Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου 2011

ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ


    Άρθρο του Δημήτρη Κατσούλη*
                                                                            
Η στόχευση σε ισχυρούς και αποτελεσματικούς Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με την εφαρμογή του Προγράμματος «Καλλικράτης», δημιουργεί προσδοκίες για καλύτερη ποιότητα υπηρεσιών στους πολίτες αρκεί να συνοδευτεί από ένα σύστημα λειτουργιών που ικανοποιούν τις ανάγκες των πολιτών στην διαχείριση της καθημερινότητας και ταυτόχρονα να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο συμμετοχής των πολιτών στη διαχείριση των τοπικών υποθέσεων, ενεργοποίησης και σύμπραξης της κοινωνίας των πολιτών.
Η διοικητική μεταρρύθμιση υλοποιείται μέσα στην κρίσιμη συγκυρία της οικονομικής κρίσης αλλά και της κρίσης του πολιτικού συστήματος. Οι πολίτες απαιτούν από τις πολιτικές δυνάμεις να αναδιατάξουν την σχέση τους με την κοινωνία, να προτάξουν το ενδιαφέρον τους για τα προβλήματα, τις προτεραιότητες και τις προσδοκίες της κοινωνίας, να εμπεδώσουν την ηθική στην πολιτική και κυρίως να ανασυγκροτήσουν το πολιτικό σύστημα βασισμένο στις αρχές της συμμετοχικής δημοκρατίας, της διαφάνειας, της κοινωνικής δικαιοσύνης και της αποτελεσματικότητας.
 
Η εφαρμογή της διοικητικής μεταρρύθμισης σε τελική ανάλυση θα κριθεί από τις δυνατότητες και τις ικανότητες του πολιτικού προσωπικού, των αιρετών, που θα αναλάβουν τις θέσεις ευθύνης. Η κοινωνική καταξίωση, η εμπειρία, η γνώση και κυρίως η πολιτική ηθική είναι τα εφόδια που πρέπει να διαθέτουν οι αιρετοί που θα ζητήσουν και θα πάρουν την εντολή από την τοπική κοινωνία να διαχειριστούν τους νέους Δήμους και τις Περιφέρειες.
Ο προοδευτικός προγραμματικός λόγος είναι επίσης ένα ακόμη κριτήριο αξιολόγησης των αιρετών της τοπικής αυτοδιοίκησης. Ο προγραμματικός λόγος στο πλαίσιο της ευρύτερης αναπτυξιακής ενότητας στην οποία αντιστοιχεί κάθε νέος Δήμος αντιδιαστέλλεται με την σιωπή ή οποία συνήθως προβάλλεται ως πλεονέκτημα για εκείνους που δεν θέλουν να εκτεθούν με την άποψή τους και να εξασφαλίσουν γιαυτό τον λόγο την αποδοχή του παθητικού εκλογικού σώματος αλλά και των κάθε λογής ιδιοτελών συμφερόντων. Κλασική λαϊκίστικη συνταγή.
Το πολιτικό ήθος και η χρηστή διοίκηση πρέπει επίσης να είναι κριτήρια αξιολόγησης των αιρετών. Η αντίληψη που υποστηρίζει ότι η λαϊκή ετυμηγορία είναι η κολυμβήθρα του Σηλωάμ για κάθε μορφής πολιτικά αήθη συμπεριφορά, ακόμη ίσως και για ποινικά κολάσιμες δράσεις, είναι μία αντίληψη υποκριτική και πολιτικά ανήθικη. Οι αιρετοί είναι ευάλωτοι στις άδικες κατηγορίες αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι και στο απυρόβλητο. Ο προοδευτικός αυτοδιοικητικός ηγέτης πρέπει να είναι πεντακάθαρος. Όταν δε κατηγορείται πρέπει να επιδιώκει την τάχιστη απονομή της δικαιοσύνης.
Η τοπική αυτοδιοίκηση είναι γόνιμο πεδίο συλλειτουργίας των αντιπροσωπευτικών θεσμών και των μορφών της άμεσης δημοκρατίας. Η σχέση τοπικής αυτοδιοίκησης και κοινωνίας των πολιτών πρέπει να είναι σχέση συνεργασίας και συναλληλίας. Μέσα από διαδικασίες διαλόγου και διαβούλευσης ο αιρετός πρέπει να διαμορφώνει την άποψή του και να λαμβάνει τις αποφάσεις. Εάν δεν το κάνει τότε έχει μείνει απροστάτευτος από το θεσμικό δίκτυ της συμμετοχικής δημοκρατίας και συνεπώς γίνεται ευάλωτος σε εκείνες τις επιρροές συμφερόντων που δρουν στην αδιαφάνεια και στο παρασκήνιο. Εξυπηρετεί «παράγκες», «νονούς» ή ακόμη και ιδιωτικά συμφέροντα σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος το οποίο είναι ο μοναδική νομιμοποιητική βάση της αποστολής του.
Τέλος, η διαφάνεια στην διαχείριση των τοπικών υποθέσεων, σε όλες τις εκφάνσεις της, πρέπει να είναι αδιαπραγμάτευτος στόχος κάθε αιρετού της τοπικής αυτοδιοίκησης. Όποιος λειτουργεί εν κρυπτώ μόνο το τοπικό δημόσιο συμφέρον δεν επιδιώκει.
Διαφάνεια, διαβούλευση, χρηστή διοίκηση, πολιτική ηθική και συμμετοχική δημοκρατία είναι οι αναγκαίες και ικανές συνθήκες της προοδευτικής τοπικής διακυβέρνησης. Εάν μία από αυτές δεν συντρέχει τότε ο Δήμος καταλήγει ως εστία διαφθοράς παρά ως πεδίο δημιουργικής και αποτελεσματικής διοίκησης.
Ως εκ τούτου η διαδικασία επιλογής των αιρετών, προτού φθάσει στο πεδίο της αποτελεσματικότητας, της γνώσης, της εμπειρίας και της διοικητικής ικανότητας πρέπει να επικεντρώνεται σχολαστικά στην αξιολόγηση της δημοκρατικής και πολιτικής ηθικής. Αυτό αφορά τόσο τους πολίτες και την κοινωνία στο σύνολό της όσο και τους πολιτικούς σχηματισμούς.
Η μεταρρύθμιση με το Πρόγραμμα Καλλικράτης δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να ανασυγκρότηση της πολιτείας και της πολιτικής σε νέες βάσεις. Η προοδευτική αντίληψη των πραγμάτων, πέρα ασφαλώς από τις φθαρμένες κομματικές ετικέτες, οδηγεί στην ανάδειξη αξιών και διαμέσου αυτής στην αξιολόγηση των αξίων. Προγραμματικός πολιτικός λόγος με προσήλωση στην βιώσιμη ανάπτυξη, στην κοινωνική δικαιοσύνη και στην αλληλεγγύη, πολιτική ηθική και μετριοπαθές πολιτικό ήθος, εντιμότητα, διαφάνεια, ενθάρρυνση και επιδίωξη της συμμετοχής της κοινωνίας των πολιτών στη διοίκηση είναι τα χαρακτηριστικά του σύγχρονου αιρετού στον οποίο προσδοκά να εναποθέσει την πολιτική εντολή ο πολίτης και η κοινωνία.


 *Αναδημοσίευση από παλαιότερη ανάρτηση, Άύγουστος 2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου