Τρίτη 23 Απριλίου 2013

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ Κ.Ε.Δ.Ε. κ. ΚΩΣΤΑ ΑΣΚΟΥΝΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ : «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ»


Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
Αξιότιμοι εκπρόσωποι των Ανωτάτων Δικαστικών Αρχών,
Αξιότιμοι εκπρόσωποι των Ελεγκτικών και άλλων αρχών του Κράτους,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Εκ μέρους του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ σας καλωσορίζω στην ειδική Ημερίδα με θέμα: «Αποτελεσματικότητα, Διαφάνεια, Δικαιοσύνη στην Τοπική Αυτοδιοίκηση».
Θέλω ιδιαίτερα να ευχαριστήσω τους Υπουργούς, τους Ανώτατους Δικαστικούς Λειτουργούς και τους εκπροσώπους των Ελεγκτικών και των Ανεξαρτήτων Αρχών του Κράτους που δέχτηκαν την πρόσκλησή μας να συμμετάσχουν στην Ημερίδα μας. Είναι μία πρωτοβουλία της ΚΕΔΕ με στόχο την δημιουργία διαύλων επικοινωνίας με τους θεσμούς και βεβαίως με τους πολίτες και θα συνεχίσουμε με όλους τους θεσμικούς εκπροσώπους.
Μία Ημερίδα που αποκτά μεγάλο ενδιαφέρον, αφού για πρώτη φορά σε τέτοια έκταση και σε τόσο υψηλό επίπεδο συμμετέχουν εκπρόσωποι της συντεταγμένης δημοκρατικής πολιτείας για να συζητήσουν θέματα που άπτονται του θεσμού της Αυτοδιοίκησης.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον θα παρακολουθήσουμε τις απόψεις και αναμένουμε τις προτάσεις σας σε πολλά θέματα που αφορούν τη λειτουργία του θεσμού, δεδομένου ότι η μεγάλη και πολύτιμη εμπειρία σας μπορεί να είναι χρήσιμη για τη λειτουργία μας.
Τόσο εσείς, όσο κι εμείς εκπροσωπούμε και εκφράζουμε, με τα ιδιαίτερα πάντοτε συνταγματικά χαρακτηριστικά ο καθένας, τη λειτουργία και τη δομή του Κράτους.
Επομένως, στην εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο που διανύει η χώρα μας, εκτιμούμε ότι η συνεργασία, η συνεννόηση και η αλληλοκατανόηση μεταξύ των θεσμών που εκπροσωπούμε είναι επιβεβλημένη, και μάλιστα χωρίς ενδιάμεσους.
Έχοντας όλοι συναίσθηση των δύσκολων συνθηκών που διέρχεται η χώρα μας, η κάθε υπόνοια ή αίσθηση αντιπαράθεσης και σύγκρουσης στρέφεται εναντίον της χώρας και των δημοκρατικών της θεσμών, ευνοεί τον λαϊκισμό και το αίσθημα ανασφάλειας των πολιτών.
Αντιλαμβανόμαστε ότι η λειτουργία σας κινείται υποχρεωτικά μέσα στα πλαίσια που ορίζει ο Νόμος. Ορισμένες όμως φορές, οι Δημοτικές Αρχές, που οφείλουν  και δρουν μέσα στο πλαίσιο του Νόμου, εκ των πραγμάτων υποχρεούνται να επιλύσουν άμεσα και πιεστικά προβλήματα, τα οποία δε μπορούν να παρακολουθήσουν όχι μόνο τις προθεσμίες του Νόμου, αλλά και τις λεπτομερείς περιγραφές αυτού και ενίοτε κινούνται στις παρυφές του. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό, στο γεγονός ότι ο Δήμαρχος είναι ο πλησιέστερος εκπρόσωπος του Κράτους προς τον πολίτη και πρέπει να δώσει την ίδια στιγμή λύση στο πρόβλημα ξεπερνώντας ανυπέρβλητα εμπόδια γραφειοκρατίας, πολλαπλών ελεγκτικών μηχανισμών και εσωτερικών διεκπεραιωτικών αδυναμιών, κάτι που δεν συμβαίνει με τον Υπουργό.

Κυρίες και κύριοι,
Η χώρα μας, η πολιτική, η κοινωνική, η οικονομική ζωή βρίσκεται εδώ και αρκετό καιρό σε μία δύσκολη και επώδυνη μετάβαση.
Η Δημόσια Διοίκηση βρίσκεται σε βαθιά κρίση. Τα παλιά εργαλεία αδυνατούν να δώσουν λύσεις στα πιεστικά προβλήματα που ανέδειξε η κρίση. Οι όποιες αλλαγές έχουν γίνει δεν έχουν αρχίσει να αποδίδουν.
Οι επιπτώσεις της στρεβλής και αναποτελεσματικής λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης έχουν επηρεάσει και την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αποτελούμε μέρος του πολιτικού συστήματος και συνεπώς έχουμε μέρος στις επιτυχίες του, αλλά και στις παθογένειές του. Όμως,  η Τοπική Αυτοδιοίκηση με τον «Καλλικράτη» προχώρησε σε μεταρρυθμίσεις, οι οποίες είναι πρωτόγνωρες για τα Ελληνικά δεδομένα. Από τις αρχές του 2011 οι Δήμοι μειώθηκαν από 1.034 σε 325, τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και οι Δημοτικές Επιχειρήσεις από 5.880 σε 1.138. Αντίστοιχες μειώσεις είχαμε και σε πολιτικό προσωπικό (Δημάρχους, Αντιδημάρχους, Προέδρους Δημοτικών Συμβουλίων), καθώς και σε Ειδικούς Συμβούλους και Επιστημονικούς Συνεργάτες.
Την τελευταία τετραετία οι πόροι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν μειωθεί κοντά στο 60%, οδηγώντας σε οικονομικό αδιέξοδο την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ταυτόχρονα, εμείς διαχειριζόμαστε το 4% των συνολικών πόρων του Κρατικού Προϋπολογισμού και συμμετέχουμε στο Δημοσιονομικό Χρέος μόλις με 0,9%, σύμφωνα με την απάντηση του Όλι Ρεν, σε ερώτηση του Ευρωβουλευτή Νίκου Χουντή.
Η Αυτοδιοίκηση α’ και β’ βαθμού είναι η μόνη που έχει μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών από το σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης. Με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, από το Δεκέμβριο του 2011 μέχρι το Σεπτέμβριο του 2012, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις της Κεντρικής Κυβέρνησης αυξάνουν κατά 32%, ενώ οι αντίστοιχες υποχρεώσεις των ΟΤΑ μειώνονται κατά 11% δηλαδή κατά 124 εκατ. €
Με τον «Καλλικράτη» δημιουργήθηκαν μία σειρά από ελεγκτικούς μηχανισμούς και διαδικασίες για να θωρακίσουν τη διαφάνεια στη διαχείριση του Δημοσίου χρήματος.
Ασφαλώς και υπήρξαν περιπτώσεις αιρετών, οι οποίες μας εξέθεσαν και τις οποίες καταδικάζουμε απερίφραστα. Εμείς πρώτοι λέμε όλα στο φως. Δεν καλύπτουμε κανέναν. Σε καμία όμως περίπτωση μεμονωμένες περιπτώσεις αιρετών δε μπορούν να καταδικάζουν και να απαξιώνουν το σύνολο των αιρετών, οι οποίοι με αυταπάρνηση προσπαθούν να κρατήσουν ζωντανές τις πόλεις και τα χωριά, αναλαμβάνοντας το κύριο φορτίο της κοινωνικής πολιτικής του Κράτους με ένα ευρύ φάσμα κοινωνικών υπηρεσιών και όχι μόνο.
Ορισμένες φορές, η εικόνα που κάποιοι δημιουργούν με την πλήρη απαξίωση των αιρετών και με την καλλιέργεια της εντύπωσης ότι εν πολλοίς ευθύνονται για την κρίση της χώρας, είναι παραπλανητική και οδηγεί στον αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης από μία σε βάθος συζήτηση των αιτιών της κρίσης.
Είναι ορατός ο κίνδυνος για επικράτηση της θεωρίας του κοινωνικού αυτοματισμού και της σύγκρουσης μεταξύ θεσμών και φορέων με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κοινωνική συνοχή της χώρας.
Εμείς αναλάβαμε και αναλαμβάνουμε τις όποιες ευθύνες μας αναλογούν. Ας πράξουν το ίδιο και όλοι όσοι με ευκολία καταγγέλλουν, απαξιώνουν και οδηγούν σε ισοπεδωτικές λογικές, οι οποίες παράγουν φασιστικές νοοτροπίες και πλήττουν την ίδια τη Δημοκρατία. Ας φανταστούμε μία Βουλή π.χ. με 1.034 Βουλευτές ή μία Κυβέρνηση με 325 Υπουργούς, όσοι δηλαδή ήταν και όσοι είναι τώρα οι Δήμαρχοι. Ας σκεφτούμε όλοι την εικόνα, τις υποθέσεις, τις φήμες, τις συγκρούσεις, τα δημοσιεύματα. Και αυτό το λέω και προς τους εκπροσώπους της δικαιοσύνης, αλλά και προς εμάς τους αιρετούς που οφείλουμε να αντιληφθούμε ότι οι ενέργειες του καθενός έχουν επιπτώσεις σε όλους μας στο σύνολο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Οι Ελεγκτικές Αρχές που έχουν θεσμοθετηθεί για να ασκούν τον έλεγχο στη νομιμότητα και τη διαφάνεια των πράξεων των ΟΤΑ, ξεπερνούν τους 11 (Γενικός Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, Ελεγκτικό Συνέδριο, Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου, Οικονομικοί Επιθεωρητές, Σώμα Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, ΣΔΟΕ, Επιθεωρητές Περιβάλλοντος, Συνήγορος του Πολίτη, Ελεγκτής Νομιμότητας, το κατ’ ευφημισμό Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ, κ.ά.) αριθμός υπερβολικός.
Οι παραπάνω Ελεγκτικές Αρχές έχουν συν τοις άλλοις αλληλεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες, σύγχυση αρμοδιοτήτων, όμοια στοχοθεσία και απίστευτη γραφειοκρατική διαδικασία. Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι, αντί να εισφέρουν θετικό αποτέλεσμα, στην πράξη αποτελούν τροχοπέδη στη διαχείριση των οξυμένων προβλημάτων και στην αποτελεσματικότητα της διοικητικής δράσης. Παράλληλα, δημιουργούνται συνθήκες ανασφάλειας στους αιρετούς και υπαλλήλους, ενισχύονται τάσεις «παραίτησης» και αναχωρητισμού από τα κοινά, που επιτρέπουν και δημιουργούν νέφη και καχυποψία μεταξύ πολιτών και θεσμών. Με λίγα λόγια οδηγούν σε ακινησία, σε αναβλητικότητα και παραλυσία τους Δήμους και με ότι αυτό συνεπάγεται για την εύρυθμη λειτουργία τους. Πως θα πείσουμε νέους σοβαρούς δημιουργικούς πολίτες να ασχοληθούν με τα κοινά; Ποιο θα είναι το νέο πολιτικό προσωπικό που θα αναδειχθεί στην Τοπική Αυτοδιοίκηση;
Εμείς λέμε ΝΑΙ στους ελέγχους, αλλά απορρίπτουμε την εκ των προτέρων καχυποψία εις βάρος μας.
Ο προληπτικός και κατασταλτικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η αρμοδιότητα του οποίου έχει αυτοτελή Συνταγματική κατοχύρωση, μπορεί με τη στελέχωση του κατάλληλου επιστημονικού προσωπικού, τη βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής του και των ενιαίων κριτηρίων στην αντιμετώπιση των θεμάτων, να ανταπεξέλθει άριστα στην αποστολή του.
Αυτό δε σημαίνει ότι δεν υπάρχουν προβλήματα, αφού αρκετές φορές ο έλεγχος από μεριάς του Ελεγκτικού Συνεδρίου, εκτρέπεται σε έλεγχο σκοπιμότητας των δαπανών και όχι σε έλεγχο νομιμότητας, όπως το Σύνταγμα ορίζει. Αυτά τα ζητήματα και πολλά άλλα, μπορούμε και πρέπει να επιλύσουμε με την ηγεσία του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε πνεύμα κατανόησης και διαλόγου.
Με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθεί διττός στόχος: αφενός θα εμπεδωθεί στους αιρετούς κουλτούρα νομιμότητας, λογοδοσίας, διαφάνειας και ελέγχου και αφετέρου θα επιτευχθεί η αναγκαία για τους αιρετούς ασφάλεια δικαίου, σχετικά με το σύννομο ή μη των ενεργειών τους.
Κυρίες και κύριες,
Επιτρέψτε μου να αναφερθώ σε δύο παραδείγματα, τα οποία είδαν το φως της δημοσιότητας καταγγέλλοντας την Τοπική Αυτοδιοίκηση για διαφθορά και άλλα πολλά.
Το πρώτο αφορά την Έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Με βάση τα στοιχεία που αποτυπώνονται στην Έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το έτος 2010 (σελίδα 5 και 6), για το σύνολο των δαπανών του Δημοσίου (Υπουργεία, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού) εκδόθηκαν και υποβλήθηκαν 1.984.957 χρηματικά εντάλματα, συνολικού ποσού 122 δις €. Από τα εντάλματα αυτά 19.041, συνολικού ποσού 346 εκατ. € επεστράφησαν αθεώρητα στις Υπηρεσίες που τα εξέδωσαν, γιατί διαπιστώθηκαν ελλείψεις νομίμων δικαιολογητικών, δημοσιολογιστικές παραβάσεις, κ.ά.
Από αυτά, επιστραφέντα στις Υπηρεσίες, άλλα επανυποβλήθηκαν και θεωρήθηκαν ως νόμιμα, αφού επισυνάφθηκαν τα νόμιμα δικαιολογητικά, άλλα επανυποβλήθηκαν με μειωμένο ποσό με βάση τις υποδείξεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου και άλλα επανυποβλήθηκαν στα αρμόδια τμήματα του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν να αποτραπεί η πραγματοποίηση μη νόμιμων δαπανών ποσού 146 εκατ. € για το σύνολο των Κρατικών Δαπανών. Το Ελεγκτικό Συνέδριο έκανε πολύ καλά τη δουλειά του. Αυτός είναι ο ρόλος και η σημασία του προληπτικού ελέγχου.
Την επομένη όμως, σε μερίδα Μ.Μ.Ε. γράφτηκε για διαφθορά, για σπατάλη 146 εκατ. € που αφορά τους ΔΗΜΟΥΣ και όχι για το σύνολο των δαπανών του Δημοσίου Τομέα. Εάν αυτό δεν είναι στοχοποίηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τότε τί είναι; Αφήνω σε εσάς την κρίση για το είδος αυτό της δημοσιογραφίας.
Αναρωτιέμαι όμως, ποιος θέλει τους Δημάρχους και τους Δήμους απαξιωμένους, συκοφαντημένους και εν τέλει αδύναμους; Ποιος ωφελείται από αυτό;
Δεν ξέρω. Ξέρω όμως, ότι χαμένοι είναι σίγουρα οι πολίτες και οι τοπικές κοινωνίες.
Το δεύτερο παράδειγμα αφορά την Ετήσια Έκθεση του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης για το έτος 2011. Σύμφωνα πάντα με αυτή, «… η μεταφορά πολλών αρμοδιοτήτων από την Κεντρική Διοίκηση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και ειδικότερα στους Δήμους αποτυπώθηκε και στο έργο του Γ.Ε.Δ.Δ.» (σελίδα 29 της έκθεσης).
Μελετώντας πιο συστηματικά τα στοιχεία αυτής της Εκθέσεως, μπορούμε να καταλήξουμε σε κάποια χρήσιμα συμπεράσματα.
Παρά το γεγονός ότι το 33,1% των υποθέσεων που εξετάστηκαν αφορούν τους Δήμους της χώρας, σύμφωνα με τα αποτελέσματα στο 1/3 αυτών δεν υπήρχε κανέναν πρόβλημα και από τις περιπτώσεις που διαπιστώθηκαν πλημμέλειες, οι μισές τουλάχιστον αφορούσαν σε ζητήματα οργανωτικά ή άλλα και μόνο το 5% των υποθέσεων σχετιζόταν με υποθέσεις παράβασης των αρχών διαφάνειας και υποθέσεις διαφθοράς και λοιπά ποινικά αδικήματα (σελ. 39, γράφημα 8.1).
Επιπλέον, από τις σημαντικές υποθέσεις του 2011 (σελ. 142-150), εμφανίζονται στον πίνακα 106 υποθέσεις εκ των οποίων οι 37 αφορούν στους Δήμους.
Σύμφωνα με την έκθεση οι περισσότερες και σημαντικότερες αφορούν σε θέματα όπως:
•Εξέταση αναφορά εξωραϊστικού συλλόγου σε σχέση με νομιμότητα πολεοδομικής μελέτης (Δήμος ……)
•Νομιμότητα ενεργειών της υπηρεσίας σε σχέση με έλεγχο και καταγραφή παράνομης περίφραξης και καταπάτησης δημοτικού χώρου (Δήμος ……)
•Εξέταση νομιμότητας μετακίνησης / απασχόλησης δημοτικών υπαλλήλων σε δημοτικές επιχειρήσεις (Δήμος ……)
Εμείς, δεν αμφισβητούμε τα στοιχεία των Εκθέσεων, αλλά διαφωνούμε με τον αποσπασματικό και επιλεκτικό τρόπο αξιοποίησής τους, που στοχοποιούν την Τοπική Αυτοδιοίκηση και επιδιώκουν την απαξίωσή της.
Από τα παραπάνω παραδείγματα γίνεται αντιληπτό ότι η στοχοποίηση της Αυτοδιοίκησης δεν αποσκοπεί στην πάταξη της όποιας κακοδιαχείρισης υπάρχει στους κόλπους της, αλλά να αποπροσανατολίσει τόσο την κοινή γνώμη, όσο και τις δικαστικές αρχές από πολύ μεγάλες υποθέσεις κατασπατάλησης πόρων, που αφορούν άλλους φορείς της Ελληνικής Κοινωνίας και όχι κατ’ ανάγκην του Δημοσίου χώρου, όπως για παράδειγμα είναι τα χρέη των Τραπεζών.
Κυρίες και κύριοι,
Σε ότι αφορά τις ποινικές διώξεις των αιρετών αυτές προβλέπονται από ένα εξαιρετικά αυστηρό Νομοθετικό Πλαίσιο. Ο Εισαγγελέας αξιολογώντας το αποδεικτικό υλικό αποφασίζει για την παραπομπή ή όχι του Αιρετού.
Το τελευταίο όμως διάστημα, λόγω του αρνητικού κλίματος που υπάρχει στην κοινωνία, οι διωκτικές αρχές θέλοντας προφανώς να κατευνάσουν αυτό το κλίμα, ωθούνται στην υπερβολή με αποτέλεσμα, λόγω του αυστηρού Νομοθετικού Πλαισίου, να κινδυνεύουν στην ουσία όλοι οι αιρετοί με ουσιαστική κατάργησή τους από τέτοιου είδους ποινικές διώξεις. Το χειρότερο, οι Εισαγγελείς ασκούν συχνά άκριτα ποινικές διώξεις με τη λογική ότι ο κατηγορούμενος θα αναπτύξει τους ισχυρισμούς του και θα προσκομίσει τα υπερασπιστικά αποδεικτικά του μέσα στο ακροατήριο, οπότε και θα αθωωθεί.
Δεν επιδιώκουμε κανενός είδους ισότητα στην παρανομία, κανενός είδους ασυλία, αλλά δε μπορούμε να αποδεχτούμε τη λογική ότι κάποιοι δικαστικοί λειτουργοί αποφασίζουν με κριτήριο την επικαιρότητα.
Η περίπτωση, όμως, των αιρετών της Αυτοδιοίκησης δεν μοιάζει με εκείνες των Υπουργών και Βουλευτών ούτε και των υπολοίπων πολιτών.
Κρίσιμο εν προκειμένω είναι το γεγονός ότι με την παραπομπή των αιρετών για απιστία, που είναι ένα από τα συνήθη αδικήματα και για το ποσό άνω των 30.000 €, η δίωξη αυτή που είναι κακουργηματική, έχει ως άμεση συνέπεια την αργία των αιρετών για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Και εδώ θα αναφέρω δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα:
Το πρώτο παράδειγμα αφορά συνάδελφό μας, στον οποίο ασκήθηκε μηνυτήρια αναφορά το 2003 για ψευδή βεβαίωση κατ’ εξακολούθηση. Η υποδικία του διήρκησε μέχρι την 21-2-2013 όταν το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων έκρινε ότι δεν θεμελιώνονταν η αντικειμενική υπόσταση του αδικήματος της ψευδούς βεβαιώσεως, αφού ο αιρετός ήταν καθ’ ύλην αναρμόδιος να χορηγεί τέτοιες βεβαιώσεις και απηλλάγη εξ αυτού του λόγου πριν καν αρχίσει η ακροαματική διαδικασία.
Το δεύτερο παράδειγμα αφορά τέως συνάδελφό μας, στον οποίο έγινε καταλογισμός με πράξη των Οικονομικών Επιθεωρητών στα πλαίσια κατασταλτικού ελέγχου των δαπανών. Κατά της καταλογιστικής πράξης άσκησε έφεση ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο είναι και το αρμόδιο Δικαστήριο να αποφασίσει για τον καταλογισμό. Έγινε εν των μεταξύ δεκτή η αίτηση αναστολής από το Ελεγκτικό Συνέδριο και ανεστάλη η εκτέλεση του καταλογισμού.
Παρ’ όλα αυτά και παρά το γεγονός ότι η έφεσή του εκκρεμούσε στο Ελεγκτικό Συνέδριο, του ασκήθηκε ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος για απιστία, αφού το πόρισμα των Επιθεωρητών διεβιβάσθη στον Εισαγγελέα, ενώ η υπόθεση αυτή ήταν αρμοδιότητα του Ελεγκτικού Συνεδρίου που είναι και το αρμόδιο Δικαστήριο που θα έκρινε αν ο καταλογισμός ήταν νόμιμος ή όχι.
Και ενώ, από τις 29-11-2011, έχει εκδοθεί απόφαση του Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία ο καταλογισμός ήρθη διότι οι σχετικές δαπάνες κρίθηκαν ότι ήταν νόμιμες, ο αιρετός αυτός πρώην Δήμαρχος από το 2005 είναι κατηγορούμενος και υπόδικος, παρεπέμφθη δε ενώπιον του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων και ακόμα η υπόθεσή του δεν έχει εκδικασθεί.
Δεν έπρεπε, λοιπόν, πρώτα να αποφανθεί το αρμόδιο Ελεγκτικό Συνέδριο επί του καταλογισμού;
Η εκδίκαση της υπόθεσης, η οποία καθυστερεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, δημιουργεί προβλήματα πολιτικά, ηθικά, αλλά και προβλήματα στη λειτουργία και την  αποτελεσματικότητα του διοικητικού μηχανισμού του Δήμου. Κυρίως όμως δημιουργεί ελλείμματα δημοκρατίας, αφού άλλους εξέλεξαν οι πολίτες και άλλοι διοικούν.
Η πρότασή μας είναι ότι θα πρέπει η ποινική δικαιοσύνη να εκδικάζει τάχιστα τις υποθέσεις αυτές, διότι οι αιρετοί οδηγούνται με παραπομπή σε υποδικία που διατηρείται για μεγάλο χρονικό διάστημα και εφόσον στις περισσότερες περιπτώσεις αυτοί τίθενται σε αργία να διαπερνούν το μεγαλύτερο μέρος της θητείας τους, για την οποία έχουν εκλεγεί, στο περιθώριο με κίνδυνο, όταν, πλέον έχουν αθωωθεί να έχει παρέλθει και η Δημοτική περίοδος.
Η κατάσταση αυτή οδήγησε τον Αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου σε έκδοση εγκυκλίου, με την οποία ζητά από τους Εισαγγελικούς Λειτουργούς «την ενδελεχή αξιολόγηση των καταγγελιών, ιδιαίτερα ανωνύμων και ψευδωνύμων, προκειμένου να υπάρξει περιορισμός στις αθρόες εντολές για διαχειριστικούς ελέγχους στα πλαίσια προκαταρκτικών εξετάσεων που διενεργούν».

Κυρίες και κύριοι,
Προσπάθησα να σας εκθέσω τις προτεραιότητες και τις αγωνίες των ανθρώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σήμερα, που όλοι παλεύουμε, η χώρα μας, οι πόλεις μας, τα χωριά μας, οι πολίτες μας, να σταθούμε όρθιοι και με αξιοπρέπεια να ανταπεξέλθουμε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε.
Παλεύουμε για μία νέα αντίληψη για την άσκηση της διοίκησης, με αξιοκρατία, διαφάνεια, δημόσια λογοδοσία, κοινωνική συμμετοχή, αξίες και αρχές που θα οδηγούν στην ηθική επαναθεμελίωση ολόκληρου του Κράτους και φυσικά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Σήμερα ανοίγουμε έναν ουσιαστικό διάλογο μεταξύ των βασικών θεσμών του Κράτους και θα συνεχίσουμε την προσπάθεια αυτή σε πνεύμα αλληλοκατανόησης και συνεργασίας, γιατί πιστεύουμε ότι η κρίση εμπιστοσύνης των πολιτών προς τους θεσμούς δε μπορεί να αφήνει κανέναν αδιάφορο. Η στήριξη και αναβάθμιση του ρόλου των θεσμών αποτελεί βασική προϋπόθεση για μία ευνομούμενη πολιτεία, για την ίδια την ποιότητα της Δημοκρατίας μας.
Καλούμε την Κυβέρνηση να αναλάβει πρωτοβουλίες, εν όψει της Συνταγματικής Αναθεώρησης, για ένα μεγάλο κοινωνικό και πολιτικό διάλογο για τα ζητήματα αυτά, τώρα, πριν οι αντιδημοκρατικές φωνές και κορώνες γίνουν ισχυρές και δώσουν τον τόνο στην εξέλιξη της πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής ζωής της πατρίδας μας.
Σας ευχαριστώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου