Εισήγηση από το Εκπαιδετικό Υλικό του Ι.Τ.Α. για την ενημέρωση των νεοκλεγέντων Δημάρχων, Περιφερειαρχών και Αντιπεριφερειαρχών.
Με το Πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ», θεμελιώνεται εκ νέου η Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση με λιγότερους και ισχυρότερους Δήμους σε όλη τη χώρα, οι οποίοι χωροθετούνται με βάση αντικειμενικά (γεωγραφικά, δημογραφικά, αναπτυξιακά κ.α.) κριτήρια, ικανοί για ανταποκριθούν στις σύγχρονες απαιτήσεις, να αξιοποιούν, δυναμικά, την τεχνολογία και τις σύγχρονες μεθόδους διοίκησης, έτοιμοι να υποδεχθούν διευρυμένες αρμοδιότητες, ιδίως από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, στους τομείς, όπως της παιδείας, της πρόνοιας, της υγείας, της απασχόλησης, της έκδοσης οικοδομικών αδειών και πολεοδομικών εφαρμογών εντοπισμένης, χωρικά, ρύθμισης.
Υπό το ανωτέρω πρίσμα με πρόσθετο κριτήριο την αρχή της εγγύτητας των παρεχόμενων, προς τον πολίτη, υπηρεσιών και με γνώμονα, όπως έχει προαναφερθεί, το χαρακτήρα της υπόθεσης ως τοπικής, κατά συνεκτίμηση των διευρυμένων διοικητικών ορίων των νέων Δήμων απονέμεται σειρά πρόσθετων αρμοδιοτήτων, για τις οποίες καταβλήθηκε προσπάθεια να ενταχθούν στους ήδη διαμορφωμένους, από το άρθρο 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, θεματικούς τομείς αρμοδιοτήτων. Σημειώνεται ότι οι αρμοδιότητες αυτές ασκούντο, από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις.
Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στον τομέα των πολεοδομικών εφαρμογών, στον αγροτικό τομέα, στον αναπτυξιακό, στη λειτουργική υποστήριξη των σχολικών δομών, στον τομέα του περιβάλλοντος, καθώς και σ’ εκείνο της εύρυθμης λειτουργίας των πόλεων.
Ορισμένες αρμοδιότητες στους τομείς Γεωργίας, Κτηνοτροφίας, Αλιείας, Δημόσιας Υγείας και Προστασίας του Περιβάλλοντος, θα ασκηθούν από 1-1-2013 με γνώμονα τη διασφάλιση πληρέστερων αντίστοιχων λειτουργικών υποδομών από τους δήμους, καθώς και την εξειδικευμένη στελέχωσή τους.
Ειδικότερα :
ü Ο τομέας του Περιβάλλοντος εμπλουτίζεται με σειρά σημαντικών αρμοδιοτήτων άμεσης άσκησης, που επικεντρώνονται στην έκδοση οικοδομικών αδειών, στον έλεγχο εφαρμογής ρυμοτομικών σχεδίων στο έδαφος, στον έλεγχο τοπογραφικών διαγραμμάτων, που προορίζονται για σύνταξη πράξεων τακτοποιήσεως και αναλογισμού ή πράξεων εφαρμογής, στην επίβλεψη τοπογραφικών μελετών πράξεων εφαρμογής ΣΠ, στην προκαταρτική ανάπλαση περιοχής, στην εφαρμογή πολεοδομικών σχεδίων, που δεν έχουν γενικότερο χαρακτήρα, καθώς και στη διαχείριση στερεών αποβλήτων σε όλα τα στάδιά της, στο πλαίσιο του σχετικού Περιφερειακού Προγραμματισμού.
ü Υπό τον τομέα της Ποιότητας Ζωής και Εύρυθμης Λειτουργίας των Πόλεων, περιλαμβάνονται πρόσθετες αρμοδιότητες, που σχετίζονται, κυρίως, με τη χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας αρτοποιείων, την εγκατάσταση, λειτουργία και συντήρηση ανελκυστήρων, τη σύσταση Επιτροπής φιλικού διακανονισμού για επίλυση διαφορών μεταξύ προμηθευτών, καταναλωτών και ενώσεων καταναλωτών, τον καθορισμό των προδιαγραφών των στάσεων και των στεγάστρων αναμονής επιβατών των αστικών και υπεραστικών γραμμών, την απαγόρευση της δημιουργίας θέσεων στάθμευσης σε ορισμένους χώρους, την παραλαβή των αποσυρομένων δικύκλων, μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων στους Δήμους, όπου δεν υπάρχουν υποκαταστήματα του Ο.Δ.Δ.Υ., τη μελέτη των έργων συντήρησης και τη βελτίωση του δημοτικού οδικού δικτύου, τη μελέτη, την εκτέλεση και την επίβλεψη των εργασιών σήμανσης, σηματοδότησης και ηλεκτροφωτισμού του οδικού δικτύου του Δήμου, τον καθορισμό των αστικών γραμμών λεωφορείων, καθώς και της αφετηρίας, της διαδρομής, των στάσεων και του τέρματος των αντίστοιχων γραμμών και τον καθορισμό κομίστρων αστικών φορέων παροχής συγκοινωνιακού έργου.
ü Στον τομέα της Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης εντάσσεται σειρά άμεσης άσκησης αρμοδιοτήτων που ενισχύουν σημαντικά το πεδίο της Κοινωνικής Πρόνοιας. Με τον τρόπο αυτό διευρύνεται το πλαίσιο παρέμβασης των Δήμων της Χώρας στην εφαρμογή προνοιακού χαρακτήρα πολιτικών, κατά τα πρότυπα των εθνικών συστημάτων Κοινωνικής Πρόνοιας χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ενδεικτικώς, θα πρέπει να μνημονευθούν οι αρμοδιότητες για την έκδοση πιστοποιητικών οικονομικής αδυναμίας, τη δωρεάν παραχώρηση της χρήσης οικημάτων, ένεκα απορίας ή για άλλους σοβαρούς λόγους, τη χορήγηση κάρτας αναπηρίας, την ευθύνη της διαδικασίας καταβολής επιδομάτων σε όσους έχουν σοβαρά προβλήματα υγείας (τυφλοί, κωφάλαλοι, ανασφάλιστοι παραπληγικοί κ.α.) καθώς και την αναγνώριση δικαιούχων στεγαστικής συνδρομής. Mε γνώμονα την αποτελεσματικότερη άσκηση των αρμοδιοτήτων, που σχετίζονται με την προστασία της υγείας προβλέπεται η μεταφορά αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης από τις Δ.Υ.Π.Ε., στους δήμους, με ιδιαίτερη έμφαση στις Μονάδες Πρωτοβάθμιας Υγείας (Μ.Π.Υ.). Η μεταφορά θα γίνει με Προεδρικό Διάταγμα το οποίο θα εκδοθεί το αργότερο εντός διετίας και θα περιλαμβάνει πέραν της μεταφοράς των αρμοδιοτήτων, μεταφορά αντίστοιχων υπηρεσιών και οργανικών θέσεων, ενώ θα προβλέπει, παραλλήλως, και μετάταξη του υπηρετούντος προσωπικού. Επίσης παρέχεται η δυνατότητα υλοποίησης προγραμμάτων δημόσιας υγιεινής που οργανώνονται από το Υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας ή από άλλα Υπουργεία, το κόστος των οποίων βαρύνει απευθείας τον προϋπολογισμό του αντίστοιχου Υπουργείου, εκτάκτων προγραμμάτων δημόσιας υγείας, τα οποία εκτελούνται με έκτακτη χρηματοδότηση, καθώς και προγραμμάτων δημόσιας υγείας που χρηματοδοτούνται από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επίσης, ανατίθεται η αρμοδιότητα οργάνωσης της διενέργειας εμβολιασμών, η τήρηση κανόνων υγιεινής των δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων και ο ορισμός ιατρών προς εξέταση επαγγελματιών και εργαζομένων σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος για τη χορήγηση βιβλιαρίων υγείας.
ü Στον τομέα Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού οι Δήμοι καθίστανται αρμόδιοι, κυρίως, για την εκπόνηση και εκτέλεση προγραμμάτων διά βίου μάθησης στο πλαίσιο του αντίστοιχου περιφερειακού σχεδιασμού, για τη στέγαση των δημόσιων σχολικών μονάδων, είτε με ανέγερση κτιρίων (πλην Περιφέρειας Ν. Αττικής), είτε με μίσθωση, για θέματα σχετικά με τη λειτουργία των σχολείων, τη μεταφορά των μαθητών, την οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων για μαθητές, την κατανομή πιστώσεων στις Σχολικές Επιτροπές για την επισκευή και συντήρηση σχολικών κτιρίων, τον καθορισμό κοινωφελούς χρήσης σχολικών κτιρίων σε περίπτωση παύσης της λειτουργίας τους, καθώς και το διορισμό διοικήσεων ιδρυμάτων που χορηγούν υποτροφίες. Επίσης, με σχετική κοινή υπουργική απόφαση προβλέπεται η άσκηση εποπτείας των δήμων επί εθνικών αθλητικών κέντρων, ο προσδιορισμός των οποίων θα γίνει στο πλαίσιο της ανωτέρω Κ.Υ.Α. κατά αντιστοιχία προς τη χωρική αρμοδιότητα του οικείου δήμου όπου εδρεύει το αθλητικό κέντρο.
ü Προστίθεται αυτοτελής τομέας Αγροτικής Ανάπτυξης, Κτηνοτροφίας και Αλιείας, στο πλαίσιο επιδίωξης αποτελεσματικότερης και ουσιαστικότερης σύνδεσης των δήμων με τα προβλήματα των αγροτών της χωρικής τους αρμοδιότητας. Για το σκοπό αυτό ιδρύονται Γραφεία Γεωργικής Ανάπτυξης και απονέμεται σειρά αρμοδιοτήτων μεταξύ των οποίων είναι η παροχή γνώμης για τον καθορισμό βιομηχανικών και Επιχειρησιακών Περιοχών (Β.Ε.Π.Ε.) και για τη μελέτη των σχετικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η μελέτη και η εκτέλεση έργων τεχνικής υποδομής τοπικής σημασίας, που αφορούν στη γεωργία, την κτηνοτροφία και την αλιεία και ιδίως αυτών, που σχετίζονται με την αγροτική οδοποιία, την κατασκευή λιμνοδεξαμενών, τα έργα βελτίωσης βοσκοτόπων και τα εγγειοβελτιωτικά έργα, καθώς και η άσκηση εποπτείας επί των Τοπικών Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων (Τ.Ο.Ε.Β). Μεταβιβάζεται, επίσης, σειρά αρμοδιοτήτων του τομέα της Γεωργίας και της Κτηνοτροφίας, καθώς και ικανός αριθμός αρμοδιοτήτων που αφορούν την αλιεία, οι οποίες ασκούντο μέχρι σήμερα από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, με κριτήριο την τοπική διάσταση άσκησής τους. Οι περιγραφείσες αρμοδιότητες θα ενεργοποιηθούν, όπως προμνημονεύθηκε, από 1-1-2013 προς εξασφάλιση των αναγκαίων λειτουργικών δομών των αντίστοιχων υπηρεσιών.
ü Όπως προβλέπεται από την παράγραφο ΙΙ του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, οι Δήμοι ασκούν, σε τοπικό επίπεδο, κρατικού χαρακτήρα αρμοδιότητες, οι οποίες τους ανατέθηκαν για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, στο πλαίσιο της κείμενης σχετικής νομοθεσίας.
Οι αρμοδιότητες αυτές εμπλουτίζονται και περιλαμβάνουν εντοπισμένα θέματα αστικής κατάστασης (πρόσληψη και αλλαγή επωνύμου, εξελληνισμό του ονοματεπωνύμου Ελλήνων του εξωτερικού, ομογενών αλλοδαπών που αποκτούν την ελληνική ιθαγένεια και παλιννοστησάντων ομογενών, που έχουν την ελληνική ιθαγένεια), θέματα που συνάπτονται με τη χορήγηση αδειών ίδρυσης υπεραγορών λιανικού εμπορίου, άσκησης υπαίθριου πλανόδιου εμπορίου, λειτουργίας εκθέσεων, και ίδρυσης και λειτουργίας λαϊκών αγορών πλην Ν. Αθηνών – Πειραιώς και Θεσσαλονίκης.
ü Περιλαμβάνονται, ακόμη, αρμοδιότητες, οι οποίες αφορούν την εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας για τη χορήγηση αδειών εκμετάλλευσης περιπτέρων, τη λήψη απόφασης σχετικά με τον καθορισμό των ωρών ανοίγματος, μεσημβρινής διακοπής και κλεισίματος των φαρμακείων και φαρμακαποθηκών, καθώς και τη συγκρότηση επιτροπών για τον έλεγχο των πωλητών, παραγωγών και επαγγελματιών των λαϊκών αγορών.
Επισημαίνεται, ότι οι προεκτεθείσες πρόσθετες αρμοδιότητες συνυφαίνονται, όπως αναλυτικότερα προκύπτει και από την επόμενη διάταξη, με την άμεση άσκησή τους από τους Δήμους. Περαιτέρω, υφίσταται και σειρά άλλων αρμοδιοτήτων, οι οποίες μέχρι σήμερα ασκούντο από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, αλλά, λόγω του χαρακτήρα τους, ως τοπικών υποθέσεων μεταβιβάζονται στους Δήμους. Ιδιαίτερη παράμετρο αυτών αποτελεί το γεγονός ότι δεν συνυφαίνονται με την άμεση άσκηση τούτων, αλλά με την απρόσκοπτη οργάνωσή τους, και κατ’ ακολουθία με την έναρξη άσκησής τους από 1-1-2013. Τούτο προκειμένου να διασφαλισθεί η αναγκαία υλικοτεχνική υποδομή και το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό.
Οι αρμοδιότητες αυτές οριοθετούνται στο άρθρο 94 του Ν. 3852/2010, κατά τομείς και εξειδικεύονται στις παραγράφους 1 (υπ’ αριθμούς 27 έως 30), 2 (υπ’ αριθμούς 30 έως 40), 3 (υπ’ αριθμούς Β26 έως και 34) και 5 (υπ’ αριθμούς 8 έως 85).
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθ. 95, σε όσους δήμους λειτουργούν αποκεντρωμένες υπηρεσίες των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων με αρμοδιότητες της παραγράφου 1α, οι υπηρεσίες αυτές καταργούνται και οι αρμοδιότητες τους, από 1.1.2011, ασκούνται από τους αντίστοιχους δήμους. Η στελέχωση των οικείων υπηρεσιών των ανωτέρω δήμων γίνεται με μετάταξη των υπαλλήλων των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων που υπηρετούν στις καταργούμενες κατά το προηγούμενο εδάφιο υπηρεσίες. Το προσωπικό τους μετατάσσεται στον αντίστοιχο δήμο, όπου λειτουργούσε η καταργούμενη αποκεντρωμένη νομαρχιακή υπηρεσία, με ανάλογη εφαρμογή της διαδικασίας που ορίζεται στις παραγράφους 1 έως και 7 του άρθρου 257 του νόμου.
Οι σχετικές διατάξεις του Καλλικράτη περί μετατάξεων του προσωπικού δίνουν την δυνατότητα
α) της εθελοντικής μετάταξης: μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου υπαλλήλου (παρ.1): ήδη με εθελοντική μετάταξη, έχει μεταταχθεί προσωπικό από την ΝΑ στους ΑΤΑ. Η απόφαση δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και ισχύει από 1.1.2011.
β) της αυτοδίκαιης εκ του νόμου μετάταξης σε περίπτωση μεταφοράς συνόλου αρμοδιοτήτων ενός τομέα (παρ.2α): Εάν δεν καταστεί δυνατή η μετάταξη του αναγκαίου προσωπικού για την άσκηση των απονεμομένων αρμοδιοτήτων, σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο και εφόσον συντρέχει απονομή αρμοδιοτήτων για το σύνολο συγκεκριμένου τομέα, οι υπάλληλοι οι οποίοι κατέχουν οργανικές ή προσωποπαγείς θέσεις στην αρμόδια, κατ` αντιστοιχία, υπηρεσιακή μονάδα και σε περίπτωση ανυπαρξίας κατανομής οργανικών θέσεων, ανά υπηρεσιακή μονάδα, όσοι υπάλληλοι υπηρετούσαν την 1.1.2010 στις ανωτέρω υπηρεσιακές μονάδες της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, σε συναφείς κλάδους και ειδικότητες, μετατάσσονται, αυτοδικαίως, στον αντίστοιχο δήμο της έδρας του νομού. Η ανωτέρω μετάταξη συντελείται με διαπιστωτική πράξη του Γενικού Γραμματέα της κρατικής περιφέρειας, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και ισχύει από 1.1.2011. Η διαδικασία αυτή είναι σε εξέλιξη και προετοιμάζεται και έκδοση των αντίστοιχων πράξεων των οικείων Γ. Γραμματέων και δημοσίευση τους στο ΦΕΚ.
γ) της μετάταξης μετά από αίτημα του οικείου δήμου σε περίπτωση μεταφοράς μεμονωμένων αρμοδιοτήτων (παρ.1β): Σε περίπτωση μεταβίβασης μεμονωμένων αρμοδιοτήτων, υποβάλλεται αίτημα από το δήμο της έδρας του νομού προς το Υπηρεσιακό Συμβούλιο της περιφέρειας για τη μετάταξη συγκεκριμένου αριθμού προσωπικού το οποίο κατείχε οργανικές ή προσωποπαγείς θέσεις στις αρμόδιες υπηρεσιακές μονάδες της προηγούμενης παραγράφου και ανήκε σε συναφείς κλάδους και ειδικότητες. Το αίτημα υποβάλλεται, κατόπιν απόφασης του οικείου δημοτικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται εντός προθεσμίας ενός (1) μηνός από την ανάληψη καθηκόντων των νέων δημοτικών αρχών.
Η άσκηση των αρμοδιοτήτων θα γίνεται από τον ΟΤΑ στον οποίο λειτουργούσε η υπηρεσία. Το προσωπικό τους μετατάσσεται στον αντίστοιχο δήμο, όπου λειτουργούσε η καταργούμενη αποκεντρωμένη νομαρχιακή υπηρεσία, με ανάλογη εφαρμογή της διαδικασίας που ορίζεται στις παραγράφους 1 έως και 7 του άρθρου 257 του νόμου.
Σε περίπτωση κατά την οποία σε δήμους δεν υφίστανται υπηρεσιακές μονάδες, με επάρκεια υλικοτεχνικής υποδομής και προσωπικού, προς άσκηση των πρόσθετων αρμοδιοτήτων που έχουν απονεμηθεί σ’ αυτούς, περιλαμβανομένων και των τεχνικών υπηρεσιών, οι σχετικές αρμοδιότητες, σε επίπεδο παροχής πλήρους διοικητικής υποστήριξης, δια των αντίστοιχων υπηρεσιών του, ασκούνται, υποχρεωτικώς, από τον δήμο της έδρας του νομού ή από τυχόν υφιστάμενο εγγύτερο δήμο εντός των ορίων του ίδιου νομού.
Η προτεινόμενη διάταξη αποσκοπεί στη διασφάλιση των αναγκαίων οργανωτικών και λειτουργικών υποδομών των διοικητικών μονάδων, ώστε να καταστεί εφικτή η άσκηση των πρόσθετων αρμοδιοτήτων που απονέμονται στους Δήμους, στο πλαίσιο και της χρονικής κλιμάκωσής τους (ικανός αριθμός από 1-1-2011 και σειρά τομεακών αρμοδιοτήτων από 1-1-2013), με πρωταρχικό, πάντοτε, στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Η ρύθμιση αυτή θα πρέπει να συνεκτιμηθεί και με την προσπάθεια στελέχωσης των Δήμων με έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο θα προέρχεται, τόσο από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, όσο και από την Κρατική Περιφέρεια, σύμφωνα με τις ειδικότερες ρυθμίσεις των άρθρων 257 και 258.
Ειδικότερα:
1. Οι αρμοδιότητες που μεταβιβάστηκαν στους δήμους κατά το άρθρο 94 του Ν. 3852/2010 και ασκούνται, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 95 του ίδιου νόμου, από την 1η Ιανουαρίου 2011 από αυτούς, θα ασκούνται από τους δήμους της έδρας του νομού και για λογαριασμό των δήμων του ίδιου νομού που δε διαθέτουν επάρκεια υλικοτεχνικής υποδομής και προσωπικού σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 95. Οι δήμοι της έδρας του νομού είναι επίσης, σύμφωνα με την παρ. 3 του ίδιου άρθρου, αρμόδιοι για την έκδοση οικοδομικών αδειών για τους υπόλοιπους δήμους του ίδιου νομού, εκτός από τις δημοτικές ενότητες που ταυτίζονται με τα όρια καταργηθέντων από το ν. 3852/2010 δήμων, στους οποίους είχε απονεμηθεί η οικεία αρμοδιότητα με σχετικό προεδρικό διάταγμα που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 61 του ν. 947/1979 (ΦΕΚ 69 Α). Ως προς αυτές τις δημοτικές ενότητες η εν λόγω οικεία αρμοδιότητα ασκείται από τον οικείο δήμο.
2. Οι αρμοδιότητες της προηγούμενης παραγράφου που ασκούνταν από αποκεντρωμένες υπηρεσίες των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων, θα ασκούνται από τις υπηρεσίες του αντίστοιχου νέου δήμου που συγκροτήθηκε από το ν. 3852/2010 και περιλαμβάνει την έδρα αυτών των υπηρεσιών, εντός της εδαφικής περιφέρειας που αυτές είχαν και στις δημοτικές ενότητες που περιλαμβάνονται σε αυτήν.
3. Ο κάθε, τεχνικός, μηχανολογικός και άλλος εξοπλισμός που ανήκε στην καταργηθείσα Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και χρησιμοποιούνταν από τις νομαρχιακές υπηρεσίες των προηγούμενων παραγράφων μεταφέρεται αντιστοίχως στους δήμους που ασκούν τις αρμοδιότητές τους. Για την παράδοση και παραλαβή του εν λόγω εξοπλισμού συντάσσεται σχετικό πρωτόκολλο από μικτή επιτροπή υπαλλήλων της οικείας Περιφέρειας και του οικείου Δήμου η οποία συγκροτείται, εντός μηνός από την ανάληψη των καθηκόντων τους, με κοινή απόφαση Περιφερειάρχη και Δημάρχου, οι οποίοι και στη συνέχεια μεριμνούν για τις αντίστοιχες εγγραφές και διαγραφές στα τηρούμενα κτηματολόγια. Οι οικείοι δήμοι διαδέχονται τις αντίστοιχες νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις ως προς τις εμπράγματες και ενοχικές σχέσεις που αφορούσαν αποκλειστικά τις συγκεκριμένες υπηρεσίες και αναλαμβάνουν όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από αυτές, ενώ συνεχίζουν ως διάδικοι και τις τυχόν εκκρεμείς δίκες.
Η άσκηση των αρμοδιοτήτων των προηγούμενων παραγράφων, από το Δήμο της έδρας του νομού, σε επίπεδο πλήρους διοικητικής υποστήριξης των λοιπών Δήμων δεν μπορεί να υπερβεί τη διετία, ήτοι μέχρι 31.12.2012, από την εγκατάσταση των νέων αιρετών οργάνων. Εντός του ανωτέρω διαστήματος, οι Δήμοι του νομού είναι υποχρεωμένοι να οργανώσουν αντίστοιχες υπηρεσίες.
Με την επιχειρούμενη ανασυγκρότηση του δεύτερου βαθμού αυτοδιοίκησης σε λιγότερες και ισχυρότερες μονάδες, ενόψει της αναθεωρημένης διάταξης 102 παρ.1 του Συντάγματος, που ορίζει, ότι μπορεί να ανατίθεται στους Ο.Τ.Α. η άσκηση αρμοδιοτήτων, οι οποίες συνιστούν αποστολή του Κράτους, και εντεύθεν τη δημιουργία ενός σύγχρονου συστήματος διακυβέρνησης, τη συγκρότηση συστήματος εσωτερικής αποκέντρωσης, τη δημοσιονομική χειραφέτηση και την υιοθέτηση σύγχρονων και ποιοτικών μεθόδων διοικητικής δράσης, η Περιφέρεια, ως δεύτερος βαθμός αυτοδιοίκησης, μπορεί να αναλάβει και να εκπληρώσει, ανεμπόδιστα, την ιδιαίτερη αποστολή της.
Με τις εισαγόμενες ρυθμίσεις, οι Περιφέρειες αναλαμβάνουν:
i. Τις υπηρεσίες και αρμοδιότητες των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων που καταργούνται, εκτός από εκείνες οι οποίες μεταφέρονται στους Δήμους.
ii. Σημαντικές αρμοδιότητες, που ασκούνται, σήμερα, από την Κρατική Περιφέρεια, με εξαίρεση όσες πρέπει να παραμείνουν στα αποκεντρωμένα όργανα του κράτους, χάριν της ενότητας της κρατικής πολιτικής, σε ολόκληρη την επικράτεια, όπως τα θέματα χωροταξίας – πολεοδομίας, δασικής και μεταναστευτικής πολιτικής. Η Περιφέρεια γίνεται ο βασικός πυλώνας του αναπτυξιακού προγραμματισμού, ενώ κομβικός καθίσταται ο ρόλος της, ως προς τα έργα και τις υποδομές. Βασική προϋπόθεση είναι η επαρκής στελέχωσή της, αλλά και η αξιοποίηση της πείρας και της τεχνογνωσίας που έχουν αποκτήσει μέχρι σήμερα οι αντίστοιχες υπηρεσίες των κρατικών Περιφερειών, ορισμένες από τις οποίες μεταφέρονται, μαζί με το προσωπικό τους και τους πόρους τους, στις νέες Περιφέρειες.
Προς διασφάλιση της συστηματικής παράθεσης των αρμοδιοτήτων τις οποίες θα ασκεί η Περιφέρεια επιχειρήθηκε η ένταξη τούτων, κατά συναφείς τομείς.
Οι τομείς αυτοί επικεντρώνονται στους εξής άξονες:
ü Προγραμματισμού – Ανάπτυξης.
ü Γεωργίας – Κτηνοτροφίας.
ü Φυσικών Πόρων – Ενέργειας – Βιομηχανίας.
ü Απασχόλησης – Εμπορίου – Τουρισμού.
ü Μεταφορών – Επικοινωνιών.
ü Έργων – Χωροταξίας – Περιβάλλοντος.
ü Υγείας
ü Παιδείας - Πολιτισμού - Αθλητισμού.
ü Πολιτικής Προστασίας και Διοικητικής Μέριμνας.
Στο πλαίσιο άρθρωσης των ανωτέρω τομέων προκρίθηκε η μεθοδολογία της εξειδικευμένης παράθεσης των ασκούμενων αρμοδιοτήτων, αντί της γενικόλογης θεματικής αναφοράς, σε ενδεικτικό επίπεδο υπό την έννοια ότι δια του τρόπου αυτού δημιουργείται και τεκμήριο άσκησης κάθε υπερτοπικού χαρακτήρα αρμοδιότητας από την Περιφέρεια, εφόσον δεν έχει ανατεθεί, δια τυπικού ή ουσιαστικού νόμου στην αποκεντρωμένη Κρατική Διοίκηση.
Εξάλλου ο ειδικός προσδιορισμός τους όχι μόνο δημιουργεί ασφάλεια δικαίου, αλλά, κυρίως, αποτρέπει την αλληλοεπικάλυψη και τη σύγχυση, κατά την άσκησή τους, ενώ, παραλλήλως, παρέχει δυνατότητα σαφούς ενημέρωσης του πολίτη, αναφορικά με το αρμόδιο όργανο στο οποίο πρέπει να απευθυνθεί για την αντιμετώπιση του αιτήματός του και για την επίλυση οιουδήποτε προβλήματός του.
Τομέας Αναπτυξιακού Σχεδιασμού
Με τον τομέα του αναπτυξιακού προγραμματισμού επιδιώκεται η καταπολέμηση του σημερινού πολυδιασπασμένου διοικητικού πλαισίου, που αποτελεί τροχοπέδη στη αναπτυξιακή πορεία της χώρας, μέσω του νέου θεσμικού ρόλου που αναλαμβάνει η Περιφέρεια. Στοχεύει στην προώθηση των εθνικών στρατηγικών στόχων, παρακολουθεί και επισημαίνει στους αρμόδιους φορείς γενικότερα και ειδικότερα ζητήματα, που αναφέρονται στην λήψη των αναγκαίων μέτρων προς βελτίωση του επιπέδου ζωής των πολιτών. Αποβλέπει στην ενθάρρυνση των αναπτυξιακών πρωτοβουλιών, σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, στην αποτελεσματικότερη διαχείριση, στον έλεγχο και στην εφαρμογή των αναπτυξιακών παρεμβάσεων, για την προγραμματική περίοδο 2007-2013, όπως αυτή οριοθετείται για τα περιφερειακά όργανα σύμφωνα με το ν. 3614/2007, όπως ισχύει, μέσω της ορθολογικότερης διαχείρισης των δημόσιων πόρων, στην αξιοποίηση των τοπικών και περιφερειακών συγκριτικών πλεονεκτημάτων, καθώς και στην ικανοποίηση και διευθέτηση τοπικών αναγκών. Η Περιφέρεια είναι αρμόδια για την εκπόνηση γενικών και ειδικών αναπτυξιακών μελετών, που αφορούν τη συγκέντρωση, επεξεργασία και τεκμηρίωση γεωγραφικών, δημογραφικών, οικονομικών, κοινωνικών και άλλων στοιχείων που την αφορούν. Επίσης, είναι αρμόδια για την παρακολούθηση και την αποτίμηση του σχεδιασμού και της υλοποίησης όλων των σχετικών οικονομικών και θεσμικών παρεμβάσεων.
Ακόμη, είναι αρμόδια για την τελική διαμόρφωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, μεριμνά για την έγκρισή του και παρακολουθεί την εκτέλεσή του. Παρακολουθεί επίσης τις διαδικασίες ένταξης των πράξεων του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος, είναι αρμόδια προς εισήγηση στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για τη χρηματοδότηση των έργων που εντάσσονται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, καθώς και των συγχρηματοδοτούμενων έργων.
Η Περιφέρεια διατυπώνει προτάσεις προς τους κεντρικούς φορείς του δημοσίου τομέα για έργα και μέτρα πολιτικής εθνικής σημασίας, που την αφορούν, αλλά εντάσσονται στο μεσοπρόθεσμο εθνικό αναπτυξιακό πρόγραμμα. Συντονίζει, επίσης, τους φορείς εκτέλεσης και παρακολουθεί την πορεία εφαρμογής του αναπτυξιακού προγράμματος της Περιφέρειας. Γνωμοδοτεί για κάθε θέμα τοπικού ή ευρύτερου ενδιαφέροντος για το οποίο ζητείται η γνώμη της.
Συνιστά Περιφερειακές Γνωμοδοτικές Επιτροπές οι οποίες γνωμοδοτούν για τις αιτήσεις υπαγωγής επενδύσεων, κατ’ εφαρμογή του ισχύοντος αναπτυξιακού νόμου, αξιολογεί και προωθεί επενδυτικές προτάσεις από ιδιωτικές επιχειρήσεις, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, συγκροτεί περιφερειακά όργανα ελέγχου των επενδύσεων για την πιστοποίηση των δαπανών και την υλοποίηση των εγκεκριμένων σχεδίων, προέρχεται στην καταβολή της επιχορήγησης της επένδυσης και πιστοποιεί την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας. Καταγράφει, επίσης, τις νέες θέσεις εργασίας που δημιουργούνται από την υλοποίηση των εγκεκριμένων σχεδίων.
Εξάλλου, με το σχέδιο νόμου επανεξετάζεται σε νέα βάση και επανακαθορίζεται το όλο πλαίσιο δράσης και λειτουργίας των Περιφερειακών Ταμείων Ανάπτυξης της χώρας, τα οποία, πλέον λειτουργούν υποστηρικτικά για την Περιφέρεια.
Πρωτογενής Τομέας Ανάπτυξης
Ως προς τον πρωτογενή τομέα της ανάπτυξης (γεωργία και κτηνοτροφία), οι Περιφέρειες καθίστανται ο βασικός πυλώνας του ετήσιου και πολυετούς αναπτυξιακού σχεδιασμού. Σε αυτήν μεταβιβάζονται ένα μεγάλο μέρος των αρμοδιοτήτων, που ασκούσαν προηγουμένως, τόσο οι κρατικές Περιφέρειες, όσο και οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις. Μεταξύ άλλων, οι Περιφέρειες καθίστανται αρμόδιες για την εκπόνηση, υλοποίηση και αξιολόγηση σχεδίων προγραμμάτων και μέτρων ανάπτυξης, το σχεδιασμό, την παρακολούθηση και την υλοποίηση των έργων υποδομής, την ένταξη των επενδυτικών σχεδίων σε προγράμματα γεωργίας και κτηνοτροφίας, την προστασία και ανάπτυξη της φυτικής και ζωικής παραγωγής, καθώς και την καλύτερη οργάνωση των γεωργικών εκμεταλλεύσεων. Σημαντική, επίσης, είναι και η απονομή της αρμοδιότητας εποπτείας επί των Γενικών Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων (Γ.Ο.Ε.Β.), καθώς και η άσκηση εποπτείας επί του Αρδευτικού Οργανισμού Στυμφαλίας και του Οργανισμού Κωπαϊδας.
Επίσης, ασκούν αποφασιστικού χαρακτήρα αρμοδιότητες στη διοίκηση, στη διαχείριση και εκμετάλλευση ιχθυοτρόφων εν γένει υδάτων.
Τομέας Φυσικών Πόρων, Ενέργειας και Βιομηχανίας
Ως προς τον τομέα των φυσικών πόρων, ενέργειας και βιομηχανίας ιδιαίτερη έμφαση έχει αποδοθεί στη διαχείριση των υδατικών πόρων, καθώς και στην προστασία των υδάτων. Οι σχετικές αρμοδιότητες απονέμονται στην Περιφέρεια, υπό το πρίσμα της αναπτυξιακής τους διάστασης.
Περαιτέρω, ο υποτομέας ορυκτού πλούτου περιλαμβάνει, κυρίως, τον καθορισμό και αποχαρακτηρισμό λατομικών περιοχών, τη χορήγηση αδειών μεταλλευτικών ερευνών, τη χορήγηση αδειών εκμετάλλευσης σε ιδιόκτητα λατομεία αδρανών υλικών, αργίλλων, και σχιστολιθικών πλακών, τη χορήγηση αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας ηλεκτρολογικού και μηχανολογικού εξοπλισμού λατομείων αδρανών υλικών και συναφείς ρυθμίσεις, που σχετίζονται με την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου.
Ο υποτομέας ενέργειας καταλαμβάνει σειρά αρμοδιοτήτων, οι οποίες συμπλέκονται, κυρίως, με την αξιοποίηση των ήπιων μορφών ενέργειας (ηλιακή, αιολική, γεωθερμία), τη χορήγηση αδειών εγκατάστασης, για ίδια χρήση, ενεργειακών συστημάτων θέρμανσης ή ψύξης χώρων, τη χορήγηση αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας εφεδρικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής, τη χορήγηση άδειας εγκατάστασης ή επέκτασης σταθμού ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, καθώς και λοιπές επί μέρους αρμοδιότητες οι οποίες εντάσσονται στον ίδιο υποτομέα.
Εξάλλου, ο υποτομέας της Βιομηχανίας περιλαμβάνει αρμοδιότητες της Κρατικής Διοίκησης, οι οποίες είχαν αποκεντρωθεί, προς άσκηση, στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, κυρίως, με το π.δ/μα 78/2006.
Μνημονεύονται, ενδεικτικώς, η χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας βιομηχανιών, που οριοθετούνται από τις διατάξεις του ν. 3325/2005, η επιβολή κυρώσεων σε όσους ιδρύουν, επεκτείνουν, εκσυγχρονίζουν και λειτουργούν βιομηχανίες και βιοτεχνίες, κατά παράβαση της σχετικής νομοθεσίας, η χορήγηση μηχανολογικών αδειών εγκατάστασης, επέκτασης και εκσυγχρονισμού σε βιομηχανικές, βιοτεχνικές εγκαταστάσεις και επαγγελματικά εργαστήρια, η χορήγηση αδειών εργοστασίων κατασκευής ατμολεβήτων, η έγκριση ατελούς εισαγωγής μηχανημάτων και εξαρτημάτων για επαρχιακές βιομηχανίες και βιοτεχνίες, η χορήγηση σειράς τεχνικών επαγγελματικών αδειών, κατά τις ειδικότερες ρυθμίσεις των άρθρων 1 και 4 του π.δ/τος 78/2006, η εκτίμηση της αξίας μηχανημάτων για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας τους, καθώς και η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για βιομηχανικές και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις.
Τομέας Απασχόλησης – Εμπορίου - Τουρισμού
Για τον τομέα απασχόλησης - εμπορίου - τουρισμού οι Περιφέρειες συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο μέρος των αρμοδιοτήτων που αποκεντρώνονται στον τομέα της απασχόλησης, όπως αυτές που αφορούν την υλοποίηση προγραμμάτων προώθησης της απασχόλησης και της κοινωνικής ενσωμάτωσης ανέργων, την έγκριση ή απόρριψη ομαδικών απολύσεων εργαζομένων, την επιβολή ποινής σε εργοδότες, την κύρωση εσωτερικών κανονισμών εργασίας επιχειρήσεων κατά τις διατάξεις του ν.δ. 3789/1957, καθώς και θέματα, που άπτονται της εφαρμογής των κανονισμών αυτών, τη συγκρότηση συμβουλίων και επιτροπών αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, καθώς και την κατ’ εξαίρεση λειτουργία επιχειρήσεων εκμεταλλεύσεων και παροχής εργασίας κατά την Κυριακή.
Στον τομέα του εμπορίου οι Περιφέρειες ασκούν αρμοδιότητες, που αφορούν εποπτεία και τον έλεγχο ανωνύμων εταιρειών, την εποπτεία του εμπορίου, τη χορήγηση αδειών άσκησης εμπορικών επαγγελμάτων και οργάνωσης εκθέσεων, καθώς και τη διενέργεια ελέγχων και την επιβολή κυρώσεων, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων περί προστασίας του καταναλωτή.
Ως προς τον τουρισμό, η Περιφέρεια συνεργάζεται με τον Ε.Ο.Τ. και τους Δήμους για το σχεδιασμό, καθώς και για την τουριστική προβολή και ανάπτυξη της Περιφέρειας.
Τομέας Μεταφορών - Επικοινωνιών
Στον τομέα των μεταφορών – επικοινωνιών συντελείται η μεταβίβαση αρμοδιοτήτων, που συμπλέκονται με σειρά αδειών, στον τομέα των μεταφορών και ειδικότερα με τη διενέργεια περιοδικών τεχνικών ελέγχων μηχανοκινήτων οχημάτων από τα Δημόσια Κ.Τ.Ε.Ο. κάθε νομού, τον καθορισμό του αριθμού νέων επιβατηγών δημόσιας χρήσεως για την αντιμετώπιση των μεταφορικών αναγκών κάθε νομού, την τήρηση μητρώου αδειών Ε.Δ.Χ., την έκδοση και την ανάκληση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας πρατηρίων υγρών καυσίμων και υγραερίων και τη χορήγηση αδειών άσκησης επαγγέλματος οδικού μεταφορέα επιβατών και εμπορευμάτων.
Εξάλλου, για τον τομέα επικοινωνιών παρέχεται η δυνατότητα χορήγησης αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας ραδιοσταθμών CB, καθώς και της άσκησης συναφών αρμοδιοτήτων, όπως η χορήγηση αδειών κατασκευής, εγκατάστασης και λειτουργίας ερασιτεχνικών και πειραματικών σταθμών ασυρμάτου, η επιβολή διοικητικών κυρώσεων στους παραβάτες των κανονισμών λειτουργίας ερασιτεχνικών και πειραματικών σταθμών ασυρμάτου, ειδικών ραδιοδικτύων και ραδιοσταθμών CB, καθώς και των σχετικών τηλεπικοινωνιακών συστημάτων.
Τομέας Έργων – Χωροταξίας – Περιβάλλοντος
Ο Τομέας έργων – χωροταξίας – περιβάλλοντος περιλαμβάνει σημαντικές αρμοδιότητες οι οποίες ασκούνταν από την Kρατική Περιφέρεια και εκχωρούνται, πλέον, στην Περιφέρεια, με γνώμονα το γεγονός, ότι μετέχουν σε αποφασιστικό βαθμό στην αναπτυξιακή πολιτική της.
Ειδικότερα στον υποτομέα των έργων απονέμονται αρμοδιότητες που αφορούν την κατασκευή, συντήρηση και ανακαίνιση οδών, που οι αντίστοιχες αρμοδιότητες ανήκουν στην Κρατική Περιφέρεια και στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις. Η αρμοδιότητα αυτή συμπεριλαμβάνει και τις αντίστοιχες μελέτες.
Περαιτέρω, απονέμεται ο σχεδιασμός, η μελέτη, η κατασκευή και συντήρηση συγκοινωνιακών, αντιπλημμυρικών κτιριακών, ή ηλεκτρομηχανολογικών και λιμενικών έργων, η εκπόνηση κυκλοφοριακών μελετών, η αντιμετώπιση θεμάτων οδικής κυκλοφορίας, η διαχείριση ειδικών έργων περιφερειακού επιπέδου που έχουν εκτελεσθεί από τις Ε.Υ.Δ.Ε., η κατάρτιση προσχεδίων προγραμμάτων εκτέλεσης έργων, καθώς και λοιπές συναφείς αρμοδιότητες.
Στον υποτομέα χωροταξίας και περιβάλλοντος ελήφθη πρόνοια, ώστε οι σχετικές αρμοδιότητες να συμπορεύονται με τα αντίστοιχα νομολογιακά πορίσματα του Συμβουλίου Επικρατείας, ώστε να μην αντιμετωπιστεί πρόβλημα αμφισβήτησης της συνταγματικής συμβατότητάς τους, ενόψει της ασκήσεώς τους από όργανα τοπικής αυτοδιοίκησης δεύτερου βαθμού.
Ενδεικτικώς, μνημονεύεται η παροχή γνώμης του Περιφερειακού Συμβουλίου για τη χωροθέτηση Β.Ι.Ο.Π.Α., καθώς και ικανός αριθμός γνωμοδοτήσεων του Περιφερειακού Συμβουλίου, κατά τη διαδικασία κατάρτισης των Περιφερειακών xωροταξικών σχεδίων, η παρακολούθηση εφαρμογής γενικών πολεοδομικών σχεδίων Σ.Χ.Ο.Ο., Α.Π. και Ζ.Ο.Ε., η χορήγηση άδειας για την εναπόθεση ή αποθήκευση αποβλήτων, που περιέχουν αμίαντο, καθώς και η παροχή γνώμης για την οριοθέτηση εκτάσεων ως ΠΟΑΠΔ.
Σημαντική αρμοδιότητα, είναι η κατάρτιση και έγκριση του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, στο πλαίσιο του αντίστοιχου Εθνικού Σχεδιασμού, ο οποίος αποσκοπεί, κυρίως, στη μελέτη και τον καθορισμό των μεθόδων διαχείρισης, και στη χωροθέτηση των σχετικών εγκαταστάσεων. Κατά το σχεδιασμό θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι κοινωνικές, οικονομικές, τεχνικές, περιβαλλοντικές και ειδικές συνθήκες κάθε περιοχής.
Τομέας Υγείας και Πρόνοιας
Κυρίαρχες αρμοδιότητες οι οποίες συνάπτονται με τον τομέα υγείας και πρόνοιας και οι οποίες ασκούνται, πλέον, από τις Περιφέρειες, είναι, ενδεικτικά, οι ακόλουθες:
ü Η άσκηση αρμοδιοτήτων οι οποίες μέχρι σήμερα ασκούνται από τις Δημόσιες Υγειονομικές Περιφέρειες (Δ.Υ.ΠΕ.), καθώς και από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κατά μεταβίβαση από αυτές.
ü Η χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών κλινικών, η αναθεώρηση και ανάκληση τούτων, η έγκριση μεταβίβασής τους καθώς και η εποπτεία και ο έλεγχος, παράλληλα με τον Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας από αυτές. Ακόμη, παρέχονται αρμοδιότητες για χορήγηση αδειών κατηγοριών ιατρείων και διαγνωστικών κέντρων.
ü Η έκδοση άδειας εισαγωγής εγκατάστασης και λειτουργίας μηχανημάτων παραγωγής ιοντιζουσών ακτινοβολιών για ιατρικούς σκοπούς, γενικά, όπως και εγκατάστασης και λειτουργίας εργαστηρίων ραδιοϊσοτόπων για ιατρικές εφαρμογές.
ü Η επιβολή κυρώσεων σε ιατρούς και οδοντίατρους, κατά τις προβλέψεις του π.δ/τος 470/1983 (Φ.Ε.Κ. 179, Α).
ü Η επιβολή κυρώσεων σε ιατρούς και οδοντίατρους, οι οποίοι αναγράφουν ναρκωτικά σε απλές συνταγές και όχι στις ειδικές για το σκοπό αυτό, καθώς και στους φαρμακοποιούς, που πωλούν ναρκωτικά με απλές και όχι με ειδικές συνταγές.
ü Η υλοποίηση προγραμμάτων δημόσιας υγείας, κατά τις ρυθμίσεις του άρθρου 13 του ν. 3172/2003 (Φ.Ε.Κ. 197, Α).
Τομέας Παιδείας - Πολιτισμού – Αθλητισμού
Στον τομέα παιδείας - πολιτισμού – αθλητισμού, οι Περιφέρειες καθίστανται αρμόδιες για τη λειτουργική υποστήριξη δημόσιων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης, περιλαμβανομένης της θεματικής εξειδίκευσης του αντικειμένου τους, την κατάρτιση προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης, την οργάνωση και οικονομική υποστήριξη σειράς πολιτιστικών εκδηλώσεων, την υλοποίηση αθλητικών προγραμμάτων διαπεριφερειακού χαρακτήρα. Επίσης, με σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση προβλέπεται η άσκηση εποπτείας των περιφερειών επί εθνικών αθλητικών κέντρων, ο προσδιορισμός των οποίων θα γίνει στο πλαίσιο της ανωτέρω Κ.Υ.Α. κατά αντιστοιχία προς τη χωρική αρμοδιότητα της οικείας περιφέρειας όπου εδρεύουν τα αθλητικά κέντρα.
Η πολιτική προστασία αρθρώνεται με γνώμονα το σχετικό σχεδιασμό, την εφαρμογή του και τη λήψη σχετικών μέτρων, στο πλαίσιο των αντίστοιχων προβλέψεων και ρυθμίσεων, που αφορούσαν τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, όπως είναι καταστρωμένες στο σχετικό θεσμικό νόμο (ν. 3013/2002).
Σε κάθε Περιφέρεια συγκροτείται Περιφερειακή Επιτροπή Ισότητας και Φύλων, στην οποία προεδρεύει ο Περιφερειάρχης και μετέχουν εκπρόσωποι του Περιφερειακού Συμβουλίου, των δήμων της Περιφέρειας, των γυναικείων οργανώσεων και της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων. Αντικείμενο της Επιτροπής είναι η υποβολή προτάσεων προς τα όργανα της περιφέρειας για τη λήψη ουσιαστικών μέτρων προς προώθηση της ισότητας των φύλων σε όλους τους τομείς της οικονομικής, πολιτικής και οικονομικής και κοινωνικής ζωής.
Επισημαίνεται ότι οι Περιφέρειες μέχρι 31-12-2012 θα εξακολουθήσουν ν’ ασκούν τις αρμοδιότητες των παραγράφων 1 (υπ’ αριθμ. 27-30), 2 (30-40), 3 (Β26-34), 5 (8-84) του άρθρου 94, του Ν. 3852 έως ότου αυτές περιέλθουν στους Δήμους, στο πλαίσιο αυτοδύναμης άσκησής τους από τους οργανισμούς αυτοδιοίκησης πρώτης βαθμίδας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου