Πέμπτη 30 Μαΐου 2013

ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ Κ.Ε.Δ.Ε κ. ΚΩΣΤΑ ΑΣΚΟΥΝΗ, ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ

ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ Κ.Ε.Δ.Ε., ΙΩΑΝΝΙΝΑ 30-31ΜΑΙΟΥ 2013

Με ιδιαίτερη χαρά η ΚΕΔΕ αποφάσισε να πραγματοποιήσει το Συνέδριό της εδώ, στα Ιωάννινα, την πρωτεύουσα της Ηπείρου.
Επιλέξαμε συνειδητά αυτή την ιστορική πόλη. Τα Ιωάννινα είναι μία πόλη με μεγάλη ιστορία και παράδοση και έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη σύγχρονη Ελλάδα. Ήρθαμε εδώ για να τιμήσουμε την εκατοστή επέτειο της απελευθέρωσης των Ιωαννίνων και την ενσωμάτωση της Ηπείρου στον Εθνικό Κορμό.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Δήμαρχο Ιωαννιτών και όλες τις τοπικές αρχές για τη φιλοξενία του Συνεδρίου, καθώς και το Γενικό Διευθυντή της ΚΕΔΕ και όλους τους εργαζόμενους σ’ αυτήν, για τη συμβολή τους στην άρτια διεξαγωγή του Συνεδρίου.
Κυρίες και κύριοι,
Το Συνέδριο της ΚΕΔΕ διεξάγεται σε μία περίοδο με ιστορική σημασία για τη χώρα μας, αλλά και για ολόκληρη την Ευρώπη, η οποία έχει μπει σε παρατεταμένη οικονομική κρίση με απρόβλεπτες συνέπειες για την ίδια την Ένωση και τους λαούς της.
Η ηγεσία της Ευρώπης δεν έχει κατορθώσει να διατυπώσει αξιόπιστη πρόταση για έξοδο από την κρίση. Ισχυρές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκονται ήδη στο «σπιράλ» της ύφεσης και της ανεργίας.
Η Ελλάδα υφίσταται για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά τις συνέπειες της ύφεσης, με την ανεργία να κατέχει την πρώτη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση με ποσοστό 28%, στους δε νέους να έχει εκτοξευθεί στο ασύλληπτο ποσοστό του 60%.
Οι αιρετοί εκπρόσωποι του θεσμού δεν είχαμε ποτέ την αίσθηση ότι η δράση και οι στόχοι μας ήσαν απελευθερωμένοι από εμπόδια. Η δουλειά στην Αυτοδιοίκηση ήταν πάντοτε γοητευτική, αλλά και πάντοτε δύσκολη. Σήμερα, όμως, γίνεται όλο και πιο επικίνδυνη, όλο και πιο επίπονη.
Η αγωνία όλων των αυτοδιοικητικών, ανεξαρτήτως των υπαρκτών πολιτικών διαφορών που υπάρχουν, είναι κοινή, τόσο για την πορεία της χώρας όσο και για το θεσμό που υπηρετούμε.
Βασικός μας στόχος παραμένει η συμβολή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην έξοδο της χώρας από την κρίση. Έχουμε πλήρη επίγνωση των δυσκολιών που διέρχεται η χώρα μας και έχουμε καταβάλει μεγάλες προσπάθειες για την ανασυγκρότηση του θεσμού.
Η πολύπλευρη κρίση που διανύει η χώρα μας ανέδειξε με τον πιο καθαρό τρόπο τις αδυναμίες και τα προβλήματα του συνόλου της Ελληνικής κοινωνίας σε όλες τις εκφάνσεις της,  δηλαδή τόσο στη λειτουργία του Δημοσίου χώρου, όσο και στη λειτουργία του Ιδιωτικού τομέα καθώς και στα μεταξύ τους όρια.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Κεντρικό Κράτος έχει την κύρια ευθύνη για την αδυναμία της χώρας. Προφανώς έχει τις ευθύνες της και η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αλλά ευθύνες υπάρχουν και στον  επιχειρηματικό κόσμο, στα Μ.Μ.Ε. στο χρηματοπιστωτικό σύστημα και τους άλλους θεσμούς που επηρεάζουν τυπικά ή άτυπα τη λειτουργία της Δημοκρατίας μας και όχι μόνο.
Δεν έχει, όμως, πλέον, κατά την γνώμη μου, σημασία ο επιμερισμός και ο καταλογισμός των ευθυνών. Πρέπει όλοι να αντιληφθούμε ότι ζούμε σε μια διαφορετική, σε μία νέα κατάσταση. Πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά. Για εμάς τους αυτοδιοικητικούς, το ζήτημα είναι πώς θα συμβάλλουμε στην έξοδο της χώρας από την κρίση. Πώς η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να είναι ένας από τους πρωταγωνιστές της Ανασυγκρότησης της χώρας. Είναι καθοριστικής σημασίας για μας να τοποθετηθούμε στη νέα εποχή, να προβλέψουμε πώς θα είναι η χώρα μας τα επόμενα χρόνια και ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σ’ αυτήν.
Αυτό προϋποθέτει επιμονή στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης και ειλικρινή προσήλωση στο διάλογο. Ειλικρίνεια και εμπιστοσύνη μεταξύ Πολιτείας και Αυτοδιοίκησης. Μεταξύ θεσμών και πολιτών.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση με αφορμή το πρόγραμμα  «Καλλικράτης» προχώρησε σε πρωτόγνωρες για τα Ελληνικά δεδομένα συγχωνεύσεις Δήμων (από 1.034 σε 325), Νομικών Προσώπων, Οργανισμών και Δημοτικών Επιχειρήσεων (από 5.880 σε 1.138) και, φυσικά, μειώσεις στον αριθμό του πολιτικού προσωπικού (Δήμαρχοι, Αντιδήμαρχοι, Δημοτικοί Σύμβουλοι, Ειδικοί Συνεργάτες κ.ά.), οι δε μειώσεις των πόρων την τελευταία τριετία έφθασαν το 60%.
Αυτή η γιγαντιαία αλλαγή στο χώρο της Αυτοδιοίκησης είχε ως αποτέλεσμα το 2011 να αφιερώσουμε πολύτιμο χρόνο στην αναδιάρθρωση και αναδιοργάνωση των Δήμων βάσει των νέων δεδομένων που προέκυψαν από τον «Καλλικράτη».
Επιπλέον, το 2012, λόγω των μεγάλων περικοπών στους πόρους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από την Κυβέρνηση, οι Δήμοι αντιμετώπισαν πολύ μεγάλα οικονομικά προβλήματα, που οδήγησαν 14 Δήμους σε αδυναμία να καταβάλουν τη μισθοδοσία του προσωπικού τους, ενώ πολλοί άλλοι αδυνατούσαν να καλύψουν στοιχειώδεις λειτουργικές ανάγκες. Για το λόγο αυτό προχωρήσαμε στη διεξαγωγή δύο εκτάκτων Συνεδρίων, αλλά και για πρώτη φορά σε κλείσιμο των Δήμων και σε άλλες κινητοποιήσεις, με απόφαση της ΚΕΔΕ, ως αντίδραση στις μεγάλες περικοπές των πόρων μας.
Όλοι πλέον γνωρίζουν καλά ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση σηκώνει μεγάλο βάρος της κοινωνικής πολιτικής της συντεταγμένης πολιτείας με εκτεταμένο δίκτυο κοινωνικών υπηρεσιών που απευθύνεται στο σύνολο των πολιτών και ιδιαίτερα των πλέον ευάλωτων και ευπαθών κοινωνικών ομάδων, οι οποίες πλήττονται από τη φτώχεια και την ανεργία, συμβάλλοντας τα μέγιστα στην κοινωνική συνοχή και  αλληλεγγύη της κοινωνίας. Οι Δήμοι με πάρα πολλές θυσίες κρατάνε όρθιο ό,τι έχει απομείνει από το κοινωνικό κράτος.
Όλες οι Κυβερνήσεις έχουν αναγνωρίσει τις προσπάθειες που καταβάλαμε, μέσα σ’ αυτές τις αντίξοες συνθήκες, για να πετύχουμε τα παραπάνω αποτελέσματα.
Παρά τα καθημερινά προβλήματα που ανακύπτουν από την πληθώρα νομοθετημάτων, εγκυκλίων και γραφειοκρατικών διαδικασιών, είχαμε φθάσει σε ένα ελάχιστο επίπεδο ισορροπίας του διοικητικού συστήματος. Αλλά, ενώ όλοι περιμέναμε από την Κυβέρνηση να μας δώσει τη δυνατότητα στο επόμενο χρονικό διάστημα μέχρι τις εκλογές, να αφιερωθούμε απερίσπαστα στην παραγωγή και προώθηση του Δημοτικού Έργου, καινούργιες αποφάσεις και μέτρα δημιουργούν εκρηκτικό κλίμα στην Αυτοδιοίκηση.
            Αποκορύφωμα αποτελεί η πρόσφατη ψήφιση του Νομοσχεδίου όπου προβλέπεται ότι σε καταργούμενα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου & Ιδιωτικού Δικαίου των ΟΤΑ, όπως οι Δημοτικές Επιχειρήσεις, το προσωπικό τους θα οδηγείται σε απόλυση. Τα καθημερινά δημοσιεύματα που βλέπουν το φως της δημοσιότητας για αποφάσεις του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης σχετικά με καταργήσεις Νομικών Προσώπων και απολύσεις έχουν δημιουργήσει ένα πολύ άσχημο κλίμα στη Αυτοδιοίκησης.
Άραγε γνωρίζουν, όσοι νομοθετούν, ότι στις Μονομετοχικές Δημοτικές Επιχειρήσεις, με Νόμο, απαγορεύεται η οποιαδήποτε επιχορήγηση; Γνωρίζουν ότι οι Δημοτικές Κοινωφελείς Επιχειρήσεις σε μεγάλο βαθμό έχουν αναλάβει το κοινωνικό και πολιτιστικό έργο των Δήμων; Ρωτάω ευθέως όλους: με ποια επιχειρησιακά εργαλεία, κύριοι της Κυβέρνησης, θα συμβάλουμε στον τερματισμό της κρίσης και στην προστασία των αδύναμων;
Η ΚΕΔΕ ανέλαβε πρωτοβουλία και 11 Δήμοι από το  Δεκέμβριο οικειοθελώς δέχτηκαν να υλοποιήσουν την αξιολόγηση δομών και υπηρεσιών, αλλά οι προδιαγραφές του έργου εκδόθηκαν πριν από λίγες ημέρες από το Υπουργείο Εσωτερικών. Αυτή είναι μία διαδικασία που θα μας επιτρέψει να εκτιμήσουμε ελλείψεις και πλεονάζον προσωπικό το οποίο, κατά προτεραιότητα, μέσω της κινητικότητας, πρέπει να καλύψει τα μεγάλα κενά που υπάρχουν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Εμείς, εγκαίρως, είχαμε προτείνει τις μετατάξεις από Δήμο σε Δήμο με απλοποίηση των διαδικασιών, η οποία πρόταση με ευθύνη της Κυβέρνησης δεν προχώρησε.
Λέμε «ναι» στην αξιολόγηση και την κινητικότητα. Λέμε, όμως, «όχι» στον εκφυλισμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, δηλαδή διαφωνούμε με τη λογική όσοι απολυθούν να αντικατασταθούν από ίσο αριθμό νέων εργαζομένων.


Κύριε  Υπουργέ,
Καλούμε την Κυβέρνηση να πάρει ξεκάθαρη πολιτική απόφαση, εάν επιθυμεί τη συνέχιση της λειτουργίας των κοινωνικών υπηρεσιών και δομών των Δήμων που υλοποιούνται σε μεγάλο βαθμό από τα Ν.Π.Δ.Δ. και τις Δημοτικές Επιχειρήσεις.
Η δική μας θέση είναι ότι οι κοινωνικές υπηρεσίες και δομές των Δήμων όχι μόνο δεν πρέπει να αποδυναμωθούν, αλλά αντίθετα πρέπει να ενισχυθούν για να «πιάνουν τόπο» οι κοινωνικές δαπάνες.
Πρέπει να γνωρίζουμε, εν όψει και των Δημοτικών Εκλογών, ποια Αυτοδιοίκηση θέλει η Κυβέρνηση, ποιο ρόλο επιθυμεί να της επιφυλάξει. Εμείς τονίζουμε προς κάθε κατεύθυνση ότι δεν πρόκειται να δεχθούμε κατάργηση των κοινωνικών δομών και υπηρεσιών των Δήμων, οι οποίες αποτελούν και την τελευταία νησίδα κοινωνικής πολιτικής του Κράτους.
Πέραν του γεγονότος ότι το Σύνταγμα κατοχυρώνει την  αυτοτέλεια της αυτοδιοίκησης και η Κυβέρνηση δε μπορεί να προχωρήσει σε καταργήσεις Νομικών Προσώπων χωρίς τη συγκατάθεσή τους, για εμάς τους αιρετούς το ζήτημα είναι κατ’ εξοχήν πολιτικό και κοινωνικό. Αφορά σε εκατοντάδες χιλιάδες ωφελούμενους συμπολίτες μας, τις πλέον ευαίσθητες και φτωχές ομάδες της κοινωνίας μας. Οι Δήμοι, ως ο πλησιέστερος φορέας εξουσίας, θα υπερασπιστούμε με κάθε μέσο τις κοινωνικές δομές που τους αφορούν.
ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ.


Αγαπητοί συνάδελφοι,
Κυρίες και κύριοι,
            Η πρωτοφανής οικονομική κρίση και η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας επηρέασαν τον χαρακτήρα των διεκδικήσεων της ΚΕΔΕ σε σύγκριση με αυτόν που μέχρι τώρα γνωρίζαμε. Η πίεση που δέχτηκε η Τοπική Αυτοδιοίκηση σε όλα τα επίπεδα δεν έχει προηγούμενο.
            Οι μάχες που δόθηκαν ήταν πολλές και πάρα πολύ δύσκολες. Μέσα σ’ αυτό το ζοφερό πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον, δεν κερδήθηκαν όλες οι μάχες που δώσαμε. Πετύχαμε, όμως, όχι μόνο να αποφύγουμε τα χειρότερα, αλλά και να κρατήσουμε ζωντανούς τους Δήμους. Πολλές φορές αγωνιζόμαστε να πείσουμε για το αυτονόητο.
            Στο σημείο αυτό, θέλω να απευθύνω ένα μεγάλο ευχαριστώ στους εργαζόμενους στην ΚΕΔΕ, στο Γενικό Διευθυντή, στους επιστημονικούς μας συνεργάτες και φυσικά στα μέλη των Επιτροπών και όλους ανεξαιρέτως τους συναδέλφους του Δ.Σ. για την πολύτιμη βοήθειά τους.
            Οι κινητοποιήσεις της ΚΕΔΕ έδειξαν ότι:
·                     Η ενότητα και αποφασιστικότητα όλων των αιρετών είχε ως αποτέλεσμα η Κυβέρνηση να αποδώσει όλους τους πόρους των παρακρατηθέντων, αλλά και το σύνολο της ΣΑΤΑ που για το 2012 ανήλθε στα 349 εκατ. €. Η απόδοση όλων των οφειλομένων, έστω και στο τέλος του έτους, απέτρεψε τη χρεοκοπία των Δήμων και υπήρξε μία σημαντική οικονομική ανακούφιση.
·                     Σημαντική επιτυχία θεωρείται η κατά προτεραιότητα εξόφληση των Ληξιπρόθεσμων οφειλών των Δήμων, κάτι που δεν ήταν δεδομένο από την αρχή. Η αποπληρωμή των Ληξιπροθέσμων υποχρεώσεων απαλλάσσει τους Δήμους από ένα μεγάλο χρηματοδοτικό βάρος και αποκαθιστά την εμπιστοσύνη των Δήμων προς τους προμηθευτές τους και την τοπική κοινωνία. Στο πρόγραμμα έχουν ενταχθεί 167 Δήμοι και ήδη έχει εκταμιευτεί ποσό ύψους περίπου 150 εκατ. €. Απευθύνω έκκληση προς όλους τους συναδέλφους για επίσπευση των διαδικασιών, όσον αφορά στην απορρόφηση των σχετικών κονδυλίων.
·                     Το Υπουργείο έκανε αποδεκτή την πρότασή μας για εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των Ν.Π.Δ.Δ. και των Δημοτικών  Επιχειρήσεων.
·                     Σημαντική επιτυχία για την Αυτοδιοίκηση αποτελεί η επιμήκυνση της εξόφλησης των δανείων προς το Τ.Π.Δ κατά οκτώ έτη με περίοδο χάριτος τρία χρόνια και μείωση των επιτοκίων κατά 0,5%. Ταυτόχρονα δόθηκε παράταση ένταξης στην πιο πάνω ρύθμιση μέχρι 30-6-2013, ώστε να συμμετάσχουν όσοι Δήμοι ακόμη το επιθυμούν.
·                     Μετά από έντονες διαβουλεύσεις με το Υπουργείο Οικονομικών συμφωνήθηκε η χρηματοδότηση των Δήμων για το 2013 που ανέρχεται στο ποσό των 2.882 εκατ. €.
Σίγουρα δεν είναι αυτό που διεκδικούσε η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αλλά είναι το ελάχιστο ποσό που απαιτείται για τη στοιχειώδη λειτουργία των Δήμων μας. Στο ποσό αυτό περιλαμβάνονται οι ΚΑΠ, η ΣΑΤΑ και τα παρακρατηθέντα. Επίσης, συμφωνήθηκε με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους η σταθερή μηνιαία καταβολή από 1-1-2013 των αντίστοιχων κονδυλίων, ώστε να μπορούν οι Δήμοι να προγραμματίζουν τις δράσεις τους εγκαίρως.
·                     επιπλέον, μεταφέρονται αρμοδιότητες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση χωρίς τους αντίστοιχους πόρους όπως αυτή των μαθητικών εστιών σε 16 Δήμους.
·                     Σημαντική είναι η απόφαση για μείωση του εργολαβικού οφέλους για τα έργα των Δήμων από 28% σε 18%.
·                     Επίσης, δόθηκε η δυνατότητα στους Δήμους να συμψηφίσουν τα χρέη τους προς ασφαλιστικά ταμεία και δημόσιο, έναντι των αποδόσεων των παρακρατηθέντων πόρων και πολλές άλλες ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στον απολογισμό που σας έχει δοθεί.


Κυρίες και κύριοι,
Από την πρώτη ημέρα που αναλάβαμε τα καθήκοντά μας ως Διοίκηση της ΚΕΔΕ, δώσαμε προτεραιότητα στη θεσμική κατοχύρωση του ρόλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Επιδιώξαμε τη βελτίωση των κανονιστικών κειμένων που προωθούσε η Κυβέρνηση και αφορούσαν άμεσα ή έμμεσα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά και την αποφυγή δυσμενών διατάξεων. Με σκληρή δουλειά και επιστημονική τεκμηρίωση των προτάσεών μας, με συστηματική διεκδίκηση και προβολή των θέσεών μας, πετύχαμε την επίλυση πολλών θεσμικών θεμάτων λειτουργίας των Δήμων μεταξύ των οποίων, κυρίως, είναι τα εξής:
·                     Με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 31-12-2012 αποκαταστήσαμε ως ένα βαθμό το θέμα των άμισθων Αντιδημάρχων, των Αντιδημάρχων των δέκα μικρών νησιωτικών Δήμων, των συμβάσεων του 2012 και πολλές άλλες ρυθμίσεις. Η ΚΕΔΕ άσκησε μεγάλη πίεση για να συμπεριληφθούν τα θέματα της αποζημίωσης των Δημοτικών Συμβούλων, των Ειδικών Συνεργατών, των Ιδιαιτέρων Γραμματέων και των Προέδρων των Δημοτικών Συμβουλίων των Δήμων κάτω των 100 χιλιάδων κατοίκων. Επίσης, εδώ και καιρό έχει  συσταθεί κοινή Επιτροπή του Υπουργείου Εσωτερικών και της ΚΕΔΕ και έχει επεξεργαστεί μία σειρά θεσμικών θεμάτων που χρήζουν αλλαγών. Η Επιτροπή έχει καταλήξει σε συμφωνία και ιδιαίτερα στα σοβαρά ζητήματα που αφορούν την καταστατική θέση των αιρετών. Θέματα πολύ σοβαρά και επείγοντα.

Τέλος, δημοσιεύματα επαναφέρουν το θέμα της αλλαγής του Εκλογικού Νόμου για τις Δημοτικές Εκλογές, κάτι που εμείς ουδέποτε θέσαμε και θεωρούμε αδιανόητο να ανοίγεται ένα τέτοιο θέμα τώρα.

Για τους λόγους αυτούς, Κύριε Υπουργέ, Θέλουμε σήμερα εδώ, από το βήμα του Συνεδρίου,  μία καθαρή απάντηση για τα θέματα αυτά.
Επειδή πολύ συζήτηση γίνεται σχετικά με το θέμα του χρόνου των Δημοτικών Εκλογών, εμείς θέλουμε να τονίσουμε ότι υπάρχει απόφαση του Συνεδρίου μας της Κομοτηνής. Ένα σχόλιο θέλω να κάνω. Αλήθεια, σε ποια άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης μαζί με τις Ευρωεκλογές θα διεξαχθούν Περιφερειακές και Δημοτικές Εκλογές και επίσης, γνωρίζετε τις ομόφωνες αποφάσεις της τότε ΚΕΔΚΕ και ΕΝΑΕ για το θέμα αυτό;
Επιτρέψτε μου να σχολιάσω την απίστευτη και πρωτοφανή δυσκολία κύρωσης από τη Βουλή της παραπάνω Π.Ν.Π, αφού το Υπουργείο Οικονομικών, όταν στις 9 Φεβρουαρίου 2013 κατέθεσε προς τη Βουλή την παραπάνω Πράξη, είχε καταργήσει όλες τις διατάξεις που αφορούσαν την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Η ΚΕΔΕ σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών ξεκίνησε μία μαραθώνια διαδικασία για το ξεπέρασμα του προβλήματος που δημιουργήθηκε από την Κυβέρνηση, ώστε τελικά να γίνει δυνατή η ψήφιση της παραπάνω Πράξης στις 13 Απριλίου 2013. Η συμβολή των βουλευτών, σχεδόν από την πλειοψηφία των κομμάτων της Βουλής, υπήρξε καθοριστική.
·                     Την άρση του επαγγελματικού ασυμβιβάστου των Δημάρχων.
·                     Την τροποποίηση των διατάξεων του Ν. 3870/2010 σχετικά με μείωση των παράλογων προστίμων για αφισοκόλληση και μη έγκαιρη υποβολή των λογιστικών στοιχείων των συνδυασμών που έλαβαν μέρος στις Δημοτικές Εκλογές του 2010. Θέλω, δημοσίως, να ευχαριστήσω τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., του ΠΑ.ΣΟ.Κ., της ΔΗΜ.ΑΡ. και της ΑΝ.ΕΛ. που υπέγραψαν τη σχετική τροπολογία.
·                     Την τροποποίηση της διάταξης του άρθρου 236 του Ν. 3852/2010, ώστε, για να εκπέσει ή τεθεί σε αργία αιρετός λόγω καταδίκης για παράβαση καθήκοντος, απαιτείται να διαπιστωθεί ότι κατά τη διάπραξη του αδικήματος προξενείτε οικονομική βλάβη στο Δήμο.
·                     Την αναβάθμιση της ΕΕΤΑΑ ως Ενδιάμεσου Φορέα Διαχείρισης (Ε.Φ.Δ.), αναβάθμιση που αποτελούσε πάγιο αίτημα της Αυτοδιοίκησης και πολλές άλλες ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στον απολογισμό.

Κυρίες και κύριοι,
            Οι Δήμοι έχουν οργανώσει και λειτουργούν ένα εκτεταμένο δίκτυο κοινωνικών υπηρεσιών και δομών που έχει αναλάβει την κύρια ευθύνη της κοινωνικής πολιτικής του Κράτους. Για να είμαστε ειλικρινείς, σηκώνουμε το φορτίο της αποτυχίας και αναποτελεσματικότητας των δομών του Κεντρικού Κράτους.
            Με επιμονή και τεκμηριωμένες αποφάσεις, που επανειλημμένα έχουμε καταθέσει στην Κυβέρνηση, πετύχαμε:
·                     Την παράταση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» μέχρι 30-9-2013.
·                     Εκφράσαμε την αντίθεσή μας για το πρόγραμμα «ΚΑΤ’ ΟΙΚΟΝ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ», οι ρυθμίσεις του οποίου αποκλείουν το ενενήντα τοις εκατό των ωφελουμένων του Προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» και έχουμε τη διαβεβαίωση του Υφυπουργού Εργασίας ότι οι προτάσεις μας θα ληφθούν υπόψη.
·                     Την παράταση του προγράμματος των ΚΗΦΗ μέχρι          31-7-2013 με πόρους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ διεκδικούμε τη συνέχιση του προγράμματος με χρηματοδότηση από το Υπουργείο.
·                     Τη χρηματοδότηση των Παιδικών – Βρεφονηπιακών Σταθμών, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ-ΜΕΑ από το ΕΣΠΑ με 150 εκατ. € περίπου για την περίοδο 2012-2013.
Όμως, η συνέχιση του προγράμματος αυτού για την περίοδο 2013-2014 ήταν μετέωρη, αφού δεν είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του. Εμείς, εγκαίρως είχαμε θέσει το θέμα στο Υπουργείο Εργασίας, η δε ΚΕΔΕ με ομόφωνη απόφασή της, μετά από πρόταση της Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής, ζητούσε επίσπευση των διαδικασιών και πρότεινε την χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ με μεταφορά αναπορρόφητων κονδυλίων του ΕΤΠΑ στο ΕΚΤ, αλλά και αναπορρόφητων κονδυλίων παρελθόντων ετών, κάνοντας ακόμη χρήση και της «ρήτρας ευελιξίας».
Με εξαιρετικά επείγον έγγραφό μας προς τον Υπουργό Εργασίας και τους συναρμόδιους Υπουργούς, το οποίο κοινοποιήσαμε και στον Πρωθυπουργό κ. Σαμαρά, επισημάναμε τη σοβαρότητα του προβλήματος για τη χρηματοδότηση μέσω του ΕΣΠΑ των Παιδικών – Βρεφονηπιακών Σταθμών, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ-ΜΕΑ και του προγράμματος της Κοινωφελούς Εργασίας. Ταυτόχρονα, με παρεμβάσεις στην Κυβέρνηση και στα κόμματα που την απαρτίζουν και με τη δημοσιοποίηση του θέματος και την τεκμηριωμένη θέση μας, πετύχαμε προχθές, Τρίτη 28 Μαΐου, να πραγματοποιηθεί ευρεία κυβερνητική σύσκεψη και να αποφασιστεί η χρηματοδότηση και των δύο αυτών προγραμμάτων με 150 εκατ. €. Σίγουρα είναι θετική εξέλιξη, έγινε το αυτονόητο. Όμως εμείς διεκδικούμε την  αύξηση του ποσού αυτού αφού πέρυσι 36.000 αιτήσεις παιδιών απορρίφθηκαν και η εκτίμησή μας είναι ότι φέτος οι αιτήσεις θα ξεπεράσουν τις 100.000. Επιβεβαιώνεται για πολλοστή φορά η θέση που η ΚΕΔΕ είχε αναπτύξει στις συναντήσεις της με τη ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας για την αξιοποίηση των αναπορρόφητων κονδυλίων από άλλα προγράμματα.
Για την Αυτοδιοίκηση τα προγράμματα της Κοινωφελούς Εργασίας και της Αυτεπιστασίας μπορούν, έστω και προσωρινά, να καταπολεμήσουν τη μάστιγα της ανεργίας.
Σήμερα, προτείνουμε τη χρηματοδότηση του προγράμματος ΑΥΤΕΠΙΣΤΑΣΙΑΣ για έργα στους Δήμους με χρηματοδότηση από τον ΟΑΕΔ και το ΠΔΕ, ώστε να καλύψουμε ανέργους, οι οποίοι κυρίως απασχολούνταν στην οικοδομή και στον κατασκευαστικό τομέα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη αποφασίσει τη χρηματοδότηση της καταπολέμησης της ανεργίας των νέων 18 έως 25 ετών με 6 δις €, μικρό ποσό, αλλά που δείχνει ξεκάθαρα να αντιλαμβάνεται το πρόβλημα.
Καλούμε την Κυβέρνηση να ασκήσει τη μεγαλύτερη δυνατή πίεση στην Ευρωπαϊκή Ένωση τώρα, που και η Γερμανία ακόμη φαίνεται να αναγνωρίζει το πρόβλημα της ανεργίας στις χώρες του Νότου.
Η ανεργία είναι και παραμένει το μεγάλο πρόβλημα για την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση, απειλεί την κοινωνική συνοχή και πρέπει να καταβληθούν συντονισμένες προσπάθειες για την αντιμετώπισή της.
Έφτασε η ώρα η Κυβέρνηση να εμπιστευτεί την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Ασφαλώς και κατανοούμε τη διαφορά μεταξύ εργασίας και απασχόλησης, αλλά στις συνθήκες που ζούμε, τα προγράμματα αυτά κρίνονται χρήσιμα. Γνωρίζουμε ότι μόνο η επάνοδος της χώρας σε πραγματικούς ρυθμούς ανάπτυξης μπορεί να εγγυηθεί την  εργασία και τα δικαιώματα των εργαζομένων.
Επίσης, στην προσπάθεια που η χώρα καταβάλλει για την εξοικονόμηση ενέργειας στο δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής έχει προχωρήσει σε μία σειρά προκηρύξεων για δράσεις, όπου Δήμοι έχουν ενταχθεί στα παρακάτω προγράμματα:
·                     Πρόγραμμα «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ Ι & ΙΙ».
·                     Πρόγραμμα «ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΕΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΑΝΟΙΧΤΩΝ ΧΩΡΩΝ».
·                     Πρόγραμμα «ΠΡΑΣΙΝΕΣ ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ & ΝΗΣΙΩΤΙΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ – ΝΕΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ».
·                     Πρόγραμμα «ΠΡΑΣΙΝΑ ΔΩΜΑΤΑ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΤΙΡΙΑ».
·                     Πρόγραμμα «ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΕ & ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΚΤΙΡΙΑ».
Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για επίσπευση ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων σε όσα ακόμη προγράμματα δεν έχουν αξιολογηθεί.
            Επίσης, από τα τέλη Οκτωβρίου του 2012 έχουμε καταθέσει στο Υπουργείο Ανάπτυξης και στη Διαχειριστική Αρχή του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση» πρόταση για την προκήρυξη πρόσκλησης  ποσού  27 εκατ. € με τελικούς δικαιούχους όλους τους Δήμους.
            Στόχος της πρότασής μας είναι η χρηματοδότηση «ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ» για τους Δήμους μας με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη και της επιχείρησης.
            Ταυτόχρονα, στην πρότασή μας περιλαμβάνεται η δημιουργία Κεντρικού Κόμβου Ψηφιακών Υπηρεσιών για τους ΟΤΑ στην ΚΕΔΕ που θα λειτουργήσει και ως Παρατηρητήριο για τη συγκέντρωση των δεδομένων της Αυτοδιοίκησης.
            Βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο υπογραφής της ΚΥΑ από το Υπουργείο Ανάπτυξης και το Υπουργείο Εσωτερικών και απευθύνουμε έκκληση στο συνάδελφο και Υπουργό, Κυριάκο Βιρβιδάκη, να επισπεύσει την όλη διαδικασία.
            Τέλος, θετική εξέλιξη θεωρείται η κατ’ αρχήν συμφωνία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου για την απευθείας παραχώρηση στους Δήμους των τμημάτων των λιμενικών ζωνών, που δεν είναι απαραίτητα για τη λειτουργία των λιμανιών, υλοποιώντας την πάγια θέση μας οι χερσαίες ζώνες των λιμανιών να περιέλθουν στους Δήμους.


Αγαπητοί συνάδελφοι,
            Ένα σοβαρό θέμα που μας απασχόλησε αφορά στην απογραφή και την ανακατανομή των ΚΑΠ.
Το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ με αφορμή την απογραφή του 2011, η οποία ανακοινώθηκε τον Μάρτιο του 2013, αλλά και με αφορμή τις μεγάλες μειώσεις των ΚΑΠ από το Δεκέμβρη ανέθεσε στην ΕΕΤΑΑ Α.Ε. την εκπόνηση μελέτης για το ελάχιστο κόστος λειτουργίας των ΚΑΠ και της κατανομής με βάση τη νέα απογραφή.
Το Δ.Σ. ασχολήθηκε διεξοδικά με το όλο θέμα επισημαίνοντας κυρίως τα παρακάτω:
·                     Η μεγάλη διαφορά, που έχει η σημερινή προσπάθεια σε σχέση με παλαιότερες, είναι ότι στο παρελθόν οι αυξήσεις στους ΚΑΠ επέτρεπαν μία ελάχιστη αύξηση για όλους τους Δήμους, κάτι που σήμερα δε μπορεί να εξασφαλιστεί.
·                     Υπάρχει αδυναμία αυτόματης εφαρμογής στη νέα απογραφή, αφού στην κατανομή των ΚΑΠ μετά από το 2001 έχουν ενταχθεί μεταφερόμενες αρμοδιότητες, όπως: οι Παιδικοί – Βρεφονηπιακοί Σταθμοί, τα Αθλητικά Κέντρα, οι εργαζόμενοι που τακτοποιήθηκαν με το Π.Δ. 164/2004, τα «μπόνους» από εθελοντικές συνενώσεις Δήμων, οι καθαρίστριες των σχολείων και άλλα, δημιουργώντας μεγάλες ανισότητες και στρεβλώσεις μεταξύ ομοειδών Δήμων.
·                     Η μελέτη ανέδειξε το μεγάλο πρόβλημα της υποχρηματοδότησης των Δήμων, αφού το Ελάχιστο Κόστος Λειτουργίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ανέρχεται σε 2,6 δις €, χωρίς το κόστος των ανταποδοτικών υπηρεσιών, ενώ το ετήσιο δωδεκατημόριο που προβλέπεται να λάβουμε ανέρχεται σε 1,3 δις €. Επομένως, από το Ελάχιστο Κόστος Λειτουργίας προκύπτει αντικειμενικά η αναγκαιότητα αύξησης των πόρων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ζητάμε την συγκρότηση κοινής Επιτροπής Κυβέρνησης και Αυτοδιοίκησης, η οποία με βάση τα νέα στοιχεία που προέκυψαν από τη μελέτη της ΕΕΤΑΑ, θα εξετάσει από μηδενική βάση τους πόρους των Δήμων.
Για τους λόγους αυτούς, η νέα κατανομή πρέπει να θέτει αρχές και κριτήρια αντικειμενικά, τα οποία πρέπει να αποδεχτούμε στο Συνέδριό μας, όπως ο Νόμος ορίζει ή εμείς θα προσθέσουμε:
·                     Δημογραφικά, γεωμορφολογικά (πληθυσμός, έκταση, νησιωτικότητα, ορεινότητα).
·                     Διοικητικά (παροχή διοικητικής υποστήριξης, αριθμός δημοτικών ενοτήτων, αριθμός οικισμών).
·                     Ελάχιστο Κόστος Λειτουργίας.
Με βάση τα παραπάνω, ο πληθυσμός εξακολουθεί να παίζει σημαντικό ρόλο. Επομένως, Δήμοι με αύξηση πληθυσμού πρέπει να έχουν αύξηση των επιχορηγήσεων και Δήμοι με μείωση πληθυσμού να έχουν μείωση επιχορηγήσεων, όχι όμως αναλογικά.
·                     Επειδή ήδη υπάρχει σημαντική μείωση εσόδων, η όποια μείωση δεν πρέπει να οδηγεί στην οικονομική κατάρρευση Δήμων, για το λόγο αυτό θα πρέπει να προβλεφθεί η ανώτερη μείωση που δύναται να υποστεί ένας Δήμος.
·                     Να υπάρξει ειδική μέριμνα για τους μικρούς Ορεινούς και Νησιωτικούς Δήμους και εκείνους που παρέχουν διοικητική υποστήριξη σε άλλους Ο.Τ.Α.
Τέλος, να προσδιορίσουμε τη βαρύτητα των κριτηρίων και η ΕΕΤΑΑ Α.Ε. να παρουσιάσει την πρότασή της, η οποία πρέπει να επικυρωθεί στο αμέσως προσεχές διάστημα με διαδικασία που θα αποφασίσουμε. Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών θα αναφερθεί αναλυτικά στο θέμα.


Αγαπητοί συνάδελφοι,
            Η ΚΕΔΕ ανέλαβε πρωτοβουλίες και έθεσε το θέμα της κατάστασης της χώρας και της Ελληνικής Αυτοδιοίκησης στα Ευρωπαϊκά Όργανα της Αυτοδιοίκησης.
Το Μάρτιο του 2012, ενημερώσαμε σε επίσημη συνεδρίαση  την Εκτελεστική Επιτροπή του CEMR για το πρόγραμμα «Καλλικράτης», για τις αλλαγές που έχουν επέλθει στην Ελληνική Αυτοδιοίκηση και για τις μεγάλες περικοπές πόρων. Τον Απρίλιο του 2012, ο Πρόεδρος του Συμβουλίου Δήμων και Περιφερειών Ευρώπης (CEMR) και Δήμαρχος Στουτγκάρδης, κ. Σούστερ,  επισκέφθηκε με αντιπροσωπεία του Συμβουλίου την ΚΕΔΕ, όπου μεταξύ των άλλων του θέσαμε το μεγάλο πρόβλημα της ανεργίας στη χώρα μας.
Το Γενάρη του 2013, πραγματοποιήθηκε συνάντηση των Κεντρικών Οργάνων της Αυτοδιοίκησης των χωρών του Νότου στο Παρίσι με πρωτοβουλία της ΚΕΔΕ και το συντονισμό του CEMR. Ως αποτέλεσμα αυτής της συνάντησης, είναι η δημιουργία του FORUM των αντιπροσωπειών των Αυτοδιοικητικών Οργάνων του Νότου για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης και ιδιαίτερα της ανεργίας. Παράλληλα, το Συμβούλιο της Ευρώπης χρηματοδοτεί την εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος αξιολόγησης των οικονομικών σε τρεις Δήμους από την Ελλάδα, την Πορτογαλία και την Ισπανία, ενώ έντονο ενδιαφέρον εκφράστηκε και από χώρες όπως η Γαλλία και η Ιταλία.
Το CEMR, προώθησε το πρόγραμμα «EU-STARTER» για την ανεργία των νέων με τη χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ με πρωτοβουλία της ΚΕΔΕ πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας του Γενικού Γραμματέα CEMR, κ. Βαλιέρ, με τον αρμόδιο Υπουργό Εργασίας, κ. Βρούτση.
Ενώ όλα τα κράτη συμφώνησαν επί της αρχής για την καταπολέμηση της ανεργίας, μέχρι σήμερα δείχνουν μεγάλη αδράνεια στην υλοποίηση των προγραμμάτων αυτών. Είναι φανερό ότι η ηγεσία του CEMR πρέπει να εντείνει την παρέμβασή της στα Ευρωπαϊκά Όργανα και το συντονισμό των Ευρωπαϊκών Δήμων και Περιφερειών.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Με αφορμή την επικείμενη Αναθεώρηση του Συντάγματος και τα συνεχή προβλήματα που ανακύπτουν για τους αιρετούς κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, το ΙΤΑ ανέθεσε την εκπόνηση δύο μελετών, πολύ κρίσιμων για την πορεία του θεσμού, με θέμα:
·                     Τη Συνταγματική Αναθεώρηση και
·                     Την Καταστατική Θέση των Αιρετών
Εάν στην επικείμενη Αναθεώρηση δεν υπάρξει μία ριζική αναβάθμιση του ρόλου της Αυτοδιοίκησης στο πολιτικό σύστημα της χώρας, τότε τα γνωστά προβλήματα που χρόνια μας ταλανίζουν, όχι μόνο θα εξακολουθούν να υφίστανται, αλλά θα πολλαπλασιαστούν. Εμείς, αναλαμβάνουμε πρωτοβουλία για να ανοίξει ένας μεγάλος πολιτικός και κοινωνικός διάλογος για τα θέματα αυτά και καλούμε την Κυβέρνηση και τα κόμματα να πουν ξεκάθαρα τις απόψεις και θέσεις τους για το ρόλο του θεσμού.
Το τελευταίο διάστημα επανέρχονται στο φως  δημοσιεύματα τα οποία επαναλαμβάνοντας το ίδιο περιεχόμενο, επαναφέρουν ξανά και ξανά το θέμα της διαφθοράς στο χώρο της Αυτοδιοίκησης. Κάποιοι προσπαθούν να δημιουργήσουν μία εικόνα απαξίωσης των αιρετών κα καλλιεργείται η εντύπωση ότι εν πολλοίς οι αιρετοί ευθύνονται για την κρίση της χώρας. Μία εικόνα  παραπλανητική που οδηγεί στον αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης από μία σε βάθος συζήτηση των αιτιών της κρίσης.
Ασφαλώς υπήρξαν περιπτώσεις αιρετών, οι οποίες μας εξέθεσαν και απερίφραστα καταδικάζουμε. Εμείς πρώτοι λέμε: Όλα στο φως. Δεν καλύπτουμε κανέναν. Σε καμία περίπτωση, μεμονωμένες περιπτώσεις αιρετών δεν μπορούν να καταδικάζουν και να απαξιώνουν το σύνολο των αιρετών, οι οποίοι με αυταπάρνηση προσπαθούν να κρατήσουν ζωντανές τις πόλεις και τα χωριά, αναλαμβάνοντας το κύριο βάρος της κοινωνικής πολιτικής του Κράτους.
Για το σκοπό αυτό διοργανώσαμε στις 23 Απριλίου 2013 Ημερίδα με θέμα: «Αποτελεσματικότητα, Διαφάνεια, Δικαιοσύνη στην Τοπική Αυτοδιοίκηση» με μεγάλη επιτυχία. Στην Ημερίδα αυτή πέραν των Υπουργών, κλήθηκαν και τοποθετήθηκαν όλοι οι ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί και οι εκπρόσωποι των ελεγκτικών και ανεξάρτητων αρχών του Κράτους. Από όλους επισημάνθηκε το τεράστιο πρόβλημα που δημιουργείται με τους 11 ελεγκτικούς  μηχανισμούς με τις αλληλοκαλυπτόμενες αρμοδιότητες, την απίστευτη γραφειοκρατία που έχουν δημιουργήσει συνθήκες ανασφάλειας για τους αιρετούς και τους υπαλλήλους, ενισχύοντας τις τάσεις αναχωρητισμού από τα κοινά. Δεν είναι υπερβολή να πούμε, κύριε Υπουργέ,  ότι όλοι οι αιρετοί βρίσκονται εν δυνάμει σε αργία. Με ιδιαίτερη χαρά ακούσαμε τον αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών κ. Αθανασίου, επιφανές μέλος του χώρου της Δικαιοσύνης, ο οποίος μεταξύ των άλλων πρότεινε   «ότι για να τεθεί κάποιος σε αργία πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον προηγούμενη δικαστική απόφαση». Δεν είναι δυνατόν το τεκμήριο της αθωότητας βασικό στοιχείο του νομικού μας πολιτισμού, να ισχύει για όλους τους Έλληνες πολίτες με εξαίρεση τους αιρετούς της Αυτοδιοίκησης. Δε ζητάμε, αλλά διεκδικούμε, κύριε Υπουργέ, να δώσετε λύση τώρα γιατί διαφορετικά στις επόμενες Δημοτικές Εκλογές θα υπάρξει μεγάλο πρόβλημα με την ποιότητα των υποψηφίων σε αυτές.
Σας είναι γνωστό ότι αρκετοί Αιρετοί ελέγχονται εάν και κατά πόσο έχουν εισπράξει τις οφειλές τους. Εμείς δεν διαφωνούμε με τον έλεγχο, αλλά εάν υπάρχουν υστερήσεις στην είσπραξη των εσόδων δεν μπορεί να δικάζεται για κακούργημα ο Δήμαρχος με Νόμο του 1950. Θέλω όμως να ρωτήσω τι ακριβώς προβλέπει ο Νόμος για τους Υπουργούς όταν όχι μόνο παρατηρείται υστέρηση στην είσπραξη των εσόδων του Κράτους, αλλά αύξηση των οφειλών.
Το πρώτο τρίμηνο του έτους είχαμε αύξηση των οφειλών προς το Κράτος από 52 δις € σε 56 δις €. Θα ακολουθηθεί η ίδια διαδικασία με εκείνη των Δημάρχων;
 Δράττομαι της ευκαιρίας να σας επισημάνω κάποια ενδεικτικά παραδείγματα για το «τέρας» της γραφειοκρατίας που εμείς θεωρούμε μεγάλη επιτυχία εάν εγκαίρως μπορέσουμε να προμηθευτούμε καύσιμα ή κάποιες απλές προμήθειες, για να μην αναφερθώ στο πρόβλημα με το πλαφόν στα χιλιόμετρα των απορριμματοφόρων που έχει καταντήσει ανέκδοτο.
Ο κατάλογος τέτοιων προβλημάτων είναι πάρα πολύ μεγάλος και μας υποχρεώνει να καταναλώνουμε πολύτιμο παραγωγικό χρόνο για να επιλύουμε τέτοιου είδους θέματα. Για όλα αυτά σας έχουμε καταθέσει προτάσεις και σας απευθύνουμε έκκληση όπως επιληφθείτε προσωπικά, δεδομένου ότι εμπλέκονται και άλλα Υπουργεία. Η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο.
Δεν επιδιώκουμε κανενός είδους προνομιακή μεταχείριση, αλλά δε μπορούμε άλλο να αποδεχτούμε μία κατάσταση που οδηγεί στην παραλυσία, στην ακινησία και διάλυση των Δήμων. Όλα αυτά τα ζητήματα δεν υπόκεινται σε κάποιες μνημονιακές δεσμεύσεις, αλλά είναι δικά μας θέματα και θέλουμε από την Κυβέρνηση να δώσει λύση τώρα. Χρειάζεται απλά Πολιτική βούληση.


Αγαπητοί συνάδελφοι,
Εάν  κοιτάξουμε λίγο έξω από τα σύνορά μας, εύκολα θα δούμε ότι ιδεοληψίες, αγκυλώσεις, έτοιμες λύσεις που κάποιοι είχαν για όλους και για όλα, έχουν αρχίσει να υποχωρούν.
Η σκληρή πραγματικότητα βλέπουμε ότι αργά μεν, αλλά σταθερά, διορθώνει τις λάθος πολιτικές. Δεν λειτουργούν οι κοινωνίες με το ένα τρίτο του πληθυσμού τους σε ανεργία, δεν κυβερνώνται, εύκολα, τα κράτη με τη μισή νεολαία τους άνεργη και περιθωριοποιημένη. Η πολιτική νομιμοποίηση που δίνει η δημοκρατία συγκρούεται και ζητά νέα οριοθέτηση απέναντι στην οικονομία της αγοράς.
Και, όταν αυτές οι διορθώσεις δεν γίνονται στον κατάλληλο χρόνο με ορθούς και δημοκρατικούς τρόπους, τότε οι πολίτες αποστασιοποιούνται από την πολιτική, απαξιώνονται οι θεσμοί, τότε βρίσκουν πεδία ελεύθερα να αναπτυχθούν ο λαϊκισμός, ο ρατσισμός, η κοινωνική εχθρότητα.
            Η Τοπική Αυτοδιοίκηση στα χρόνια της δημοκρατίας μας έχει κάνει πολλά βήματα μπροστά, έχει κερδίσει πολλά και για τους πολίτες και για τον ίδιο το θεσμό.
Οφείλουμε να τα προστατεύουμε και να τα διευρύνουμε. Δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας ότι κάποιοι συνειδητά επιδιώκουν την απαξίωση του κοινωνικού ρόλου του θεσμού και της θέσης του στη λειτουργία του πολιτεύματος.
Αλλά δε φτάνει μόνο αυτό. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να είναι ένας από τους  πρωταγωνιστές της νέας κατάστασης που θα προκύψει στη χώρα μετά από την κρίση.
            Για να κατορθώσουμε, όμως, αυτού του είδους τη θέση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, πρέπει σήμερα όλοι μας να σκεφτούμε μακροσκοπικά και να καταθέσουμε το όραμά μας για το Δήμο και την Τοπική Αυτοδιοίκηση του μέλλοντος. Ποιος είναι ο νέος Δήμος και ποια είναι τα αιτήματά μας στα θέματα κοινωνικής αλληλεγγύης και κοινωνικής συνοχής; Τι σκεφτόμαστε για τις μεγάλες επενδύσεις και το αναπτυξιακό σχέδιο της χώρας; Ποιος είναι ο ρόλος των Δήμων στην καταπολέμηση της ανεργίας και στην εκπαίδευση; Ποια είναι η θέση των Δήμων στην προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών και την καταπολέμηση του ρατσισμού; Πώς οι Δήμοι και η Τοπική Αυτοδιοίκηση πραγματικά θα προστατεύουν το δημόσιο χώρο και τα δημόσια κοινωνικά αγαθά όπως για παράδειγμα το νερό; Με ποιους τρόπους και με ποια εργαλεία θα μπορέσουν οι Δήμοι να ισορροπήσουν τα οικονομικά τους, χωρίς πρόσθετες επιβαρύνσεις στους δημότες; Ποια είναι τα θεσμικά εργαλεία που σε συνεργασία με το κεντρικό κράτος θα φτιάξουμε για την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας, της γενικευμένης ευθυνοφοβίας και της ακινησίας του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα;
Εάν απαντήσουμε σε αυτήν την πρόκληση, η ισχυρή Τοπική Αυτοδιοίκηση θα γίνει πρωταγωνιστής της δημοκρατικής ανασυγκρότησης της χώρας.


Κυρίες και κύριοι,
Έχουμε πλήρη συνείδηση ότι η γενικευμένη κρίση εμπιστοσύνης των πολιτών προς τους θεσμούς και τον πολιτικό κόσμο της χώρας δεν πρέπει να αφήνει κανέναν αδιάφορο. Εμείς αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες και δράσεις για την αναβάθμιση του θεσμού που εκπροσωπούμε, για την προστασία της δημοκρατίας.
Η απάντησή μας είναι συλλογική και στηρίζεται σε ένα κοινό πλαίσιο αξιών και αρχών που κατακτήσαμε μέσα από μία μακρά συμπόρευση και δημιουργική αντιπαράθεση θέσεων και απόψεων.
Για τους λόγους αυτούς αγωνιζόμαστε για:
·                     Ουσιαστική αποκέντρωση με μεταφορά αρμοδιοτήτων και πόρων προς την Αυτοδιοίκηση.
·                     Διαφάνεια στη διαχείριση των πόρων και αυστηρός οικονομικός ορθολογισμός.
·                     Αποκατάσταση εμπιστοσύνης μεταξύ Κυβέρνησης και Αυτοδιοίκησης.
·                     Αποκατάσταση εμπιστοσύνης με τους πολίτες και την κοινωνία των πολιτών.
·                     Προσφορά ποιοτικών υπηρεσιών στους πολίτες μας.
·                     Ενίσχυση των κοινωνικών δομών και υπηρεσιών προς τους σκληρά δοκιμαζόμενους συμπολίτες μας.
·                     Ανάληψη πρωτοβουλιών για την καταπολέμηση της ανεργίας.
·                     Προστασία του δημοσίου χώρου και των κοινωνικών αγαθών.
·                     Προστασία του περιβάλλοντος και βελτίωση της ποιότητας ζωής.
·                     Δράσεις και πρωτοβουλίες για την προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών και την καταπολέμηση του ρατσισμού.
·                     Διαφάνεια, αξιοκρατία, δημόσια λογοδοσία στην άσκηση της Διοίκησης.
Κλείνοντας, θέλω να τονίσω με έμφαση ότι αναπόσπαστο στοιχείο του πολιτεύματός μας αποτελεί η Αυτοδιοίκηση και χωρίς τη συμβολή της δε νοείται ανασυγκρότηση της χώρας, δεν νοείται Δημοκρατία.

Γι’ αυτό το σύνθημά μας:
«Η ισχυρή Τοπική Αυτοδιοίκηση
πρωταγωνιστής στην ανασυγκρότηση της χώρας»
είναι όσο ποτέ άλλοτε επίκαιρο.


Σας ευχαριστώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου