Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2011

Τι προβλέπει το πολυνομοσχέδιο για το πρόγραμμα αυτεπιστασίας στους δήμους


ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ www.localit.gr
Στην αύξηση της τοπικής απασχόλησης και την τόνωση της περιφερειακής ανάπτυξης στοχεύει το υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο κατέθεσε τροπολογία σύμφωνα με την οποία ανοίγει ο δρόμος για την απασχόληση ανέργων σε προγράμματα αυτεπιστασίας. Η ρύθμιση έχει συμπεριληφθεί στο πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης, το οποίο μεταξύ άλλων καθιερώνει το νέο ενιαίο μισθολόγιο στο δημόσιο και  θεσπίζει την εφεδρεία στο στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Συγκεκριμένα η εν λόγω διάταξη έχει συμπεριληφθεί στο άρθρο 40 (παρ. 6) του πολυνομοσχεδίου.
Με τη νέα νομοθετική πρόβλεψη το άρθρο 209 του ν.3584/2007  (Κώδικας Δημοτικών Υπαλλήλων) τροποποιείται με σκοπό να επιτραπεί στην κυβέρνηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση να υλοποιήσουν ένα Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Τοπικής Απασχόλησης και Ανάπτυξης.
Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες στους κυβερνητικούς στόχους είναι να εξασφαλιστούν ετησίως  πάνω από 40.000 θέσεις απασχόλησης και να μειωθεί το ποσοστό ανεργίας. Συνολικά τη τριετία που θα είναι σε εφαρμογή το πρόγραμμα εκτιμάται ότι θα απασχοληθούν πάνω από 120.000 εργαζόμενοι. Το συνολικό κόστος, το οποίο δεν  θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, υπολογίζεται στα 3 δισ. ευρώ.
Με βάση τα όσα προβλέπονται στο σχέδιο νόμου, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή την Πέμπτη 6 Οκτωβρίου, οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα μπορούν να καλύπτουν τις έκτακτες ανάγκες τους για την εκτέλεση τεχνικών έργων με αυτεπιστασία, απορροφώντας προσωπικό μέσα από ένα σύστημα Κυλιόμενων Πινάκων Κατάταξης, που θα συντάσσονται από τον ΟΑΕΔ. Οι πίνακες που θα τηρούνται θα ελέγχονται και θα εγκρίνονται από το ΑΣΕΠ. Ειδικότερα το νέο θεσμικό πλαίσιο θα επιτρέπει τη πρόσληψη προσωπικού οποιασδήποτε ειδικότητας με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου συνεχούς ή διακεκομμένης απασχόλησης, κατά ημέρα, εβδομάδα ή μήνα και έως 135 ημέρες ετησίως, ανάλογα με τις ανάγκες του έργου. Αξίζει να επισημανθεί ότι η πρόσληψη του προσωπικού θα γίνεται με απόφαση του δημάρχου χωρίς να απαιτείται η έγκριση της Επιτροπής της Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ).
Πώς θα γίνεται η επιλογή του προσωπικού
Η επιλογή του προσωπικού θα γίνεται μετά από αίτημα του δημάρχου προς την αρμόδια Υπηρεσία του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού. Ο ΟΑΕΔ θα διατηρεί Κυλιόμενου Πίνακα Κατάταξης. Οι άνεργοι θα τοποθετούνται στο πίνακα, ο οποίος θα είναι ετήσιας διάρκειας,  ανά ειδικότητα. Προτεραιότητα θα έχουν οι μακροχρόνια άνεργοι, οι νέοι έως 29 ετών και οι άνεργοι άνω των 55 ετών. Η οικογενειακή κατάσταση και η ανεργία του ή της συζύγου θα έχουν υψηλό συντελεστή βαρύτητας. Η έκδοση του Πίνακα και ο τρόπος εκδήλωσης ενδιαφέροντος των ανέργων θα προσδιοριστούν με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Βασική προϋπόθεση θα είναι να έχει διατυπώσει τη σύμφωνη γνώμη του το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού. Το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι οι Πίνακες πριν την οριστικοποίηση ή επικαιροποίησή τους θα εγκρίνονται από το ΑΣΕΠ και θα αναρτώνται στο διαδικτυακό τόπο τόσο του ΟΑΕΔ, όσο  και του ΑΣΕΠ.  Κατά των πινάκων αυτών θα επιτρέπεται η υποβολή ένστασης προς το Α.Σ.Ε.Π., μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δέκα ημερών. Ο κάθε υποψήφιος με την αίτησή του θα επιλέγει τη σειρά προτίμησης των θέσεων (μέχρι τριών φορέων) που διεκδικεί, ενώ θα  δηλώνει υποχρεωτικά την ειδικότητά του και τα προσόντα του. 


Κριτήρια
Για την πρόσληψη σε έργα αυτεπιστασίας ενός δήμου προτάσσονται οι άνεργοι, οι οποίοι δηλώνουν τον οικείο δήμο ως 1η προτίμησή τους, ακολουθούν οι άνεργοι που τον δηλώνουν ως 2η προτίμηση και στη συνέχεια εκείνοι που τον δηλώνουν ως 3η προτίμηση. Δικαίωμα πρόσληψης σύμφωνα με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου έχουν μόνον όσοι υποψήφιοι έχουν ενταχθεί στον εκάστοτε ισχύοντα Ετήσιο Κυλιόμενο Πίνακα Κατάταξης Ανέργων  και μόνον εφόσον διατηρούν την ιδιότητα του ανέργου κατά την πρόσληψη και δεν έχουν υπερβεί τις 135 εργάσιμες ημέρες ετησίως.

Προϋποθέσεις
Η απασχόληση του προσωπικού σε έργα ή καθήκοντα άσχετα με την εκτέλεση του έργου για το οποίο προσελήφθηκε, απαγορεύεται. Επίσης η μεταφορά του προσωπικού  από έργο σε άλλο έργο δεν επιτρέπεται. Οι δαπάνες για τις αμοιβές του  προσωπικού και οι σχετικές εργοδοτικές επιβαρύνσεις καταβάλλονται από τις διατιθέμενες για το έργο πιστώσεις.
 «Το προσωπικό αυτό απολύεται αυτοδικαίως μόλις περατωθεί το έργο ή λήξει ο χρόνος διάρκειας της σύμβασης του, χωρίς καμία αποζημίωση για την αιτία αυτή και χωρίς διαπιστωτική πράξη. Σε περίπτωση που οι ανάγκες απασχόλησης του προσωπικού στο αυτό έργο δεν είναι συνεχείς, συνάπτονται συμβάσεις αντίστοιχες με τα χρονικά διαστήματα απασχόλησης του προσωπικού αυτού. Σε περίπτωση ολοκλήρωσης του έργου προ της συμπληρώσεως των 135 ημερών εντός του ίδιου ημερολογιακού έτους, ο άνεργος παραμένει με τα ίδια αρχικά κριτήρια στον ισχύοντα Κυλιόμενο Πίνακα Κατάταξης και δύναται να απασχοληθεί σε έργο δήμου, συνδέσμου ή νομικού προσώπου της αρχικής επιλογής του μέχρι τη συμπλήρωση των 135 ημερών». 

Κυρώσεις
Τα αρμόδια για την εκκαθάριση των αποδοχών όργανα σταματούν  να καταβάλλουν αποδοχές σε προσωπικό, που διατηρείται κατά παράβαση των διατάξεων του νέου νόμου. Σε διαφορετική περίπτωση τα καταβαλλόμενα ποσά καταλογίζονται σε βάρος του φορέα. Επίσης σε περίπτωση παραβίασης των διατάξεων ως προς τη σύναψη και την εξέλιξη των συμβάσεων που συνάπτονται την ευθύνη τη φέρει ο  δήμαρχος ή ο πρόεδρος του συνδέσμου ή νομικού προσώπου. Σε βάρος του  καταλογίζονται και τα ποσά που κατέβαλλε παρανόμως. 

Κάλυψη κόστους
Με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Οικονομικών και Εσωτερικών, η οποία εκδίδεται μετά από γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΑΕΔ, «μέρος ή το σύνολο της δαπάνης για την αμοιβή του προσωπικού που προσλαμβάνεται, είναι δυνατόν να καλύπτεται με επιχορήγηση από τον ΟΑΕΔ». Με την ίδια ή παρόμοια απόφαση καταρτίζονται ειδικά συγχρηματοδοτούμενα ή μη προγράμματα απασχόλησης, σύμφωνα με τους όρους των οποίων διενεργείται η επίμαχη επιχορήγηση. Με ανάλογη αξιοποίηση του θεσμικού πλαισίου ο ΟΑΕΔ μπορεί να επιδοτεί μέχρι και το 100% των ασφαλιστικών εισφορών εργοδοτών και εργαζομένων

Διαβάστε την διάταξη:
«6.          Το άρθρο 209 του ν.3584/2007 (ΦΕΚ Α΄143), αντικαθίσταται ως εξής:
 «Άρθρο 209
Προσωπικό για εκτέλεση έργων με αυτεπιστασία
1.            Για τις έκτακτες ανάγκες έργων που εκτελούνται με αυτεπιστασία από δήμους,  συνδέσμους και τα νομικά τους πρόσωπα δημοσίου δικαίου, επιτρέπεται η πρόσληψη προσωπικού οποιασδήποτε ειδικότητας με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου συνεχούς ή διακεκομμένης απασχόλησης, κατά ημέρα, εβδομάδα ή μήνα και έως 135 ημέρες ετησίως, ανάλογα με τις ανάγκες του έργου, όπως αυτές προκύπτουν από τη σχετική μελέτη ή την εισήγηση της διευθύνουσας υπηρεσίας, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 58 του π.δ. 609/1985 (ΦΕΚ Α΄170), όπως ισχύει, εφόσον διαπιστώνεται από αυτή, με ειδική αιτιολογία, ότι δεν επαρκεί το προσωπικό που διαθέτει ο φορέας κατασκευής του έργου.
2.            Η πρόσληψη γίνεται με απόφαση του δημάρχου ή του προέδρου του συνδέσμου ή του προέδρου του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, χωρίς να απαιτείται η έγκριση της Επιτροπής της Π.Υ.Σ. 33/2006 (ΦΕΚ Α` 280), όπως ισχύει.
3.            Η επιλογή του προσωπικού αυτού γίνεται, μετά από αίτημα του οικείου δημάρχου ή προέδρου συνδέσμου ή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου προς την αρμόδια Υπηρεσία (ΚΠΑ2)  του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) στην αρμοδιότητα του οποίου ανήκει ο δήμος ή ο σύνδεσμος ή το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου αυτού , βάσει Κυλιόμενου Πίνακα Κατάταξης, ανά ειδικότητα που τηρεί το ΚΠΑ2 του Οργανισμού σύμφωνα με τα οριζόμενα στις επόμενες παραγράφους.
4.            Οι άνεργοι κατατάσσονται ανά ειδικότητα σε Κυλιόμενους Πίνακες Κατάταξης ετήσιας διάρκειας με βάση τα εξής ιδίως κριτήρια α) το χρονικό διάστημα της συνεχόμενης εγγεγραμμένης ανεργίας όπως αποτυπώνεται στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ, β) την ηλικία, με πρόβλεψη για αυξημένη μοριοδότηση σε νέους έως 29 ετών και ανέργους άνω των55 ετών, γ) την οικογενειακή κατάσταση και δ) την ανεργία του/της συζύγου.
5.            Με απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, μετά από σύμφωνη γνώμη του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού, καθορίζεται η διαδικασία και ο χρόνος έκδοσης της δημόσιας πρόσκλησης από τον ΟΑΕΔ για την κατάρτιση του Πίνακα, ο τρόπος εκδήλωσης ενδιαφέροντος των ανέργων για πλήρωση των αιτούμενων θέσεων ανά ειδικότητα από τους φορείς της παρ.1 για την εκτέλεση των έργων,  ο τρόπος σύνταξης των Πινάκων, η μοριοδότηση καθενός από τα κριτήρια του εδ.α της παρούσας παραγράφου για την κατάταξη των ανέργων στους Πίνακες, η διαδικασία επικαιροποίησης των Πινάκων από τον ΟΑΕΔ, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.
6.            Οι Πίνακες πριν την οριστικοποίηση ή επικαιροποίηση τους εγκρίνονται από το ΑΣΕΠ και αναρτώνται στο διαδικτυακό τόπο του ΟΑΕΔ και του ΑΣΕΠ και στον πίνακα ανακοινώσεων της αρμόδιας Υπηρεσίας (ΚΠΑ2) του ΟΑΕΔ.
7.            Κατά των ανωτέρω πινάκων επιτρέπεται η υποβολή ένστασης μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δέκα (10) ημερών προς το Α.Σ.Ε.Π., που αρχίζει από την επόμενη της καταχώρισης τους στους  διαδικτυακούς τόπους. Οι λεπτομέρειες για την υποβολή και την εξέταση των ενστάσεων καθορίζονται στην πρόσκληση.
8.            Κάθε υποψήφιος με την αίτησή του δηλώνει υποχρεωτικώς την ειδικότητά του, τα προσόντα και τα κριτήρια που διαθέτει και αποδεικνύει καθώς και μέχρι τρεις (3) φορείς της παραγράφου 1 του παρόντος.,  κατά σειρά προτίμησης, στους οποίους επιθυμεί να προσληφθεί.
9.            Για την πρόσληψη σε έργα αυτεπιστασίας ενός δήμου προτάσσονται οι άνεργοι, οι οποίοι δηλώνουν τον οικείο δήμο ως 1η προτίμηση, έπονται οι άνεργοι που τον δηλώνουν ως 2η προτίμηση και ακολουθούν εκείνοι που τον δηλώνουν ως 3η προτίμηση.
10.          Δικαίωμα πρόσληψης σύμφωνα με την παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου έχουν μόνον όσοι υποψήφιοι έχουν ενταχθεί στον εκάστοτε ισχύοντα Ετήσιο Κυλιόμενο Πίνακα Κατάταξης Ανέργων  και μόνον εφόσον διατηρούν την ιδιότητα του ανέργου κατά την πρόσληψη και δεν έχουν υπερβεί τις 135 εργάσιμες ημέρες ετησίως.
11.          Η απασχόληση του ανωτέρω προσωπικού σε έργα ή καθήκοντα άσχετα με την εκτέλεση του έργου για το οποίο προσλήφθηκε ή ξένα με την ειδικότητα του ή χωρίς να συντρέχουν τα προσόντα πρόσληψης ανά ειδικότητα, απαγορεύεται. Μεταφορά του προσωπικού αυτού από έργο σε άλλο έργο δεν επιτρέπεται.
12.          Οι δαπάνες για τις αμοιβές του ανωτέρω προσωπικού και οι σχετικές εργοδοτικές επιβαρύνσεις καταβάλλονται από τις διατιθέμενες για το έργο πιστώσεις.
13.          Το προσωπικό αυτό απολύεται αυτοδικαίως μόλις περατωθεί το έργο ή λήξει ο χρόνος διάρκειας της σύμβασης του, χωρίς καμία αποζημίωση για την αιτία αυτή και χωρίς διαπιστωτική πράξη. Σε περίπτωση που οι ανάγκες απασχόλησης του προσωπικού στο αυτό έργο δεν είναι συνεχείς, συνάπτονται συμβάσεις αντίστοιχες με τα χρονικά διαστήματα απασχόλησης του προσωπικού αυτού. Σε περίπτωση ολοκλήρωσης του έργου προ της συμπληρώσεως των 135 ημερών εντός του ίδιου ημερολογιακού έτους, ο άνεργος παραμένει με τα ίδια αρχικά κριτήρια στον ισχύοντα Κυλιόμενο Πίνακα Κατάταξης και δύναται να απασχοληθεί σε έργο δήμου, συνδέσμου ή νομικού προσώπου της αρχικής επιλογής του μέχρι τη συμπλήρωση των 135 ημερών .  
14.          Τα αρμόδια για την εκκαθάριση των αποδοχών όργανα παύουν να καταβάλλουν αποδοχές σε προσωπικό, που διατηρείται κατά παράβαση των διατάξεων του παρόντος άρθρου, άλλως τα καταβαλλόμενα ποσά καταλογίζονται σε βάρος τους.
15.          Σε περίπτωση παραβίασης των διατάξεων ως προς τη σύναψη και την εξέλιξη των συμβάσεων που συνάπτονται βάσει του παρόντος ευθύνεται ο  δήμαρχος ή ο πρόεδρος του συνδέσμου ή νομικού προσώπου,  σε βάρος του οποίου καταλογίζονται και τα ποσά που κατέβαλλε παρανόμως.
16.          Με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Οικονομικών και Εσωτερικών, η οποία εκδίδεται μετά από γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΑΕΔ, μέρος ή το σύνολο της δαπάνης για την αμοιβή του προσωπικού που προσλαμβάνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο παρόν άρθρο, είναι δυνατόν να καλύπτεται με επιχορήγηση από τον ΟΑΕΔ. Με την ίδια ή όμοια Απόφαση καταρτίζονται ειδικά συγχρηματοδοτούμενα ή μη προγράμματα απασχόλησης, σύμφωνα με τους όρους των οποίων διενεργείται η ως άνω επιχορήγηση. Με ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 18 του ν.3833/10 (ΦΕΚ Α΄40) ή με ανάλογη εφαρμογή του άρθρου.69 του ν.3996/2011 (ΦΕΚ Α΄170) ο ΟΑΕΔ μπορεί να επιδοτεί μέχρι και το εκατό τοις εκατό (100%) των ασφαλιστικών εισφορών (εργοδοτών και εργαζομένων) για προσλαμβανόμενους με την διαδικασία του παρόντος. Η εφαρμογή της παρούσας παραγράφου μπορεί να γίνεται και συμπληρωματικά.»
7.            Το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 5 του άρθρου 5 του ν. 3614/2007 (Α΄ 267) αντικαθίσταται με δύο εδάφια ως εξής:
«Η Ελληνική Εταιρεία Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης ασκεί καθήκοντα ενδιάμεσου φορέα διαχείρισης, κατά την έννοια του άρθρου 4, στα Επιχειρησιακά Προγράμματα του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) και στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης. Η απόφαση για την ένταξη πράξεων ή την ανάκληση αυτών, κατά την έννοια της παραγράφου 1 του άρθρου 8, εκδίδεται από τον Υπουργό Εσωτερικών.».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου