Πέμπτη 9 Ιουνίου 2011

Οικονομικά της Αυτοδιοίκησης

" Η Ελλάδα μαθαίνει την Ελλάδα "

Α. Βασικές καινοτομίες Καλλικράτη στα οικονομικά της Αυτοδιοίκησης
Το πρόγραμμα Καλλικράτης αναμόρφωσε το θεσμικό και το οικονομικό πλαίσιο λειτουργίας της Αυτοδιοίκησης. Κωδικοποιημένα, οι βασικές καινοτομίες στην οικονομική λειτουργία των ΟΤΑ που εισήγαγε ο Καλλικράτης περιλαμβάνουν:
  1. την εισαγωγή αυστηρών, κυρίως αναπτυξιακών, προϋποθέσεων στην πιστοληπτική πολιτική των Δήμων και των Περιφερειών, με παράλληλη απαγόρευση του δανεισμού για λειτουργικές δαπάνες.  Το ύψος του δανεισμού των ΟΤΑ, έως την εφαρμογή του Καλλικράτη ήταν χωρίς περιορισμούς. Καθορίστηκε  για πρώτη φορά το πλαίσιο και οι προδιαγραφές δανεισμού της ΤΑ, σύμφωνα και με την σχετική ευρωπαϊκή εμπειρία. Η δανειακή πολιτική των δήμων και περιφερειών συσχετίζεται πλέον με την ικανότητα τους να εξυπηρετήσουν τη δημόσια πίστη τους.
Οι προϋποθέσεις και οι διαδικασίες για τη λήψη δανείου από Δήμους και Περιφέρειες είναι οι εξής:
α) το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης της δημόσιας πίστης κάθε Δήμου/Περιφέρειας να μην υπερβαίνει το 20% των ετήσιων τακτικών του εσόδων.
β) το συνολικό χρέος του Δήμου/Περιφέρειας που προβαίνει σε δανεισμό να μην υπερβαίνει ποσοστό του 60% των συνολικών εσόδων του.
Ως συνολικό χρέος θεωρούνται οι συνολικές μακροπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις του.
  1. την εισαγωγή προληπτικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε όλους τους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα
Για πρώτη φορά οι δαπάνες όλων των δήμων και των περιφερειών, όλων των νομικών προσώπων και επιχειρήσεών τους υπάγονται στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, (άρθρο 275 ν.3852/2010), σε αντίθεση με την έως τον Καλλικράτη περίοδο όταν 500 Δήμοι και καμία επιχείρηση ή ΝΠΔΔ δεν υπάγονταν στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

  1. την πρόβλεψη προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο πραγματοποιεί, για πρώτη φορά, γενικευμένο προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας σε συμβάσεις άνω των 100.000 € (χαμηλότερο του ορίου των 500.000 € που ισχύει στο δημόσιο) τις οποίες συνάπτουν οι δήμοι, οι περιφέρειες και τα νομικά τους πρόσωπα καθώς και οι επιχειρήσεις τους (άρθρο 278 ν. 3852/2010).

  1. την πρόβλεψη ελέγχου της πορείας είσπραξης των εσόδων.
O αρμόδιος για τον προληπτικό έλεγχο επίτροπος παρακολουθεί την είσπραξη των εσόδων και έχει τη δυνατότητα εάν διαπιστώσει αδράνεια να ορίσει ημερομηνία είσπραξής των εσόδων και σε περίπτωση παρατεταμένης αδράνειας που οφείλεται σε δόλο ή βαριά αμέλεια των διοικούντων τον δήμο και τα νομικά του πρόσωπα ή των προϊσταμένων των οικονομικών υπηρεσιών τους να τους παραπέμψει,  για καταλογισμό της ζημιάς που προξένησαν.

  1. τη θεσμοθέτηση της χρηματοδότησής των Δήμων και Περιφερειών,  στη βάση ποσοστών δυναμικών πόρων, όπως ήταν το πάγιο αίτημα της Αυτοδιοίκησης. Σημειώνω ότι για πρώτη φορά οι αρμοδιότητες που μεταφέρθηκαν στον Α΄ και Β΄ βαθμό συνοδεύτηκαν από τη μεταφορά των σχετικών οικονομικών πόρων ενώ προβλέφθηκε και μηχανισμός συμπλήρωσης όπου διαπιστωθεί ότι τεκμηριώνεται σχετική ανάγκη.
  2. τη διασφάλιση πραγματικά ισοσκελισμένων προϋπολογισμών.
Όλοι οι ΟΤΑ οφείλουν από το Νόμο να μην είναι ελλειμματικοί και να συντάσσουν και να εκτελούν ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς. Οι προϋπολογισμοί των ΟΤΑ έως τον Καλλικράτη ισοσκελίζονταν πλασματικά με αποτέλεσμα συχνά να οδηγούνται σε ελλείμματα, και έτσι σε χρέη.  Με τον Καλλικράτη ο έλεγχος νομιμότητας του προϋπολογισμού περιλαμβάνει τον έλεγχο των εσόδων ώστε να διασφαλίζεται ότι ο προϋπολογισμός είναι αξιόπιστα  ισοσκελισμένος.

7.    την πρόβλεψη ειδικού προγράμματος εξυγίανσης για όσους ΟΤΑ διαπιστωθεί αδυναμία ανταπόκρισης στις υποχρεώσεις τους.
(Για το πρόγραμμα θα κάνουμε ειδική παρουσίαση τις επόμενες ημέρες)
8.    τη σύνταξη τριμηνιαίας έκθεσης για τα αποτελέσματα εκτέλεσης του προϋπολογισμού, η οποία και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Δήμου, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και η άποψη της μειοψηφίας.
9.    την υποχρεωτική ανάρτηση όλων των αποφάσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο Δι@ύγεια.

Τα πρώτα θετικά αποτελέσματα του Καλλικράτη καταγράφονται ήδη.
Με την ψήφιση του Καλλικράτη το 2010, ο προγραμματισμός των συνενώσεων, και ο δραστικός περιορισμός των νομικών προσώπων (για τα οποία θα σας δώσουμε με την ολοκλήρωση του ελέγχου  νομιμότητας της διαδικασίας, πλήρη στοιχεία), αλλά και συνολικά το νέο αυτό θεσμικό πλαίσιο ελέγχου δαπανών και εσόδων και διαφάνειας (δι@ύγεια) οδήγησε σε ένα δραστικό περιορισμό των δαπανών τους.
 Γι’ αυτό και μπόρεσαν να απορροφήσουν μια πολύ μεγάλη συμβολή στη δημοσιονομική προσπάθεια της χώρας. Το 2010 από προϋπολογισθέντα έσοδα από το κράτος 2,9 δις €, έλαβαν 2 δις €, εξοικονομώντας 900 εκ. €. Περιόρισαν δηλαδή τις δαπάνες.

Ήδη με τις αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων έχουν καταργηθεί-συγχωνευθεί 4.000 Νομικά Πρόσωπα και επιχειρήσεις. Όπως επίσης όλοι οι δήμοι της χώρας έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα Δι@ύγεια.  

Και αυτό γιατί ο Καλλικράτης, με τις συνενώσεις που έχει προβλέψει τόσο στους ΟΤΑ όσο και στα Νομικά τους Πρόσωπα εξασφαλίζει τη δυνατότητα οικονομιών κλίμακας.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα των μεγάλων δυνατοτήτων εξορθολογισμού από το χώρο του  προσωπικού: στη Ρόδο πριν τις συνενώσεις είχαμε 11  Δήμους που παραπονούντο για την έλλειψη προσωπικού και ζητούσαν νέες προσλήψεις για να την αντιμετωπίσουν. Σήμερα ο Δήμος Ρόδου με τα Νομικά του Πρόσωπα φτάνει σχεδόν τις 2.500 εργαζομένους και όχι μόνο δεν χρειάζεται προσωπικό αλλά ζητά να καλύψει τις ανάγκες άλλων φορέων του Δημοσίου στη Ρόδο που υποφέρουν από υποστελέχωση.
Β. Η συμβολή της Αυτοδιοίκησης στη δημοσιονομική προσπάθεια της χώρας
Με το μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής, η Αυτοδιοίκηση καλείται να συμβάλλει στη συνολική δημοσιονομική προσπάθεια, με ιδιαίτερη έμφαση να δίνεται στην αύξηση των εσόδων της.
Έχει τα εργαλεία γι’ αυτό. Θυμίζω μόνο τη θεσμοθέτηση της Δημοτικής Ενημερότητας και τον έλεγχο της πορείας είσπραξης των εσόδων που θα βοηθήσουν αποφασιστικά στο μεγάλο πρόβλημα των ανείσπρακτων βεβαιωμένων εσόδων της Αυτοδιοίκησης.
Η συνολική συμβολή της Τοπικής  Αυτοδιοίκησης στο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής της χώρας,  για τα έτη  2010 και 2011, ανήλθε στο ποσό των 1,4 δις €.
Ταυτόχρονα για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας εξετάζονται ήδη οι δυνατότητες για την:
-          Αξιοποίηση του συνόλου των κτιρίων και των ελεύθερων χώρων
-          Επαναδιαπραγμάτευση των μισθωμάτων όπου το κόστος της επέκτασης (συμπληρωματική μίσθωση) σε επίπεδο €/τμ είναι αδικαιολόγητα μικρότερο από το κόστος του βασικού μισθώματος
-          Συγκέντρωση τακτικά συνεργαζόμενων υπηρεσιών σε λιγότερα κτίρια και ενοικίαση των αδιάθετων
-          Συστέγαση υπηρεσιών.

Γ. Κεντρική Βάση Δεδομένων
Από τις παραπάνω καινοτομίες, εξαιρετικά σημαντική αναδεικνύεται η θεσμοθέτηση και λειτουργία της Κεντρικής Βάσης Δεδομένων οικονομικών στοιχείων.
Αντιμετωπίζεται έτσι ένα πρόβλημα τόσο παλιό, όσο και η ίδια η Αυτοδιοίκηση: η απουσία έγκυρων στατιστικών στοιχείων και οικονομικών δεδομένων με τη συνακόλουθη αδυναμία παρακολούθησης των οικονομικών της Αυτοδιοίκησης.

Στην κυριολεξία, με τη λειτουργία της βάσης, η Ελλάδα μαθαίνει την Ελλάδα.
Η βάση Δεδομένων τηρείται στο Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης με την τεχνική υποστήριξη της ΕΕΤΑΑ.
Συγκεντρώνεται το σύνολο των κρίσιμων οικονομικών και στατιστικών δεδομένων με στόχο την παρακολούθηση των οικονομικών στοιχείων των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων, καθώς και των περιφερειών. (Σας έχουμε μοιράσει ένα print out της δομής της βάσης για να έχετε μια εικόνα των στοιχείων που συλλέγονται).
 Από τη Βάση μπορούν  να ενημερώνονται, τόσο το Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, όσο και η Ελληνική Στατική Αρχή, το Υπουργείο Οικονομικών (Γενικό Λογιστήριο του Κράτους), το Ελεγκτικό Συνέδριο και τα συλλογικά όργανα των ΟΤΑ.
Για τη θέση σε λειτουργία της Βάσης υλοποιήθηκαν, σύμφωνα με τον Οδικό Χάρτη Εφαρμογής, όλα τα προβλεπόμενα από τον «Καλλικράτη» βήματα στο πλαίσιο  του επιχειρησιακού σχεδίου υλοποίησής του:
-          έκδοση των απαραίτητων υπουργικών αποφάσεων,
-          αποστολή εγκυκλίων εφαρμογής,
-          ορισμός στατιστικών ανταποκριτών σε κάθε ΟΤΑ, υπεύθυνων για την ενημέρωση της βάσης δεδομένων,
-          σεμινάρια επιμόρφωσης από στελέχη του Υπουργείου, του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας και του Ελεγκτικού Συνεδρίου,
-          δημιουργία  και λειτουργία  help desk για τους ΟΤΑ στην ΕΕΤΑΑ.
Υπενθυμίζεται ότι η μη  ανταπόκριση στις σχετικές υποχρεώσεις παροχής στοιχείων   πέραν των προβλεπόμενων πειθαρχικών και διοικητικών κυρώσεων συνεπάγεται και κυρώσεις για τους ΟΤΑ με τη μορφή προστίμων και παρακράτησης στην τακτική επιχορήγηση από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους."
Σήμερα και για τους πρώτους τρεις μήνες του 2011, η βάση λειτουργεί με πληρότητα 100%. Όλοι οι Δήμοι και οι Περιφέρειες ανεξαιρέτως έχουν αναρτήσει το σύνολο των προβλεπόμενων από το Νόμο οικονομικών δεδομένων.

Θέλω με την ευκαιρία να ευχαριστήσω όλους όσους συνέβαλαν στο να έχουμε στη διάθεσή μας ως πολιτεία αυτό το πρωτόγνωρο εργαλείο εξορθολογισμού, ελέγχου, διαφάνειας και προγραμματισμού. Τα στελέχη του Υπουργείου και της ΕΕΤΑΑ, αλλά και του Υπουργείου Οικονομικών και της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

Πριν προχωρήσω στην παρουσίαση των πρώτων συμπερασμάτων που έχουμε στη διάθεσή μας, σας ενημερώνω για τα επόμενα βήματα της Βάσης:
1.    Ολοκληρώνεται όπως γνωρίζετε σύμφωνα με το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα η διαδικασία της απογραφής των ΟΤΑ και του ελέγχου των στοιχείων της. Έτσι πλέον στη βάση θα έχουμε στη διάθεσή μας το σύνολο των στοιχείων των απογραφών – δηλαδή των τελικών και οριστικοποιημένων πλήρων οικονομικών στοιχείων.
2.    Επίσης, με την ολοκλήρωση της διαδικασίας συγχώνευσης των Νομικών Προσώπων, η οποία βρίσκεται στη φάση του ελέγχου νομιμότητας και δημοσίευσης στο ΦΕΚ των νέων Νομικών Προσώπων, θα αναρτώνται πλέον στη Βάση και το σύνολο των οικονομικών στοιχείων των Νομικών Προσώπων και Επιχειρήσεων.
3.    Τέλος, από τον Ιούνιο η Βάση θα αναβαθμιστεί με την εξασφάλιση του κόμβου διαλειτουργικότητας όλων των πληροφοριακών συστημάτων των ΟΤΑ. Αυτό σημαίνει ότι η Βάση θα συμπληρώνεται σε πραγματικό χρόνο αυτόματα εξασφαλίζοντας τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα αλλά και πληρότητα στη συγκέντρωση των στοιχείων. 


Δ. Ελάχιστο Κόστος Λειτουργίας Δήμων και Περιφερειών

1. Εκτίμηση Ανελαστικών Δαπανών Δήμων (3.800.000 €)

Για την εκτίμηση λήφθησαν υπόψη τα παρακάτω στοιχεία:
Τα  επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το απολογιστικά στοιχεία των ΟΤΑ Α΄ βαθμού,
Τα στοιχεία Τα στοιχεία των ίδιων των Δήμων που τροφοδοτούν την βάση δεδομένων για τον Δεκέμβριο του 2010 που τηρεί το Υ.ΠΕ.ΣΑ.Η.Δ. με την τεχνική στήριξη της Ε.Ε.Τ.Α.Α.
Η εκτίμηση του κόστους των πρόσθετων αρμοδιοτήτων λόγω του προγράμματος Καλλικράτη   όπως  μεταφερόμενο προσωπικό  από τις πρώην Ν.Α. και την κρατική περιφέρεια στους Δήμους.



ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΕΛΑΧΙΣΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΔΗΜΩΝ



Α/Α
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΞΟΔΩΝ
ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
60
Αμοιβές και έξοδα προσωπικού
2.105.000.000
61
Αμοιβές αιρετών και τρίτων
130.000.000
62
Παροχές τρίτων (ενοίκια τηλ/νιες, ρεύμα , συντηρήσεις εξοπλισμού κλπ)
320.000.000
64
Λοιπά γενικά έξοδα ( έξοδα μεταφορών, συνδρομών  δημοσιεύσεων, δραστηριοτήτων κλπ)
35.000.000
66
Δαπάνες προμήθειας αναλώσιμων (καύσιμα, υλικά γραφείου κλπ)
120.000.000
67.1
Υποχρεωτικές μεταβιβάσεις σε ΝΠΔΔ και επιχειρήσεις
600.000.000
67.2
Υποχρεωτικές εισφορές σε Συνδέσμους και λοιπές υποχρεωτικές εισφορές
120.000.000
67.3
Προαιρετικές μεταβιβάσεις
120.000.000
 ΣΥΝΟΛΟ  ΕΛΑΧΙΣΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
3.550.000.000



65
Πληρωμές για την εξυπηρέτηση δημοσίας πίστης  (τοκοχρεολύσια)
250.000.000
 ΣΥΝΟΛΟ  ΕΛΑΧΙΣΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΚΟΧΡΕΟΛΥΣΙΩΝ
3.800.000.000








Σημειώνεται ότι ακόμα και αν ο υπολογισμός του ελάχιστου λειτουργικού κόστους γινόταν με βάση τις σχετικές δαπάνες των 1034 καποδιστριακών δήμων το 2010, θα ήταν αυξημένος κατά 160εκ. Το συμπέρασμα είναι ότι το σύνολο του ελάχιστου κόστους λειτουργίας και των τοκοχρεολυσίων θα παρέμενε σε κάθε περίπτωση κάτω από το σύνολο των ελάχιστων σταθερών εσόδων.

ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ

1
Μεταφορές μαθητών
170.000.000
2
Προνοιακά επιδόματα
1.100.000.000

ΣΥΝΟΛΟ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΤΙΚΩΝ ΠΛΗΡΩΜΩΝ
1.270.000.000





2. Εκτίμηση Σταθερών εσόδων Δήμων ( 4.010.000.000 €)
Για την εκτίμηση των σταθερών εσόδων των Δήμων για την οποία  λήφθηκαν υπόψη τα παρακάτω στοιχεία:
-          Τα  επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το απολογιστικά στοιχεία των ΟΤΑ α βαθμού,
-          Τα στοιχεία των ίδιων των Δήμων που τροφοδοτούν την βάση δεδομένων για τον Δεκέμβριο του 2010 που τηρεί το Υ.ΠΕ.ΣΑ.Η.Δ. με την τεχνική στήριξη της Ε.Ε.Τ.Α.Α.

ΣΤΑΘΕΡΑ ΕΣΟΔΑ ΔΗΜΩΝ (σε χιλ. ευρώ)
ΚΩΔΙΚΟΣ
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΕΣΟΔΩΝ
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΣΤΑΘΕΡΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
01
ΠΡΟΣΟΔΟΙ ΑΠΟ ΑΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ
70.000
02
ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ
15.000
03
ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
1.100.000
04
ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΛΟΙΠΑ ΤΕΛΗ - ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
320.000
05
ΦΟΡΟΙ ΚΑΙ ΕΙΣΦΟΡΕΣ
180.000
06
ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ (βάση τρεχουσών αποδόσεων)
2.140.000
07
ΛΟΙΠΑ ΤΑΚΤΙΚΑ ΕΣΟΔΑ
105.000
15
ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΕΙΣ – ΠΡΟΣΤΙΜΑ – ΠΑΡΑΒΟΛΑ
80.000

 ΣΥΝΟΛΟ ΣΤΑΘΕΡΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
4.010.000





ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΙΣ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ  ΔΗΜΩΝ ΑΠΟ ΚΑΠ

ΣΑΤΑ (χωρίς ΕΣΠΑ και ΕΛΛΑΔΑ)
600.000.000







3. Εκτίμηση Ανελαστικών Δαπανών Περιφερειών (582.500.000)

ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΕΛΑΧΙΣΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ  ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ

Α/Α
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΞΟΔΩΝ
ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
1
Αμοιβές και έξοδα προσωπικού[1]
450.000.000
2
Αμοιβές αιρετών και τρίτων
12.500.000
3
Παροχές τρίτων  και λοιπά γενικά έξοδα (ενοίκια τηλ/νιες, ρεύμα , συντηρήσεις εξοπλισμού, δημοσιεύσεις ,  υλικά γραφείου  κλπ)
105.000.000
 ΣΥΝΟΛΟ  ΕΛΑΧΙΣΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
567.500.000
4
Πληρωμές για την εξυπηρέτηση δημοσίας πίστης
15.000.000
 ΣΥΝΟΛΟ  ΕΛΑΧΙΣΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΚΟΧΡΕΟΛΥΣΙΩΝ
582.500.000


4. Εκτίμηση Σταθερών εσόδων Περιφερειών (670.200.000)

 ΣΤΑΘΕΡΑ ΕΣΟΔΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ

ΚΩΔΙΚΟΣ
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΕΣΟΔΩΝ

1
Κ.Α.Π. λειτουργικών δαπανών
620.200.000
2
ΙΔΙΟΙ ΠΟΡΟΙ
50.000.000

ΣΥΝΟΛΟ ΕΣΟΔΩΝ
670.200.000




 ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΙΣ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ  ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ ΑΠΟ ΚΑΠ

1
Επενδύσεις και οδικό δίκτυο[2]
230.000.000



ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ

1
Προνοιακά επιδόματα [3]
72.000.000
2
Λοιπές μεταβιβαστικές πληρωμές
30.000.000

ΣΥΝΟΛΟ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΤΙΚΩΝ ΠΛΗΡΩΜΩΝ
102.000.000


Ε. Αναπτυξιακοί πόροι των Ο.Τ.Α.

Ταυτόχρονα όμως, η Αυτοδιοίκηση καλείται να συμβάλλει στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας.
1. Με την ευκαιρία, σας ενημερώνω ότι υπεγράφη η απόφαση για την ΣΑΤΑ που εξασφαλίζει σύμφωνα με τον προϋπολογισμό πόρους ύψους 600 εκ €.
2. Επίσης, υπεγράφη και απεστάλη στο ΣτΕ το πρόγραμμα ΕΛΛΑΔΑ.
3. Και βέβαια συνεχίζεται και η δραστηριοποίηση των ΟΤΑ στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ.
4. Τέλος, από 1η Ιουλίου 2011 υπενθυμίζω τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα ανατίθενται πλέον στις αιρετές Περιφέρειες.


Συμπεράσματα

1.    Για πρώτη φορά έχουμε στη διάθεση μας ακριβή και έγκυρα  στοιχεία που μας επιτρέπουν να αξιολογούμε και να προγραμματίζουμε με ασφάλεια. Είναι ένα νέο κεκτημένο τόσο για την εύρυθμη λειτουργία της αυτοδιοίκησης όσο και για την δημοσιονομική προσπάθεια της χώρας.
2.    Το κύριο συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι η λειτουργία των ΟΤΑ με την έννοια των ελάχιστων δαπανών που είναι αναγκαία για την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους είναι απόλυτα εξασφαλισμένη. Δεν τίθεται δηλαδή θέμα υποχρηματοδότησης που απειλεί τη λειτουργία τους, δεδομένου ότι η παραπάνω ανάλυση στο σκέλος των εσόδων είναι η πιο συντηρητική. Υπογραμμίζεται ότι εδώ δεν συμπεριλαμβάνονται αναπτυξιακού  και επενδυτικού χαρακτήρα πόροι που προβλέπονται στη ΣΑΤΑ, το πρόγραμμα ΕΛΛΑΔΑ και το ΕΣΠΑ.
3.    Αν και είναι διασφαλισμένο το ελάχιστο κόστος λειτουργίας στο σύνολο της αυτοδιοίκησης εντούτοις σε ορισμένους δήμους και περιφέρειες ή κάλυψη αυτή είναι οριακή  ενώ σε ορισμένους δεν είναι καν επαρκής. Τέλος είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε ένα πλήρες και αναλυτικό πρόγραμμα εξυγίανσης όλων των ΟΤΑ που αντιμετωπίζουν προβλήματα, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Καλλικράτη.
4.    Στο πλαίσιο αυτό είναι απαραίτητο να επιτευχθεί η σταθεροποίηση των πόρων της αυτοδιοίκησης, αξιολογώντας τον τρόπο χρηματοδότησης της. Σε συνεννόηση με δήμους και περιφέρειες θα πρέπει να καταλήξουμε στο ασφαλέστερο σύστημα που αποτρέπει τριβές μεταξύ κεντρικής κυβέρνησης και αυτοδιοίκησης. Με βάση τα στοιχεία που πλέον έχουμε στη διάθεση μας, έχουμε τη δυνατότητα για πρώτη φορά να προχωρήσουμε σε μια ουσιαστική συζήτηση με την αυτοδιοίκηση για ένα νέο προσδιορισμό κριτηρίων κατανομής των πόρων ώστε να είναι πιο δίκαια και πιο αποτελεσματική.
5.    Το συμπέρασμα είναι ασφαλές: ο στόχος του νοικοκυρέματος και του ορθολογισμού  είναι εφικτός και η αυτοδιοίκηση έχει για πρώτη φορά τα θεσμικά και οικονομικά εργαλεία να το πετύχει.
Θέλω να συγχαρώ δημόσια όλες τις δημοτικές και περιφερειακές αρχές ο οποίες παραμερίζοντας ένα ξεπερασμένων εποχών πολιτικό και αυτοδιοικητικό λαϊκισμό, έδωσαν τη μάχη υλοποιώντας σε ελάχιστο χρονικό διάστημα τις αναγκαίες  προοδευτικές αλλαγές στη κατεύθυνση μιας χρηστής διαχείρισης, εξορθολογισμού της λειτουργίας και απόλυτης διαφάνειας στον τρόπο άσκησης των καθηκόντων τους.


 Επόμενα βήματα
1. Το αμέσως πρόσεχες διάστημα θα παρουσιάσουμε, με την ολοκλήρωση  ελέγχου της διαδικασίας απογραφής, την οριστικοποιημένη αποτύπωση των χρεών και του δανεισμού των ΟΤΑ.
2. Ταυτόχρονα θα παρουσιαστεί το πρόγραμμα εξυγίανσης με το οποίο θα εξασφαλιστεί για το σύνολο των ΟΤΑ η δυνατότητα να αντεπεξέλθουν στις συνολικές τους υποχρεώσεις και θα εξειδικευτούν οι ΟΤΑ που θα πρέπει να ενταχθούν στο πρόγραμμα.

3. Τέλος, το σύνολο των σχετικών στοιχείων θα τεθεί υπόψη της Βουλής, των κομμάτων και των πολιτικών αρχηγών και θα αποτελέσει αντικείμενο διαβούλευσης με την ίδια την αυτοδιοίκηση προκειμένου να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα της οικονομικής εξυγίανσης των ΟΤΑ.


[1] Η καταβολή μισθοδοσίας γίνεται από Γ.Λ.Κ.
[2] Με βάση τον τρέχοντα ρυθμό αποδόσεων   (19,2 εκ  μηνιαίως )
[3] Εκτίμηση υπηρεσίας σύμφωνα με την καταβολή α διμήνου 2011


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου