Σάββατο 16 Φεβρουαρίου 2013

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ 1ου ΤΑΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΕΝ.Π.Ε.



14–15 Φεβρουαρίου 2013

Στην Αθήνα, σήμερα, 15 Φεβρουαρίου 2013, εμείς ως Μέλη της Γενικής Συνέλευσης του 1ου Τακτικού Συνεδρίου της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας,
Έχοντας υπόψη :
•τη διαχρονική εξέλιξη του θεσμού της Ελληνικής Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με τις σημαντικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που πέτυχε το αυτοδιοικητικό κίνημα
•τις σημαντικές αλλαγές που επέφερε στην Ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση το πρόγραμμα «Καλλικράτης» και την ανάγκη αξιολόγησής του μετά από τα δυο πρώτα χρόνια της εφαρμογής του, με το νόημα που το Ελληνικό Σύνταγμα ορίζει και η Ευρωπαϊκή εμπειρία υποδεικνύει
•την αναγκαιότητα ολοκλήρωσης της διοικητικής μεταρρύθμισης της χώρας, στην κατεύθυνση της συγκρότησης ενός κεντρικού επιτελικού κράτους που θα αποκεντρώσει στις Περιφέρειες και τους Δήμους την εξειδίκευση και την εφαρμογή των δημόσιων πολιτικών που αφορούν την περιφερειακή και την τοπική ανάπτυξη και την παροχή των υπηρεσιών στους πολίτες,
•ότι ένα σημαντικό μέρος των διατάξεων του Ν. 3852/2010 παραμένει ανενεργό, καθώς δεν έχουν εκδοθεί τα προβλεπόμενα Προεδρικά διατάγματα και οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις (σε ποσοστό γύρω στο 50%)
•τα προβλήματα που δημιουργούν στο νέο θεσμό των Περιφερειών, η μεγάλη περικοπή των θεσμοθετημένων πόρων, η επανασυγκέντρωση αρμοδιοτήτων που έχουν αποδοθεί στις Περιφέρειες με τον «Καλλικράτη» και η καθυστέρηση της θεσμικής ολοκλήρωσης, της οργάνωσης και του λειτουργικού εκσυγχρονισμού των Περιφερειών,
•τον ρόλο που πρέπει και μπορούν να παίξουν οι αιρετές Περιφέρειες σε μια κοινωνικά δίκαιη έξοδο της Ελλάδας από την βαθιά κρίση, που χαρακτηρίζεται από ύφεση, αποεπένδυση και καλπάζουσα ανεργία, αναλαμβάνοντας ουσιαστικές πρωτοβουλίες στο σχεδιασμό και την εφαρμογή του Εθνικού Προγράμματος Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης της χώρας,
•ότι ένα σύγχρονο κράτος οφείλει να είναι επιτελικό και να εμπιστεύεται την αποκεντρωτική αποστολή στην Τοπική Αυτοδιοίκηση

Συμπεραίνουμε και Αποφασίζουμε τα ακόλουθα

1ο Για τη Θεσμική Ολοκλήρωση και την Οργάνωση των Περιφερειών
Προτείνουμε τη συμμετοχή των Περιφερειών σε κοινά όργανα του ΥΠΕΚΑ, των Περιφερειών και των Δήμων που θα διασφαλίσουν έναν ενισχυμένο και ουσιαστικό ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό και στον αναπτυξιακό προγραμματισμό.
Διεκδικούμε τη διεύρυνση του ρόλου των Περιφερειών στο σχεδιασμό και την εφαρμογή των συγχρηματοδοτούμενων επιχειρησιακών προγραμμάτων της νέας προγραμματικής περιόδου 2014–2020.
Προτείνουμε να αναλάβουν οι Περιφέρειες, εντός τριετίας, όλες τις αρμοδιότητες προώθησης, έγκρισης και υποστήριξης των ιδιωτικών επενδύσεων περιφερειακής σημασίας και, πριν την έγκριση των ιδιωτικών επενδύσεων εθνικής σημασίας, να γνωμοδοτεί η αντίστοιχη Περιφέρεια.
Ζητούμε την επικαιροποίηση του κανονιστικού πλαισίου (Ν.1622/86), που αφορά τον αναπτυξιακό προγραμματισμό σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, τη ρύθμιση της συνεργασίας μεταξύ των Υπουργείων, των Περιφερειών και των Δήμων, τη χρηματοδότηση και την εφαρμογή των αναπτυξιακών προγραμμάτων.
 Υποστηρίζουμε πως η θεσμοθέτηση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης παράλληλα με την Αιρετή Περιφέρεια, καταδεικνύει την δυσπιστία του κράτους στην Αυτοδιοίκηση και ζητούμε την κατάργηση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων της στην Αυτοδιοίκηση, σύμφωνα με την αρχή της επικουρικότητας. Ταυτόχρονα, ζητούμε τη συγκρότηση και λειτουργία των αυτοτελών υπηρεσιών εποπτείας των ΟΤΑ (Ν.3852/2010).
Διεκδικούμε τη θεσμική ολοκλήρωση, την οργάνωση και τον λειτουργικό εκσυγχρονισμό των Περιφερειών στους τομείς :
•Αγροτικής Οικονομίας (Γεωργίας – Κτηνοτροφίας – Αλιείας)
•Ανάπτυξης (Φυσικών Πόρων – Ενέργειας – Βιομηχανίας, Απασχόλησης – Εμπορίου – Τουρισμού)
•Μεταφορών – Επικοινωνιών
•Προστασίας Περιβάλλοντος
•Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας
•Παιδείας – Πολιτισμού – Αθλητισμού
•Πολιτικής Προστασίας.
Για την οργάνωση αυτή και τον λειτουργικό εκσυγχρονισμό των Περιφερειών προτείνουμε την άμεση αξιοποίηση, χωρίς άλλες καθυστερήσεις, των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων «Διοικητική Μεταρρύθμιση» και «Ψηφιακή Σύγκλιση».
Ζητούμε αναφορικά με το σχέδιο «Αθηνά» για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση να παραταθεί ο χρόνος διαβούλευσης, που όπως ανακοινώθηκε είναι ιδιαίτερα ασφυκτικός και την διασφάλιση της ευρύτερης δυνατής συναίνεσης πριν από τις τελικές αποφάσεις. 


Διεκδικούμε από την Κυβέρνηση, σε όλες τις σχεδιαζόμενες δημόσιες πολιτικές, σε όλα τα κανονιστικά κείμενα (νόμους, προεδρικά διατάγματα, υπουργικές αποφάσεις) και σε όλα τα εθνικά και τα συγχρηματοδοτούμενα επιχειρησιακά προγράμματα, να εισάγει τη «νησιωτικότητα» ως οριζόντια (mainstreaming) πολιτική και θετικές διακρίσεις υπέρ των νησιών της χώρας, όπως το μεταφορικό ισοδύναμο, περιλαμβανομένης της μείωσης του ΦΠΑ και της επιδότησης των μεταφορών και των συγκοινωνιών, καθώς και η ανάπτυξη ειδικών πολιτικών και μέτρων για τη λειτουργία του ΕΣΥ των Νησιών.
Επίσης, κάθε Νησιωτική  Περιφερειακή Ενότητα (πρώην Επαρχείο) να έχει τη δική της οργανωτική και διοικητική στελέχωση η οποία θα περιλαμβάνεται στον ενιαίο οργανισμό της περιφέρειας ως τμήμα του.

         Προτείνουμε την προώθηση της διαβαθμιδικής συνεργασίας και συγκεκριμένα :
•τη θεσμοθέτηση οργάνων συνεργασίας των δυο βαθμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (κοινού οργάνου Περιφέρειας – Περιφερειακής Ένωσης Δήμων και Εθνικού Συμβουλίου Περιφερειών και Δήμων),
•την συγκρότηση κοινής επιτροπής ΥΠΕΣ-ΕΝΠΕ-ΚΕΔΕ για την αξιολόγηση της εφαρμογής του «Καλλικράτη» και την εκπόνηση ενός ενιαίου Κώδικα Περιφερειών και Δήμων,
•την υπογραφή ενός Πρωτοκόλλου Συνεργασίας ΕΝΠΕ – ΚΕΔΕ, που θα προβλέπει τη συστηματική συνεργασία των δυο συλλογικών οργάνων,
•την εκπόνηση ενός Χάρτη Διαβαθμιδικής Συνεργασίας, με απόφαση ενός κοινού Συνεδρίου ΕΝΠΕ – ΚΕΔΕ, που θα έχει πολιτικά δεσμευτικό χαρακτήρα και ενός τριετούς Προγράμματος Δράσεων Διαβαθμιδικής Συνεργασίας  ΕΝΠΕ – ΚΕΔΕ.
Ζητούμε τη σύσταση Εθνικού Παρατηρητηρίου με τη συμμετοχή των αρμόδιων Κυβερνητικών φορέων, της ΕΝ.Π.Ε και της ΚΕΔΕ που θα έχει ως αποστολή την παρακολούθηση της εφαρμογής και τη συνεχή επικαιροποίηση του κανονιστικού πλαισίου που αφορά τις Περιφέρειες και τους Δήμους  
Διαπιστώνουμε ότι σε αρκετά Περιφερειακά Συμβούλια υπάρχει ένα δημοκρατικό έλλειμμα στη λειτουργία τους, εξαιτίας και των αδυναμιών του σχετικού κανονιστικού πλαισίου, π.χ. με την υποβάθμιση του ρόλου των περιφερειακών συμβούλων, τις αδυναμίες στη λειτουργία των Επιτροπών, την έλλειψη της επαρκούς υποστήριξης των παρατάξεων, την υποτίμηση του θεσμικού ρόλου της αντιπολίτευσης, την ακινησία των Περιφερειακών Επιτροπών Διαβούλευσης. Εκτιμούμε ότι η ΕΝ.Π.Ε. πρέπει να αναλάβει την πρωτοβουλία για την αναβάθμιση της συλλογικής και αποτελεσματικής λειτουργίας των Οργάνων της Περιφέρειας, αξιοποιώντας την εμπειρία που αποκτήσαμε στην πρώτη διετία της θητείας μας, με ένα νέο εσωτερικό κανονιστικό πλαίσιο που θα διευρύνει το διάλογο και την συμμετοχή στη λήψη των αποφάσεων.
Η άσκηση της πολιτικής έχει ως προϋπόθεση τη βαθιά γνώση και τη δημοκρατία στη λήψη των αποφάσεων από ένα συλλογικό πολιτικό όργανο που δεν μπορεί να είναι άλλο από ένα ισχυρό Περιφερειακό Συμβούλιο που θα έχει κατακτήσει την περιφερειακή συνείδηση του χώρου αναφοράς του.
         Προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που δημιουργεί το πρόγραμμα αξιολόγησης δομών και προσωπικού των δημοσίων φορέων ζητούμε:
•την επιστροφή των υπαλλήλων Ι.Δ.Α.Χ. που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα, διότι είναι απολύτως απαραίτητη για την ομαλή λειτουργία των υπηρεσιών,
•την άμεση κάλυψη των αναγκών των Περιφερειών σε προσωπικό, είτε με μετακινήσεις υπαλλήλων από άλλες υπηρεσίες, είτε με νέες προσλήψεις, ιδιαίτερα σε θέσεις, όπου διαπιστώνεται αδυναμία λειτουργίας των Περιφερειών.
Εκτιμούμε ότι η προτεινόμενη αναβάθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης απαιτεί και την ταυτόχρονη αναβάθμιση της καταστατικής θέσης των αιρετών, διασφαλίζοντας την αναγκαία θεσμική, τεχνική και οικονομική υποστήριξή τους, για να μπορούν να ανταποκριθούν στην όλο και πολυπλοκότερη αποστολή τους και να αποκτήσουν στην τοπική κοινωνία το κύρος και την αξιοπρέπεια που απαιτεί ο θεσμικός ρόλος τους.
Η Επιτροπή Θεσμών και Οργάνωσης της ΕΝ.Π.Ε. να επεξεργαστεί πρόταση βελτίωσης του Κανονισμού Λειτουργίας της Γενικής Συνέλευσης, στον οποίο να προβλέπεται και η εκλογή του Προεδρείου της από τη Γενική Συνέλευση
Διαπιστώνουμε πως ήρθε πλέον η ώρα να εμβαθύνει η Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση ως ενιαίο σύστημα Διοίκησης της χώρας, στο πλαίσιο της επικείμενης συνταγματικής αναθεώρησης, με βάση τις αρχές της εταιρικής σχέσης, της εγγύτητας, της επικουρικότητας, της διαφάνειας, της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας.

2ο Για να αποτελέσουν τα Χωροταξικά Σχέδια πλαίσιο και μοχλό Ανασυγκρότησης της χώρας και προώθησης της Ανάπτυξης
Εκτιμούμε ότι πρέπει να προετοιμαστεί το πολυεπίπεδο χωροταξικό σχέδιο στρατηγικής για να οριοθετήσει χωρικά τις δημόσιες πολιτικές και για να καθοδηγήσει τις νέες κοινωνικο–οικονομικές προσπάθειες ανάκαμψης και ανάπτυξης, οι οποίες θα πρέπει να βασίζονται πρωτίστως στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Οι πολιτικές αυτές, θα πρέπει να στοχεύουν σε μια συνολική αναπτυξιακή στρατηγική που θα προωθεί τη σύγχρονη και ανταγωνιστική βιομηχανία, την ελληνική γεωργία με προϊόντα ταυτότητας προέλευσης, την προστασία του περιβάλλοντος, την ανάδειξη του πολιτισμού και τη διασφάλιση του κοινωνικού εξοπλισμού που θα διευρύνει τη σημερινή κοινωνική πολιτική.
Ζητούμε να διασφαλιστεί στην επικείμενη συνταγματική αναθεώρηση ο ρόλος των Περιφερειών στον χωροταξικό σχεδιασμό.
Προτείνουμε να διατηρηθεί το εθνικό επίπεδο χωροταξικού σχεδιασμού ως κατευθυντήριο σχέδιο χωρικής οργάνωσης, με μεσο–μακροπρόθεσμου χαρακτήρα δεσμεύσεις των δημόσιων πολιτικών.
Διεκδικούμε, τα Περιφερειακά Χωροταξικά Σχέδια, συνδεόμενα με τα αντίστοιχα Περιφερειακά Αναπτυξιακά Προγράμματα, να διασφαλίζουν τη συνοχή μεταξύ χωρικών, τομεακών και περιβαλλοντικών πολιτικών και να στηρίζουν την ανάπτυξη κάθε Περιφέρειας. Η κατεύθυνση αυτή οδηγεί εύλογα στις Περιφέρειες τους πόρους των διαρθρωτικών ταμείων της περιόδου 2014–2020 για την περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας.
Ειδικότερα όσον αφορά την πρόταση του ΥΠΕΚΑ για τη μεταρρύθμιση του συστήματος χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού προτείνουμε :
επί του Εθνικού σχεδιασμού
•Το «Κείμενο Αρχών Πολιτικής Χωρικής Οργάνωσης» να εκπονείται με εισήγηση ΥΠEΚA από διυπουργικό όργανο ώστε να διασφαλίζεται η «συσχέτιση χωρικού και αναπτυξιακού μοντέλου», να δεσμεύεται το Π.Δ.Ε. για τη χρηματοδότησή του και να εγκρίνεται από την ολομέλεια της Βουλής.
•Τα «Ειδικά Πλαίσια Χωρικής Οργάνωσης» να εκπονούνται με εισήγηση ΥΠΕΚΑ από διυπουργικό όργανο και να ακολουθεί Π.Δ.  επί του Περιφερειακού σχεδιασμού
•Τα «Περιφερειακά Πλαίσια Χωρικής Οργάνωσης» να εκπονούνται από την Περιφέρεια.
•Το «Μητροπολιτικό Σχέδιο Χωρικής Οργάνωσης Αθήνας–Αττικής» και το αντίστοιχο της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης να εκπονούνται από το Περιφερειακό Συμβούλιο και την επιστημονική τεκμηρίωση και εισήγηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο να επιμελείται ο "Οργανισμός της Αθήνας" και ο αντίστοιχος “Οργανισμός της Θεσσαλονίκης” οι οποίοι θα πρέπει να ενταχθούν στην Περιφέρεια.
•Τα «Ρυθμιστικά Σχέδια μικρών πόλεων», εάν καλύπτουν ευρύτερη ανθρωπογεωγραφική ενότητα, να εκπονούνται μετά από εισήγηση των αντίστοιχων Δημοτικών Συμβουλίων με απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, ως εξειδίκευση του αντίστοιχου «Περιφερειακού Πλαισίου Χωρικής Οργάνωσης».
επί του Δημοτικού σχεδιασμού
•Τα Τοπικά ή Δημοτικά Πλαίσια Χωρικής Οργάνωσης, τα Σχέδια χρήσεων γης και τα Ρυμοτομικά σχέδια να εκπονούνται από το αντίστοιχο Δημοτικό Συμβούλιο.

3ο Για να αναλάβουν οι Περιφέρειες τον Αναπτυξιακό ρόλο τους πραγματοποιώντας τις Δημόσιες Επενδύσεις Τεχνικής Υποδομής και προσελκύοντας τις Παραγωγικές Ιδιωτικές Επενδύσεις
Με βασικούς στόχους :
•την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων κάθε Περιφέρειας,
•τη διατήρηση της Κεντρικής Κυβέρνησης στον εποπτικό και στον ελεγκτικό ρόλο της
•τη δημιουργία των κατάλληλων δομών που θα διασφαλίζουν αποτελεσματικότητα και πλήρη διαφάνεια,
•τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των παραγωγικών επενδύσεων,
Προτείνουμε και Διεκδικούμε :
Τη θεσμοθέτηση 13 κέντρων υποδοχής και έγκρισης των επενδύσεων με ένα κέντρο ανά Περιφέρεια και την άμεση στελέχωσή τους με ικανό αριθμό προσωπικού υψηλής ειδίκευσης.
Τη θεσμοθέτηση της διαδικασίας άμεσης και δεσμευτικής προέγκρισης των επενδύσεων, που θα απελευθερώσει τη διαδικασία συμμετοχής της επένδυσης στα χρηματοδοτικά εργαλεία και την επεξεργασία ενός ενιαίου πλαισίου υποχρεώσεων που θα υπογράφεται και θα τηρείται απαρέγκλιτα από κάθε επενδυτή.
Τη δημιουργία δομών υποδοχής και υποστήριξης της νεανικής και της γυναικείας επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας, με παράλληλη προώθηση της συνεργασίας των Περιφερειών με τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, τους Ερευνητικούς φορείς, τα Επαγγελματικά Επιμελητήρια και τους Τραπεζικούς φορείς.
Τη διαχείριση όλων των πόρων της νέας προγραμματικής περιόδου 2014–2020 από τις Περιφέρειες, δηλαδή με 13 Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα, μέσω της εκπόνησης ενός πολυταμειακού Προγράμματος από κάθε Περιφέρεια, το οποίο θα χρηματοδοτείται από όλα τα Διαρθρωτικά Ταμεία (Περιφερειακής Ανάπτυξης, Γεωργικής Ανάπτυξης, Αλιείας, Κοινωνικό Ταμείο), έτσι ώστε να εξυπηρετείται συνεκτικά μια ολοκληρωμένη αναπτυξιακή στρατηγική για την Περιφέρεια. 
         Για την επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων προτείνουμε :
•Την επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης από τις υποχρεωτικά εμπλεκόμενες στα δημόσια έργα Υπηρεσίες, μέσω της υιοθέτησης διακριτού πρωτοκόλλου αιτημάτων αδειοδότησης έργων που πρόκειται να υποβληθούν προς ένταξη στο ΕΣΠΑ.
•Την εκπόνηση και εφαρμογή ενός Προγράμματος Συλλογικής Υποστήριξης των Δικαιούχων για την ωρίμανση των έργων τους, το οποίο θα περιλαμβάνει : κεντρικό help desk, δικτύωση των αρμόδιων στελεχών, intranet, επικαιροποίηση των οδηγών ωρίμανσης έργων, επί τόπου συμβουλευτική υποστήριξη, χρηματοδότηση των Δικαιούχων από την τεχνική βοήθεια.
•Την καθιέρωση «ειδικού πρωτοκόλλου προτεραιότητας», με στόχο τη μείωση των χρόνων ελέγχου και τη δημιουργία στο Ελεγκτικό Συνέδριο μιας μονάδας ταχείας διεκπεραίωσης λογαριασμών και απαιτήσεων από συμβάσεις του ΕΣΠΑ η οποία, ενεργώντας με συγκεκριμένες οδηγίες και κατευθυντήριες γραμμές, θα μειώσει τις καθυστερήσεις που εμφανίζονται στη διαδικασία πληρωμής.
•Την καθιέρωση δεσμευτικής σύντομης προθεσμίας για τους φορείς που προκηρύσσουν, ως προς τον χρόνο που απαιτείται από την αξιολόγηση των προσφορών, έως την υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο του έργου.
•Τη δημιουργία «ειδικών τμημάτων ΕΣΠΑ», τόσο στα Διοικητικά Δικαστήρια όσο και στο Συμβούλιο της Επικρατείας, με στόχο την κατ’ απόλυτη προτεραιότητα διεκπεραίωση θεμάτων που άπτονται συμβάσεων έργων ΕΣΠΑ.

4ο Για τη διασφάλιση της Οικονομικής Αυτοτέλειας και της αποτελεσματικής λειτουργίας των Περιφερειών
Προτείνουμε και Διεκδικούμε :
Τη σταδιακή απόδοση των θεσμοθετημένων Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (Κ.Α.Π.) στις Περιφέρειες.
Την άμεση σύσταση και λειτουργία των Υπηρεσιών Αυτοτελούς Εποπτείας ΟΤΑ, την εγκατάσταση των Ελεγκτών Νομιμότητας και τη θέσπιση θέσεων Βοηθών Ελεγκτών, ως πρώτης προϋπόθεσης για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη διεκπεραίωση των ελέγχων.
Τη διασφάλιση της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας των ελεγκτών νομιμότητας με την κατάργηση της απευθείας υπαγωγής τους στον Υπουργό Εσωτερικών και με την απόδοση σε αυτούς αρμοδιοτήτων ειδικών ανακριτικών υπαλλήλων.
Την εφαρμογή του διπλογραφικού λογιστικού συστήματος και τη μετάβαση από τους ετήσιους προϋπολογισμούς τυπικής συμμόρφωσης, που είναι επικεντρωμένοι στις διαδικασίες, τις εκτελούμενες δαπάνες και πληρωμές, σε Προϋπολογισμούς Προγραμμάτων, που θα είναι συνδεδεμένοι με τα Πενταετή Επιχειρησιακά Προγράμματα και επικεντρωμένοι στην επίτευξη των στόχων και των αποτελεσμάτων, ώστε να συνδεθούν οι κωδικοί του προϋπολογισμού με τις εκροές και τα αποτελέσματα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Την ενσωμάτωση ειδικής μονάδας παρακολούθησης του προϋπολογισμού στις Μονάδες στρατηγικού σχεδιασμού ή Υπηρεσίες Αναπτυξιακού Προγραμματισμού των Περιφερειών.
Τον μεσοχρόνιο προϋπολογισμό των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (π.χ. σε ορίζοντα τριετίας) προκειμένου οι Κ.Α.Π. να προϋπολογίζονται βάσει του μέσου όρου των φορολογικών εισπράξεων των τριών τελευταίων (κάθε φορά) ετών, ώστε να αποφεύγονται έντονες διακυμάνσεις, λόγω ειδικών συνθηκών, όπως οι σημερινές.
Την αναμόρφωση των κριτηρίων κατανομής των Κ.Α.Π. με παράλληλη καθιέρωση : α) ενός ελάχιστου εγγυημένου ποσού λειτουργικών δαπανών σε σχέση με τις μεταφερόμενες αρμοδιότητες, β) μηχανισμών αυτόματης εκχώρησης των αναλογούντων πόρων για τις μεταφερόμενες στις Περιφέρειες αρμοδιότητες και γ) ρητρών έγκαιρης καταβολής.
Τη διεύρυνση της σύνθεσης του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας με έναν ακόμη εκπρόσωπο της ΕΝ.Π.Ε. και με τον μόνιμο Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, γιατί η Τοπική Αυτοδιοίκηση υποφέρει από τις παράνομες περικοπές και τους λανθασμένους υπολογισμούς των πόρων της.
Την υιοθέτηση των προτάσεων του Συνηγόρου του Πολίτη για :
1) την καταγραφή των οφειλών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις και την κατάταξή τους σε πίνακες προτεραιότητας εξόφλησης, με βάση την χρονική προτεραιότητα της αξίωσης, 2) τη δημοσίευση των πινάκων στο ΔΙΑΓΕΙΑ και 3) την πληρωμή όλων των δικαιούχων κατά συγκεκριμένο προκαθορισμένο ποσοστό, ανάλογα με τα χρηματικά διαθέσιμα, σε περιόδους οικονομικής ασφυξίας όπως η σημερινή.

5ο Για το συντονισμό της κοινωνικής πολιτικής σε περιφερειακό επίπεδο και τη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής
Προτείνουμε και Διεκδικούμε :
Την ένταξη σε κάθε Πρόγραμμα Βιώσιμης Ανάπτυξης των μέτρων κοινωνικής πολιτικής ως αναγκαίας συνιστώσας της ολοκληρωμένης οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ανάπτυξης.
Τη διασφάλιση της συνεργασίας Κεντρικής Διοίκησης, Περιφερειών και Δήμων ώστε το διοικητικό σύστημα Διακυβέρνησης της χώρας να παρέχει υπηρεσίες στους πολίτες ως ενιαίο σύστημα, δηλαδή «υπηρεσίες χωρίς ραφές» (seamless services).
Την ανάληψη από την Τοπική Αυτοδιοίκηση όλων των κοινωνικών πολιτικών και της διοίκησης και διαχείρισης όλων των θεσμών κοινωνικής βοήθειας και αλληλεγγύης (για τη στήριξη της οικογένειας, του παιδιού, των νέων, των αναπήρων, των ηλικιωμένων, των ατόμων που βρίσκονται σε κατάσταση ακραίας φτώχειας, των ευπαθών κοινωνικών ομάδων) και την ένταξή τους στη «δήλωση της αποστολής της» (mission statement).
Τη σύγκλιση και τον συντονισμό των κοινωνικών προγραμμάτων και πρωτοβουλιών της δευτεροβάθμιας και της πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης με «διεπαφή» τις Περιφερειακές Ενότητες.
Την έγκαιρη απόδοση των επιδομάτων στα άτομα με αναπηρία, περιλαμβανομένης της μηνιαίας απόδοσης του διατροφικού επιδόματος των νεφροπαθών και των μεταμοσχευμένων ατόμων.
Τη συγκρότηση ενός Περιφερειακού Διχτύου Ασφαλείας ανά Περιφέρεια με τη συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της Εκκλησίας και των εθελοντικών οργανώσεων και τη διασφάλιση της χρηματοδότησής του από Ευρωπαϊκούς πόρους, Εθνικούς πόρους και χορηγίες.
Απαιτούμε την επαναφορά της αρχικής ρύθμισης και πρόβλεψης του «Καλλικράτη» για την μεταφορά της αρμοδιότητας για τα Νοσοκομεία, τα Κέντρα Υγείας και τις Δομές Πρόνοιας στις αιρετές Περιφέρειες με κατάργηση της σχετικής νομοθετικής ρύθμισης.
Την προώθηση της συνεργασίας των Περιφερειών με ανάλογα κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά, δηλαδή της Διαπεριφερειακής Συνεργασίας, σε Εθνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο.
Επίσης, προτείνουμε να αναλάβει η Περιφέρεια, σε συνεργασία με τις πιστοποιημένες καταναλωτικές οργανώσεις την εξωδικαστική διαμεσολάβηση για την επίλυση των διαφορών μεταξύ των υπερχρεωμένων δανειοληπτών-πολιτών και των δανειστών-πιστωτικών ιδρυμάτων, όπως ισχύει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. 
6ο Για την αναβάθμιση των Ευρωπαϊκών και των Διεθνών Σχέσεων των Περιφερειών και την προώθηση της Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης σε Εθνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο
και δεδομένου ότι :
•Το 70% της Κοινοτικής νομοθεσίας της Ε.Ε. καλούνται να το εφαρμόσουν οι Δήμοι και οι Περιφέρειες των κρατών – μελών της.
•Εγγύηση στην επιτυχία ενός μοντέλου πολυεπίπεδης διακυβέρνησης αποτελεί η αποδοχή της αρχής ότι οι Τοπικές και Περιφερειακές αρχές αποτελούν «ισότιμους εταίρους» σε Εθνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο και όχι ο περιορισμός τους στο ρόλο των «διαμεσολαβητών».
•Η νεοσύστατη Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση της χώρας μας, καλείται να συμβάλλει στην υλοποίηση μιας πολυεπίπεδης και ισοβαρούς μορφής διακυβέρνησης.
•Η ΕΝ.Π.Ε. καλείται να προωθήσει τη συνεργασία, την προαγωγή και την εκπροσώπηση των Περιφερειών στα Εθνικά, τα Ευρωπαϊκά και τα Διεθνή Όργανα Διοίκησης.
Αποφασίζουμε τα ακόλουθα :
Να αξιοποιήσουμε τη Στρατηγική «Ευρώπη 2020» και να προωθήσουμε μια πολιτική πολύπλευρης διακυβέρνησης σε επίπεδο Ε.Ε., μια πολιτική που θα βασίζεται : 1) στην Αποκέντρωση και τη θέση των Περιφερειών στην Ευρώπη, 2) στις ουσιαστικές και μικρής κλίμακας παρεμβάσεις που θα μας επιτρέψουν την εύκολη σύναψη συμμαχιών και 3) στην Ευρωπαϊκή διατομεακή πολιτική.
Να διασφαλίσουμε τη συστηματική πληροφόρηση της ΕΝ.Π.Ε. και των Επιτροπών της σε θέματα περιφερειακής πολιτικής και πολυεπίπεδου μοντέλου περιφερειακής διακυβέρνησης,
Να οργανώσουμε την 6η Διάσκεψη Κορυφής των Περιφερειών και των Δήμων της Ευρώπης στην Αθήνα και να προωθήσουμε τη συμμετοχή μας στην Ευρωμεσογειακή Περιφερειακή και Τοπική Συνέλευση (ARLEM).
Να διασφαλίσουμε τη μόνιμη παρουσία της ΕΝ.Π.Ε. στις Βρυξέλλες, η οποία θα κληθεί να χρησιμεύσει ως εμπροσθοφυλακή για την από κοινού υπεράσπιση των συμφερόντων της κάθε μιας από τις Περιφέρειες ξεχωριστά και της ΕΝ.Π.Ε. στην ολότητά της. Το «Σπίτι της ΕΝ.Π.Ε. στις Βρυξέλλες» θα αποτελέσει τον μόνιμο δίαυλο επαφής και πληροφόρησης της Ένωσης και μιας αμφίδρομης σχέσης προγραμματισμού και παρουσίας της ΕΝ.Π.Ε. και των Περιφερειών στο πολιτικό γίγνεσθαι των Βρυξελλών (όπως η βελτίωση των επαφών με το Ευρωκοινοβούλιο, τα Ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και τη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία, η ανάπτυξη συνεργειών, η έγκαιρη πληροφόρηση, η καλύτερη γνώση των διαδικασιών της Ευρωπαϊκής ενσωμάτωσης, η υποδοχή και υποστήριξη των εκπροσώπων της Ένωσης στα διάφορα όργανα, η συμμετοχή στα δίκτυα των «λόμπι» και των οργανώσεων που βρίσκονται υπό την ομπρέλα των Βρυξελλών).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου