Πέμπτη, 30 Αυγούστου 2012

ΟΜΙΛΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ κ. ΕΥΡΥΠΙΔΗ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗ ΣΤΟ ΕΚΤΑΚΤΟ ΣΥΝΕΔΕΡΙΟ ΤΗΣ Κ.Ε.Δ.Ε. ΓΙΑ ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ (30 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2012)



Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και Κύριοι Δήμαρχοι, είναι σημαντικό σε ένα Συνέδριο που εκπροσωπούνται οι τοπικές κοινωνίες, να μπορεί η πολιτική ηγεσία να μιλά με τρόπο ξεκάθαρο για τα προβλήματα και να δίνει συγκεκριμένες απαντήσεις. Για αυτό είμαστε σήμερα εδώ και να σας ακούσουμε, αλλά και να μας ακούσετε.
Κύριε Πρόεδρε, θα προτιμούσα να βρίσκομαι σήμερα  ανάμεσα  σας  κάτω από εντελώς διαφορετικές συνθήκες. Δυστυχώς όμως η κρίση που αντιμετωπίζει η χώρα μας αλλά και ολόκληρη η Ευρώπη, επανακαθορίζει τους ρόλους μας και επαναπροσδιορίζει  το έργο και την αποστολή όλων μας.
Η Κυβέρνηση, η Τοπική Αυτοδιοίκηση και πρωτίστως η ίδια η κοινωνία δίνουμε όλοι μαζί μια κρίσιμη εθνική  μάχη με στόχο:
   να εγγυηθούμε την παραμονή της Ελλάδας, της πατρίδας μας, στο σκληρό πυρήνα της Ευρώπης
  να διατηρήσουμε τις κρατικές και αυτοδιοικητικές δομές εν δράσει, όρθιες
   να συμβάλουμε στην ανασυγκρότηση της Οικονομίας μας
  και κυρίως να κρατήσουμε όρθια την κοινωνία που καθημερινά δοκιμάζεται σκληρά.
Πριν μερικά χρόνια επιμεριζόμασταν τα οφέλη μιας εύθραυστης ανάπτυξης. Τώρα έχουμε χρέος να επιμεριστούμε το βάρος μιας δύσκολης εθνικής προσπάθειας που καθιστά εκ των πραγμάτων την αυτοδιοίκηση πρωταγωνιστή για τη στήριξη της κοινωνίας και για την έξοδο της Ελλάδος από την κρίση.
Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια η Αυτοδιοίκηση προσφέρει πάρα πολλά σε αυτή την προσπάθεια. Παρά την περικοπή των πόρων της κατά 60% περίπου, διατηρεί αλώβητο το πιο συγκροτημένο και αποτελεσματικό κοινωνικό δίκτυο, το οποίο στηρίζει εκείνο το κομμάτι της κοινωνίας το οποίο δοκιμάζεται και ένα κομμάτι αυτού του δικτύου είστε και εσείς που είστε σήμερα εδώ μαζί μας.
Προνοιακά επιδόματα, βρεφονηπιακοί σταθμοί, πολιτική για αστέγους και αναξιοπαθούντες, κοινωνικά παντοπωλεία, ιατρεία, φαρμακεία, «Βοήθεια στο Σπίτι», μεταφορά μαθητών, είναι δράσεις που κρατούν την κοινωνία όρθια και δεν πρέπει επουδενί να σταματήσουν. Το φωνάζουμε και το διεκδικούμε μαζί με εσάς, προς όφελος της κοινωνίας.
Με τις Προγραμματικές μας δηλώσεις στη Βουλή πριν από μερικές εβδομάδες, αναγνωρίσαμε το σημαντικό ρόλο των ΟΤΑ και θέσαμε ως κεντρική προτεραιότητα την πολιτική της Κοινωνικής Ασπίδας στον Πόλεμο που όλοι μαζί ξεκινούμε κατά της φτώχιας. Ξεκαθαρίσαμε ότι μέσα από τον οικονομικό εξορθολογισμό και το λειτουργικό εκσυγχρονισμό των Δήμων, θα επιδιώξουμε την οικονομική αυτοτέλεια και τη διοικητική αυτονομία, ώστε να ενισχύεται συνεχώς ο θεσμικός και ο κοινωνικός τους ρόλος.
Εγγυηθήκαμε ότι κάθε ευρώ που θα διασφαλίζεται  από τον εξορθολογισμό των οικονομικών, θα δαπανάται σε πολιτικές στήριξης της κοινωνίας και βελτίωσης της καθημερινότητας του πολίτη.
Αυτή η πολιτική, την οποία σθεναρά υποστηρίζουμε, είναι σαφές ότι δυσκολεύεται τραγικά στην εφαρμογή της λόγω της σημερινής οικονομικής κατάστασης. Καθίσταται όμως την ίδια στιγμή, περισσότερο αναγκαία και εθνικά χρήσιμη από ποτέ.
Δεν θέλω σήμερα εδώ να μιλήσω προσωπικά, κομματικά, μικροκομματικά. Θέλω απλά να καταγράψω μια κατάσταση όπως είναι και να προσδιορίσουμε την κατάσταση όπως πρέπει να γίνει.
Είναι γεγονός ότι η μακρά προεκλογική περίοδος και κυρίως η λογική των ισορροπιών της προηγούμενης περιόδου, συσσώρευσε προβλήματα που επιδείνωσαν την κατάσταση και για εσάς και για εμάς. Και για την Αυτοδιοίκηση και για την Πολιτεία.
Μέσα σε ελάχιστες εβδομάδες κληθήκαμε η νέα ηγεσία, να καλύψουμε κενά και να αντιμετωπίσουμε στρεβλώσεις που έπρεπε επειγόντως να αντιμετωπισθούν για να μπορέσουν οι Δήμοι να μείνουν όρθιοι και οι κοινωνικές πολιτικές ενεργές.

                Η κατάσταση:
Η τακτική επιχορήγηση προς τους Δήμους, δίνονταν το πρώτο εξάμηνο με δεδομένο ότι ο προϋπολογισμός θα ενισχύονταν κατά 300 εκατ. ευρώ και θα φτάσει τα 2,7 δις και ήταν για τους Δήμους οι ΚΑΠ κατά μέσο όρο 135 εκατ. ευρώ – όπως προηγουμένως είπε και ο Πρόεδρος – παρά το γεγονός ότι οι μηνιαίες αποδόσεις του Γενικού Λογιστηρίου βασιζόταν στην λογική του 2,4, γιατί δεν είχε ενσωματωθεί το νόημα της επιστολής του τότε οικονομικού επιτελείου.
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να δημιουργούνται οφειλές σε άλλες δράσεις των ΚΑΠ, όπως η μεταφορά μαθητών, το «Βοήθεια στο Σπίτι», τα λειτουργικά των σχολείων και άλλα που τα γνωρίζετε, οπότε ήμασταν αναγκασμένοι ή να αναμένουμε παθητικά το οικονομικό έμφραγμα το μήνα Σεπτέμβριο ή να προσαρμόσουμε το μηνιαίο ποσοστό των Δήμων στα 96 εκατομμύρια, για να μπορέσουμε να αποφύγουμε το έμφραγμα το οποίο με μαθηματική ακρίβεια ερχόταν και αυτό κάναμε ουσιαστικά το μήνα Αύγουστο, για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε με βάση τα πραγματικά δεδομένα που είχαμε μπροστά μας.
Συγκεκριμένα όταν αναλάβαμε, για τη μεταφορά μαθητών είχαν δοθεί μόλις 15 από τα 90 εκατομμύρια για το 2012, στα λειτουργικά των σχολείων είχε δοθεί μόλις το 25% των προϋπολογισθέντων, το Βοήθεια στο Σπίτι είναι εντελώς απλήρωτο (30 εκατομμύρια από πλευράς μας), οι εργαζόμενοι στο θεσμό του σχολικού τροχονόμου ήταν εντελώς απλήρωτοι, τα εργοστάσια αφαλάτωσης των νησιών εντελώς απλήρωτα, χωρίς καμία επιχορήγηση και τα προνοιακά και διατροφικά επιδόματα για 200.000 δικαιούχους συμπολίτες μας και μάλιστα τους πλέον αναξιοπαθούντες, είχαν καταβληθεί μόνο για τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο. Έμενε δηλαδή απλήρωτη μία οφειλή Μαρτίου, Απριλίου, Μαΐου, Ιουνίου, ύψους 260 εκατομμυρίων, η οποία έσκαγε πάνω σε αυτό το ευαίσθητο κομμάτι της κοινωνίας και ενοχοποιούσε αδίκως την Τοπική Αυτοδιοίκηση στο ζήτημα αυτό.
Για τα 11μηνα των ΟΤΑ, για αυτά δηλαδή που θα καλύψουν τις κοινωνικές δομές, δεν είχε βγει η κεντρική εγκύκλιος προγραμματισμού, που έπρεπε να βγει στην αρχή της χρονιάς, ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία των προσλήψεων, για να λειτουργήσουν στην ώρα τους οι Παιδικοί Σταθμοί, τα ΚΑΠΗ και κινδύνεψαν έτσι να μείνουν χωρίς προσωπικό.
Στη μεταφορά μαθητών, η οποία είχε ήδη περιέλθει στους Δήμους από τις Περιφέρειες, δεν είχαν ολοκληρωθεί οι διαγωνιστικές διαδικασίες, 1,5 μήνα πριν από την έναρξη της αποστολής αυτής, με κίνδυνο 200.000 μαθητές σε όλη την Ελλάδα να μείνουν έξω από αυτό το πρόγραμμα, παρά τη μείωση των σχολείων και παρά το ότι οι ανάγκες πολλαπλασιάστηκαν.
Το Βοήθεια στο Σπίτι ήταν στον αέρα παρά το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι εργάζονταν κανονικά από 1.1.2012 αφού δεν είχε υπογραφεί ούτε καν η προγραμματική σύμβαση που προέβλεπε τον τρόπο λειτουργίας του προγράμματος.
Το Πρόγραμμα «Αυτεπιστασία», το περιβόητο χρήσιμο αυτό πρόγραμμα που – όπως είπε και ο Πρόεδρος – θα δημιουργήσει 120.000 θέσεις εργασίας, ενώ είχε γίνει, είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών η προετοιμασία, ολοκληρώθηκαν οι πίνακες από τον ΟΑΕΔ, δεν είχε ολοκληρωθεί εντέλει με την Κοινή Υπουργική Απόφαση για να μπορέσει να λειτουργήσει.
Παρέμενε χωρίς να επιδοθεί η ΣΑΤΑ των 299 εκατομμυρίων που προέβαλαν βεβαίως αυτονόητα μέσα στον καταγεγραμμένο προϋπολογισμό και έπρεπε να έχουν αποδοθεί από αρχές του έτους, δεν είχαν όμως αποδοθεί και δεν έχουν αποδοθεί μέχρι τώρα, με αποτέλεσμα να λιμνάζουν έργα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και να εκτίθεται η αξιοπιστία των ΟΤΑ.
Μετά από συντονισμένες προσπάθειες μέσα σε λίγες εβδομάδες, σε συνεργασία πάντα με τους εκπροσώπους σας – οφείλω να το πω αυτό – και με τον Β΄ Βαθμό, επιδιώξαμε να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο. Δεν κάναμε μικροπολιτική, δεν καταγγείλαμε, δεν κατηγορήσαμε, δεν ενοχοποιήσαμε κανέναν. Αντίπαλός μας ήταν και είναι τα προβλήματα της κοινωνίας και σε αυτόν τον αγώνα ήμασταν, είμαστε και θα είμαστε σύμμαχοι στην δική σας προσπάθεια και εκφραστές της δικής σας επιθυμίας, που είμαι βέβαιος ότι είναι η δημοκρατικά εκφρασμένη επιθυμία των τοπικών κοινωνιών που σας εξέλεξαν.
Θέλω να δώσω συγκεκριμένες απαντήσεις για όλα τα θέματα που μπορώ να δώσω απαντήσεις. Με ειλικρίνεια, με τιμιότητα, διότι θα ξαναβρεθούμε, θα κοιταζόμαστε στα μάτια και πρέπει ο καθένας να έχει τότε την ευθύνη να πει τι από αυτά έγινε και τι όχι.

Α. ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

1. ΠΑΙΔΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ

α. Προσωπικό
Στις 8 Αυγούστου κάναμε την πρώτη κατανομή 2.611 θέσεων (από τις 4.477) δίνοντας απόλυτη προτεραιότητα σε Παιδικούς Σταθμούς, ΚΔΑΠ, ΚΗΦΗ και ΚΑΠΗ.
Επίσης, χθές υπεγράφη η ΚΥΑ για προσωπικό παιδικών σταθμών που ανήκουν σε  ΝΠΙΔ των Δήμων και αφορά στην κατανομή περίπου 2.269 θέσεων.
Οι υπηρεσίες του ΥΠΕΣ έχουν καταγράψει από τις 8/8 επιπλέον αιτήματα 27 Δήμων για προσωπικό στα οποία θα κατανείμουμε άμεσα τις υπολειπόμενες πιστώσεις.
Δυστυχώς, η μεγάλη καθυστέρηση στην έκδοση της εγκυκλίου προγραμματισμού των προσλήψεων, αλλά και η καθυστέρηση πολλών ΟΤΑ οι οποίοι δεν έχουν αποστείλει ακόμη μέχρι σήμερα αιτήματα, παρά την καταληκτική προθεσμία στις 20 Ιουλίου, μας οδήγησε στην έκδοση εγκυκλίου για δίμηνες συμβάσεις με στόχο 1 Σεπτεμβρίου να μπορούν οι Παιδικοί Σταθμοί των ΟΤΑ να βρίσκονται σε ετοιμότητα για να υποδεχθούν τα παιδιά των εργαζομένων.
                Αυτό όσον αφορά το προσωπικό.
Οι πιστώσεις είναι διασφαλισμένες για όλους και έγινε διαπραγμάτευση για αυτό και επετεύχθη και σε αυτό συνέβαλε και η προηγούμενη πολιτική ηγεσία, οφείλουμε να το αναγνωρίσουμε και συνέδραμε για να επιτύχουμε αυτές τις ταχύτητες και το συναρμόδιο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, με την παρέμβαση του κυρίου Μανιτάκη.

β. Πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Εναρμόνιση Ποιότητας Ζωής»
Η αυξημένη ζήτηση θέσεων του προγράμματος του ΕΣΠΑ που χρηματοδοτεί το Υπουργείο Εργασίας και υλοποιεί η ΕΕΤΑΑ, οδήγησε στην αδυναμία ικανοποίησης και των 83.000 δικαιούχων αιτήσεων μητέρων για τους παιδικούς σταθμούς, καθώς τα 125 εκατομμύρια που ήταν προϋπολογισμένα για φέτος, δεν επαρκούν να καλύψουν περισσότερες από 40.000 – 42.000 θέσεις.
Από την πρώτη στιγμή το ΥΠΕΣ σε συνεργασία με την ΕΕΤΑΑ και την ΚΕΔΕ απευθύνθηκε στα δύο συναρμόδια Υπουργεία, προς το Υπουργείο Εργασίας και το Υπουργείο Ανάπτυξης, ώστε να ενισχυθεί το πρόγραμμα με επιπλέον κονδύλια προκειμένου να μπορέσουμε να ικανοποιήσουμε περισσότερα αιτήματα.
Μετά από συντονισμένες προσπάθειες διαμορφώσαμε ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας το οποίο μπορεί να επιτύχει σημαντικά βελτιωτικά αποτελέσματα υπό κάποιες προϋποθέσεις και είμαστε σε έναν τελικό διάλογο για να καταλήξουμε στην τελεσίδικη απόφαση.
Με την περαιτέρω ενίσχυση του προγράμματος με άλλα 20 εκατομμύρια που διασφαλίστηκαν από το Υπουργείο Εργασίας και με την τροποποίηση των προγράμματος όσον αφορά το κόστος του voucher που πληρώνουν για τον κάθε μαθητή και στα ΚΔΑΠ  και στους Παιδικούς Σταθμούς, μπορεί να διασφαλιστεί το ποσό αθροιστικά των 52 εκατομμυρίων και έτσι να εξυπηρετηθεί επιπλέον περίπου ένα ποσό 20.000 δικαιούχων, ανεβάζοντας την απορροφητικότητα από το 50% που ήταν στο 75%.
Επίσης θέλω να σας πω ότι επιδιώξαμε να φανεί το θέμα – και σε αυτό βεβαίως βοήθησαν και οι Δήμοι – και υπήρξε μόχλευση και ιδιωτικών κεφαλαίων. Ήδη αρχίζουμε και έχουμε τις πρώτες προσφορές από χορηγούς και θα ήθελα εδώ να ευχαριστήσω το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» που χθες μας ανακοίνωσε ότι προσφέρει 4,5 εκατομμύρια ευρώ για την απορρόφηση άλλων 3.000 παιδιών στους Δήμους που επιθυμούν να μπουν σε ένα τέτοιο πρόγραμμα.
Εγώ διατηρώ τις απόψεις μου, αλλά χαίρομαι όταν ευαισθητοποιείται η κοινωνία των εχόντων, να στηρίξει την κοινωνία αυτών που δοκιμάζονται. Αυτό πρέπει να σημαίνει ότι στην πράξη θα πρέπει να κινητοποιήσουμε όλους να συμμετέχουν σε αυτόν τον αγώνα και όχι κάποιοι που έχουν τα πολλά να μην αναλαμβάνουν τις ευθύνες. Πρέπει να στείλουμε το σωστό μήνυμα προς όλους.

2. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Από τα 80 εκατομμύρια  που είχαν προϋπολογισθεί από τους ΚΑΠ για να δοθούν για τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων μέχρι τον Ιούλιο του 2012, δόθηκαν μόνο 20 εκατομμύρια, με αποτέλεσμα να υπάρχουν τεράστιες δυσκολίες σήμερα όταν θα ξεκινήσουν την  λειτουργία τους τα σχολεία και κυρίως, πλην της συντηρήσεως, και για τα καύσιμα, ιδιαίτερα στις περιοχές εκείνες που οι κλιματολογικές συνθήκες δημιουργούν πρόσθετη επιβάρυνση.
Για το λόγο αυτό, δεσμευόμαστε ότι στις αρχές Σεπτεμβρίου θα μπορέσουμε  να καταβάλουμε και την επόμενη δόση των 20 εκατομμυρίων και θα προσπαθήσουμε το αμέσως επόμενο διάστημα να εδραιώσουμε αυτή τη ροή χρηματοδότησης, για να μπορέσουν οι Δήμοι να ανταποκριθούν σε αυτό το εξαιρετικά ευαίσθητο και σημαντικό για τους δικαιούχους, δηλαδή για τα παιδιά μας, θέμα.

3. ΠΡΟΝΟΙΑΚΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ

Όπως σας είπα, βρεθήκαμε από την πρώτη ώρα αντιμέτωποι με ένα τεράστιο ζήτημα. Περίπου 200.000 δικαιούχοι, ΑΜΕΑ, άνθρωποι με παραπληγικά προβλήματα, παράλυτα παιδιά, τυφλά και κωφάλαλα, που είχαν την στήριξη της Πολιτείας, την στερούνταν γιατί για πολλούς μήνες, Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο, Ιούνιο, δεν είχαν πάρει το επίδομα αυτό το οποίο δικαιούνται.
Προχωρήσαμε τον Ιούνιο στην καταβολή 119 εκατομμυρίων ευρώ για την εξόφληση των προνοιακών επιδομάτων Μαρτίου-Απριλίου και στις 2/8 στην καταβολή 129 εκατομμυρίων ευρώ για την εξόφληση  του επιδόματος Μαΐου-Ιουνίου μειώνοντας τον χρόνο αναμονής από τρείς μήνες σε δύο και μέχρι στιγμής τα οικονομικά δεδομένα μας διευκολύνουν, ώστε αυτό το δίμηνο να τηρηθεί και έτσι να μπορέσουμε τέλος Σεπτεμβρίου, αρχές Οκτωβρίου να καλύψουμε και το επόμενο δίμηνο.

4. ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ

Θέλω να ξεκαθαρίσω ποια είναι η αποτύπωση της εικόνας και να σβήσω μια εντύπωση που πήγε να δημιουργηθεί.
Η εικόνα είναι ότι εμείς επιδιώξαμε να εφαρμόσουμε – και αυτό νομίζω γίνεται ιστορικά για δεύτερη φορά – τις σχετικές διατάξεις του Καλλικράτη σχετικά με την μεταφορά μαθητών στους Δήμους και πιέσαμε να ξεκινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες από την πρώτη στιγμή.
Από τη μέχρι τώρα εικόνα όπου έγιναν οι διαγωνιστικές διαδικασίες, πλην ελαχίστων περιπτώσεων, είναι σχεδόν όλοι οι διαγωνισμοί άγονοι. Δεν φταίνε οι Δήμοι για αυτό, να είμαστε δίκαιοι. Φταίνε άλλοι. Φταίει ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται το τίμημα, που είναι χαμηλό. Φταίει η ασυνέπεια του κράτους στη μη καταβολή των χρεών προς τους μεταφορείς. Φταίνε εκατό και παραπάνω λόγοι για να μην έχουμε αποτέλεσμα, αλλά η πραγματικότητα είναι πραγματικότητα και εμάς, ως υπεύθυνη πολιτική ηγεσία, αυτό που μας καθοδηγεί στις αποφάσεις δεν είναι ποιος έχει την αρμοδιότητα, αλλά πώς μπορεί να εξυπηρετηθούν αυτοί οι 200.000 μαθητές.
Έγινε λοιπόν μία μελέτη, ακούσαμε όλα τα εναλλακτικά σενάρια και από την ΚΕΔΕ και από τις Υπηρεσίες μας και καταλήξαμε σε μία λύση προκειμένου να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Η λύση αυτή προβλέπει:
Την παράταση του υφιστάμενου συστήματος με πράξη νομοθετικού περιεχομένου, η οποία τρέχει, υπό τον όρο βεβαίως ότι οι μεταφορείς που συμμετέχουν τώρα στο πρόγραμμα, θα μπορέσουν να μας κάνουν έκπτωση και το αποδέχθηκαν αυτό, τουλάχιστον κάποιες Ομοσπονδίες με τις οποίες μιλήσαμε, της τάξεως του 17%.
Να πω ότι όποιοι Δήμοι έχουν ολοκληρώσει διαδικασία με χαμηλότερο τίμημα, αυτή θα γίνει αποδεκτή και αυτό αναγράφεται και στο θεσμικό πλαίσιο που δημιουργείται.
Δεύτερο να πω ότι αυτού του είδους η έκτακτη αντιμετώπιση, θεσμοθετείται με νόμο, στον οποίο θα φροντίσουμε να αναγνωρίζονται τα χρέη της Πολιτείας, για να μην εκτίθεται η Αυτοδιοίκηση Α΄ και Β΄ Βαθμού έναντι των τοπικών αγορών και παράλληλα το κρίσιμο ζήτημα που ετέθη ορθώς προηγουμένως, είναι όταν θα διαμορφωθεί η ΚΥΑ, δηλαδή ο μαθηματικός τύπος, το κόστος δηλαδή, θα πρέπει να πάμε όλοι μαζί σε μία συγκροτημένη διαπραγμάτευση, στην οποία θα συμμετέχουν η Αυτοδιοίκηση, το Υπουργείο Εσωτερικών, το Υπουργείο Οικονομικών που πληρώνει, οι μεταφορείς, αλλά και το Υπουργείο Παιδείας που προσδιορίζει ποιοι είναι οι δικαιούχοι, για να εξορθολογήσουμε τα οικονομικά, να μην αφήσουμε περιθώρια κερδοσκοπίας, αλλά παράλληλα να μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε – και αυτό είναι το κεντρικό – τα παιδιά τα οποία πρέπει να μεταφέρονται.
Για να μπορέσουμε να κινητροδοτήσουμε την συμμετοχή σε όλες αυτές τις διαδικασίες των μεταφορέων, εμείς κάναμε δύο κινήσεις στην συζήτηση μαζί τους.
Η πρώτη ήταν να δεσμευθούμε ότι θα τους καταβάλλουμε πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, 21 εκατομμύρια από τα οφειλόμενα, σκεφτείτε ότι είναι τα οφειλόμενα για φέτος 90 και έχουν πάρει μόνο 15 στις αρχές της χρονιάς, θα πάρουν τώρα άλλα 21 και αυτά που τους χρωστούμε, τα 70 εκατομμύρια, ως Πολιτεία, από το 2011, έχουν απογραφεί, έχουν κατατεθεί στο Γενικό Λογιστήριο, αναγνωρίστηκαν ως οφειλόμενα και χωρίς ψαλίδι θα αποδοθούν όταν θα εισπραχθεί με το καλό η αναμενόμενη δόση του δανείου, η οποία θα δημιουργήσει την κατάλληλη ρευστότητα στο Δημόσιο Ταμείο.
Με αυτούς τους όρους, οι μεταφορείς ανταποκρίθηκαν θετικά και θέλω να τους ευχαριστήσω. Θέλω να τους ευχαριστήσω, διότι και αυτό είναι μία συμβολή στο κοινωνικό πρόβλημα και στην μάχη που όλοι μαζί δίνουμε μαζί με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

5. ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

Το πρόγραμμα Βοήθεια στο Σπίτι εξυπηρετεί σήμερα πάνω από 70.000 ηλικιωμένους και ΑΜΕΑ με μεγάλη επιτυχία. Μέχρι τις 31/12/2011 χρηματοδοτούνταν από το ΕΣΠΑ και από 1/1/2012 από εθνικούς πόρους. Το πρώτο εξάμηνο του 2012 την υλοποίηση του προγράμματος ανέλαβε το ΥΠΕΣ μέσω προγραμματικής σύμβασης που υπέγραψε με την ΚΕΔΕ και την ΕΕΤΑΑ.
Όταν αναλάβαμε την ευθύνη, παρά το γεγονός ότι το πρώτο 6μηνο είχε παρέλθει, δεν είχε υπογραφεί καν η προγραμματική σύμβαση με το ΥΠΕΣ, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να είναι απλήρωτοι για περισσότερους από 6 μήνες.
Προχωρήσαμε άμεσα στην υπογραφή της Προγραμματικής Σύμβασης και στην έκδοση Εγκυκλίου με την οποία ζητήσαμε από τις δομές να μας στείλουν στοιχεία ως τις 27/8 ώστε να καταβάλουμε την πρώτη δόση των οφειλομένων στους εργαζόμενους.
Παράλληλα είμαστε σε συνεχή συνεννόηση με το Υπουργείο Εργασίας, το οποίο έχει αναλάβει το β’ εξάμηνο του Προγράμματος, ώστε να βρεθούν οι πόροι και οι διαδικασίες το Πρόγραμμα να συνεχιστεί.
Η πρόταση η δική μας, επειδή έχει επεκταθεί το πρόγραμμα μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου με πράξη νομοθετικού περιεχομένου της υπηρεσιακής κυβέρνησης, είναι από τις 30 Σεπτεμβρίου και μετά να επεκταθεί άλλο ένα εξάμηνο και αν είναι δυνατόν και περισσότερο. Η πρόταση που υποβάλλαμε εμείς προς το Υπουργείο Εργασίας. Με δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού, όπως γινόταν μέχρι τώρα.
Παράλληλα – αυτό μας το λέει η Κοινότητα αλλά και οι ταμειακές μας δυνατότητες και των δύο Υπουργείων, προσπαθούμε να μεταβάλουμε την φυσιογνωμία του προγράμματος, όχι ως προς τις υπηρεσίες, ως προς τους τρόπους χρηματοδότησης, σε ένα σύγχρονο μοντέλο κοινωνικής οικονομίας, με την σύμπραξη των Δήμων, με την ισόρροπη παροχή βοήθειας από το Υπουργείο Εργασίας και με την ενεργοποίηση και άλλων ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών πηγών, ώστε και οι εργαζόμενοι που έχουν αποκτήσει εμπειρία να μπορέσουν να συνεχίσουν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, αλλά και οι εξυπηρετούμενοι να μην περιοριστούν μόνο στους υπερήλικες ασφαλισμένους, αλλά και στους πραγματικά αναξιοπαθούντες, που είναι και μεγάλοι και ανήμποροι και ανασφάλιστοι.
Οι συζητήσεις είναι σε καλή εξέλιξη, περιμένουμε τις επόμενες ημέρες μία πολύ συγκεκριμένη απάντηση στα ερωτήματα που θέσαμε προς τον αρμόδιο Υφυπουργό Εργασίας και καταθέτω την αισιοδοξία μου αλλά και την πίστη μου στην σημασία και στην αποτελεσματικότητα αυτού του προγράμματος. Άλλωστε, όπως το είπε και ο Πρόεδρος κατά την συνάντηση με τον Πρωθυπουργό, έγινε και από τον ίδιο ειδική μνεία για το πόσο σημασία έχει αυτό το πρόγραμμα στις δύσκολες στιγμές που περνάνε σήμερα οι τοπικές κοινωνίες.

6. ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΚΑΘΑΡΙΣΤΡΙΕΣ

Παράλληλα αντιμετωπίστηκε και με νομοθετική πρωτοβουλία το ζήτημα των σχολικών καθαριστριών, διότι η αρμοδιότητα παραμένει για το έτος 2012 – 2013 στο Υπουργείο Παιδείας, ενώ έρχεται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση αφού όμως προηγουμένως – και αυτό ήταν η απαίτησή μας – έρθει ο σχετικός κωδικός χρηματοδότησης. Αυτό μπήκε και στο νόμο και θα τηρηθεί απόλυτα.

Μπαίνω τώρα στα κρίσιμα οικονομικά ζητήματα.

Β. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Τακτική Επιχορήγηση ΟΤΑ Α

Ήταν καθοριστικής σημασίας η συνάντηση που είχε χθές ο Πρωθυπουργός κ Αντώνης Σαμαράς με το Προεδρείο της ΚΕΔΕ, το οποίο επί δυόμισι ώρες εξήγησε αναλυτικά τα προβλήματα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η Τοπική Αυτοδιοίκηση σήμερα λόγω της κρίσης, αλλά βεβαίως και λόγω της μη εγγραφής στον προϋπολογισμό, των πρόσθετων 300 εκατομμυρίων στην αρχή του οικονομικού έτους.
Ο Πρωθυπουργός  εξέφρασε τον ειλικρινή σεβασμό του προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση και αναγνώρισε – και το λέω αυτό διότι έχει και πολιτική και συμβολική αξία – τις θυσίες αλλά και το σημαντικό ρόλο που αυτή διαδραματίζει για την αντιμετώπιση της κρίσης. Εξήγησε, βεβαίως με ειλικρίνεια και ευθύνη, τα προβλήματα ρευστότητας που αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία και επισήμανε την ανάγκη να επιτύχουμε τους στόχους για τους οποίους έχουμε δεσμευτεί σε σχέση με το έλλειμμα, προκειμένου να μπορέσουμε να εισπράξουμε την προγραμματισμένη δόση του Οκτωβρίου, η οποία όλοι ευελπιστούμε ότι θα μας δώσει νέα ώθηση για να μπορέσουμε να σηκωθούμε και να προχωρήσουμε δυνατά.
Το ποσό που απομένει λοιπόν αυτή τη στιγμή από τις καταγραφές του προϋπολογισμού στο Γενικό Λογιστήριο, για να καταβληθεί μέχρι τέλος του έτους, είναι το αρχικά προϋπολογισθέν ποσό των 97 εκατομμυρίων, αλλά επειδή εξηγήθηκε αναλυτικά και από το Προεδρείο, η δυσκολία που έχουν οι Δήμοι να ανταποκριθούν ακόμα και στις λειτουργικές και μισθολογικές τους υποχρεώσεις, έγινε συζήτηση πάνω σε τρεις συγκεκριμένες προτάσεις. Η μία πρόταση αφορά την διαχείριση της ΣΑΤΑ, η δεύτερη τους παρακρατηθέντες πόρους του 2012 και η τρίτη, μια περαιτέρω ρύθμιση χρεών με σχετική νομοθετική πρωτοβουλία.
Ειδικότερα.

1. ΣΑΤΑ (Συλλογική απόφαση Τοπικής Αυτοδιοίκησης)

Για τη ΣΑΤΑ έχουν εγγραφεί για το 2012 στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης, 299 εκατομμύρια ευρώ. Όταν παραλάβαμε δεν είχε υπογραφεί καν η ΚΥΑ σχετικά με τον καθορισμό των κριτηρίων και της διαδικασίας κατανομής.
Προχωρήσαμε άμεσα στην έκδοση της ΚΥΑ με τα συναρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης και Οικονομικών, και «τρέξαμε» όλες τις απαραίτητες διοικητικές διαδικασίες (τροποποίηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, καταθέσαμε το αίτημα μεταφοράς της πίστωσης στον ΚΑΕ 3512).
Σήμερα η μεταφορά των χρημάτων έχει ήδη ολοκληρωθεί και έχει γίνει αίτημα εκταμίευσης από το Υπουργείο Εσωτερικών προς το Υπουργείο  Οικονομικών για τα 3/4 του ποσού των 299 εκατομμυρίων ευρώ.
Όπως μας επιβεβαίωσε και χθες ο αρμόδιος αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, ο κ. Χρήστος Σταϊκούρας, ενώπιον του Πρωθυπουργού, τα χρήματα θα εκταμιευτούν το γρηγορότερο δυνατό και σε κάθε περίπτωση θα είναι όλα εδώ πριν το τέλος του έτους.
Μιλούμε με ειλικρίνεια και αυτά εξαρτώνται κάθε φορά από την ρευστότητα που διαθέτει κάθε φορά το Δημόσιο Ταμείο. Είναι σημαντικό να κατοχυρώνεις δυο πράγματα σήμερα, στις σημερινές συνθήκες, που όλα τα Υπουργεία χάνουν πόρους. Πρώτον, να κατοχυρώνεις ότι θα τα πάρεις και δεύτερον, ότι θα τα πάρεις κατά προτεραιότητα μέσα στο έτος.
                Αυτό λοιπόν εγγυήθηκε χθες το οικονομικό επιτελείο.
Με βάση το θεσμικό πλαίσιο – και το λέω αυτό, διότι το συζήτησα με πάρα πολλούς Δημάρχους και το ζήτησαν και το αποσαφηνίζω – μέρος των χρημάτων αυτών, τους τελευταίους μήνες του οικονομικού έτους μπορούν  να χρησιμοποιηθούν ακόμα και για λειτουργικές δαπάνες στους Δήμους που αντιμετωπίζουν δύσκολες στιγμές.
Σε αυτό τώρα, προστίθεται ένα δεύτερο. Το ανέφερε προηγουμένως ο κύριος Ασκούνης. Είναι οι παρακρατηθέντες πόροι.
2. Παρακρατηθέντα
Από την πρώτη στιγμή ενεργήσαμε ως Υπουργείο, με επιστολή αλλά και με συζήτηση που έγινε με τον Υπουργό Οικονομικών για να διασφαλιστεί η εκταμίευση της δ΄ δόσης των οφειλών του Ελληνικού Δημοσίου προς τους Δήμους συνολικού ύψους 213.8 εκ ευρώ.
Η ανταπόκριση είναι θετική, τα χρήματα αυτά θα εισρεύσουν όλα φέτος στο Ταμείο, λόγω της εκτάκτου καταστάσεως όμως –όπως ειπώθηκε προηγουμένως – και με παρέμβαση του ίδιου του Πρωθυπουργού χθες, γιατί συναισθάνθηκε αυτό που περιγράψαμε όλοι μαζί εκεί, αποφασίστηκε αρχές Σεπτεμβρίου να δοθούν τα πρώτα 35 εκατομμύρια που προέρχονται εξ αυτού του ποσού, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες του μήνα Σεπτεμβρίου κυρίως για μισθολογικά και λειτουργικά, από τους Δήμους που έχουν προβλήματα τώρα και θα προσπαθήσουμε κάθε μήνα να εισέρχεται αντίστοιχο ποσό, ώστε και το σύνολο να εισπραχθεί, δεν απομειώνεται δηλαδή το ποσό, αλλά και η ροή χρηματοδότησης να γίνει έτσι, ώστε να μπορέσουν οι Δήμοι που έχουν αντικειμενικές δυσκολίες, να τα βγάλουν πέρα και να μπορέσουμε να βγάλουμε εις πέρας αυτό το δύσκολο οικονομικό έτος.

3. Νέα Ρύθμιση δανείων των ΟΤΑ Α από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων

Το τρίτο, που είναι πολύ σημαντικό για περίπου – όπως είπε η ΚΕΔΕ – 51 Δήμους που είναι σε δύσκολη θέση, αλλά και άλλους χρεωμένους Δήμους, είναι η νέα Ρύθμιση δανείων των ΟΤΑ από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
Με απόφαση του Πρωθυπουργού προωθείται Νομοθετική Ρύθμιση με την οποία επιμηκύνεται ο χρόνος αποπληρωμής των δανείων των ΟΤΑ Α και απλουστεύεται η διαδικασία ένταξης στο Πρόγραμμα, χωρίς να δημιουργούνται προβλήματα από το  Ελεγκτικό Συνέδριο. Γιατί υπάρχει η αντίστοιχη πρόβλεψη μέσα στο νόμο που μας διευκολύνει.
Η υλοποίηση της συγκεκριμένης πολιτικής, που θα δίνει την δυνατότητα σε ένα Δήμο μόλις ψηφιστεί, από την 1η του μηνός του επόμενου μήνα να μπει στο Πρόγραμμα, επιφέρει εξοικονόμηση τουλάχιστον 42% στα τοκοχρεολύσια των ΟΤΑ και με την παράταση αυτή των 8 έως 10 χρόνων, επιφέρει έξτρα ρευστότητα, βοήθεια στους ΚΑΠ, γύρω στα 90 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.
Αντιλαμβάνεστε ότι ένα τέτοιο μέτρο για αυτούς που πραγματικά βρίσκονται σε δύσκολη θέση, είναι σωτήριο σε αυτή την επικίνδυνη στροφή που όλοι μαζί προσπαθούμε να πάρουμε για να μείνουμε όρθιοι.
Κ. ΑΣΚΟΥΝΗΣ: Κύριε Υπουργέ, να σας διακόψω, μου επιτρέπετε;
Χθες θέσαμε το θέμα, σε αυτό εδώ το ζήτημα που συζητάμε, της επιμήκυνσης και της μείωσης του επιτοκίου.
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Θα σας το πω στο τέλος.
Κ. ΑΣΚΟΥΝΗΣ: Ωραία.
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Θέλετε να σας το πω τώρα; Μπορώ.
Η περίοδος χάριτος και το θέμα της μείωσης του επιτοκίου, ήταν μία πρόταση που εμείς από την πρώτη μας επικοινωνία την καταθέσαμε και εγγράφως στον κύριο Στουρνάρα για να μελετηθεί. Χθες δεσμεύτηκε ο κύριος Σταϊκούρας και ενώπιόν σας, ότι θα επανέλθει στο θέμα για να εξετάσει μαζί με το Παρακαταθηκών και Δανείων, την δυνατότητα απομείωσης του επιτοκίου, διότι εμείς έχουμε υπολογίσει και με δική μας μελέτη, ότι 1% απομείωση σημαίνει ρευστότητα πρόσθετη περίπου 120 εκατομμύρια. Επιμένουμε λοιπόν στο ζήτημα και πιστεύουμε ότι σύντομα θα έχουμε απάντηση και σε αυτό.

4. Ληξιπρόθεσμες Υποχρεώσεις ΟΤΑ έως 31/12/2011 (άρ. 1 παρ. 6 του ν.4071/2012)
Το Υπουργείο Εσωτερικών, σε συνεργασία με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, συγκέντρωσε τους μήνες που προηγήθηκαν και επεξεργάστηκε στοιχεία που αφορούν στις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των ΟΤΑ έως 31/12/2011.
Ήδη έχουν αποσταλεί στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αιτήματα 216 φορέων (Δήμοι, Περιφέρειες, Νομικά Πρόσωπα ΟΤΑ) για κάλυψη ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων συνολικού ύψους 800.000.000 € και συνεχίζεται η εξέταση άλλων 20 Νομικών Προσώπων.
Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με το Υπουργείο Οικονομικών, ώστε μετά την καταβολή της δόσης των 31 δις από τους δανειστές, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των ΟΤΑ να εξυπηρετηθούν κατά προτεραιότητα, δεδομένης της οικονομικής κατάστασης. Είναι πολύ σημαντική προτεραιότητα για εμάς, διότι αυτά τα χρήματα είναι οφειλόμενα δικά σας προς τις τοπικές αγορές και αυτά τα χρήματα είναι το εργαλείο για να αναθερμάνουμε τις τοπικές οικονομίες, να κρατήσουμε όρθιες τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και όρθιες τις θέσεις εργασίας.
Για αυτό και πιστεύω ότι η κοινή διαπραγματευτική μας γραμμή με το οικονομικό επιτελείο, θα πρέπει να είναι οι ΟΤΑ κατά προτεραιότητα να εξυπηρετηθούν από τα χρήματα που θα εισρεύσουν με την μεγάλη δόση των 31 δις το επόμενο διάστημα.

5. Καταβολή των οφειλομένων από τον ΟΛΑΑΠ (Οργανισμός Λαϊκών Αγορών Αθηνών Πειραιώς) στους Δήμους του Λεκανοπεδίου

Υπογράψαμε χθές την ΚΥΑ με τον Υφυπουργό Ανάπτυξης κ Σκορδά, για την καταβολή από τον Οργανισμό Λαϊκών Αγορών Αθηνών – Πειραιώς στους Δήμους του Λεκανοπεδίου, του οφειλόμενου ποσού των 4,2 εκατομμυρίων ευρώ για τα έτη 2011 –2012 προς του Δήμους του Λεκανοπεδίου, τα οποία αναμένεται να εκταμιευθούν άμεσα.

6. Πρόγραμμα «Αυτεπιστασία»

Προχωρούμε άμεσα στην ΚΥΑ με το Υπουργείο Εργασίας ώστε, επιτέλους, το Πρόγραμμα να ξεκινήσει σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ και το Υπουργείο Εργασίας, στο οποίο αναμένεται να δημιουργηθούν πάνω από 120.000 θέσεις εργασίας. Χθες, ενώπιον και της ΚΕΔΕ, υπήρξε η δέσμευση από τον Υπουργό Εργασίας προς τον Πρωθυπουργό για 200 εκατομμύρια, εκκρεμεί μία συζήτηση μεταξύ μας, κύριε Πρόεδρε, για το θεσμικό πλαίσιο, να προσδιορίσουμε τι ποσοστά πηγαίνουν από τους ειδικούς φόρους μπύρας και τα λοιπά, διαφήμισης, ώστε να μπορέσουμε να δώσουμε πίσω στους Δήμους αυτό που δικαιούνται, μαζί με την ευελιξία και κόσμο να απασχολήσουν αλλά και μικρά έργα με ταχύτητα να υλοποιήσουν.
Και επειδή εκεί τέθηκε ένα θέμα – ευλόγως – που αφορά την προμήθεια υλικών, επίσης έγινε παρέμβαση προς το Υπουργείο Ανάπτυξης – και νομίζω ότι θα προγραμματιστεί σύντομα και μία συνάντησή σας μαζί με τους αρμόδιους Υπουργούς – για να μπορέσουμε και εκεί να έχουμε μία εξέλιξη στην απλούστευση των διαδικασιών για την προμήθεια υλικών, ώστε να μην ταλαιπωρείστε κάθε φορά όταν υπάρχει έλλειψη.
Κ. ΑΣΚΟΥΝΗΣ: Κύριε Υπουργέ, να το ξεκαθαρίσουμε. Τα 200 εκατομμύρια είναι αποκλειστικά από πόρους του Υπουργείου Εργασίας από τον ΟΑΕΔ. Συμφωνούμε σε αυτό; Έτσι είναι;
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Ήμασταν μαζί όταν μας το είπαν. Εγώ νομίζω ότι έτσι είναι, αλλά σε αυτό όμως, βάσει της νομοθεσίας, προστίθεται – δεν ξέρω, νομίζω ότι το ξέρετε αυτό – και ένα ποσοστό από κάποιους ειδικούς φόρους. Νομίζω ο φόρος ζύθου είναι και τα λοιπά.
Για αυτό σας λέω ότι χρειάζεται να κάνουμε μία συζήτηση μεταξύ μας, για να καταλήξουμε τι ποσοστό, ώστε αυτό που δίνουμε σε πόρους, ευελιξία και θέσεις εργασίας, να μην αφαιρείται ουσιαστικά από την ρευστότητα.
Κ. ΑΣΚΟΥΝΗΣ: Κύριε Υπουργέ, θα μου επιτρέψετε, αυτό πρέπει να διευκρινιστεί, γιατί είναι από τον φόρο ζύθου...
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Θα διευκρινιστεί. Εγώ έχω βρει μπροστά μου ένα θεσμικό πλαίσιο διαμορφωμένο από τους προκατόχους μου και μία πρόταση Κοινής Υπουργικής Απόφασης, που είχα την εντύπωση ότι την έχετε συνεννοηθεί. Εάν δεν έχει υπάρξει τέτοια συνεννόηση, ευχαρίστως να την κάνουμε και να καταλήξουμε σε ένα δια ταύτα, γιατί αυτό γίνεται για να σας βοηθήσει, δεν γίνεται για να σας κάνει ζημιά.
Κ. ΑΣΚΟΥΝΗΣ: Ακριβώς. Να το διευκρινίσουμε αυτό το πράγμα, γιατί υπάρχει μια άλλη προσέγγιση εκεί σε αυτό το θέμα
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Ωραία. Πάμε στο 7ο σημείο.

7. ΕΣΠΑ

Προχωρούμε χωρίς καθυστέρηση και σε συντονισμό με τον Ενδιάμεσο Φορέα Διαχείρισης (ΕΕΤΑΑ) τις διαδικασίες που ξεκίνησαν για την ένταξη των υπολοίπων του Προγράμματος «Θησέας» – επειδή δεν υπάρχουν χρήματα – στο ΕΣΠΑ, ώστε και η απορροφητικότητα να αυξηθεί και να αξιοποιηθούν τα κονδύλια, αλλά και τα ημιτελή έργα ή τα ανένταχτα, να ενταχθούν για να μπορέσουν να τελειώσουν.
Σε συνεννόηση με την ΚΕΔΕ, προγραμματίσθηκε και για αυτό το θέμα συνάντηση με το αρμόδιο Υπουργείο Ανάπτυξης για να μελετηθεί η δυνατότητα δημιουργίας ΕΣΠΑ Δήμων – όπως προτείνεται – αλλά όπως καταλαβαίνετε, το θέμα δεν είναι ώριμο να σας το απαντήσω. Είναι μία πρόταση που την υποστηρίζουμε και εμείς και θα πρέπει το αμέσως επόμενο διάστημα να γίνει σχετική συζήτηση με το συναρμόδιο Υπουργείο.

Γ. ΘΕΣΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Ο Νόμος 3582/2012 (Καλλικράτης) μετέφερε πολλές αρμοδιότητες στους ΟΤΑ, χωρίς – όπως οι ίδιοι επισημάνατε – την παράλληλη μεταφορά πόρων, δημιουργώντας σε πολλές περιπτώσεις – όχι σε όλες, σε αρκετές περιπτώσεις – γραφειοκρατία, αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων και αναποτελεσματικότητα.
Για τον λόγο αυτό από την πρώτη στιγμή ζητήσαμε και από την ΚΕΔΕ, από την Επιτροπή Θεσμών και από την ΕΝΠΕ, την Ένωση Περιφερειών Ελλάδος, αλλά και από κάθε Δήμο και Περιφέρεια ξεχωριστά, να μας καταθέσουν παρατηρήσεις, προτάσεις, τροποποιήσεις, συμπληρώσεις αλλά και διορθωτικές παρεμβάσεις που προκύπτουν μέσα από την εμπειρία σας και μέσα από την ιδιαιτερότητα του κάθε Δήμου.
Ζητήσαμε επίσης ο κάθε Δήμος να μας περιγράψει και τα ειδικότερα προβλήματα που τον αφορούν, για τον λόγο αυτό επικοινώνησα και προσωπικά με τους 325 Δημάρχους, 4 – 5 δεν βρήκα γιατί μάλλον ήταν διακοπές, ήταν και δύσκολες οι μέρες του Αυγούστου, αλλά θα επικοινωνήσω και με αυτούς και με όλους τους Περιφερειάρχες, ζητώντας τους μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου να μας αποστείλουν τις προτάσεις τους για αυτές τις δύο κατηγορίες θεμάτων.
Δεν προσπαθούμε να ξηλώσουμε τον Καλλικράτη, όπως κάποιοι προσπάθησαν να περάσουν προς τα έξω. Δεν προσπαθούμε. Προσπαθούμε λάθη, παραλείψεις, στρεβλώσεις, να τα διορθώσουμε, προσπαθούμε να δούμε τον κάθε Δήμο σαν ιδιαίτερη περίπτωση, διότι δεν μπορεί η λογική της επαρχίας να επιβάλλεται στα μεγάλα αστικά κέντρα και η λογική των μεγάλων αστικών κέντρων να επιβάλλεται οριζόντια στην επαρχία. Κάθε Δήμος έχει την δική του φυσιογνωμία, άλλα έχει ο μικρός επαρχιακός καλλικρατικός Δήμος, άλλα έχει ο ορεινός, άλλα ο μικρός νησιωτικός, άλλα ο αστικός, άλλα ο ημιαστικός.
Πρέπει λοιπόν αυτή η μελέτη να γίνει και επειδή όσο είμαστε εδώ με τον αγαπητό συνάδελφο, τον κύριο Αθανασίου και με τον Γενικό Γραμματέα, βλέπουμε την αγωνία σας και έρχεται ο καθένας να μας επισημάνει ένα από αυτά τα προβλήματα, όταν λέγονται στο πόδι και στον διάδρομο, στο τέλος δεν γίνεται τίποτα, όλα χάνονται.
Ζητήσαμε αυτή η δουλειά να συστηματοποιηθεί. Δηλαδή ο καθένας, σε αυτό που έχει μπροστά του να μας πει, στα λειτουργικά ζητήματα, στα θεσμικά, τι βλέπει ότι μπορεί να διορθωθεί στην περιοχή του και βεβαίως να μας καταγράψει και τα ζητήματα που αντιμετωπίζει και σε σχέση με την Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Εσωτερικών αλλά και σε σχέση με άλλα Υπουργεία, για να δημιουργήσουμε δύο ομάδες διαρκείς στο Υπουργείο. Τη μία να εισπράττει προτάσεις θεσμικές, λειτουργικές και να τις συνδέει με τις αντίστοιχες διατάξεις ως την στιγμή που θα είμαστε ώριμοι να παρέμβουμε συμπληρωματικά ή διορθωτικά και την άλλη ομάδα για να διαμεσολαβεί στα άλλα Υπουργεία ή στο Υπουργείο μας και να επιλύει αυτομάτως πρακτικά ζητήματα που σας δημιουργούν λειτουργικά προβλήματα στην καθημερινότητα. Νομίζω ότι είναι ο πρακτικότερος τρόπος.
Να πω δε εδώ, το εξής, που αποδεικνύει, αν θέλετε και την φυσιογνωμία αυτού του Υπουργείου, αλλά και την φυσιογνωμία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Εμείς από την πρώτη στιγμή φωνάξαμε τους εκπροσώπους όλων των κομμάτων. Και της συμπολίτευσης και της αντιπολίτευσης. Είπαμε ότι δεν σκοπεύουμε να αιφνιδιάσουμε κανέναν. Ζητήσαμε για όλα τα θέματα τις προτάσεις τους. Ζητήσαμε επίσης να υπάρχει και μια συνεννόηση για πολλά θέματα, που μπορούμε να συμφωνήσουμε και να τρέξουν γρήγορα και αυτή είναι μία νοοτροπία και μία λογική την οποία θα την σεβαστούμε στο ακέραιο μέχρι τέλους, γιατί πια οι δυσκολίες και τα προβλήματα ξεπερνούν τις πολυτέλειες που είχαμε στο παρελθόν να κάνουμε άγονες αντιπαραθέσεις εντυπώσεων ή να μπαίνουμε σε λογικές, έτσι, μικροκομματικές ή προσωπικές.

Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Δήμαρχοι,
Σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία, επιδιώκουμε να επιτύχουμε παράλληλους στόχους, να στηρίξουμε τη βιωσιμότητα των ΟΤΑ, να ενισχύσουμε τον θεσμικό και κοινωνικό τους ρόλο, την ίδια στιγμή όμως να προωθήσουμε τολμηρές μεταρρύθμισες ώστε να αποκτήσουν αποτελεσματικά και έξυπνα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Σας λέω ενδεικτικά κάποιες πολιτικές που συζητούμε και που αρχίσαμε να σχεδιάζουμε και πρέπει να σχεδιάσουμε και μαζί:
Η προσπάθεια, για παράδειγμα, αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας σε τοπικό επίπεδο, είτε με άμεση αξιοποίηση, είτε με μόχλευση της ακίνητης περιουσίας. Δηλαδή αν μπορέσεις να δείξεις την κεφαλαιουχική αξία της περιουσίας σου ως Δήμος, μπορείς να διασφαλίσεις αντίστοιχα κονδύλια με την σωστή διαπραγμάτευση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, για να έχεις και ρευστότητα, χωρίς να επιβαρύνεις το δημόσιο χρέος ή το δημόσιο έλλειμμα, γιατί είναι κίνηση για αναπτυξιακή δράση. Πρέπει να αναζητήσουμε οργανωμένα, νέα διαρθρωτικά Ταμεία που παραμένουν αναξιοποίητα στην Ευρώπη και βεβαίως να συνεργαστούμε και με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα, να δούμε την λογική των ΣΔΙΤ και κάθε άλλη λογική που μπορεί να μας φέρει ακόμα και ιδιωτικά κεφάλαια προς όφελος του Δήμου να λειτουργήσουν, για να μην λειτουργεί ο Δήμος προς όφελος του ιδιωτικού κεφαλαίου. Πρέπει να αντιστρέψουμε αυτή τη λογική και να γίνουμε επιθετικοί.
Να αυξήσουμε την δυνατότητα χρήσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για να δημιουργήσουμε και ενεργειακή επάρκεια και να μειώσουμε το ενεργειακό κόστος των υποδομών των ΟΤΑ και βεβαίως, έχουμε αρχίσει ήδη να ξεκινούμε προγράμματα για την τεχνολογική και πληροφορική εκσυγχρονιστική παρέμβαση στις Διοικήσεις των Δήμων.
Μεταρρυθμίσεις στο τομέα παροχής κοινωνικών υπηρεσιών με ευρύτερη χρήση της κοινωνικής οικονομίας σε τοπικό επίπεδο, θα μας δώσουν πρόσθετους φόρους και φρέσκια τεχνογνωσία.
Καθολική χρήση της δημοτικής ενημερότητας, με αξιοποίηση των δυνατοτήτων ακόμα και του Δημόσιου Ταμείου, ώστε να μην βρίσκεται στην δυσάρεστη θέση ο Δήμαρχος να γίνεται ο κακός έναντι του δημότη. Ο νόμος να εφαρμόζεται απρόσωπα και οι ασυνεπείς να πληρώνουν το τίμημα για τους συνεπείς και αυτούς που πραγματικά κάνουν την δουλειά τους.
Μείωση του κόστους δανεισμού των Δήμων – το είπα και προηγουμένως – και είναι μία προσπάθεια σε εξέλιξη.
Μείωση του εργολαβικού οφέλους, δηλαδή μείωση τιμών ΑΤΟΕ, που μπορεί πραγματικά να δώσει και στο κράτος και στους Δήμους, άλλες δυνατότητες. Χθες το θέσαμε το θέμα ενώπιον του Πρωθυπουργού και έκανε απευθείας παρέμβαση στον αρμόδιο Υπουργό για να ανοίξει η συζήτηση για αυτό το ζήτημα. Δεν μπορούμε να λειτουργούμε εμείς για την κερδοσκοπία κάποιων. Πρέπει πρωτίστως να λειτουργούμε για την πραγματική ανάπτυξη και μέσα από μια τέτοια πολιτική, αν μπορέσουμε να την επιτύχουμε, αν μπορέσουμε και τολμήσουμε όλοι μαζί να την επιτύχουμε, θα καταφέρουμε – κατά τη γνώμη μου – να αντιμετωπίσουμε και μεγάλο ποσοστό ελλείμματος.
Ίδρυση και λειτουργία Ενιαίας Αρχής Πληρωμής ανά Δήμο. Δεν λέω αυτό που είδα ως μία παλιά πρόταση, να πληρώνονται από το κράτος, διότι υπάρχει συνταγματικά κατοχυρωμένη η αυτονομία και ενδεχομένως αυτό να έχει συνταγματικά προβλήματα, αλλά μέσα στις ανατρεπτικές προτάσεις που πρέπει να δούμε, είναι την λειτουργία Ενιαίας Αρχής Πληρωμής, για να μπορούμε έτσι να κάνουμε και οικονομία κλίμακος και να υπάρχει ταχύτατη αποτύπωση των αναγκών, εξυπηρέτηση και τα λοιπά. Στήριξη των Δημάρχων με οποιονδήποτε τρόπο.
Όλοι τώρα βέβαια πληρώνουμε το τίμημα και καταλαβαίνω την αδικία η οποία έχει γίνει, αλλά να δούμε και το θέμα του ασυμβιβάστου και άλλων θεμάτων που μπορούν να διευκολύνουν μία σειρά από ευχέρειες του Δημάρχου να στέκεται όρθιος και αξιοπρεπής στον θεσμικό του ρόλο και να μην είναι ο παράκλητος. Αυτό το πιστεύουμε και θέλουμε πραγματικά να συμβάλλουμε με πολιτικές που και εσείς θα μας υποδείξετε.
Φορολογική αποκέντρωση. Μία πολιτική που πρέπει να την διεκδικήσουμε από το Υπουργείο Οικονομικών, για να μπορέσει πραγματικά ο Δήμος να στέκεται στα πόδια του, αφού όμως προηγουμένως έχει χτίσει την διοίκηση εκείνη που θα του επιτρέπει να λειτουργεί αποτελεσματικά.
Κ. ΑΣΚΟΥΝΗΣ: Κύριε Υπουργέ, συγνώμη, τι εννοείτε με την έννοια Αρχή Πληρωμών ανά Δήμο; Μπορείτε να μας το εξηγήσετε;
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Αυτό είναι κάτι που μπορούμε να το συζητήσουμε, κύριε Πρόεδρε. Είναι μία εφαρμογή η οποία γίνεται σε ευρωπαϊκούς Δήμους και νομίζω ότι είναι στα χέρια του Δήμου η ευχέρεια να οργανώσει κάτι τέτοιο, για να μπορεί να έχει αποτυπωμένο το σύνολο των υπαλλήλων του, να είναι δεσμευμένα τα χρήματα που αυστηρώς αφορούν την μισθοδοσία του μέσα από τους ΚΑΠ, ώστε να μην έχουμε κάθε φορά την αγωνία εάν θα βρούμε τα λεφτά για τις μισθοδοσίες ή εάν δεν τα βρούμε. Να είναι κατοχυρωμένα, μετρήσιμα, συγκεκριμένα κονδύλια και να μην μπαίνουμε κάθε φορά σε αυτό. Όμως αυτό να το διαχειρίζεται ο Δήμος.
                Είμαστε ανοικτοί. Αυτό είναι το μήνυμα που εγώ θέλω να σας περάσω σήμερα και να ξέρετε ότι δουλεύουμε συστηματικά. Είμαστε ανοικτοί σε κάθε συζήτηση και έτοιμοι να ακούσουμε κάθε πρόταση, να αξιοποιήσουμε την ευρωπαϊκή τεχνογνωσία που μας παρέχεται και να εργαστούμε σκληρά, προκειμένου να καταστήσουμε τους Δήμους μας πρωταγωνιστές στην ανασυγκρότηση της οικονομίας και στην ανάκαμψη της Ελλάδας, στην επιστροφή της Ελλάδας στο μέλλον.
                Θέλω επίσης να σας πω ότι εγώ προσωπικά νιώθω τύχη αλλά και τιμή το ότι συνεργάζομαι με δύο ανθρώπους από το νομικό κόσμο, που ο ένας ως αναπληρωτής Υπουργός και ο άλλος ως Γενικός Γραμματέας, είναι έτοιμοι να συνδράμουν με τη γνώση που φέρουν από το παρελθόν και αναφέρομαι ιδιαίτερα στον αναπληρωτή μου, τον κύριο Αθανασίου, που ως πρώην δικαστικός, έχει μπει μπροστά στην προσπάθεια της μάχης με το Ελεγκτικό Συνέδριο και με όλες τις άλλες Δικαστικές Αρχές, για να μπορέσουμε συμβουλευτικά ή παρεμβατικά, νομοθετικά, να λύσουμε ζητήματα που σας έχουν ταλαιπωρήσει επί χρόνια και είμαι βέβαιος ότι το κύρος, η εμπειρία και η προηγούμενη διαδρομή του, θα συμβάλλει στην προσπάθεια που θα κάνουμε και προς αυτή την κατεύθυνση.
                Δεν θέλω να σας κουράσω άλλο. Θέλω να σας πω κάτι. Έλεγε κάποτε ο Γιώργος Σεφέρης: «Είμαι ο τόπος. Μπορεί να μην είμαι κανείς, μπορώ όμως να γίνω αυτό που θέλεις». Και εμείς, φίλες και φίλοι, λέω τώρα θέλουμε να αλλάξουμε την κατάσταση και να βάλουμε την Ελλάδα εκεί που πραγματικά της αξίζει. Σε αυτή τη μάχη είναι μπροστά οι Δήμοι και εμείς μαζί.
                Σας ευχαριστώ πολύ.
Κ. ΑΣΚΟΥΝΗΣ: (εκτός μικροφώνου)
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: ...και δεν μπορώ εγώ να προσθέσω τίποτα. Είναι καταγεγραμμένα 2,4. Αυτό πραγματικά στην πράξη, αντιστοιχεί σε 97 εκατομμύρια το μήνα.
                Το πρόσθετο στοιχείο επί αυτού. Εμείς, ως Υπουργείο Εσωτερικών, βεβαίως δεν έχουμε σταματήσει να φωνάζουμε για το 2,7, αλλά η αποτύπωση της πραγματικότητας στο Δημόσιο Ταμείο, η κατάσταση ρευστότητος είναι αυτή που σας περιέγραψε. Δεν μπορώ εγώ να την ξέρω καλύτερα.
Όμως το καινούργιο στοιχείο είναι ότι μπορούμε γρηγορότερα να εκταμιεύσουμε με παρέμβαση του Πρωθυπουργού τα 35 εκατομμύρια έναντι των 214, για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες του Σεπτεμβρίου και αυτή τη σειρά να την ακολουθήσουμε για τους επόμενους μήνες, ως την στιγμή που θα μπορέσουν να εισρεύσουν στο Δημόσιο Ταμείο και άλλα χρήματα, εφόσον η κεντρική εθνική διαπραγμάτευση στις Βρυξέλλες πάει καλά. Όλοι εξαρτώμεθα από την εθνική επιτυχία της μάχης που δίδει το σύνολο της πολιτικής ηγεσίας σήμερα, στην κεντρική εθνική διαπραγμάτευση. Αυτή είναι η πραγματικότητα, ούτε την ωραιοποιώ, ούτε την σκεπάζω.
                Σας ευχαριστώ πολύ.
Κ. ΑΣΚΟΥΝΗΣ: Ευχαριστούμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου