθρου 24 του ν.2190/1921 αλλά ούτε δύναται να έχει αναδρομική ισχύ σε ότι αφορά τον καθορισμό των αμοιβών του Προέδρου και του Διευθύνοντα συμβούλου της επιχείρησης πριν από την έκδοσή της, ως πράξης συλλογικού διοικητικού οργάνου φορέα ΟΤΑ με την οποία συστήνεται διαρκής οικονομική υποχρέωση της επιχείρησης δεδομένου ότι οι πράξεις που εκδίδονται από το συλλογικό όργανο αυτής είτε από τη Γενική Συνέλευση των μετόχων θεωρούνται πράξεις διοίκησης, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι τα όργανα της εταιρίας αυτής δεν μπορεί να ασκούν δραστηριότητα που συνίσταται σε άσκηση δημόσιας εξουσίας, ενόψει μάλιστα και της διάταξης του άρθρου 259, παρ. 9 (ΣΗΜ: το ορθόν είναι 252, παρ.9) του ν.3463/2006 κατά την οποία η ΔΗ.ΑΝ.ΕΤ.Α.Α. νοείται φορέας Τοπικής Αυτοδιοίκησης.» 
Σχετικά με τα ζητήματα που θέτει   και τους ισχυρισμούς στους οποίους βασίζεται η ……..Πράξη του….. Επιτρόπου Ελεγκτικού Συνεδρίου ……προκύπτουν τα ακόλουθα ερωτήματα:
Α) Δύναται υπάλληλος νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, ο οποίος έχει εκλεγεί δημοτικός σύμβουλος να κατέχει θέση Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημοτικής Ανώνυμης Εταιρίας;
Β) Υπό ποίες προϋποθέσεις ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημοτικής Ανώνυμης Εταιρίας δικαιούται αποζημίωσης για την εκτέλεση των καθηκόντων του ως Προέδρου;
Α. ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ
1.    Οι Δημοτικές Ανώνυμες Εταιρίες Ακίνητης Περιουσίας  είναι μονομετοχικές Ανώνυμες Εταιρίες οι οποίες διέπονται από τις διατάξεις του ν.3463/2006 και ειδικότερα από τα οριζόμενα στο άρθρο 266 αυτού. Συνεπώς το σύνολο των μετοχών ανήκει σε έναν μόνο Δήμο. Ως προς τη διοίκησή τους, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου ορίζονται  από το οικείο Δημοτικό Συμβούλιο. Μεταξύ των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου ορίζονται και αιρετοί  εκπρόσωποι του Δήμου, δηλαδή δημοτικοί σύμβουλοι ο αριθμός των οποίων δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος του ενός τρίτου (1/3) του συνολικού αριθμού των (τακτικών) μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και μάλιστα ένας τουλάχιστον εξ αυτών πρέπει να προέρχεται από τις δημοτικές παρατάξεις της μειοψηφίας. Οι δημοτικοί σύμβουλοι μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημοτικής Ανώνυμης Εταιρίας Ακίνητης Περιουσίας  δεν μπορούν να αναλάβουν καθήκοντα Διευθύνοντος Συμβούλου της Εταιρίας. Από την ρητή αυτή απαγόρευση συνάγεται ότι μπορούν να αναλάβουν οποιαδήποτε άλλη θέση στο Προεδρείο της Εταιρίας και δη την θέση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου.
Τα ζητήματα της διοίκησης, οργάνωσης, λειτουργίας των δημοτικών  ανωνύμων εταιριών γενικώς και των δημοτικών ανωνύμων εταιριών ακίνητης περιουσίας ειδικότερα ρυθμίζονται από τις διατάξεις του άρθρου 266 του ν.3643/2006, τις διατάξεις  του άρθρου 265 περί ανωνύμων εταιριών Ο.Τ.Α, τις διατάξεις περί δημοτικών κοινωφελών επιχειρήσεων για τα θέματα προσωπικού, σύναψης συμβάσεων μίσθωσης έργου, συμβάσεων ανάθεσης έργου, μελετών, προμηθειών και υπηρεσιών  και για κάθε άλλο θέμα από τις διατάξεις του ν.2190/1920. Μεταξύ των άλλων θεμάτων που διέπονται από τον ν.2190/1920 όπως ισχύει περιλαμβάνονται και τα θέματα της λειτουργίας του διοικητικού συμβουλίου και της Γενικής Συνέλευσης, αμοιβής των μελών του διοικητικού συμβουλίου κ.ο.κ.
Η υπαγωγή των ανωνύμων εταιριών Ο.Τ.Α. στην έννοια των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης όπως καταστρώνεται στο άρθρο 252, παρ.9 του ν.3463/2009 δεν έχει κανένα άλλο επακόλουθο πλην εκείνου που ορίζει ρητά ο νομοθέτης, δηλαδή « ως  φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης του παρόντος μέρους νοούνται η Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. η Ε.Ν.Α.Ε., οι τοπικές Ενώσεις Δήμων και Κοινοτήτων, οι Σύνδεσμοι και οι ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α.». Το αναφερόμενο ως παρόν μέρος είναι το σύνολο των διατάξεων που αναφέρονται στις επιχειρήσεις των ΟΤΑ  και με την ανωτέρω διάταξη οι αναφερόμενοι φορείς μπορούν να μετέχουν σε επιχειρήσεις στις μορφές εκείνες που ο νομοθέτης προβλέπει τη συμμετοχή πέραν των Ο.Τ.Α. πρώτου ή δευτέρου βαθμού και συμμετοχή των αποκαλούμενων «φορέων της αυτοδιοίκησης».
Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι για όλα τα ζητήματα των δημοτικών ανωνύμων εταιριών  που δεν υπάγονται σε ρητούς κανόνες του δημοτικού δικαίου (ν.3463/2006 (Κ.Δ.Κ.), ν.3852/2010 κ.ο.κ.) εφαρμόζονται οι διατάξεις της νομοθεσίας περί ανωνύμων εταιριών, δηλαδή ο ν.2190/1921 όπως ισχύει.

Σάββατο 16 Φεβρουαρίου 2013

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ 1ου ΤΑΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΕΝ.Π.Ε.



14–15 Φεβρουαρίου 2013

Στην Αθήνα, σήμερα, 15 Φεβρουαρίου 2013, εμείς ως Μέλη της Γενικής Συνέλευσης του 1ου Τακτικού Συνεδρίου της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας,
Έχοντας υπόψη :
•τη διαχρονική εξέλιξη του θεσμού της Ελληνικής Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με τις σημαντικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που πέτυχε το αυτοδιοικητικό κίνημα
•τις σημαντικές αλλαγές που επέφερε στην Ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση το πρόγραμμα «Καλλικράτης» και την ανάγκη αξιολόγησής του μετά από τα δυο πρώτα χρόνια της εφαρμογής του, με το νόημα που το Ελληνικό Σύνταγμα ορίζει και η Ευρωπαϊκή εμπειρία υποδεικνύει
•την αναγκαιότητα ολοκλήρωσης της διοικητικής μεταρρύθμισης της χώρας, στην κατεύθυνση της συγκρότησης ενός κεντρικού επιτελικού κράτους που θα αποκεντρώσει στις Περιφέρειες και τους Δήμους την εξειδίκευση και την εφαρμογή των δημόσιων πολιτικών που αφορούν την περιφερειακή και την τοπική ανάπτυξη και την παροχή των υπηρεσιών στους πολίτες,
•ότι ένα σημαντικό μέρος των διατάξεων του Ν. 3852/2010 παραμένει ανενεργό, καθώς δεν έχουν εκδοθεί τα προβλεπόμενα Προεδρικά διατάγματα και οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις (σε ποσοστό γύρω στο 50%)
•τα προβλήματα που δημιουργούν στο νέο θεσμό των Περιφερειών, η μεγάλη περικοπή των θεσμοθετημένων πόρων, η επανασυγκέντρωση αρμοδιοτήτων που έχουν αποδοθεί στις Περιφέρειες με τον «Καλλικράτη» και η καθυστέρηση της θεσμικής ολοκλήρωσης, της οργάνωσης και του λειτουργικού εκσυγχρονισμού των Περιφερειών,
•τον ρόλο που πρέπει και μπορούν να παίξουν οι αιρετές Περιφέρειες σε μια κοινωνικά δίκαιη έξοδο της Ελλάδας από την βαθιά κρίση, που χαρακτηρίζεται από ύφεση, αποεπένδυση και καλπάζουσα ανεργία, αναλαμβάνοντας ουσιαστικές πρωτοβουλίες στο σχεδιασμό και την εφαρμογή του Εθνικού Προγράμματος Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης της χώρας,
•ότι ένα σύγχρονο κράτος οφείλει να είναι επιτελικό και να εμπιστεύεται την αποκεντρωτική αποστολή στην Τοπική Αυτοδιοίκηση

Συμπεραίνουμε και Αποφασίζουμε τα ακόλουθα

1ο Για τη Θεσμική Ολοκλήρωση και την Οργάνωση των Περιφερειών
Προτείνουμε τη συμμετοχή των Περιφερειών σε κοινά όργανα του ΥΠΕΚΑ, των Περιφερειών και των Δήμων που θα διασφαλίσουν έναν ενισχυμένο και ουσιαστικό ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό και στον αναπτυξιακό προγραμματισμό.
Διεκδικούμε τη διεύρυνση του ρόλου των Περιφερειών στο σχεδιασμό και την εφαρμογή των συγχρηματοδοτούμενων επιχειρησιακών προγραμμάτων της νέας προγραμματικής περιόδου 2014–2020.
Προτείνουμε να αναλάβουν οι Περιφέρειες, εντός τριετίας, όλες τις αρμοδιότητες προώθησης, έγκρισης και υποστήριξης των ιδιωτικών επενδύσεων περιφερειακής σημασίας και, πριν την έγκριση των ιδιωτικών επενδύσεων εθνικής σημασίας, να γνωμοδοτεί η αντίστοιχη Περιφέρεια.
Ζητούμε την επικαιροποίηση του κανονιστικού πλαισίου (Ν.1622/86), που αφορά τον αναπτυξιακό προγραμματισμό σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, τη ρύθμιση της συνεργασίας μεταξύ των Υπουργείων, των Περιφερειών και των Δήμων, τη χρηματοδότηση και την εφαρμογή των αναπτυξιακών προγραμμάτων.
 Υποστηρίζουμε πως η θεσμοθέτηση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης παράλληλα με την Αιρετή Περιφέρεια, καταδεικνύει την δυσπιστία του κράτους στην Αυτοδιοίκηση και ζητούμε την κατάργηση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων της στην Αυτοδιοίκηση, σύμφωνα με την αρχή της επικουρικότητας. Ταυτόχρονα, ζητούμε τη συγκρότηση και λειτουργία των αυτοτελών υπηρεσιών εποπτείας των ΟΤΑ (Ν.3852/2010).
Διεκδικούμε τη θεσμική ολοκλήρωση, την οργάνωση και τον λειτουργικό εκσυγχρονισμό των Περιφερειών στους τομείς :
•Αγροτικής Οικονομίας (Γεωργίας – Κτηνοτροφίας – Αλιείας)
•Ανάπτυξης (Φυσικών Πόρων – Ενέργειας – Βιομηχανίας, Απασχόλησης – Εμπορίου – Τουρισμού)
•Μεταφορών – Επικοινωνιών
•Προστασίας Περιβάλλοντος
•Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας
•Παιδείας – Πολιτισμού – Αθλητισμού
•Πολιτικής Προστασίας.
Για την οργάνωση αυτή και τον λειτουργικό εκσυγχρονισμό των Περιφερειών προτείνουμε την άμεση αξιοποίηση, χωρίς άλλες καθυστερήσεις, των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων «Διοικητική Μεταρρύθμιση» και «Ψηφιακή Σύγκλιση».
Ζητούμε αναφορικά με το σχέδιο «Αθηνά» για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση να παραταθεί ο χρόνος διαβούλευσης, που όπως ανακοινώθηκε είναι ιδιαίτερα ασφυκτικός και την διασφάλιση της ευρύτερης δυνατής συναίνεσης πριν από τις τελικές αποφάσεις. 

Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2013

Η ΑΠΟΦΑΣΗ 38/2012 ΤΗΣ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ "ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ"


ΣτΕ.Ολ  38/2013
Πρόγραμμα «Καλλικράτης» - Κατάργηση Δήμων και συνένωση με άλλους - Εκτελεστή διοικητική πράξη κανονιστικού χαρακτήρα - Νομιμοποίηση για την ακύρωση -.

Αίτηση ακύρωσης υπουργικής απόφασης με την οποία καταγράφονται οι δήμοι της Χώρας και οι οικείες δημοτικές και τοπικές κοινότητες καθώς και ο πληθυσμός της, κατά το μέρος που η εν λόγω απόφαση αφορά στο νέο Δήμο Αγιάς, για το λόγο ότι η πράξη αυτή ερείδεται επί αντισυνταγματικής διάταξης νόμου. Κατάργηση του αιτούντος Δήμου και συνένωσή του μαζί με άλλους Δήμους σε νέο. Η εν λόγω απόφαση αποτελεί εκτελεστή διοικητική πράξη κανονιστικού χαρακτήρα (Αντίθετη μειοψηφία). Νομιμοποίηση του αιτούντος Δήμου. Έννομο συμφέρον του δεύτερου αιτούντος τόσο υπό την ιδιότητά του ως Δημάρχου του καταργουμένου Δήμου, όσο και ως δημότη αυτού. Συνταγματική κατοχύρωση της οργάνωσης της διοίκησης του Κράτους σύμφωνα με το αποκεντρωτικό σύστημα και της τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού. Δεν καθιερώνεται αυτονομία υπέρ των ΟΤΑ. Η σύσταση νέου ΟΤΑ με τη συνένωση ΟΤΑ που καταργούνται  δεν αποτελεί τοπική υπόθεση, αλλά γενικότερης σημασίας θέμα και μπορεί να θεσπίζεται είτε ευθέως με τυπικό νόμο είτε με προεδρικό διάταγμα εκδιδόμενο κατ’ εξουσιοδότηση του νόμου. Αντίθετη μειοψηφία. Ο νομοθέτης δύναται να προβαίνει σε συνένωση δήμων και κοινοτήτων σε μεγαλύτερους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ με κριτήρια, πέραν του γενικότερου δημόσιου και εθνικού συμφέροντος, τα τοπικά δεδομένα που συναρτώνται κατ’ αρχήν με τις γεωοικονομικές, κοινωνικές και συγκοινωνιακές συνθήκες των οικείων περιοχών. Δεν είναι επιτρεπτή η δημιουργία πρωτοβάθμιων ΟΤΑ τόσο ευρείας περιφέρειας, ώστε να καταργείται κατ’ ουσία η έννοια της «τοπικότητας» (Αντίθετη μειοψηφία). Απόρριψη της αίτησης. Κρίθηκε ότι ο νόμος που στο πλαίσιο της συνολικής αναδιοργάνωσης της τοπικής αυτοδιοίκησης καταργεί ακόμα και σε ευρεία κλίμακα υφιστάμενους ΟΤΑ με συνένωσή τους σε μεγαλύτερους οργανισμούς δεν αντίκειται στις διατάξεις των άρθρων 101 και 102 Σ. Οριακός ο έλεγχος της συνταγματικότητας των σχετικών διατάξεων από το αρμόδιο δικαστήριο. Πρόγραμμα «Καλλικράτης» - Κατάργηση Δήμων και συνένωση με άλλους - Εκτελεστή διοικητική πράξη κανονιστικού χαρακτήρα - Νομιμοποίηση για την ακύρωση -. Αίτηση ακύρωσης υπουργικής απόφασης με την οποία καταγράφονται οι δήμοι της Χώρας και οι οικείες δημοτικές και τοπικές κοινότητες καθώς και ο πληθυσμός της, κατά το μέρος που η εν λόγω απόφαση αφορά στο νέο Δήμο Αγιάς, για το λόγο ότι η πράξη αυτή ερείδεται επί αντισυνταγματικής διάταξης νόμου. Κατάργηση του αιτούντος Δήμου και συνένωσή του μαζί με άλλους Δήμους σε νέο. Η εν λόγω απόφαση αποτελεί εκτελεστή διοικητική πράξη κανονιστικού χαρακτήρα (Αντίθετη μειοψηφία). Νομιμοποίηση του αιτούντος Δήμου. Έννομο συμφέρον του δεύτερου αιτούντος τόσο υπό την ιδιότητά του ως Δημάρχου του καταργουμένου Δήμου, όσο και ως δημότη αυτού. Συνταγματική κατοχύρωση της οργάνωσης της διοίκησης του Κράτους σύμφωνα με το αποκεντρωτικό σύστημα και της τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού. Δεν καθιερώνεται αυτονομία υπέρ των ΟΤΑ. Η σύσταση νέου ΟΤΑ με τη συνένωση ΟΤΑ που καταργούνται  δεν αποτελεί τοπική υπόθεση, αλλά γενικότερης σημασίας θέμα και μπορεί να θεσπίζεται είτε ευθέως με τυπικό νόμο είτε με προεδρικό διάταγμα εκδιδόμενο κατ’ εξουσιοδότηση του νόμου. Αντίθετη μειοψηφία. Ο νομοθέτης δύναται να προβαίνει σε συνένωση δήμων και κοινοτήτων σε μεγαλύτερους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ με κριτήρια, πέραν του γενικότερου δημόσιου και εθνικού συμφέροντος, τα τοπικά δεδομένα που συναρτώνται κατ’ αρχήν με τις γεωοικονομικές, κοινωνικές και συγκοινωνιακές συνθήκες των οικείων περιοχών. Δεν είναι επιτρεπτή η δημιουργία πρωτοβάθμιων ΟΤΑ τόσο ευρείας περιφέρειας, ώστε να καταργείται κατ’ ουσία η έννοια της «τοπικότητας» (Αντίθετη μειοψηφία). Απόρριψη της αίτησης. Κρίθηκε ότι ο νόμος που στο πλαίσιο της συνολικής αναδιοργάνωσης της τοπικής αυτοδιοίκησης καταργεί ακόμα και σε ευρεία κλίμακα υφιστάμενους ΟΤΑ με συνένωσή τους σε μεγαλύτερους οργανισμούς δεν αντίκειται στις διατάξεις των άρθρων 101 και 102 Σ. Οριακός ο έλεγχος της συνταγματικότητας των σχετικών διατάξεων από το αρμόδιο δικαστήριο.


Αριθμός 38/2013
ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ