Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2011

ΟΙ ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΔΟΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥΣ ΤΗΣ ΤΑΚΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΣΥΓΚΛΙΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ


Άρθρο του Δημήτρη Κατσούλη
Νομικού, τ. Δημάρχου Αυλώνος Ευβοίας

1.    Εισαγωγή:
 Ο νομοθέτης  έχει προσδιορίσει με απόλυτη σαφήνεια την προθεσμία εντός της οποίας μπορεί να μπορεί να συγκληθεί το Δημοτικό Συμβούλιο σε τακτική συνεδρίαση. Αντίθετα δεν υπάρχει προθεσμία για την έκτακτη σύγκλιση του Συμβουλίου η οποία μπορεί να γίνει και αυθημερόν ενώ δεν απαιτείται έγγραφος τύπος στην πρόσκληση αλλά αυτή μπορεί να είναι και προφορική διαμέσου τηλεφωνικής επικοινωνίας.
Ο ορισμός ρητής  προθεσμίας για την τακτική συνεδρίαση έχει μείζονα σημασία για την ουσιαστική λειτουργία του ανώτερου αποφασιστικού οργάνου του Δήμου κυρίως γιατί επιτρέπει  στα μεν μέλη του Συμβουλίου να γνωρίζουν, να μελετούν τα θέματα της ημερήσιας διάταξης και να τεκμηριώνουν τις απόψεις τους ακόμη και με πρόσβαση στα σχετικά έγγραφα που βρίσκονται στην Διοίκηση ή να διαβουλεύονται με εκπροσώπους της τοπικής κοινωνίας των πολιτών και με πολίτες για τα θέματα που τους ενδιαφέρουν  τους τελευταίους και  επί των οποίων οι Δημοτικοί Σύμβουλοι καλούνται να αποφασίσουν. Είναι προφανές επίσης ότι αυτή η δυνατότητα δεν θα υπήρχε εάν ο χρόνος ήταν ακαθόριστος ή εάν η προθεσμία ήταν ιδιαίτερα περιοριστική. Ασφαλώς η ελάχιστη προθεσμία επιτρέπει στον Δημοτικό Σύμβουλο να οργανώσει και τις επαγγελματικές του υποχρεώσεις προκειμένου να εξασφαλίζει την απρόσκοπτη συμμετοχή του στη συνεδρίαση δεδομένου ότι το θεσμικό πλαίσιο της καταστατικής θέσης των αιρετών  της πρωτοβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης δεν θεσπίζει ανάλογες λειτουργικές διευκολύνσεις.

2.    Προθεσμία για την τακτική σύγκλιση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Ο νόμος 3463/2006, στο άρθρο 95, παρ.3, εδ. α΄ ορίζει ότι « Η πρόσκληση δημοσιεύεται στο δημοτικό κατάστημα. Επιπλέον είναι δυνατόν να δημοσιεύεται και στην τυχόν υπάρχουσα ιστοσελίδα του Δήμου. Η πρόσκληση επιδίδεται ή γνωστοποιείται στους συμβούλους τρεις (3) τουλάχιστον πλήρεις ημέρες πριν από την ημέρα που ορίζεται για τη συνεδρίαση.»
Η ίδια διάταξη επαναλαμβάνεται με  την παρ. 4  του άρθρου 67  του ν.3852/2010. Συγκεκριμένα ορίζει ότι: « Η πρόσκληση δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του δήμου. Η πρόσκληση επιδίδεται ή γνωστοποιείται στους συμβούλους τρεις (3) τουλάχιστον πλήρεις ημέρες πριν από την ημέρα που ορίζεται για τη συνεδρίαση». Διαφέρει μόνο στην υποχρεωτική δημοσίευση στην ιστοσελίδα του Δήμου. Συνεπώς  ο νομοθέτης απαιτεί την μεσολάβηση τριών(3) πλήρων ημερών μεταξύ της ημερομηνίας επίδοσης ή γνωστοποίησης της πρόσκλησης και της ημερομηνίας σύγκλισης της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου. Επισημαίνεται ότι  σημασία έχει ημερομηνία επίδοσης ή γνωστοποίησης στον Δημοτικό Σύμβουλο και όχι έκδοσης της πρόσκλησης. Για τον σκοπό αυτό ο νομοθέτης, με τη διάταξη του β΄εδαφίου  της παραγράφου 3 του  άρθρου 95 του ν. 3463/2006 προσδιορίζει αναλυτικά την διαδικασία ορισμού αντικλήτου έτσι ώστε να διασφαλίζεται η έγκαιρη και αποδεδειγμένη επίδοση της πρόσκλησης στον Δημοτικό Σύμβουλο. Την ίδια διάταξη επαναλαμβάνει ο νομοθέτης με το β΄ εδάφιο  της παραγράφου 4 του άρθρου 67 του ν.3852/2010 η οποία έχει ως εξής: «Δημοτικός σύμβουλος, που δεν κατοικεί στη διοικητική περιφέρεια του δήμου, οφείλει αμέσως μετά την εγκατάσταση των δημοτικών αρχών να δηλώσει στον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου τη διεύθυνση κατοικίας του και να ορίσει με την ίδια δήλωση αντίκλητο στην έδρα του δήμου, στον οποίο επιδίδονται οι προσκλήσεις για τις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου, καθώς και να ορίσει με την ίδια δήλωση οποιοδήποτε, κατά την επιλογή του, πρόσφορο μέσο για τη γνωστοποίηση των ανωτέρω προσκλήσεων. Αν δεν ορίζεται αντίκλητος ή πρόσφορο μέσο για τη γνωστοποίηση, αρκεί η δημοσίευση της πρόσκλησης στην ιστοσελίδα του δήμου.»
Η μη τήρηση της προθεσμίας η οποία  λόγω του ορισμού ως ελαχίστης καθίσταται και ως προς το ελάχιστο αυτό όριο  αποκλειστική οδηγεί στην ακυρότητα της συνεδρίασης και συνεπώς στην ακυρότητα των αποφάσεων που τυχόν θα ληφθούν στη διάρκειά της από το Δημοτικό Συμβούλιο.
Την ένσταση ακυρότητας πρέπει να υποβάλλουν οι Δημοτικοί Σύμβουλοι που δεν προσκλήθηκαν εμπροθέσμως. Στην περίπτωση που υποβληθεί ένσταση κατά της εγκυρότητας της συνεδρίασης και των ληφθεισών σε αυτήν αποφάσεων ο Δήμος πρέπει να κληθεί να προσκομίσει τα αποδεικτικά επίδοσης  τα οποία πρέπει να φέρουν την υπογραφή του παραλαμβάνοντος Δημοτικού Συμβούλου ή του αντικλήτου του αλλά και του δημοτικού υπαλλήλου που παρέδωσε την πρόσκληση.

3.    Έκτακτη συνεδρίαση σε περίπτωση κατεπείγοντος θέματος.

Παρέκκλιση από την προθεσμία των τριών πλήρων ημερών μεταξύ της ημερομηνίας επίδοσης και της ημερομηνίας συνεδρίασης  επιτρέπεται, σύμφωνα με το άρθρο 95, παρ.4 του ν.3463/2006 που επαναλαμβάνεται με το άρθρο 67, παρ.5 του ν. 3852/2010, μόνο στις περιπτώσεις που επιβάλλεται η συζήτηση και η λήψη απόφασης κατεπειγόντως, δηλαδή σε χρόνο που δεν παρέχεται η ευχέρεια τακτικής συνεδρίασης, δηλαδή σε χρόνο συντομότερο των πέντε ημερών συμπεριλαμβανομένης της ημερομηνίας επίδοσης της πρόσκλησης, των τριών πλήρων ημερών που πρέπει να μεσολαβήσουν και της ημερομηνίας συνεδρίασης.
Στην ως άνω διάταξη του ν. 3852/2010 ορίζεται ότι: « Σε κατεπείγουσες περιπτώσεις, η πρόσκληση αυτή μπορεί να επιδοθεί ή να γνωστοποιηθεί την ημέρα της συνεδρίασης. Στην πρόσκληση πρέπει να αναφέρεται ο λόγος για τον οποίο η συνεδρίαση έχει κατεπείγοντα χαρακτήρα. Πριν από τη συζήτηση το συμβούλιο αποφαίνεται για το κατεπείγον των θεμάτων.»
Στην περίπτωση του κατεπείγοντος δεν υπάρχει πλέον προθεσμία και η πρόσκληση μπορεί να επιδοθεί ή να γνωστοποιηθεί αυθημερόν. Αρκεί πάντως να συντρέχουν δύο προϋποθέσεις: Να αναφέρεται στην πρόσκληση ο λόγος του κατεπείγοντος και το Δημοτικό Συμβούλιο πριν από την συζήτηση του θέματος να αποδεχθεί ότι πράγματι συντρέχει λόγος κατεπείγοντος. Η συνδρομή του λόγου ελέγχεται και κατά τον έλεγχο νομιμότητας της Απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου έτσι ώστε η μη συνδρομή των χαρακτηριστικών του κατεπείγοντος να οδηγεί στην ακύρωση της Απόφασης. Για παράδειγμα  δεν γίνεται αποδεκτός ο χαρακτηρισμός του κατεπείγοντος εάν η αναγκαιότητα της λήψης της Απόφαση είχε προκύψει σε χρόνο τέτοιο που θα επέτρεπε την σύγκλιση τακτικής συνεδρίασης. Κατά κανόνα  στη συνεδρίαση που συγκαλείται με τη διαδικασία του κατεπείγοντος δεν μπορούν να εισαχθούν περισσότερα του ενός θέματα, εκτός εάν πράγματι συντρέχουν όλες οι προϋποθέσεις που αποδεικνύουν το κατεπείγον.


4.    Επίλογος
Από την προηγηθείσα ανάλυση αναδεικνύεται η σημασία της αυστηρής τήρησης  των προθεσμιών για την επίδοση των προσκλήσεων  προς τους Δημοτικούς Συμβούλους για την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.  Οι λόγοι δεν είναι κατά κύριο λόγο τυπικοί αλλά ουσιαστικοί και αναφέρονται στην παροχή πραγματικής πίστωσης χρόνου στους Δημοτικούς Συμβούλους να μελετήσουν τα θέματα, να προστρέξουν στα στοιχεία της Διοίκησης τα οποία οφείλει επίσης να παρέχει εγκαίρως η Διοίκηση στους Συμβούλους, να σχηματίσουν τεκμηριωμένη άποψη και να συμμετέχουν ενεργά στην λήψη της Απόφασης.
Η μη τήρηση της προθεσμίας των τριών πλήρων ημερών μεταξύ της ημερομηνίας επίδοσης της πρόσκλησης και της ημερομηνίας συνεδρίασης  εκτός από την ακυρότητα της συνεδρίασης επιφέρει  σοβαρά προσκόμματα στην εκπλήρωση της αποστολής των Δημοτικών Συμβούλων και προσβάλλει βάναυσα την δημοκρατική λειτουργία του Συμβουλίου.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου