Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2012

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΔΗΜΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ



Κομοτηνή 28 Ιανουαρίου 2012
Το Συνέδριο της Κεντρικής  Ένωσης Δήμων Ελλάδας, που συνήλθε στην Κομοτηνή στις  27 και 28 Ιανουαρίου, πραγματοποιείται  σε πρωτόγνωρες  συνθήκες ζοφερής οικονομικής και κοινωνικής κρίσης.
Η έκταση και το βάθος της θίγουν τον ίδιο πυρήνα του πολιτικού συστήματος, κάθε πλευρά της οργάνωσης του Κράτους και της οικονομίας, αλλά ακόμη και των αξιών της κοινωνίας μας.
Το Συνέδριο της ΚΕΔΕ θεωρεί ότι αυτές ακριβώς οι πρωτόγνωρες συνθήκες  υποδεικνύουν και τον πρωταγωνιστικό ρόλο που καλείται και πρέπει να έχει ο  μόνος δημόσιος θεσμός, ο οποίος, με τις προσφερόμενες στους πολίτες  και στην τοπική οικονομία υπηρεσίες,  εξακολουθεί να δρα άμεσα και πρακτικά υπέρ της κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής.
Αυτές όμως οι πρωτόγνωρες συνθήκες επιβάλλουν στην ίδια την Τοπική Αυτοδιοίκηση να δώσει τη δική της καθαρή απάντηση για έξοδο από την κρίση. Απάντηση που:
•             θα θωρακίσει τον ίδιο τον θεσμό απέναντι στις συνέπειες της κρίσης,
•             θα διασφαλίζει την ολοκλήρωση της διοικητικής μεταρρύθμισης, την αυτοτέλεια της Αυτοδιοίκησης, την ενδυνάμωση, διεύρυνση και εμβάθυνση της δημοκρατίας.
•             θα στηρίξει τις χειμαζόμενες και δοκιμαζόμενες τοπικές κοινωνίες και οικονομίες  με  ένα συνεκτικό και οργανωμένο σχέδιο που θα αφορά στην ανάπτυξη, την κοινωνική αλληλεγγύη και συνοχή,
•             θα συμβάλει στην αναζωογόνηση της πραγματικής οικονομίας και στην επιδιωκόμενη ανασυγκρότηση του τόπου.
Το συνέδριο της ΚΕΔΕ διαπιστώνει ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση κατά την τετραετία 2009-2012 έχει υποστεί τεράστιες περικοπές  στους πόρους της και ότι οι περαιτέρω περικοπές οδηγούν αντικειμενικά στην διακοπή λειτουργίας των δήμων και την Τοπική Αυτοδιοίκηση σε κατάρρευση.
Διατυπώνει κατηγορηματικά τη θέση ότι σύσσωμη η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα υπερασπιστεί  την ομαλή, όπως το ίδιο το Σύνταγμα της χώρας ορίζει,  λειτουργία των δήμων.
Δηλώνει κατηγορηματικά ότι  θα διεκδικήσει με  κάθε τρόπο και μέχρι τέλους την τήρηση των συμφωνηθέντων με την κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό της χώρας που αφορούν στην διασφάλιση των αναγκαίων πόρων για την ομαλή άσκηση των αυξημένων αρμοδιοτήτων της.
Το συνέδριο της ΚΕΔΕ υπενθυμίζει ότι πάγιος και πολύχρονος στρατηγικός στόχος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ήταν η μεγάλη διοικητική μεταρρύθμιση που θα οδηγούσε σε ένα σύγχρονο «κράτος – στρατηγείο», με αποκεντρωμένους θεσμούς, ισχυρούς Δήμους και αυτοδιοικούμενες Περιφέρειες.
Θεωρεί ότι το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα «Καλλικράτης» αποσκοπούσε μεν στη θέσπιση ενός αποκεντρωμένου συστήματος διακυβέρνησης για την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών, τη διεύρυνση και εμβάθυνση της δημοκρατίας, τη μείωση των λειτουργικών δαπανών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη, αλλά επιβεβαιώθηκαν οι ενδοιασμοί που είχαν εκφραστεί έγκαιρα και πριν την ψήφισή του από την Αυτοδιοίκηση.
Σήμερα λοιπόν ένα χρόνο μετά την εφαρμογή του το συνέδριο της ΚΕΔΕ διαπιστώνει ότι:
•   Η δημιουργία των νέων Καλλικρατικών δήμων έγινε από το Υπουργείο Εσωτερικών χωρίς τη συμμετοχή της ΚΕΔΚΕ και χωρίς να ληφθούν υπόψη οι αποφάσεις της.
•   Η σπουδή με την οποία ψηφίστηκε ο «Καλλικράτης» και χωρίς να ληφθούν υπόψη οι προτάσεις της ΚΕΔΚΕ, είχε ως αποτέλεσμα να υπάρξουν πολλές ασάφειες στην εφαρμογή του, αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων, γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και ελεγκτικές διαδικασίες που φρενάρουν την αποτελεσματική λειτουργία των δήμων.
Οι προαναφερόμενες δυσλειτουργίες είχαν ως αποτέλεσμα τις συνεχείς αποσπασματικές βελτιωτικές τροποποιήσεις, προκειμένου να ξεπεραστούν τα κενά του προγράμματος και τα προβλήματα που καθημερινά ανακύπτουν.

Ταυτόχρονα οι πρωτοφανείς περικοπές που έγιναν στους πόρους των Δήμων σε συνδυασμό  με τις περικοπές σε ανθρώπινο δυναμικό οδήγησαν τους δήμους σε αδυναμία ανταπόκρισης στα καθημερινά προβλήματα και εύρυθμης λειτουργίας τους.
Το συνέδριο της ΚΕΔΕ εξακολουθεί να θεωρεί – ιδιαίτερα στις σημερινές δύσκολες συνθήκες της γενικευμένης κρίσης -  την διοικητική μεταρρύθμιση, με την ενίσχυση της αποκέντρωσης, ως αναγκαία προϋπόθεση για τη βιώσιμη ανάπτυξη του τόπου, για την οικονομική ανάπτυξη με σεβασμό στο περιβάλλον, για την δημιουργία ενός αποτελεσματικού συστήματος κοινωνικής προστασίας, αλληλεγγύης και συνοχής.
Το συνέδριο της ΚΕΔΕ υπογραμμίζει την αδήριτη ανάγκη να ψηφιστούν άμεσα – μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου και πάντως μέσα στη θητεία της σημερινής κυβέρνησης – οι αναγκαίες συμπληρώσεις και βελτιώσεις του «Καλλικράτη» που αφορούν σε θέματα λειτουργικά, οργάνωσης, αρμοδιοτήτων και καταστατικής θέσης.
Ειδικότερα οι θέσεις του συνεδρίου της ΚΕΔΕ για τα θεσμικά, οικονομικά, αναπτυξιακά, κοινωνικά, περιβάλλον και ποιότητα ζωής και για άλλα κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν τη χώρα και τους πολίτες είναι οι εξής:
ΘΕΣΜΙΚΑ
Μετά από ένα χρόνο εφαρμογής του «Καλλικράτη», καταγράφηκαν θέματα, τα οποία χρήζουν άμεσης βελτίωσης και προσαρμογής με τις λειτουργικές ανάγκες των νέων δήμων, διατυπώθηκε σωρεία νομοθετικών προτάσεων από την ΚΕΔΕ και έχουν ήδη υποβληθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών.
Κρίνεται λοιπόν αναγκαία η άμεση ψήφιση του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών, εντός του επόμενου μήνα, μετά από διαβούλευση με την ΚΕΔΕ, για την επίλυση των λειτουργικών θεμάτων των δήμων, της καταστατικής θέσης των αιρετών και των αρμοδιοτήτων, όπως διατυπώθηκαν στις παραπάνω προτάσεις της ΚΕΔΕ.
Επίσης, λόγω πολυάριθμων νομοθετικών ρυθμίσεων από την εφαρμογή του Καλλικράτη, που αφορούν σε θέματα των δήμων, κρίνεται αναγκαία η άμεση ενεργοποίηση της Επιτροπής για την επεξεργασία του Ενιαίου Κώδικα Δήμων και Περιφερειών.
Η  ΚΕΔΕ έχει επανειλημμένα  καταβάλει μεγάλη προσπάθεια για την επίλυση πολλών  θεμάτων. Τα θέματα και οι προτάσεις καταγράφονται αναλυτικά στις αποφάσεις της και αποτυπώνονται στο κείμενο νομοθετικών ρυθμίσεων, της Επιτροπής Θεσμών και Ισότητας υιοθετούνται και αναδεικνύονται ως προτεραιότητες τα εξής:
•             Λαϊκές αγορές: Ο θεσμός των λαϊκών αγορών να αποτελέσει αποκλειστική αρμοδιότητα των δήμων.
•             Λιμενικά Ταμεία: Οριστική επίλυση των θεμάτων μεταφοράς των λιμενικών ταμείων στους δήμους.
•             Εκπροσώπηση της πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης στα νοσοκομεία και στους Οργανισμούς Λιμένων. 
•             Αργία αιρετών: Τροποποίηση θεσμικού πλαισίου περί της διαδικασίας θέσεως σε αργία των αιρετών, έτσι ώστε να διασφαλίζεται μεν η απονομή δικαιοσύνης αλλά και οι αιρετοί να μπορούν να ασκούν απρόσκοπτα τα καθήκοντά τους .
Προληπτικός και προσυμβατικός έλεγχος
•             Ρύθμιση των θεμάτων που έχουν προκύψει με το Ελεγκτικό Συνέδριο κατά τον προληπτικό έλεγχο των δαπανών των δήμων. Οι δήμοι απαιτούν την εφαρμογή του Συντάγματος ώστε να ασκείται έλεγχος νομιμότητας και όχι σκοπιμότητας.
Οι δήμοι επιζητούν την διαφάνεια  και τον έλεγχο της νομιμότητας των οργάνων των δήμων αλλά επιβάλλεται άμεση επίλυση των σοβαρότατων θεμάτων που προκύπτουν σε διενεργούμενο πολλές φορές έλεγχο σκοπιμότητας με αποτέλεσμα την παρεμπόδιση υλοποίησης του έργου των δήμων λόγω γραφειοκρατικών αγκυλώσεων και καθυστερήσεων.
•             Άμεση τακτοποίηση των θεμάτων, που έχουν προκύψει από  τον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου των δανειακών συμβάσεων δήμων με το  Ταμείο Παρακαταθηκών & Δανείων, έτσι ώστε να αξιοποιηθεί και η διάταξη του Ν.4024/2011 περί ενίσχυσης της ρευστότητας του ΤΠΔ (μεταφορά των πόρων του Πράσινου Ταμείου).
Επίλυση θεμάτων προσωπικού για την λειτουργία των δήμων και των δομών τους
•             Επαναφορά του καθεστώτος πρόσληψης του προσωπικού για ανταποδοτικές υπηρεσίες στους δήμους  (αποδέσμευση από ΠΥΣ).
•             Επαναφορά του καθεστώτος των ημερομισθίων στους δήμους (αποδέσμευση από ΠΥΣ).
•             Άμεση κάλυψη των θέσεων των βρεφοφονηπιοκόμων για την απρόσκοπτη λειτουργία των Βρεφονηπιακών Σταθμών καθώς και πρόβλεψη νομοθετικής ρύθμισης για την δυνατότητα μετάταξης του τυχόν πλεονάζοντος προσωπικού δήμων σε άλλους δήμους, που παρουσιάζουν μεγάλα κενά.
•             Να  υπάρξει ειδική ρύθμιση για τους Οργανισμούς των νέων Καλλικρατικών δήμων σε σχέση με τη γενική πρόβλεψη του Ν. 4024/2011 περί οριζόντιας κατάργησης των κενών οργανικών θέσεων.
Τέλος προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά μας και οι μικροί ορεινοί δήμοι της χώρας η ΚΕΔΕ απαιτεί την εφαρμογή του άρθρου 101 του Συντάγματος με το οποίο ο κοινός νομοθέτης και η διοίκηση υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους.
Η ΚΕΔΕ με τις παραπάνω ρυθμίσεις και όλες όσες έχει αναλυτικά προτείνει προς τα αρμόδια Υπουργεία, επιδιώκει την ισχυροποίηση και επέκταση των θεσμών διαβούλευσης με τους πολίτες, τη θεμελίωση ενός προτύπου διακυβέρνησης της Αυτοδιοίκησης με μια νέα αντίληψη για την άσκηση διοίκησης με αξιοκρατία, διαφάνεια, δημόσια λογοδοσία, κοινωνική συμμετοχή, αξία και αρχές.  



ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Η κατάσταση των οικονομικών των δήμων βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή. Οι δήμοι της χώρας έχουν συνεισφέρει στην αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κρίσης περισσότερο από οποιοδήποτε άλλον φορέα της Κεντρικής και Γενικής Κυβέρνησης, έχοντας υποστεί μείωση των πόρων τους κατά 53%. Η τήρηση του Συντάγματος και των νόμων του Κράτους, όσον αφορά και στα οικονομικά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αποτελεί βασική προϋπόθεση για την οικονομική βιωσιμότητα των δήμων. Οι μειώσεις που έχουν υποστεί οι δήμοι έχουν αγγίξει πλέον το σκληρό πυρήνα των ανελαστικών τους δαπανών. Για το λόγο αυτό δεν πλήττουν απλώς τα οικονομικά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά τις προσφερόμενες υπηρεσίες και με έμμεσο τρόπο περιορίζουν το διαθέσιμο εισόδημα των δημοτών.
Απαιτούμε:
1.            Τη νομοθετική κατοχύρωση των 450 εκ. €, ποσό με το οποίο, δεσμεύτηκε ο κύριος Πρωθυπουργός να καλύψει το «λάθος» του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, στον υπολογισμό των νομοθετημένων πόρων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ενσωμάτωση του ποσού αυτού στο δωδεκατημόριο.
2.            Την υπογραφή των ΚΥΑ για ΚΑΠ 2011 – 2012 και ΣΑΤΑ 2012.
3.            Την εξασφάλιση του ύψους και των μηνιαίων ροών του δωδεκατημορίου
4.            Την κατανομή της δόσης των παρακρατηθέντων, ύψους 214 εκ €, που σύμφωνα με το νόμο θα πρέπει να κατανεμηθούν στους δήμους πριν από την 31η Ιανουαρίου 2012.
5.            Τον ορισμό διακριτών  οριζόντιων γραμμών στην κατανομή των ΚΑΠ για προνοιακά επιδόματα, «Βοήθεια στο Σπίτι», Μεταφορά Μαθητών και Μισθώματα Σχολικών Μονάδων, με τακτικό και σαφώς προσδιορισμένο χρονοδιάγραμμα κατανομής.
6.            Την εξασφάλιση των νομοθετημένων πόρων που προορίζονται για τη ΣΑΤΑ και άμεση κατανομή της πρώτης δόσης.
7.            Τη μεταφορά του συνόλου των αρμοδιοτήτων των Λαϊκών Αγορών στους δήμους.
8.            Τη δημιουργία υποστηρικτικού μηχανισμού για τους μικρούς, κυρίως ορεινούς και νησιώτικους, δήμους.
9.            Τη νομοθετική πρωτοβουλία για την ενίσχυση με επιστημονικό προσωπικό των δήμων που δεν έχουν τεχνικές και οικονομικές υπηρεσίες.
10.          Την ένταση της προσπάθειας για αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των δήμων, με παράλληλη δημιουργία ενός ευέλικτου και διαμορφωμένου στις ιδιαιτερότητες τους θεσμικού πλαισίου και ενός σύγχρονου χρηματοπιστωτικού οργανισμού που θα προσφέρει προϊόντα και ανταγωνιστικές λύσεις.
11.          Τη μετεξέλιξη του δεσμευμένου κομματιού του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων σε Δημοτική Τράπεζα.
12.          Την αποτελεσματική ανάμειξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στις διαδικασίες οργάνωσης, στελέχωσης, διάρθρωσης και λειτουργίας των κτηματολογικών γραφείων.
Σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά, επιβεβαιώνεται η πάγια θέση της ΚΕΔΕ για τη θεσμοθέτηση Φορολογικής Αποκέντρωσης, χωρίς νέους φόρους και ισχυρό αναδιανεμητικό μηχανισμό.

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ
Η χρηματοπιστωτική κρίση και ύφεση έχουν δημιουργήσει ιδιαίτερα προβλήματα στον παραγωγικό και κοινωνικό ιστό της χώρας. Η Κεντρική Δημόσια Διοίκηση δεν μπορεί μόνη της να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί. Απαιτείται η ουσιαστική ενεργοποίηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που πρέπει και μπορεί να αναλάβει πρωτοβουλίες για την προώθηση της Τοπικής Ανάπτυξης και Απασχόλησης και παράλληλα, για τη διατήρηση και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Το αίτημα για αποκέντρωση δεν είναι πλέον μόνο πολιτικού, αλλά και αναπτυξιακού χαρακτήρα. Όσο περισσότερες είναι οι δυνατότητες και οι πόροι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τόσο πιο γρήγορα και πολλαπλασιαστικά είναι τα αποτελέσματα, η άμβλυνση των περιφερειακών ανισοτήτων και η επιτάχυνση των αναπτυξιακών διαδικασιών ως ισχυρό ανάχωμα στην ανεργία.
Σήμερα πλέον, μετά το πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» και τις τέσσερεις κοινοτικές προγραμματικές περιόδους είναι αναγκαία η επικαιροποίηση του νόμου 1622/1986, ώστε:
Α. Το αναπτυξιακό πρόγραμμα, το οποίο πρέπει να εκπονείται στο πλαίσιο των διαδικασιών του μεσοχρονίου αναπτυξιακού προγραμματισμού σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του δημοτικού επιχειρησιακού προγράμματος και
Β. Να επαναπροσδιοριστούν οι σχέσεις περιφερειών και δήμων, με σεβασμό της πολιτικής, οικονομικής και διοικητικής αυτοτέλειας και των δύο βαθμών της αυτοδιοίκησης.
Η ΚΕΔΚΕ στην περίοδο 2005 – 2010, διατύπωσε επανειλημμένα προτάσεις σχετικά με τη συμμετοχή των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ στο σχεδιασμό και την εφαρμογή των επιχειρησιακών προγραμμάτων, αλλά δεν υπήρξε ουσιαστική ανταπόκριση από τις τότε Κυβερνήσεις.
Ιδιαίτερα για το Πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση» ζητούμε να εξειδικευτεί το επιχειρησιακό πρόγραμμα υποστήριξης της εφαρμογής του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» με τρόπο που να συμβάλλει αποφασιστικά στην οργάνωση και τον εκσυγχρονισμό των δημοτικών υπηρεσιών και στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού των δήμων.
Διεκδικούμε να εφαρμοστεί άμεσα η δέσμευση του Υπουργείου Εσωτερικών για τη συμμετοχή της ΚΕΔΕ στην εξειδίκευση, τη διοίκηση και την εφαρμογή του Επιχειρησιακού Προγράμματος.
Σήμερα θεωρούμε ως ζητήματα πρώτης προτεραιότητας τα ακόλουθα:
α)           Την ένταξη των ώριμων και επιλέξιμων έργων που δεν πρόλαβαν να χρηματοδοτηθούν και να δημοπρατηθούν από το Πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ» στο ΕΣΠΑ 2007 – 2013.
β)            Τη συμμετοχή των συλλογικών οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην προετοιμασία της αναθεώρησης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, με κατεύθυνση τη διεύρυνση των πόρων του ΕΣΠΑ για τους δήμους, ιδιαιτέρως εκείνων που αφορούν σε δράσεις του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (καταπολέμηση της ανεργίας, στήριξη των οικονομικά ασθενέστερων στρωμάτων του πληθυσμού μέσα από δράσεις κοινωνικής πολιτικής κλπ) των ΕΠ «Διοικητική Μεταρρύθμιση» και «Ψηφιακή Σύγκλιση» και σε δράσεις εναλλακτικών μορφών ενέργειας, διαχείρισης αποβλήτων και προστασίας περιβάλλοντος.
γ)            Την αξιοποίηση όλων των «διευκολύνσεων» που παρέχονται μέσα από την Τεχνική Βοήθεια του ΕΣΠΑ, έτσι ώστε να υπάρξει μηχανισμός στήριξης των δήμων τοπικά (πχ με ομάδες επιτόπιας υποστήριξης της ΜΟΔ).   

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α.Κ.Σ.Ι.Α.
Για το Πρόγραμμα Α.Κ.Σ.Ι.Α. έχουμε να διατυπώσουμε αναλυτικά, ανά άξονα, τις εξής προτάσεις:

Στο άξονα α, στην ένταξη δηλαδή των έργων του ΘΗΣΕΑ στο ΕΣΠΑ,  προτείνουμε:
•             Να διευκρινιστεί πλήρως η διαδικασία, το χρονοδιάγραμμα και ο τρόπος ένταξης και πληρωμής τόσο των επιλέξιμων όσο και των μη επιλέξιμων έργων του ΘΗΣΕΑ.
•             Να επεκταθεί το μέτρο και σε ώριμα έργα του ΘΗΣΕΑ που δεν έχουν νομική δέσμευση.
•             Για να συσσωρευτεί το μεγαλύτερο δυνατό ποσό στο ταμείο για τα μη επιλέξιμα έργα του ΘΗΣΕΑ και για το ΕΛΛΑΔΑ, να επεκταθεί το μέτρο σε ολοκληρωμένα έργα από 1/1/2007 και μετά.
•             Επειδή η διαφορά, μεταξύ, ΕΣΠΑ και ΘΗΣΕΑ, σε απαιτήσεις (όσον αφορά στην ωριμότητα, άδειες κλπ) είναι πολύ μεγάλη, να δημιουργηθεί ειδικός υποστηρικτικός μηχανισμός.
•             Τέλος να διευκρινιστούν οι σχέσεις του Προγράμματος με τα ΠΕΠ, ώστε να περιοριστούν οι τριβές με την δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση.

Στον άξονα β που περιλαμβάνει τη συμμετοχή των δήμων στα τομεακά επιχειρησιακά προγράμματα ΕΣΠΑ και στο πρόγραμμα «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» προτείνουμε:
•             Να υπάρξει συμφωνία με τις αντίστοιχες πολιτικές ηγεσίες των Υπουργείων (Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος, Αγροτικής Ανάπτυξης).
•             Τη διατύπωση και υπογραφή κανονιστικών ρυθμίσεων (έκδοση ΚΥΑ εκχώρησης διαχείρισης στον ΕΦΔ) .

Στον άξονα γ που αφορά στη χρηματοδότηση έργων αυτεπιστασίας προτείνουμε:
•             Την αποσαφήνιση του προγράμματος.
•             Τη διευκρίνιση των όρων συμμετοχής στο πρόγραμμα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, του ΟΑΕΔ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
•             Τη διατύπωση πρότασης για την κατανομή των ποσών και των θέσεων εργασίας του Προγράμματος στους δήμους.
•             Τη δημιουργία υποστηρικτικού μηχανισμού, ιδιαίτερα σε δήμους που δεν έχουν τεχνική υπηρεσία.

Στον άξονα δ που αφορά στο πρόγραμμα χρηματοδότησης ενεργειών Πράσινης Ανάπτυξης από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, προτείνουμε:
•             Τη σύναψη συμφωνίας με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για το περιεχόμενο, το χρονοδιάγραμμα, το ύψος της χρηματοδότησης του Προγράμματος, όπως επίσης και τους όρους συμμετοχής των δήμων σε αυτό.

Στον άξονα ε που αφορά στο Ειδικό Πρόγραμμα Εξυγίανσης προτείνουμε:
•             Τον περιορισμό του επιτοκίου δανεισμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
•             Την άμεση απαγκίστρωση της διαδικασίας από τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου

Στον άξονα στ που αφορά στο αναπτυξιακό πρόγραμμα ΕΛΛΑΔΑ προτείνουμε:
•             Τη δημιουργία ενός νέου Προγράμματος με τις απαραίτητες νομοθετικές παρεμβάσεις και επιχειρησιακούς σχεδιασμούς.

Για το σύνολο του προγράμματος Α.Κ.Σ.Ι.Α. προτείνουμε να υπογραφεί προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Εσωτερικών, της ΚΕΔΕ και της ΕΕΤΑΑ μέσω της οποίας θα διασφαλιστούν τα ακόλουθα:
•             Η άμεση ενημέρωση των αιρετών και των υπηρεσιακών στελεχών των δήμων που θα ασχοληθούν στο πρόγραμμα Α.Κ.Σ.Ι.Α.
•             Η παραγωγή υποστηρικτικού υλικού (οδικός χάρτης απένταξης ενός έργου από τον ΘΗΣΕΑ και ένταξης στο ΕΣΠΑ, πρακτικοί οδηγοί, δημιουργία πρότυπης check list για τον έλεγχο ποιότητας των φακέλων, κ.λπ).
•             Η δημιουργία υποστηρικτικού μηχανισμού για όλους τους δήμους της χώρας, αλλά ιδιαίτερα για τους μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς δήμους.
•             Ο σχεδιασμός, οργάνωση και λειτουργία ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος on line παρακολούθησης των έργων και των δράσεων του προγράμματος.

Τέλος, προτείνουμε τη συμμετοχή της ΚΕΔΕ στην Επιτροπή Παρακολούθησης του Α.Κ.Σ.Ι.Α. τουλάχιστον με 2 εκπροσώπους και τη συμμετοχή εκπροσώπου της ΚΕΔΕ στην ομάδα διοίκησης του προγράμματος.



ΤΟΠΙΚΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Άμεση επιδίωξη, είναι η δημιουργία 13 δικτύων Τουριστικών Δήμων στις 13 Περιφέρειες της χώρας, σε συνεργασία με τις αντίστοιχες Περιφερειακές Αρχές, καθώς και Πανελλαδικών Δικτύων ανάπτυξης του θεματικού τουρισμού. Τα δίκτυα αυτά θα συσπειρώνουν σε κάθε Δήμο όλους τους ενδιαφερόμενους τοπικούς φορείς, με στόχους την ανάδειξη του τοπικού τουριστικού προϊόντος στο εξωτερικό και στο εσωτερικό και τη δημιουργία σχέσεων συνεργασίας με αντίστοιχα δίκτυα στο εξωτερικό.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ – ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση α΄ βαθμού έχει αναπτύξει ένα εκτεταμένο δίκτυο χιλιάδων κοινωνικών δομών στο σύνολο της χώρας, που αποτελούν καθοριστικό παράγοντα εδαφικής και κοινωνικής συνοχής των τοπικών κοινωνιών, με αποδέκτες χιλιάδες εξυπηρετούμενους πολίτες, όπως: Βρεφικοί – Παιδικοί – Βρεφονηπιακοί Σταθμοί, Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών, Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με αναπηρία, Πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», ΚΗΦΗ, Κέντρα Πρόληψης της Εξάρτησης και προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής υγείας, Κέντρα στήριξης ΡΟΜΑ και ευπαθών ομάδων.
Παράλληλα, οι Ο.Τ.Α. της χώρας έχουν αναλάβει πρωτοβουλίες και έχουν αναπτύξει σειρά δράσεων κοινωνικού χαρακτήρα, όπως: λειτουργία Κοινωνικών Παντοπωλείων, Φαρμακείων, Προγράμματα αστέγων, δημιουργία Συμβουλευτικών Κέντρων για στήριξη ευπαθών ομάδων (γυναίκες – θύματα βίας), Ιατροκοινωνικά κέντρα τσιγγάνων, ανάπτυξη δικτύου εθελοντισμού (Δημοτικές Τράπεζες αίματος).
ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
Στην παρούσα δύσκολη οικονομική συγκυρία και με την ραγδαία αύξηση του ποσοστού ανεργίας αλλά και της αύξησης του ποσοστού της φτώχειας (το 20,1% της χώρας απειλείται με φτώχεια), για την αποτελεσματικότερη συμβολή της Αυτοδιοίκησης στην αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης, κρίνουμε αναγκαίο:
             Τη διασφάλιση της βιωσιμότητας όλων των επιτυχημένων κοινωνικών υποστηρικτικών και συμβουλευτικών προνοιακών δομών της αυτοδιοίκησης, με την αντίστοιχη διασφάλιση του προσωπικού (π.χ. Βοήθεια στο Σπίτι, Κέντρα Πρόληψης της Εξάρτησης και Προαγωγή της Ψυχοκοινωνικής Υγείας).
             Τη δρομολόγηση των αναγκαίων θεσμικών μεταρρυθμίσεων ιδιαίτερα μετά την εφαρμογή του Ν. 3852/2010, που θα ενισχύσουν τον αποκεντρωμένο ρόλο των Ο.Τ.Α., στην παροχή κοινωνικών υπηρεσιών στους πολίτες και στην ανάπτυξη της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας (π.χ. προνοιακά επιδόματα, Δημοτικά Ιατρεία, Δημοτικά Φαρμακεία, Κοινωνικά Παντοπωλεία).
             Την παράλληλη αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και πόρων.
             Την εκπόνηση Ειδικού προγράμματος για τη χρηματοδότηση και την εφαρμογή ειδικών δράσεων για την ενίσχυση της προσβασιμότητας και της κοινωνικής ένταξης των ΑΜΕΑ και των Μεταναστών.

ΕΣΠΑ
Σε ότι αφορά το ΕΣΠΑ 2007-2013, η Αυτοδιοίκηση προτείνει και διεκδικεί:
Την αναθεώρηση του ΕΣΠΑ και την ενίσχυση της συμμετοχής της Αυτοδιοίκησης σε τρεις άξονες:
1.            Ενίσχυση των πόρων του ΕΣΠΑ που διατίθενται για την κατασκευή κοινωνικών υποδομών, κυρίως Παιδικών Σταθμών.
2.            Ενίσχυση των πόρων του ΕΣΠΑ που διατίθεται για τη λειτουργία κοινωνικών υποδομών.
3.            Άμεση ενεργοποίηση όλων των δράσεων που προβλέπονται στο ΕΣΠΑ και αφορούν στην υποστήριξη των κοινωνικά ευπαθών ομάδων, όπως:
             Τοπικά σχέδια για την Απασχόληση (ΤΟΠΣΑ) με τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου και υποχρεωτικό συντονιστικό ρόλο από τους φορείς της αυτοδιοίκησης.
             Προγράμματα που αφορούν στην επαγγελματική και κοινωνική ένταξη των τσιγγάνων, των ανθρώπων με αναπηρία, των απεξαρτημένων και των αποφυλακισμένων, των μεταναστών και των προσφύγων.
             Προγράμματα που αφορούν στην αγορά, στην αναπαλαίωση και στη διαμόρφωση παλαιών κτιρίων για να χρησιμοποιηθούν ως κοινωνικά κέντρα,  στέγες αστέγων και κοινωνικές κατοικίες.
             Ιδιαίτερη βαρύτητα θα πρέπει να δοθεί στη λειτουργία στεγών αυτόνομης διαβίωσης για ΑμεΑ από την αυτοδιοίκηση, καθώς σύμφωνα με επιστημονικά τεκμηριωμένες απόψεις η λειτουργία αυτών των δομών συμβάλει στην αποφυγή της ιδρυματοποίησης των ΑμεΑ, ενισχύει την κοινωνική τους ένταξη καθότι αυτές οι δομές λειτουργούν ανοικτά στην κοινωνία, μέσα στον αστικό ιστό, στον τόπο και στη γειτονιά που γεννήθηκαν οι ΑμεΑ και είναι οικονομικά συμφερότερη καθώς το κόστος λειτουργία τους μειώνεται στο 1/5 των ξεπερασμένων κλειστών δομών περίθαλψης.

ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Οι βασικές προτεραιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον τομέα της Απασχόλησης, αφορούν στην προώθηση και ενίσχυση των τοπικών στρατηγικών απασχόλησης ως κύριο μέσο καταπολέμησης της ανεργίας και ενσωμάτωσης των κοινωνικά ευπαθών ομάδων.
Γι’ αυτό προτείνουμε:
             Την άμεση αναδιάρθρωση του ΟΑΕΔ και τη μετατροπή του σε Κεντρικό Επιτελικό οργανισμό. Λειτουργία αποκεντρωμένων υπηρεσιών απασχόλησης σε κάθε δήμο και με εξασφάλιση της χρηματοδότησής τους.
             Μέτρα Θεσμικά και Οικονομικά για την ανάπτυξη της Κοινωνικής Οικονομίας.
             Την ενδυνάμωση των ρόλων των Ο.Τ.Α. στα θέματα απασχόλησης.
             Την άμεση εφαρμογή προγραμμάτων που ενθαρρύνουν τους νέους στη δημιουργία επιχειρήσεων και στην εύρεση θέσεων εργασίας, προκειμένου να δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη και ειδικότερα στην καταπολέμηση της νεανικής ανεργίας.
Θεωρούμε ότι το Πρόγραμμα Αυτεπιστασίας στους Δήμους δεν αποτελεί από μόνο του λύση στο πρόβλημα της ανεργίας, αποτελεί όμως ένα ισχυρό ανάχωμα. Η δημιουργία προϋποθέσεων για την απασχόληση 120.000 ανέργων, θα δώσει μία ανάσα ζωής στις τοπικές αγορές εργασίας και παράλληλα θα προσφέρει αναβάθμιση της ποιότητας των κοινωνικών υποδομών των δήμων.
Στόχος μας είναι η διαμόρφωση ενός αποκεντρωμένου πλαισίου άσκησης Κοινωνικής Πολιτικής, Υγείας και Εργασίας από την Αυτοδιοίκηση, μέσω πιστοποιημένων δομών, με θεσμικά κατοχυρωμένη λειτουργία και διασφαλισμένους πόρους.
Πρότασή μας είναι η δημιουργία ενός συστήματος κοινωνικής υποστήριξης και αλληλεγγύης, το οποίο να εξασφαλίζει ένα ελάχιστο επίπεδο αξιοπρεπούς διαβίωσης.


ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ
Η διαμόρφωση καλύτερων όρων τοπικής ανάπτυξης για την αντιμετώπιση της κρίσης είναι άμεσα συνδεδεμένη με τα ζητήματα της χωροταξικής οργάνωσης και της περιβαλλοντικής πολιτικής σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
Στο πολεοδομικό σχεδιασμό των Δήμων απαιτείται η αναθεώρηση των ΓΠΣ η εκπόνηση νέων ΓΠΣ στο επίπεδο των Καλλικράτειων Δήμων και η απλούστευση – επιτάχυνση των διαδικασιών έγκρισής τους καθώς και των ακολουθούμενων πολεοδομικών εφαρμογών .
Η ανάγκη να επιταχυνθεί και να καλύψει το σύνολο της χώρας το ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ και το ΔΑΣΟΛΟΓΙΟ αποτελούν της αναγκαίες προϋποθέσεις για το σχεδιασμό της τοπικής ανάπτυξης, για την επανεκκίνηση της οικονομίας και για τη κάλυψη ασφυκτικών κοινωνικών αναγκών.
ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ
Παρατηρείται ένα δυσβάστακτο κόστος της λειτουργίας στους υπόλοιπους Δήμους. Η αρμοδιότητα αυτή παράγει ελλείμματα στους Π/Υ των Δήμων μας αφού για άλλη μία φορά δεν προβλέφθηκε η κάλυψη του λειτουργικού τους κόστους από το κεντρικό κράτος και όχι από τους πολίτες.
Aπαιτείται η δέσμευση του ΥΠΕΚΑ να διασφαλίσει τους αναγκαίους πόρους μέσω απόδοσης ποσοστού των εισφορών τελών που θεσπίζονται (π.χ. για τα αυθαίρετα) ή μέσω οριζόντιας πολιτικής και χρηματοδότησης από το Πράσινο Ταμείο.
Αναγκαίο δε θεσμικό και ηθικοπολιτικό ζήτημα είναι η θεσμοθέτηση εκπροσώπησης της αυτοδιοίκησης στους Κεντρικούς φορείς του (Πράσινο Ταμείο, ΟΚΧΕ, ΕΚΠΑΑ, κτλ).
ΦΟΔΣΑ
Για τους ΦΟΔΣΑ ζητάμε η Κυβέρνηση να καταλήξει, επιτέλους, στην νομική τους μορφή, να τους ενισχύσει οικονομικά και να τους δοθεί η ευελιξία να στελεχωθούν με το απαιτούμενο προσωπικό.
Για την ανακύκλωση έχουμε να παρατηρήσουμε ότι είναι μία διαδικασία η οποία κοστίζει στους Δήμους και πρέπει να υπάρξει καθεστώς επιχορήγησης ανάλογα με τους στόχους που επιτυγχάνει ο κάθε Δήμος.
ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ
Για την Ενεργειακή Πολιτική και τη συμβολή των Δήμων σ’ αυτήν απαιτείται ένας ειδικός χωροταξικός σχεδιασμός για όλες τις ενεργειακές επενδύσεις στη χώρα μας.
Η επιτάχυνση της υλοποίησης του προγράμματος ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ που επιτέλους αξιολογήθηκε και η εξεύρεση συνολικής λύσης για τη κάλυψη της ίδιας συμμετοχής
Προτείνουμε το σχεδιασμό ενός νέου προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας (επέκταση ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ) σε όλες τις λειτουργίες των Δήμων και στο σύνολο των υποδομών τους (κτίρια, αθλητικοί χώροι, οδοφωτισμός, αντλιοστάσια ΔΕΥΑ κτλ). Μία τέτοια πρωτοβουλία θα μπορούσε ν’ αξιοποιήσει πόρους του ΕΣΠΑ – ΕΠΕΡΑΑ, ESCOS, ELENA ή Ειδικού Προγράμματος με χρηματοδότηση της ΕΤΕΠ.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ HELIOS
Για το πρόγραμμα HELIOS προτείνουμε να υπάρξει συλλογική τεχνική υποστήριξη των Δήμων, να επιτραπεί στους Δήμους να κάνουν τις προσκλήσεις ενδιαφέροντος για τις δικές τους εκτάσεις και να καθοριστούν μέσα από ανοιχτή και διαφανή διαδικασία τα ανταποδοτικά οφέλη των Δήμων και της τοπικής κοινωνίας. 

ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΑΜΕΙΟ
Η χρηματοδότηση ειδικών προγραμμάτων για τις απαλλοτριώσεις ακινήτων για τη παρακολούθηση της ποιότητας των υδάτων, για την ενίσχυση των χώρων πρασίνου και για τη προστασία της βιοποικιλότητας πρέπει να γίνει μέσα από κοινό σχεδιασμό ΥΠΕΚΑ – ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ – ΚΕΔΕ, και να χρηματοδοτηθεί από το Πράσινο Ταμείο.
Προτείνουμε:
Την άμεση συγκρότηση ομάδας εργασίας και η λειτουργία Παρατηρητηρίου Εφαρμογής και Ολοκλήρωσης του Πλαισίου για τον Πολεοδομικό και Χωροταξικό Σχεδιασμό Υπουργείου Εσωτερικών, της ΚΕΔΕ του ΤΕΕ και της ΕΕΤΑΑ με αντικείμενο
Επίσης τη διαμόρφωση στρατηγικών κατευθύνσεων προσαρμογής ΓΠΣ (εφαρμογή του άρθρου 30 παρ. 3β του Νόμου 3889/2010 Χρηματοδότηση Περιβαλλοντικών Παρεμβάσεων, Πράσινο Ταμείο, Κύρωση Δασικών Χαρτών και άλλες διατάξεις) με στόχο:
•             Την υλοποίηση μεγάλων έργων και παρεμβάσεων καθώς και την επίσπευση των ρυθμών υλοποίησης έργων των ΠΕΠ ή και την ωρίμανση νέων προς ένταξη Πράξεων.
•             Τη μεγιστοποίηση των ωφελειών μέσα από τη διατύπωση συμπληρωματικών δράσεων και ρυθμίσεων σε συνδυασμό με το πρόγραμμα αξιοποίησης δημόσιων ακινήτων.
•             Στρατηγικές κατευθύνσεις για την εναρμόνιση των Περιφερειακών Πλαισίων Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, καθώς και των ρυθμιστικών σχεδίων με τα ήδη εγκεκριμένα Ειδικά Πλαίσια και εναρμόνιση των προβλεπόμενων χρήσεων με το υπό έκδοση Προεδρικό Διάταγμα περί κατηγοριών χρήσεων.
•             Την προσαρμογή της κείμενης νομοθεσίας και απλούστευση των διαδικασιών για την χωροθέτηση και αδειοδότηση έργων που αφορούν σε υποδομές περιβάλλοντος και βιοκλιματικές παρεμβάσεις.
Θεωρούμε αδιανόητη τη ρύθμιση στο νομοσχέδιο για την ποινική προστασία του περιβάλλοντος που μετακυλύει αποκλειστικά στους δήμους τα πρόστιμα και συνεπώς στους πολίτες από τη μη συμμόρφωση της χώρας μας για το κλείσιμο των ΧΑΔΑ. Χωρίς να παραγνωρίζουμε και τις ευθύνες της Αυτοδιοίκησης είναι απαράδεκτο να χρεωνόμαστε την αποκλειστική ευθύνη όταν ο σχεδιασμός διαχείρισης ΑΣΑ, οι σχετικές αδειοτοτήσεις, η χωροθέτηση και η χρηματοδότηση είναι ευθύνη του ίδιου του κράτους.
Απαράδεκτο είναι επίσης, να παρακρατούνται τα ανάλογα πρόστιμα από τους ΚΑΠ, οι οποίοι προορίζονται για τη μισθοδοσία προσωπικού και των λειτουργικών δαπανών των δήμων, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο της ομαλή τους λειτουργία.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου